https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mitä autosi toimintoa tai painiketta käytät eniten ajaessasi?

Minusta tuo start/stop juttu on kyllä outo kun moni sen räplää aina pois päältä. Minua kun se ei stressaa sitten ei piiruakaan. Ei muuta normaalia ajokäytöstä / tapaa yhtikäs mihinkään. Sammukoon jos niin haluaa, koska liikkelle lähtee aina kun minä halua. Täysin huomaamaton kapine.

Meidän vaimoa se ärsyttää kanssa syvästi, se jotenkin pelkää sitä.

Itselläni jotenkin jo juurtunut niin että tuntuu pöljältä jos se ei sammu...

Mutta joo, se offarista.
 
Lebis sanoi:
Eihän tuossa otsakkeessa sormettamisesta mainita.
Juu ei otsikossa näköjään, mutta aloitusviestissä kyllä. Itse ymmärsin niin että mitä nappuloita tms. käsillä painelet jne.

Toivottavasti käsissäsi on eniten ratti. Manuaalilla ajavilla saattaa olla kakkossijalla vaihdekeppi, mutta mitäpä sormeilet näiden jälkeen seuraavaksi eniten autossasi?

Mietin tänään ajellessa omaa ajamistani ja nauroin epäuskoisena hyvän tovin kun tajusin että minulla on jatkuvasti peukalo pyörittämässä ratin vasemman keskipuolan stereoiden äänenvoimakkuusrullaa  ;D  Ihan kiistaton kunkku.
 
No jos jätetään nämä vilkut ja vakkarit sun muut pois, niin kyllä se sitten on ratin vasemmasta puolasta löytyvä radion biisin/kanavanvaihtonappi.
 
Näiden jälkeen sitten ilmastoinnin asetuksia.

Minä taas naputan ensi kerran autoon istuessani +22 astetta enkä koske sen koommin.
 
Lebis sanoi:
Eihän tuossa otsakkeessa sormettamisesta mainita.

Juu, tää menee ihan minun piikkiini kun en saanut väsättyä mieleistäni otsikkoa joka olisi samalla lyhyt ja selkeä. Yritin kuitata tilanteen ekalla viestilläni, mutta kuka sitä nyt vanhoja juttuja lukemaan  ;D

Pääasia kuitenkin että vastauksia on kertynyt ja hajontaakin jo aikalailla. Aika jännä lukea mitä kaikkia paljon käytössä kuluvia painikkeita listataan. Ylläpito voi täsmentää otsikkoa jos parempi keksitään...
 
Makkis sanoi:
Minä taas naputan ensi kerran autoon istuessani +22 astetta enkä koske sen koommin.
Minä naputan siihen keväällä +20 ja kun syksy/talvi tulee niin tiputan se +17,5 - 18 asteeseen.
 
Peilien sulatus nappi tulee kans mieleen näin talvella. Ei kyllä tuu mitään näppäiltyä ajossa. Ehkä volumea jos tulee hyvä biisi.
 
toimintona kaikkien tehojen käyttö, kaasupoljin tulipeltiin.
 
-P- sanoi:
Minä naputan siihen keväällä +20 ja kun syksy/talvi tulee niin tiputan se +17,5 - 18 asteeseen.

Viime kesänä autoa noudettaessa tuli rullailtua siihen 19,5 kumpaakin puoleen enkä ole sen jälkeen ilmastointilaitteeseen koskenut. Eiku oonkin, ilmastoinlaitteen kauttahan säädetään kellowebasto.
 
kurppa sanoi:
Start/stop pois päältä!
Samma här.
Aina täytyy tuohon nappiin kajota, jos lähtee tuonne Tampesterin keskustaan ajelee. Ei vaan jaksa, kun se auto aina sammuilee.
 
Lämmin tervetulotoivotus Totenkopfille. Hieno homma, mies on palannut  ;D
 
Makkis sanoi:
Minusta tuo start/stop juttu on kyllä outo kun moni sen räplää aina pois päältä. Minua kun se ei stressaa sitten ei piiruakaan. Ei muuta normaalia ajokäytöstä / tapaa yhtikäs mihinkään. Sammukoon jos niin haluaa, koska liikkelle lähtee aina kun minä halua. Täysin huomaamaton kapine.

Meidän vaimoa se ärsyttää kanssa syvästi, se jotenkin pelkää sitä.

Itselläni jotenkin jo juurtunut niin että tuntuu pöljältä jos se ei sammu...

Mutta joo, se offarista.
Manuaalivärkeissähän tuo S&S on ihan mukava toiminto. Kun ajelee tutuilla nurkilla ja tietää liikennevalosyklin, voi vaihteen tipauttaa tarvittaessa vapaalle ja antaa auton sammutella moottorin, jos siltä tuntuu. DSG:n kera tuo onkin sitten kertaluokkaa kamalampi varuste, ja aiheuttaa ihan jokaisessa inhotusta (sammuu aina kun vain voi ja kestää ikuisuuden päästä sen takia liikkeelle).

