https://tummennuskalvot.fi/

Mitä päästösekoilusta seuraa tulevaisuudessa?

Urlaub

Grand Legend
Liittynyt
6.1.2014
Volkkarin nostattamat laineet lyövät korkealle ja konserni voi ottaa kuokkaansa miljarditolkulla. Eikä tämä tapaus mitenkään itsestään selvästi jää Wolfsburgin murheeksi. Mutta antaa Volkkarin seisoa marinaadissaan ja väen tanssia haudoilla.

Tälläkin luulisi olevan suuria ja pitkäkestoisia vaikutuksia automarkkinoihin maailmanlaajuisesti. Mitä ne sitten ovat, onkin jo miljardien taalojen kysymys..

- Dieselin maine USA:ssa lienee mennyttä, eikä maihinnousu etene alkua pitemmälle. Luulenpa, että muukin maailma Eurooppaa lukuunottamatta pysyy torjuvalla kannallaan.

- Euroopassakin dieselit kallistuvat entistä monimutkaisemman tekniikan vuoksi.

- Hybridien ja täyssähköautojen voittokulku jatkunee. Etenkin töpselihybridit tehnevät läpimurron pikaisesti. Tämä ryhmä lyönee myös Euroopassa diesel-hypelle kapuloita rattaisiin. Esimerkiksi Tojota Auriksen hybridi-mallin markkinaosuus mallin myynnistä on jo yli 80 %:a.

- Toivoa sopii, että metaani- ja vetyautot saavat osansa menestyksestä.

- Päästönormien valvonta noussee uudelle tasolle, koska autoteollisuuden vakuutteluihin ei näemmä voi uskoa pätkän vertaa.

- Katsastuksen päästömittauksiin tullee nopeaan tahtiin tiukennuksia eli ryhdytään valvomaan esim. hiukkaspäästöjä.
 
^Näinhän se taitaa mennä jatkossa.

Itse kyllä liputan vahvasti sähköautojen puolesta.
Omissa harrastejutuissa ovat polttomoottorit lähes täysin korvautuneet sähkökäytöillä, eikä ole juuri kellään ikävä. 10 vuotta sitten olisi ollut aivan mahdoton asia, mutta niin vain on käynyt.
Kiinassa kiellettiin polttomoottorimopot isoissa kaupungeissa kuten Shanghai, Peking jne., ihan vain ilmanlaadun vuoksi. Nykyään 99.9 % mopoista on sähkökäyttöisiä, vaikka kinuskit eivät ihan samalla tavalla noudata sääntöjä ja määräyksiä kuin me täällä Kekkoslovakiassa.

Joskus, kun kollegoilta kyselin työkonedieselien päästömääräyksistä, niin sanoivat, ettei ole hätää, kun on viranomaisen vahvistama sertifikaatti. Kun sertifikaatti on saatu, voi moottorille tehdä mitä huvittaa. Ei paljon nappaa tällaiset "huijausohjelmat" tms., kunhan talous vaan kasvaa, ja täppää kertyy  (etenkin sille sertifikaatin vahvistajalle).
 
völvöxc60 sanoi:
Kiinassa kai sähköä tuotetaan kivihiilellä mikä ei kaikkein puhtain vaihtoehto ole :rolleyes:

Eipä autoilulla maailman kaikkia ongelmia voi ratkaistakaan, mutta dieselin paikalliset päästöt ovat se ongelma, joka tullee kaatamaan dieselin maailmanvalloituksen.

