ODB-testit on ihan puuta heinää, niissähän ei varmaan paljon huijatakaan. Kysehän ei ole edes testistä, vaan koodien lukemista auton ECU:lta ja ne koodit sinne tuottaa tai on tuottamatta autonvalmistajan toteuttama softa.
Nythän todellisuudessa puhutaan ja puuhataan jo sitä, että katsastusvälejä harvennettaisiin. Ensimmäinen katsastus tulisi oleman vasta neljän vuoden ikäisenä ja sen jälkeen kahden vuoden välein. Olisiko se näin ihan loputtoman pitkälle vai muuttuisiko jossain välissä vuoden välein tehtäväksi on paha sanoa. Syynä tähän on autoissa nykyisin olevat diagnostiikat, jotka jopa estävät ajamisen viallisella autolla. Joo, estää jos se vika liittyy jotenkin sopivasti moottoriin tai sähköihin, mutta se kyllä mitään alustan väljiä niveliä tai muuta sellaista diagnosoi.
Sähkö ei ole mikään ratkaisu, eikä etenkään nykyiset polttomoottoriautoon viritetyt akut ja sähkömoottorit. Sähkö voi olla oikein hyvä ratkaisu, jossain suurkaupunkien mopoissa. Se voisi toimia myös autoissa, jotka on alusta asti suunniteltu sähköautoiksi. No niitä ei käytännössä ole, jos koko autonvalmistusvolyymia tarkastellaan. Tai ne muutamat Teslat ovat hädintuskin havaittavaa kohinaa. Sähkön suhteen ongelma tulee olemaan sen valmistaminen ja jakelu. Teknologia ei ole tarpeeksi kehittynyttä, että tarpeeksi energiaa saataisiin auringosta eikä edes kaikkien vesistöjen valjastaminen sähköntuotantoon ratkaisisi tuota haastetta. Sitten jää jäljelle fossiiliset polttoaineet ja ydinvoima. Yhdestä kilogrammasta raakaöljyä saadaan parempi hyötysuhde polttomoottoriauton moottorin kautta, kuin keskitetyn sähköntuotannon kautta, kun huomioidaan häviöt jakeluverkossa ja varastoinnissa.
Kuitenkin jos massia riittää, niin kannattaa ostaa Tesla. Se on suora sijoitus sähköautoilun tuotekehitykseen ja voi palvella enemmän ihmiskuntaa kuin minkään hybridin ostaminen, plugilla tai ilman. Plugin-hybridit on tehty vain jotta vähän varakkaammat voivat antaa stamementin, ikäänkuin päteä ja antaa itsestään valheellisen kuvan ekologisena ihmisenä. Se on vähän samanlainen statement kuin ajaa amerikkalaisella V8:lla, mutta vaan eri asiasta. Ne plugit eivät kuitenkaan ratkaise yhtään mitään. Joku väittää, että voi ajaa kaikki työmatkat sillä sähköllä ja ei oikeastaan mihinkään muualle ajakaan. No miksi sitten on ostanut auton? Siksi että voi kerran tai kaksi vuodessa käydä 200 km:n päässä maalla. Vuokraa auto tai mene taksilla. Miksi kuljetat sitä polttomoottoria ja sen polttoainetta joka päivä työpaikallesi ja takaisin, jos et tarvitse niitä? Edullisuuskin on vain harha, sillä hankitahinta on kalliimpi ja veroetu, kutsuvat sitä muuten tueksi, on vain väliaikainen ja kohta maksat siitä plugista enemmän kuin mitä nyt säästät.
http://europe.autonews.com/article/20150413/ANE/150409988/automakers-defend-diesels-call-them-key-to-meeting-co2-goals
Ultimately, automakers feel diesel fuel is being unfairly discriminated against. Said Marchionne: “I have no problem with setting standards. Let the standards run, and let people comply with the standards. But do not pick technologies.” PSA CEO Tavares agrees: “Regulators who are not technology neutral are an enormous risk to OEMs.”
Olen ihan samaa mieltä. Mitä, jos nyt vaan asetettaisiin niitä päästönormeja, määriteltäisiin mittaustavat ja valvottaisiin että niitä noudatetaan ja annetaan vapaan kilpailun tuottaa ne tavat millä edullisimmin näihin normeihin päästään.
Samassa jutussa myös Ranskan sähköautotuesta:
Starting this month, the French government also will pay a bonus of as much as 10,000 euros (about $10,780) to consumers who buy an electric car to replace an old diesel vehicle.
Tuo "old diesel vehicle" on sellainen missä ei ole mitään hiukkassuodattimia ja vaikka kaikki saksalaisilla ajavat eivät sitä tiedäkään, niin ranskalaisilla on ollut hiukkaspöntöt autoissa jo 15 vuotta. Taisi 2003 olla valmistettu viimeiset mallit ilman hiukkassuodatinta. Että ei ne mitään ihan uusia autoja ole paaliin laittamassa.
Suomessa pitäisi päästä eroon tästä 10 vuotta vanhojen autojen roudaamisesta ulkomailta tänne. Käytetyn auton tuonnin EU:n ulkopuolelta voisi kieltää kokonaan ja EU:n sisältä tuonnista voisi tehdä ihan unionin sääntöjenkin puitteissa kannattamatonta. Rekisteröinnin yhteydessä perittävä autovero voitaisiin säätää esim. Euro 6 normit täyttäviltä uusilta autoilta nollaan. Vastapainoksi nostettaisin ajoneuvoveroa kaikilta ikään ja käyttövoimaan katsomatta ja porrastettaisiin ajoneuvovero niin, että se nousee sitä mukaa kun auto ikääntyy. Toteutuksen yksityiskohtiin kyllä löytyy vaihtoehtoja ja nousi voitaisiin sitoa esim. päästönormiin, jonka auto täyttää. Nyt alkoi jo hirveä huuto siitä, että millä se köyhä sitten ajaa. No ajaa millä ajaa, jos ajaa. Luultavasti sen jälkeen kun lomarahat, ylityökorvaukset ja sunnuntailisät on viety, niin ei aja muuta kuin kimppakyydillä, rekisteröimättömällä ja katsastamattomalla autolla.
Dieselistä vielä. Sitä syntyy jalostusprosessissa haluttiin tai ei ja jos sen kysyntä laskee, niin sen hinta laskee, mistä taas aiheutuu, että sitä joko aletaan käyttää uusissa käyttötarkoituksissa tai voidaan investoida kalliimpaan teknologiaan, kun polttoaine on halvempaa. Sitä paitsi miksi ei aseteta samoja päästörajoja kaikille autoille, käyttövoimaan ja kokoon katsomatta ja annetaan markkinoiden toteuttaa ratkaisut, jotka menevät kaupaksi. Valvotaan sitten niitä, että ne päästörajat myös toteutuvat.
Odottakaas, kun joku keksii että hiilimonoksidipäästöt on vaarallisia ja niitä aletaan rajoittaa. Sitten on bensiinimoottorit liipasimella. No ihan yhtä paljon kuin dieselit nyt eli ei yhtään.