https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mitä autosi toimintoa tai painiketta käytät eniten ajaessasi?

nikob sanoi:
... Ilmastointia tulee kesäkuumalla myös jonkin verran näplättyä, kun menen kuumaan autoon niin viileän puhallus kovemmalle ja kun sopivaa alkaa olemaan niin halutulle lämpötilalle säätö takaisin.....
Jos menee kesäkuumalla auringossa seisoneeseen autoon, niin eikö se ala ihan automaattisesti puhaltamaan niin kylmää ja niin kovaa kuin pystyy saavuttaakseen sen asetetun lömpötilan. Kyllä mulla on semmoiset havainnot.
 
Jones sanoi:
Melko outoa tuo ilmastoinnin nappuloiden räpeltäminen. Viimeisissä 20 autossa ja 10vuoden aikana säätö ollut kesät talvet 22astetta ja ei ole tarvinnut koskea sen jälkeen muuten kuin talveksi pudotettu Ac-nappi pois ja keväällä taas takaisin. Löytyy niitä lämpötila vaihteluita täälläkin -35->+35 ja samallla asennolla pärjää molemmissa.

Miksi se ac-nappi pitää "pudottaa" pois?
 
Ai miksi pudotan syksyllä pois, että kenno kuivuu jo hyvissä ajoin eikä tuo kosteutta sisälle. Vituttaa jos lasit ovat huurussa sisäpuolelta ja pakkasta sen verran, ettei kompura kuitenkaan lähde käyntiin. Estää myös sen, ettei laite ala haisemaan keväällä. Eihän tuo tietenkään pakollista ole jos haluaa em.ominaisuudet kokea.
 
Jones sanoi:
Ai miksi pudotan syksyllä pois, että kenno kuivuu jo hyvissä ajoin eikä tuo kosteutta sisälle. Vituttaa jos lasit ovat huurussa sisäpuolelta ja pakkasta sen verran, ettei kompura kuitenkaan lähde käyntiin. Estää myös sen, ettei laite ala haisemaan keväällä. Eihän tuo tietenkään pakollista ole jos haluaa em.ominaisuudet kokea.

Eipä ole kyllä moisia ominaisuuksia esiintynyt vaikka ac-napissa se valo onkin palanut ympäri vuoden :rolleyes:
 
Karvis sanoi:
Miksi se ac-nappi pitää "pudottaa" pois?

Otan omassani ilmastoinnin pois päältä siirtymäkaudella kesähelteistä syksyyn. Silloin se kuitenkin vielä jäähdyttäisi ilmaa, enkä omien vaivojeni takia kestä "kylmää" puhallusta jos ei kosteudenpoistoon sitä tarvita. Keväällä taasen koen vilustuvani helpommin jos laitan ilmastoinnin päälle liian varhaisessa vaiheessa.

Pidän vuosien saatossa muodostuneita tapojani poikkeuksellisina yleiseen käytäntöön verrattuna  :)
 
OD"overdrive" nappi on vissiinkin yleisin mitä tulee käytettyä.
 
Radiokanavien rullan jälkeen seuraavaksi yleisin on i-driven pyörittely. Yksittäinen nappi, jota usein käytän on automaattisten pyyhkijöiden aktivointi.
Ilmastoinnin nappulaan en ole koskenut vuosiin. En edellisessä enkä nykyisessä. Molemmissa olen rullaillut tosin bemarille ominaista "fiiliskytkintä"
 
pokkus sanoi:
Lämpötilaerot ovat aika suuria täällä päivän aikana, mikä aiheuttaa omat ongelmansa. Aamulla saattaa olla pakkasta ja iltapäivällä +20C lämmintä. Sit lisäksi itse en tykkää siitä, että automaatti huutaa täysillä kesäkuumalla. Bemussa on onneksi säätö puhallusteholle ja tykkäänkin pitää sitä melkein minimiasennossa. Kuumimpina kesäpäivinä on helpompi ensin avata ikkunat hetkeksi ja sitten sulkea ne. Tämän jälkeen kytkeä max/ac hetkeksi päälle ja sitten kohta kytkeä se pois päältä kunnes kabiini on "riittävän" vilpoisa. Mieluummin pidän siis puhallustehon pienenä ja kohdistan ilmavirran suoraan itseä kohti kuin yritän viilentää koko kabiinia epäsuoralla puhalluksella lyhyen työmatkan aikana.

Pitkillä taipaleilla porottava aurinkokin aiheuttaa omat ongelmansa. Vaikka kabiinissa onkin mittarin mukaan tarpeeksi viileä, niin ei se siltä kuitenkaan tunnu koska aurinko mollottaa suoraan päälle. Eli kun ilmastointi luulee, että kabiinissa on tarpeeksi viileä, niin se kytkee ilmastoinnin melkein kokonaan pois päältä. Ilmastointi kun ei osaa tuota päälle paistavaa aurinkoa ottaa huomioon. Sitten ei yleensä auta muu kuin rukata ilmastoinnista kylmempää lukemaa mittariin.