Hybriditekniikka yhdistettynä ahdettuihin bensakoneisiin ja töpselistä otettavaan lisäenergiaan vaikuttaa nykyisestä tekniikasta varsin kilpailukykyiseltä. Pienemmän käyttösäteen autoihin sitten pelkkää sähkövoimaa ilman ylimääräistä polttomoottoritekniikkaa.
 
völvöxc60 sanoi:
Kiinassa kai sähköä tuotetaan kivihiilellä mikä ei kaikkein puhtain vaihtoehto ole :rolleyes:

Kiinassa on toki omat ongelmansa, mutta isommissa laitoksissa suodattimien käyttö on paremmin hallinnassa kuin miljoonissa pienissä laitteissa. Näissä kivihiilivoimaloissa on nyukyään ympäristölupamenettely ja suodattimet. Toki ei vastaa kaikilta osin eurooppalaista tai pohjoismaista käytäntöä, mutta ei vastaa  moni muukaan juttu.

Paikallisesti sähkömopoilla on iso ilmanlaatua parantava vaikutus Kiinassa. Vastaava juttu voi tulla sähköautoistakin. Kiinassa muuten panostetaan juuri näihin erittäin paljon tällä hetkellä.
 
Yksi mielenkiintoinen kysymys on katsastusvaatimusten kiristyminen. Hyvin todennäköisesti näin tulee käymään ja dieseleiltäkin ryhdytään vaatimaan OBD-testejä.

Kovin kaukaa haettua ei ole hiukkasmittauksetkaan eli tyhjätyt DPF:t johtaisivat hylkyyn. Se olisi kallis paukku monelle dieselmiehelle. Varsinkin kun syyllistä ryhdyttäisiin sitten haeskelemaan aikaisempien omistajien joukosta.
 
Taitaa olla tulevaisuudessa katsastus kallista lystiä. Japanissahan muutaman vuoden jälkeen auton ylläpito kallista ja mm. siksi niitä kaupataan suht edukkaasti ulkomaille. Kiinalaiset taas ovat kieltäneet käytettyjen autojen maahantuonnin kokonaan.

Tuo olisi kyllä hyvä, jos DPF:n poistosta jäisi kiinni. Nyt näkee tiellä melkoisia pöllyttäjiä, kun DPF on poistettu ja lisäksi otettu softalla lisää tehoa.
 
ODB-testit on ihan puuta heinää, niissähän ei varmaan paljon huijatakaan. Kysehän ei ole edes testistä, vaan koodien lukemista auton ECU:lta ja ne koodit sinne tuottaa tai on tuottamatta autonvalmistajan toteuttama softa.

Nythän todellisuudessa puhutaan ja puuhataan jo sitä, että katsastusvälejä harvennettaisiin. Ensimmäinen katsastus tulisi oleman vasta neljän vuoden ikäisenä ja sen jälkeen kahden vuoden välein. Olisiko se näin ihan loputtoman pitkälle vai muuttuisiko jossain välissä vuoden välein tehtäväksi on paha sanoa. Syynä tähän on autoissa nykyisin olevat diagnostiikat, jotka jopa estävät ajamisen viallisella autolla. Joo, estää jos se vika liittyy jotenkin sopivasti moottoriin tai sähköihin, mutta se kyllä mitään alustan väljiä niveliä tai muuta sellaista diagnosoi.

Sähkö ei ole mikään ratkaisu, eikä etenkään nykyiset polttomoottoriautoon viritetyt akut ja sähkömoottorit. Sähkö voi olla oikein hyvä ratkaisu, jossain suurkaupunkien mopoissa. Se voisi toimia myös autoissa, jotka on alusta asti suunniteltu sähköautoiksi. No niitä ei käytännössä ole, jos koko autonvalmistusvolyymia tarkastellaan. Tai ne muutamat Teslat ovat hädintuskin havaittavaa kohinaa. Sähkön suhteen ongelma tulee olemaan sen valmistaminen ja jakelu. Teknologia ei ole tarpeeksi kehittynyttä, että tarpeeksi energiaa saataisiin auringosta eikä edes kaikkien vesistöjen valjastaminen sähköntuotantoon ratkaisisi tuota haastetta. Sitten jää jäljelle fossiiliset polttoaineet ja ydinvoima. Yhdestä kilogrammasta raakaöljyä saadaan parempi hyötysuhde polttomoottoriauton moottorin kautta, kuin keskitetyn sähköntuotannon kautta, kun huomioidaan häviöt jakeluverkossa ja varastoinnissa.

