https://yliteippaus.fi/

Mitä tietoa kaipaat auton kuljettajana autossa esitettävän

M

Makkis

Vieras
Aloitin sitten tämän kun enhän minä voi siirrellä, ylläpito poistakoot ja siirtäköön tuolta Volvo V60 topicista tänne avauksen...

Tuollainen ecobuusterimittari ei minua kiinnosta sitten pätkän vertaa. Eikä minua kiinnosta pätkän vertaa joku vaihteiston lukema / asento. Okei, polttoaineen määrä on asia joka on hyvä esittää selkeästi.

Nopeus ja kierrosluku pitää esittää selkeästi. Tuossahan jompi kumpi esitetään selkeästi. Kaikki muu on toisarvoista dataa jota voin kuikkia jos kiinnostaa. Värimaailma pitää olla täysin huomiota kiinnittämätön poislukien varoitusvalot, jotka tulkoon punaisina. Siis merkitsevät varoitusvalot jotka voi aiheuttaa auton tuhon. Nykyautoissahan varoitetaan kaiken maailman asioista jotka ei kiinnosta sitten piirun vertaa. Esimerkkinä vaikka luistoneston/ajonvakautuksen valo. Kyllä minä sen tunnen ihan selkäytimessä jos moinen järjestelmä toimii, ei kiinnosta sen näkeminen välkkyvänä mittaristossa piirun vertaa. Tai pitkien merkkivalo, kyllä minä ihan silmillä näen jos pitkillä ajan. Tämä toki kaksipiippuinen asia jos syystä tahi toisesta palaisivat päivänvalossa mikä taas tuntuu arkielämässä mahdottomalta.

Soiva radioasema kiinnostaa mutta ei ole akuuttia dataa. Tämän voi vilkaista radiosta. Tulevan puhelun soittaja / numero kiinnostaa ennen kuin uskaltaa vastata, mutta tämänkin voi vilkaista muualta jos tarvitsee. Turvavöiden kiinnioli kiinnostaa, tämänkin voi vilkaista muualta. Lämpötilan asetus kiinnostaa, voi vilkaista muualta. Ulkolämpötila kiinnostaa, voi vilkaista muualta. Esimerkiksi tuollainen lumihiutale merkkinä MAHDOLLISESTA liukkaudesta ei kiinnosta millin vertaa koska tunnen kyllä jos on liukasta.

Jotenkin tuntuu että ihme uusavuttomille tuodaan tietoa mikä on normaalijärkiselle totaalisen irrelevanttia. Pitäisi varmaan avata itse asiassa oma topicci informaatiolle jota ajaessa tarvitaan ja mitä pitää kuljettajalle kertoa.

Keskusteli siis lähti V60 Volvon minua ällöttävästä mittaristosta, jossa esitetään korostetusti kaikkea irrelevanttia mikä ei voisi vähempää kiinnostaa ajaessa.
 
Nopeus, moottorin kierrosluku, moottorin lämpötila, polttoaine. Nämä perinteisinä mittareina. Sitten tekstinä/numeroina voi olla jäljellä olevaa ajomatkaa, ym. "tukitietoa", joka on kivaa mutta ei välttämätöntä.

Varoitusvalot tietysti. Ja kyllä minä löydän kaukovalojen merkkivalollekin käyttöä. Maantiellä ajaessa useassa autossa pitäisi sen valon lisäksi olla vielä 150db sireeni ja sähköiskuja perseseen sekunnin välein antava "muistutin".

Päivämäärät, kellonajat, ym jonninjoutava voi sitten olla menujan kätkössä tai jossain sivunäytössä. Periaatteessa myös perinteinen kilometri-informaatio on normaalitilanteessa turha.
 
Riippuu ajettavasta autosta. Jossain piisaa nopeus ja kierrosluku, ja jossain taas vain nopeus.. Ja jossain sitten en kaipaa kumpaakaan  ;D
 
Joo siis totta kai ajettava ajoneuvo / suoritettava toimenpide yms. määrittelee erilaisia vaatimuksia. Kartinglaitteissa on oikein mukava mittaristo siihen käyttöön. (tarkoitan hallipuputtimia tykypäivillä)

Eli siis ei ole. Ei vaan ajaessa ole yhtikäs mitään parametria mikä kiinnostaa. Se, oletko nopeampi kuin edellä menevä tai takanatuleva, sen kyllä näkee ihan silmillä. Mikäs muu noissa voisi kiinnostaa tykypäivänä?

Toki jos kisaa lähdetään ajamaan tai testejä kisa-autolla, sittenhän parametreja löytyy paljonkin jotka on välttämättömiä, joskin suurin osa kirjautuu loggeriin eikä niillä kuskille ole paskan merkitystä itse suoritteen aikana.
 
Yksi turhimpia keksintöjä on mielestäni mittareiden kahdennus.
Jos on analogi nopeusmittari, niin miksi sitten pitää esittää samat numeroina.