Olen sanonut tämän aiemminkin, mutta Mustangi on mielestäni jopa helpompi käyttää manuaali-ilmastoinnillaan kuin Bemun automaatti-ilmastointi. Etenkin kesällä ilmastoinnin voi aina pitää kylmimmässä asetuksessa Mussessa ja säätää vain pelkkää puhallustehoa. Mustangissa siis pärjää yleensä yhden pylpyrän säätämisellä. Bemussa tarvitsee säätää 2-3 eri namiskaa hiukan tilanteen mukaan.

Bemarin ilmastoinnissa pitää esiasettaa asiat oikein.
Automaattiasetuksista valitset "soft" ja aseta keskisuuttimien puhallus "haitarin" puolivälille.

Totta, autoissa on liikaa näitä nappeja räplättäväksi...ei ihme että onnettomuuksia sattuu.
 
Jotenkin huvittaa tämä ilmastointikeskustelu. Mieltymyksiä on toki erilaisia ja eri autojen ilmastoinnitkin toimivat eri tavoilla. Silti en ymmärrä sitä millä asiantuntemuksella täällä useimmat kommentoivat sitä miten ilmastointi pitäisi säätää ja miten se toimii Floridan säätiloissa. Ainakaan itse on pystyisi tuohon kantaa ottamaan, mutta ymmärrän, että olosuhteet siellä ovat varsin erilaiset verrattuna Suomen olosuhteisiin.
 
Penguin sanoi:
mutta ymmärrän, että olosuhteet siellä ovat varsin erilaiset verrattuna Suomen olosuhteisiin.

Kyllä, siellä voi olla yöllä pakkasta ja päivällä +20 lämmintä....mitä suomen ilmastossa ei voi ikinä olla.
 
Itse kuulun ilmastointi asiassa niin etten toimi mitenkään! Eli asetuksissa 21 astetta ja tohottaa kesät talvet säätöihin koskematta. Automatiikka saa säädellä parhaansa mukaan.
Tosin poikkeuksena pariin otteeseen talvipakkasilla säädin puhallusnopeutta mediumista strongiin.
 
Rattinäpyköistä vaihtelen ajotietokoneen ja puhelimen välillä.. soittelun tarpeesta riippuen.
Normina näkyy ajotietokone  8)
 
focceristi sanoi:
Itse kuulun ilmastointi asiassa niin etten toimi mitenkään! Eli asetuksissa 21 astetta ja tohottaa kesät talvet säätöihin koskematta.

Jones sanoi:
Melko outoa tuo ilmastoinnin nappuloiden räpeltäminen. Viimeisissä 20 autossa ja 10vuoden aikana säätö ollut kesät talvet 22astetta ja ei ole tarvinnut koskea sen jälkeen muuten kuin talveksi pudotettu Ac-nappi pois ja keväällä taas takaisin.

Nämä ovat aika yleisiä kommentteja foorumilla, kun on puhetta automaatti-ilmastoinnista. Ja suunnilleen näin toimin itsekin. Mutta se on mielestäni selvä juttu, että eri automerkkien välillä säädöt eivät ole yhtenevät. Tämä käy ilmi jo koeajoilla ja vielä selkeämmin omistajatasolla. Esimerkiksi Hondassa pidin automaattia lähes aina pari astetta viileämmällä kuin Skodassa. Volvo on taas jotain näiden väliltä.

Viimeisimmässä TM:n talviautotestissä muuten oikein mitattiinkin tätä ilmiötä. Kaikkiin autoihin laitettiin pyynniksi muistaakseni +22 ja mitatut keskiarvot eri autoissa olivat välillä +24...+32. Autoissa oli siis kaksi mitta-anturia, yksi jalkatilassa ja toinen katossa ja näistä laskettiin keskiarvo.
 
Antza sanoi:
Mehumaija-automaatilla tuolla ei ole niin väliä. Lähinnä seisovassa jonossa ärsyttää kun auto tärisee käynnistyessään uudestaan ja uudestaan. Liikkeellelähtö ei ole ongelma kun auto irtoaa paikaltaan kuin hauki kaislikosta.

Niinpä. Tuo SS ja DSG ovat huono yhdistelmä. Eli tuo SS tulee kyllä usein painettua pois päältä. Manuaalilla tai oikealla automaatilla ihan eri juttu.
 
Jos ei radioita oteta lukuun niin kait penkinlämmitintä, selkäni kun tykkää lämmöstä ja kun säädettävä saa aina sopivasti.
 
Vakkarin nappia varmaan, käytän aina kun on vähänkin mahdollista  ;D Ei vaan jaksa polkea kaasua !
 
Nyt taas vaihdekeppiä. Vaihtelen drive/sport välillä ja myös manuaalipuolelle.
Sisäänajo menossa, joten vaihtelevaa ajoa ja vetoja (ei punarajalle vielä)  8)