Kuitenkin jos massia riittää, niin kannattaa ostaa Tesla. Se on suora sijoitus sähköautoilun tuotekehitykseen ja voi palvella enemmän ihmiskuntaa kuin minkään hybridin ostaminen, plugilla tai ilman. Plugin-hybridit on tehty vain jotta vähän varakkaammat voivat antaa stamementin, ikäänkuin päteä ja antaa itsestään valheellisen kuvan ekologisena ihmisenä. Se on vähän samanlainen statement kuin ajaa amerikkalaisella V8:lla, mutta vaan eri asiasta. Ne plugit eivät kuitenkaan ratkaise yhtään mitään. Joku väittää, että voi ajaa kaikki työmatkat sillä sähköllä ja ei oikeastaan mihinkään muualle ajakaan. No miksi sitten on ostanut auton? Siksi että voi kerran tai kaksi vuodessa käydä 200 km:n päässä maalla. Vuokraa auto tai mene taksilla. Miksi kuljetat sitä polttomoottoria ja sen polttoainetta joka päivä työpaikallesi ja takaisin, jos et tarvitse niitä? Edullisuuskin on vain harha, sillä hankitahinta on kalliimpi ja veroetu, kutsuvat sitä muuten tueksi, on vain väliaikainen ja kohta maksat siitä plugista enemmän kuin mitä nyt säästät.

http://europe.autonews.com/article/20150413/ANE/150409988/automakers-defend-diesels-call-them-key-to-meeting-co2-goals
Ultimately, automakers feel diesel fuel is being unfairly discriminated against. Said Marchionne: “I have no problem with setting standards. Let the standards run, and let people comply with the standards. But do not pick technologies.” PSA CEO Tavares agrees: “Regulators who are not technology neutral are an enormous risk to OEMs.”
Olen ihan samaa mieltä. Mitä, jos nyt vaan asetettaisiin niitä päästönormeja, määriteltäisiin mittaustavat ja valvottaisiin että niitä noudatetaan ja annetaan vapaan kilpailun tuottaa ne tavat millä edullisimmin näihin normeihin päästään.

Samassa jutussa myös Ranskan sähköautotuesta:
Starting this month, the French government also will pay a bonus of as much as 10,000 euros (about $10,780) to consumers who buy an electric car to replace an old diesel vehicle.
Tuo "old diesel vehicle" on sellainen missä ei ole mitään hiukkassuodattimia ja vaikka kaikki saksalaisilla ajavat eivät sitä tiedäkään, niin ranskalaisilla on ollut hiukkaspöntöt autoissa jo 15 vuotta. Taisi 2003 olla valmistettu viimeiset mallit ilman hiukkassuodatinta. Että ei ne mitään ihan uusia autoja ole paaliin laittamassa.

Suomessa pitäisi päästä eroon tästä 10 vuotta vanhojen autojen roudaamisesta ulkomailta tänne. Käytetyn auton tuonnin EU:n ulkopuolelta voisi kieltää kokonaan ja EU:n sisältä tuonnista voisi tehdä ihan unionin sääntöjenkin puitteissa kannattamatonta. Rekisteröinnin yhteydessä perittävä autovero voitaisiin säätää esim. Euro 6 normit täyttäviltä uusilta autoilta nollaan. Vastapainoksi nostettaisin ajoneuvoveroa kaikilta ikään ja käyttövoimaan katsomatta ja porrastettaisiin ajoneuvovero niin, että se nousee sitä mukaa kun auto ikääntyy. Toteutuksen yksityiskohtiin kyllä löytyy vaihtoehtoja ja nousi voitaisiin sitoa esim. päästönormiin, jonka auto täyttää. Nyt alkoi jo hirveä huuto siitä, että millä se köyhä sitten ajaa. No ajaa millä ajaa, jos ajaa. Luultavasti sen jälkeen kun lomarahat, ylityökorvaukset ja sunnuntailisät on viety, niin ei aja muuta kuin kimppakyydillä, rekisteröimättömällä ja katsastamattomalla autolla.