Mutta digimittareita puolustan sillä, että ne ehkä ovat tulevaisuudessa modifioitavissa kunkin kuljettajan mieltymysten mukaan.
Tietoa voisi olla rutkasti enemmän ja tarkempaakin, kuin nykyään tarjolla oleva,
mutta iso osa voi myös olla vain ns. varoitustietoa.

Jo aikanaan koeajossa olleeseen XJ Jaguaariin kaipasin enemmän vaihtoehtoja,
kun siinä oli kaksi, kaikki näkyi ja toinen, että taisi vain nopeusmittari näkyä.
Vähän kuin Saabeissa oli se Night Vision.

Ääni digimittareille, että toivottavasti kehittyvät.
Mutta toinen ääni selkeälle analoginäytölle.
 
Vikakoodit sais olla luettavissa suoraa mittaristosta/joltain näytöiltä ja mieluummin vielä selväkielisenä. Nyt pitää hommata kaikenmaailman VCDS:ää ja INPA:aa ja piuhaa tai wifimokkulaa ja softaa jne.
Ei ne viat tarttis siihen näyttöön heti pamahtaa vaan ilisivat jossain valikoissa luettavissa.
 
Vikakoodit sais olla luettavissa suoraa mittaristosta/joltain näytöiltä ja mieluummin vielä selväkielisenä. Nyt pitää hommata kaikenmaailman VCDS:ää ja INPA:aa ja piuhaa tai wifimokkulaa ja softaa jne.
Ei ne viat tarttis siihen näyttöön heti pamahtaa vaan ilisivat jossain valikoissa luettavissa

Tämä on muuten tismalleen totta!
 
Joku tuossa kaipasi polttoainemittaria. Itsellä ei kyllä kuulu Top 20 -listalle, mitä informaatiota haluan nähdä. Jatkuvasti esillä oleva jäljellä olevan ajomatkan näyttö on paljon parempi.
 
Nopeusmittari ja polttoainemittari. Golfissa tulee käytettyä monitoiminäytössä mittareiden keskellä digitaalista nopeusnäyttöä. Kierroslukumittarille ei automaattivaihteisessa autossa ole oikeastaan normiajossa tarvetta. Tankillisella jäljellä olevan ajomatkan määrä on ihan hyvä lisä, mutta ilmankin pärjää.
 
Nopeus, kierrosluku, moottorin lämpötila ja polttoaineen määrä. Noista digitaalihelveteistä kuten esim. uusissa Volvoissa en tykkää.
 
Mittaristossa yleensä perussettuppina analogiset kierros ja nopeusmittarit. Maxidotissa pidän yleensä "assistance" näyttöä. Tuosta näkee milloin kaistapäävahti toimii ja saa säädettyä ACC:n etäisyyden. Joskus uudessa ympäristössä tulee laitettua navin opasteet tuohon.
 
Moottorin käyntinopeus, öljynlämpötila, polttoaineenmäärä tai polttoainemäärällä ajettava matka ja tärkeät varoitusvalot.
 
Mittaristossa vai yleensä? Itselle riitää mittaristossa nopeus,moottorin lämpötila,ulkolämpötila. Sit muuten näkyy (soittimen näytössä) hetkellinen kulutus,kulutus viimeiseltä 15minuutilta (joka minuutille oma pylväs),keskikulutus, viimeisin nopeusrajoitus, jäljellä oleva toimintamatka. Sitten varoituksina muuten tulee, kuolleesakulmassa olevat, nopeuskamerat äänenä ja kesällä kaistavahti ja takana liikuvat objektit peruutusvaihteen olessa päällä. Eipä paljon muuta kaipaa.
 
Nopeus ja kellonaika.
 
Kierrokset, nopeus, varoitukset ja litkujen tilanne. Sekin ois kiva tietää mitä valoja auto suvaitsee milloinkin keulalla poltella päiväsaikaan. Mahdollisesti ois kiva tietää myös jäikö hella tai kahvinkeitin päälle ja jäikö vessaan taas valot.
 
Mittaristossa vai yleensä?

Sekä että. Lähinnä hain mitä oleellista tietoa pitää tuoda mittaristoon ja mikä on "nice to know" tietoa mikä on toisarvoista. Keskusteluhan lähti rönsyämään Volvo V60 ketjusta, kun siinä mm. keskeiselle paikalle mittaristoon tuodaan joku ekobuusteriheiluri ja valittu vaihde... Varsinkin tuollainen ekobuusteri ei kiinnosta sen vertaa että viitsisin moista edes mistään kaivaa.
 
Kettu sanoi:
Yksi turhimpia keksintöjä on mielestäni mittareiden kahdennus.
Jos on analogi nopeusmittari, niin miksi sitten pitää esittää samat numeroina.