Dieselistä vielä. Sitä syntyy jalostusprosessissa haluttiin tai ei ja jos sen kysyntä laskee, niin sen hinta laskee, mistä taas aiheutuu, että sitä joko aletaan käyttää uusissa käyttötarkoituksissa tai voidaan investoida kalliimpaan teknologiaan, kun polttoaine on halvempaa. Sitä paitsi miksi ei aseteta samoja päästörajoja kaikille autoille, käyttövoimaan ja kokoon katsomatta ja annetaan markkinoiden toteuttaa ratkaisut, jotka menevät kaupaksi. Valvotaan sitten niitä, että ne päästörajat myös toteutuvat.

Odottakaas, kun joku keksii että hiilimonoksidipäästöt on vaarallisia ja niitä aletaan rajoittaa. Sitten on bensiinimoottorit liipasimella. No ihan yhtä paljon kuin dieselit nyt eli ei yhtään.
 
Penguin sanoi:
Suomessa pitäisi päästä eroon tästä 10 vuotta vanhojen autojen roudaamisesta ulkomailta tänne. Käytetyn auton tuonnin EU:n ulkopuolelta voisi kieltää kokonaan ja EU:n sisältä tuonnista voisi tehdä ihan unionin sääntöjenkin puitteissa kannattamatonta.

Kerrotko tarkemmin noista mahdollisuuksista?

Suomi on sellaista sinnikkäästi yrittänyt, mutta niin vain on kerta toisensa jälkeen tullut turpaan EU-tuomioistuimesta ja kotimaisesta KHO:sta.

Tuonnin torppaamiseen ei ole käytännössä yhtään minkäänlaista mahdollisuutta. Oikeastaan ainut mahdollisuus on poistaa uusien autovero kokonaan. Sekin auttaa vain muutaman vuoden, koska uutena verottomina myytyjen ikätovereita saa sitten myös tuoda verottomina. 10 vuoden päästä niitä tulisi sitten oikein urakalla.

Suomenkin olisi syytä ottaa pikavauhtia hiukkaspäästöihin littyvät tarrat tuulilaseihin ja raakasti määrätä ajokielto keskustoihin.
 
No siinähän noita jo mainitsit ja minä mainitsin myös tuosta autoveron poistamisesta uusilta autoilta ja iän myötä nostettavasta ajoneuvoverosta, joka tekee jossain kohtaa vanhalla autolla ajamisesta liian kallista. Kummasti vaikuttaisi sekin, kun aloittaisi vaikka siitä, että taajamassa (nehän on jo merkitty) saa ajaa vain tietyn päästönormin täyttävillä autoilla.

Se miten Suomi on tuota tuontia yrittänyt estää on ihan täyttä pelleilyä. Siinähän ei tavoitteena ole puhtaampi autoilu vaan maksimaaninen rahankeruu.
 
Nyt täytyy myöntää että pingviini ja urlaubbi kirjoitti justiin niin kuin asia menee.

Markkinatalous tulee suomeenkin, onpa herra Lyly ja monet muut (massaväestö) mitä mieltä asiasta tahansa. Voi toki viedä vielä pitkään mutta tulee. Vaihtoehtona sitten on Pohjois-Korea tyyppinen ratkaisu, mikä ei välttämättä huono sekään koska ollaan kaukana kaikesta ja meitä ei ole yhtään käytännössä. Kolmas ehkä joku Venäjän merkityksetön osa-alue, tätä en kannata periaatteen vuoksi.
 
Ja se katsastamattomalla, joskin verot ja vakuutukset hoidetulla autolla, ei pitkään kannata. Itse asiassa ei enää, kun noissa maijoissa on ne kameran avulla rekisterin tunnistavat laitteet tai sitten pitäisi varastaa kilvet aina samanmoisesta leimatusta autosta. Jälkimmäinen tapa on vaivalloinen joten leimattakoon autot sitten.

Ihan tässä tovi takaperin ajoin reilu vuoden leimaamattomalla autolla (joskin verot ja vakuutukset hoidetulla) ja pysähdyin ainakin kerran puhaltamaan ja autosta tuli varmaan kymmenen tolppahuomautusta (thanks meillä asuva neiti) ilman mitään ongelmia. Tai saattoi olla parikin vuotta, vespa68 vahvistaa.

Leimaamattomuus johtui saamattomuudesta ja kotihärdellistä, tolppavaroitukset vaimokkeen tavasta ajaa "kympin yli" kun ei uskonut että Alfassa ei mittari heitä.
 
Bensakoneiden suosio on reilussa kasvussa ilman tätä gateakin. Dieseleiden osuus alkuvuoden rekisteröinneistä oli 34 %, kun muutama vuosi sitten enemmistö oli tupaöljyllä käyviä.
 
Eli ollaan sillä ihan normaalilla tasolla millä oltiin sitä ennen kun poliitikot alkoivat tilapäisesti tukea diesel-autoilua. Nyt se tuki on päättynyt ja kauppa normalisoitunut.

Dieselin vastustajilla on hauskoja perusteluja:
T&E’s clean vehicles manager, Greg Archer, said: ‘In reality the average diesel car bought in the EU has the same CO2 as the average gasoline car. But the diesel has higher lifecycle emissions – in part because over its lifetime it will be driven much further on cheaper fuel. Diesel is not a low-carbon solution.’
Pitäisikö tuo ymmärtää niin, että kun ihminen siirtyy diesel-autosta bensiiniautoon, niin ajamisen tarve ja CO2-päästöt jotenkin pienenisivät. Eli jos minä nyt vaihdan bensiinimoottoriseen autoon, niin vähenevätkö ajoni sillä kolmanneksen, vai miten tuo pitäisi ymmärtää.
 
Makkis sanoi:
Ja se katsastamattomalla, joskin verot ja vakuutukset hoidetulla autolla, ei pitkään kannata. Itse asiassa ei enää, kun noissa maijoissa on ne kameran avulla rekisterin tunnistavat laitteet tai sitten pitäisi varastaa kilvet aina samanmoisesta leimatusta autosta. Jälkimmäinen tapa on vaivalloinen joten leimattakoon autot sitten.

Tämähän ei tietenkään koske narkkareita ja muita sosiaalipummeja, jotka joka tapauksessa jättävät sakot maksamatta. Poliisi ei edes viitsi pysäyttää niitä, kun se automaattinen rekisterikilvenlukija ilmoittaa suoraan, että tää on persaukinen, jolla on jo sata sakkoa ulosotossa.
 
Penguin sanoi:
Samassa jutussa myös Ranskan sähköautotuesta:Tuo "old diesel vehicle" on sellainen missä ei ole mitään hiukkassuodattimia ja vaikka kaikki saksalaisilla ajavat eivät sitä tiedäkään, niin ranskalaisilla on ollut hiukkaspöntöt autoissa jo 15 vuotta. Taisi 2003 olla valmistettu viimeiset mallit ilman hiukkassuodatinta. Että ei ne mitään ihan uusia autoja ole paaliin laittamassa.

Siis onko tuossa vuosiluvussa 10 vuoden virhe? Faktaa en tähän helposti löydä, mutta onhan PSA-dieseleitäkin 2010-luvulla myyty ilman hiukkassuodatinta. Renault tuskin oli vielä 2003 hiukkassuodatinta kehittänytkään.
 
nemos sanoi:
Siis onko tuossa vuosiluvussa 10 vuoden virhe? Faktaa en tähän helposti löydä, mutta onhan PSA-dieseleitäkin 2010-luvulla myyty ilman hiukkassuodatinta. Renault tuskin oli vielä 2003 hiukkassuodatinta kehittänytkään.