+ 1

Jostain syystä naisystäväni tykkää pitää MFD:ssä näkyvillä ajonopeutta, vaikka vieressä on se analoginen mittari. Pers'kohtaisesti kiinnostavampi tieto on esim. keskikulutus meneillään olevalla ajorupeamalla.  :)

Kysymykseen: ajonopeus, moottorin kierrosluku, jäähdytysnesteen lämpötila, polttoaineen määrä sekä ulkoilman lämpötila. Pikanttina lisänä moottoriöljyn määrän näyttö digitaalisesti matkamittarissa sytytysvirrat kytkettäessä.  ;)
 
Renaultissa muuten näkyy ne pylpyrät virrat laitettaessa, se on ihan kiva jos kone syö öljyä. Itse en ole tuota ikinä osannut  kaivata kun öljymäärähän tarkistetaan aina huollossa samalla kun ne vaihdetaan  ;D
 
Jo tämä pieni "gallup" osoittaa sen, että täydellisesti kofiguroitava LCD-näyttö olisi paras. Siihen jokainen voisi sitten konffata mitä haluaa näkymään.

Kaikkia ei pysty mitenkään miellyttämään yhdellä kiinteällä toteutuksella.

Esimerkiksi jos olisi tosiaan huolissaan öljynkulutuksesta, voisi nostaa öljymäärän näkyville. Talvella taas webaston kanssa akun varaustila ja vaikka peräti latausvirttieto voisi olla hyödyllinen.
 
Jostain syystä naisystäväni tykkää pitää MFD:ssä näkyvillä ajonopeutta,

Sama juttu meillä jos MFD:n korvaa Maxi-Dot sanalla. Minulle on oikeastaan yksi hailee mitä tuo maxidotti näyttää ajon aikana mutta nimenomaan nopeus ärsyttää koska vieressä se näytetään selkeästi viisarilla.

Jokuhan perusteli tuon tarpeellisuutta ikänäöllä, joka itseänikin jo vaivaa, mutta mittaristoa katsotaan sen verran kaukaa että informaatio itselleni on vielä aivan selkeää ja kirkasta. Vaimon mielestä tuo digitaalinen nopeusnäyttö on nykyisin kuulemma aivan must juttu ja sellainen pitää löytyä kaikista tulevista autoista?!? Perustetta tosin hän ei osaa sanoa... (mikä ei ylitä uutiskynnystä)

Vissiin ainoa informaatio mitä hän ajaessaan seuraa koska räsällä ei ole saanut yhtään kameraräpsyä vielä itselleen eli tämä lienee se peruste.
 
Minä ainakin pystyn hahmottamaan täsmällisen nopeuden esim. kameratolpan kohdalla noin 140 % nopeammin ja helpommin digitaalinäytöstä. Viisarinäyttö joutaisi museoon.
 
mremonen sanoi:
Jo tämä pieni "gallup" osoittaa sen, että täydellisesti kofiguroitava LCD-näyttö olisi paras.
Kaikkia ei pysty mitenkään miellyttämään yhdellä kiinteällä toteutuksella.
Tasan, täysin, ja juuri näin.
Tätä hain.
Kunhan se tikinäyttö toimii.
Mutta toisaalta, en aivan surkeaa toteutusta ole vähänkään paremmista autoista enää nykyaikana löytänyt.
Silloin ennen vanhaan Kuplassa ei ollut edes polttoainemittaria, mutta varatankin vipu jalkatilassa. Siitä on tultu pitkä matka ylös.
 
Mutta ei tuollaisen paneelin "digitaalinen" analoginen mittari olisi edelleenkään analoginen oman haluni mukaan. Puuttuu ne aidot dimensiot mitkä on viisarissa. Siis sellaisessa oikeassa viisarissa, harva taitaa nykyään edes ymmärtää mistä puhun  :)

Kyllä tässä kalkkikseksi alkaa itsensä jo tuntemaan, syystäkin, kun ikävuodet katsoo.
 
nemos sanoi:
Joku tuossa kaipasi polttoainemittaria. Itsellä ei kyllä kuulu Top 20 -listalle, mitä informaatiota haluan nähdä. Jatkuvasti esillä oleva jäljellä olevan ajomatkan näyttö on paljon parempi.

Taitaa olla mahdoton toteuttaa kunnolla. Kulutus vaihtelee paljon riippuen siitä missä ajaa ja miten kovaa. Siinä mielessä perinteinen polttoainemittari on selkeämpi ja luotettavampi.

Ehkä tulevaisuudessa kulutukset ovat paremmin ennakoitavissa ja nuo jäljellä olevan ajomatkan mittarit saadaan tarkemmiksi.

Kettu sanoi:
Yksi turhimpia keksintöjä on mielestäni mittareiden kahdennus.
Jos on analogi nopeusmittari, niin miksi sitten pitää esittää samat numeroina.

Eräs vanhempi sukulainen sanoi että tuon numeroin esitetyn nopeuden näkee paremmin kuin analogisen mittarin kun ikää tulee. Voi olla mutta itse en niistä tykkää. Selkeä analoginen nopeusmittari on omalle silmälle paras.

Uudet LCD-näytöt voi olla ihan hienojakin, mutta ainakaan Volvon toteutus ei oikein sytyttänyt.
 
Juu Makkis, kalkkis. Joko tuli kolviis täyteen?  ;)

Viisarin näyttämän oppii, vaikka niitä numeroita ei näkisikään tarkasti.
Sen viisarin asento riittää tutussa autossa.