Patonkeja on leivottu jo kauan. Kai sekin suodattimesta menee [emoji23]
 
nemos sanoi:
Siis onko tuossa vuosiluvussa 10 vuoden virhe? Faktaa en tähän helposti löydä, mutta onhan PSA-dieseleitäkin 2010-luvulla myyty ilman hiukkassuodatinta. Renault tuskin oli vielä 2003 hiukkassuodatinta kehittänytkään.

Mitähän autoa PSA on myynyt 2010-luvulla uutena ilman hiukkassuodatinta? Minä puhun nyt myynnistä Euroopassa. Jossain Venäjällä tai Aasiassa on voinut myydä, tosin vähän sitäkin epäilen. Amerikassa ei ole myyty kuin Etelä-Amerikassa ja siellä ei taida edes dieseleitä olla kaupan, kun ajelevat enimmäkseen etanolilla.

Päivitys: No vähän meni aikaiseen, mutta sama vuosikymmen kuitenkin. PSA:n mukaan vuodesta 2009 alkaen hiukkassuodatin on ollut kaikissa diesel-malleissa, kaikilla markkinoilla. Ensimmäiseksi se oli 607:ssa vuonna 2000 ja ainakin vuonna 2003, ellei jo aiemmin sen pystyi valitsemaan 406:een. 307:ssa oli jo 2001 loukku, tosin ilmeisesti sitä on saanut ostettua ainakin jossain maissa ilmankin. 206:een loukku tuli HDI-moottoriin, tosin ei muistaakseni heti kun 206 HDI esiteltiin, mutta jo sillion kun tuota pari vuotta myöhemmin Suomeen alettiin tuomaan. Citroënin malleista en nyt muista mihin ja milloin nuo tulivat, mutta samoja aikoja ne niihin ilmestyivät, muutaman kuukauden aikaeroilla suuntaan tai toiseen.

Kaikki HDI-moottorit, lukuunottamatta alla olevan listan moottoreita on varustettu hiukkasloukulla:

1.4 HDi (8HZ) 50 kW / 70 hv

1.6 HDi 90 (9HT) 55 kW / 75 hv
1.6 HDi 90 (9HX) 66 kW / 90 hv
1.6 HDi 90 (9HU) 66 kW / 90 hv
1.6 HDi 110 (9HY) 80 kW / 109 hv

2.0 HDi (RHV) 64 kW / 85 hv
2.0 HDi (RHY) 66 kW / 90 hv
2.0 HDi (RHX) 69 kW / 95 hv
2.0 HDi (RHZ) 81 kW /110 hv
2.0 HDi (RHW) 81 kW /110 hv
2.0 HDi (RHT) 81 kW /110 hv
2.0 HDi 120 (RHK) 88 kW /120 hv

2.2 HDi (4HY) 74 kW / 98 hv

90hv 1,6-litraisesta alkaen kaikista on myös rinnakkainen tai seuraaja malli, jossa on ollut hiukkasloukku.
 
Penguin sanoi:
Mitähän autoa PSA on myynyt 2010-luvulla uutena ilman hiukkassuodatinta?

Esim. sellaisessa maassa kuin Suomi toukokuussa 2010 on ollut seuraavat mallit hinnastossa ilman FAP-merkintää:
207 HDI 90 (1000 euron lisähintaan myös FAP:lla 5-ovisessa)
207 Wagon HDI 92
308 ja 308 SW HDI 90
Partner Tepee HDI 75 ja HDI 90
C3 HDI 90
Berlingo HDI 75 ja HDI 90

Saksassa on vielä vuonna 2011 ollut 206+ ilman FAP-merkintää.
 
Penguin sanoi:
Sähkö ei ole mikään ratkaisu, eikä etenkään nykyiset polttomoottoriautoon viritetyt akut ja sähkömoottorit. Sähkö voi olla oikein hyvä ratkaisu, jossain suurkaupunkien mopoissa. Se voisi toimia myös autoissa, jotka on alusta asti suunniteltu sähköautoiksi. No niitä ei käytännössä ole, jos koko autonvalmistusvolyymia tarkastellaan. Tai ne muutamat Teslat ovat hädintuskin havaittavaa kohinaa. Sähkön suhteen ongelma tulee olemaan sen valmistaminen ja jakelu. Teknologia ei ole tarpeeksi kehittynyttä, että tarpeeksi energiaa saataisiin auringosta eikä edes kaikkien vesistöjen valjastaminen sähköntuotantoon ratkaisisi tuota haastetta. Sitten jää jäljelle fossiiliset polttoaineet ja ydinvoima. Yhdestä kilogrammasta raakaöljyä saadaan parempi hyötysuhde polttomoottoriauton moottorin kautta, kuin keskitetyn sähköntuotannon kautta, kun huomioidaan häviöt jakeluverkossa ja varastoinnissa.

Sähkön valmistaminen ja jakelu ei ole ongelma. Sähköä kun voi tehdä mistä energialähteestä hyvänsä. Tässä video Orkney saaren ratkaisuista:
Suomessa tällä hetkellä sähkön pörssihinta yöllä on alle 0,02€/kWh, koska kysyntä on niin matala. Sähkö- tai hybridiautojen lataus voidaan pääosin tehdä yöllä.

Penguin sanoi:
Plugin-hybridit on tehty vain jotta vähän varakkaammat voivat antaa stamementin, ikäänkuin päteä ja antaa itsestään valheellisen kuvan ekologisena ihmisenä. Se on vähän samanlainen statement kuin ajaa amerikkalaisella V8:lla, mutta vaan eri asiasta. Ne plugit eivät kuitenkaan ratkaise yhtään mitään. Joku väittää, että voi ajaa kaikki työmatkat sillä sähköllä ja ei oikeastaan mihinkään muualle ajakaan. No miksi sitten on ostanut auton? Siksi että voi kerran tai kaksi vuodessa käydä 200 km:n päässä maalla. Vuokraa auto tai mene taksilla. Miksi kuljetat sitä polttomoottoria ja sen polttoainetta joka päivä työpaikallesi ja takaisin, jos et tarvitse niitä? Edullisuuskin on vain harha, sillä hankitahinta on kalliimpi ja veroetu, kutsuvat sitä muuten tueksi, on vain väliaikainen ja kohta maksat siitä plugista enemmän kuin mitä nyt säästät.

Ihan kummaa tekstiä. Plug in hybridin tarkoitus on vähentää taajama-ajon päästöjä radikaalisti ja sen se myös mahdollistaa. Se polttomoottori on mukana nimenomaan matka-ajoa varten. Ilmanlaatu on ongelma isommissa kaupungeissa, ei yleensä maaseudulla. Jos ajaa paljon taajama-ajoa, niin päästöt ihan oikesti vähenevät paljon, esimerkisi puoleen.
 
nemos sanoi:
Esim. sellaisessa maassa kuin Suomi toukokuussa 2010 on ollut seuraavat mallit hinnastossa ilman FAP-merkintää:
207 HDI 90 (1000 euron lisähintaan myös FAP:lla 5-ovisessa)
207 Wagon HDI 92
308 ja 308 SW HDI 90
Partner Tepee HDI 75 ja HDI 90
C3 HDI 90
Berlingo HDI 75 ja HDI 90

Saksassa on vielä vuonna 2011 ollut 206+ ilman FAP-merkintää.

Hinnaston merkinnät ei todista yhtään mitään. Sillä logiikalla esim. RXH olisi edelleen vuonna 2014 ollut ilman FAPia ja 3.9.2015 päivätyssä hinnastossa ei yhdenkään mallin kohdalla mainita sitä.

Tehtaan lehdistöosaston teknisen tuoteasiantuntijan Edouard Bergevinin mukaan kaikilla markkina-alueilla kaikissa HDI-moottoreissa on olut hiukkassuodatin vuodesta 2009. Hän ei vastannut siihen mistä ajankohdasta tarkalleen, olettaisin että tuohon ei olekaan mitään yhtä päivämäärää. Hän myös vahvisti edellä esittämäni listan ilman hiukkassuodatinta olevista HDI-moottoreista oikeaksi ja noista yhtäkään ei ole valmistettu Euroopassa myytäväksi, pois lukien Venäjä, edes vuonna 2009. Listassa on tosin yksi virhe, mutta ei muuta edellä olevaa muuksi.

Listassa oli "1.6 HDi 90 (9HT) 55 kW / 75 hv", jonka luonnollisesti pitäisi olla "1.6 HDi 75 (9HT) 55 kW / 75 hv"

Sinun listallasi olevista esim. 308:ia ja 206+:aa ei koskaan ole saanut ilman FAPia, samoin mitään HDI 92 -konetta ei ole saanut ilman FAPia.

RXH:sta tuli mieleen että se on muuten Euro 6 normit täyttävä, vaikka sen diesel-polttomoottori ei täytä Euro 6 -normia. Yhdessä sähkömoottorin kanssa päästöt ovat kuitenkin jollain mittaustavalla alle päästönormien ja näin tuossa ei ole myöskään SCR:ää, eikä siihen tarvitse tankata ureaa.
 
Penguin sanoi:
Tehtaan lehdistöosaston teknisen tuoteasiantuntijan Edouard Bergevinin mukaan kaikilla markkina-alueilla kaikissa HDI-moottoreissa on olut hiukkassuodatin vuodesta 2009. Hän ei vastannut siihen mistä ajankohdasta tarkalleen, olettaisin että tuohon ei olekaan mitään yhtä päivämäärää.

Eikös se ollut 2009 kun EU5 päästöt tuli voimaan ja siten myös hiukkassuodatin pakolliseksi varusteeksi kaikkiin dieseleihin.
 
Penguin sanoi:
Hinnaston merkinnät ei todista yhtään mitään.

OK, ei yllätä yhtään ettei maahantuojalla ole tässäkään tapauksessa ollut oikeaa tietoa myymistään tuotteista. Peugeot/Citroën kotimaisen viestintäpäällikön kanssa väittelin muutama vuosi sitten yhdestä kysymyksestä, jossa jälkeen päin vahvistui hänen olleen väärässä.
 
Voiko sähkö olla ratkaisu -kysymykseen piti tarkistaa kulutuslukuja fingridin sivuilta. Arkena yökulutuksen ja päiväkulutuksen ero on noin 2000MWh, eli 2 000 000kWh. Jos yöllä ladataan 10A virralla lataushybrideitä, niin saadaan ladata 870 000 autoa yhtäaikaisesti, niin verkko ei kuormitu sen enempää, kuin mitä se päivisin kuormittuu. Tyypillisen lataushybridin lataus kestää 3-4,5h 10A virralla. Tarkoittaa siis sitä, että kantaverkon kuormankesto ei ole este sille, että kaupungeissa käytettäisiin lähes yksinomaan ladattavia autoja.
 
Karvis sanoi:
Eikös se ollut 2009 kun EU5 päästöt tuli voimaan ja siten myös hiukkassuodatin pakolliseksi varusteeksi kaikkiin dieseleihin.

Tuli, mutta 2011 tuli 5b ja vasta se teki hiukkasloukuista pakollisia. Sitä ennen ei ketään kiinnostanut paljonko putkesta tuli mustaa.