Mjaa... Autoa ajaessa ratin pyörityksen, poljinten ja vilkkuviiksen jälkeen taitaa suurimmalla käytöllä olla radion namiskat. Näistä ehkä eniten radiokanavan (tai äänilähteen) vaihtelua, kun äänenvoimakkuuskin on melkolailla vakio arkiajossa.
 
-P- sanoi:
Minä naputan siihen keväällä +20 ja kun syksy/talvi tulee niin tiputan se +17,5 - 18 asteeseen.
Itse ajan +20 -asetuksella kesät-talvet mutta heitänkin takin takapenkille aina jos autossa on tarkoitus istua yli 5 minuuttia..  ;)
 
eGe sanoi:
Manuaalivärkeissähän tuo S&S on ihan mukava toiminto. Kun ajelee tutuilla nurkilla ja tietää liikennevalosyklin, voi vaihteen tipauttaa tarvittaessa vapaalle ja antaa auton sammutella moottorin, jos siltä tuntuu. DSG:n kera tuo onkin sitten kertaluokkaa kamalampi varuste, ja aiheuttaa ihan jokaisessa inhotusta (sammuu aina kun vain voi ja kestää ikuisuuden päästä sen takia liikkeelle).
Mehumaija-automaatilla tuolla ei ole niin väliä. Lähinnä seisovassa jonossa ärsyttää kun auto tärisee käynnistyessään uudestaan ja uudestaan. Liikkeellelähtö ei ole ongelma kun auto irtoaa paikaltaan kuin hauki kaislikosta.
 
pokkus sanoi:
Joo, ei toimi oikein täällä tuo.

Miksei toimi? Oletko huomannut parempia tapoja viilentää auto vai miksei automaatti toimi?


Japsivehkeissä automaatti puhaltaa lähes poikkeuksetta lattian kautta mikä on tietysti lämmön jakautumisen kannalta toimivaa muttei oikein sovellu meidän keleihin kun lasille ei tule puhallusta lainkaan. Siksi ilmastointia täytyy jonkun verran räpeltää.
 
Ale sanoi:
Miksei toimi? Oletko huomannut parempia tapoja viilentää auto vai miksei automaatti toimi?

Jos auto on seissyt pitkään auringossa ja lämmittänyt hyvin koko sisustan, mustat nahkapenkit mukaan lukien, niin itse avaan enemmin ikkunat ja kattoluukun kuin alan säätämään ilmastointia. Tietysti itse yritän tehdä näiden aukaisemisen jos kävellessäni autolle että ilma ehtisi edes hieman vaihtua. Monesti jätän myös kattoluukun auki, mikä jeesaa hieman.
 
Alkuperäiseen kysymykseen: normaalien hallintalaitteiden jälkeen eniten tulee räplättyä lämmityslaitteen säätimiä sekä radion äänenvoimakkuutta kauko-ohjaimesta.
 
Normaalien hallintalaitteiden jälkeen ehdottomasti eniten räplään automaatti-ilmastoinnin namikoita. Monta kertaa yhden matkan aikana. Lämpöasetukset yleensä saavat olla rauhassa, mutta ilman suuntauksen, puhallusnopeuden ja sisäilmakierrätyksen tarpeen tiedän itse konetta paremmin. Ja tietenkin aparaatin valmistelu seuraavan lähdön esiwebastokäyttöä varten jokaisen ajokerran päätteeksi  :mad:
 
Subarussa ilmastointiin on pakko puuttua välillä. Ei tosin monta kertaa, mutta jokaisella pidemmällä matkalla sama kaava, eka 20min puhallus manuaaliasetuksin. Mutta onneksi vain talvella.
Tässä kohdassa ikävöin aina Saabeja. Niissä riitti kun valitsi haluamansa lämpötilan. Ei muuta.

Yksin ajaessa säätelen stereoiden volumea ja biisin/kanavanvalinta nappeja. Samaten hiplailen ratin vaihdeläpysköitä. Ajan ehkä 95% ajasta 22:10 otteella ja pikkusormi&nimerön on siinä läppien kohdalla.
Tulee tehtyä moottorijarrutuksia risteystä lähestyessä ja joskus kiihdyttelen leikillään manuaalilla käyttäen kierrokset korkealla (bokseri kiertää mielellään ). Mutta nämä maneerit pätee lähinnä yksin ajaessa.
Porukalla ne on kädet ratissa ja sormet "kurissa".
 
Itsekin lähden siitä liikkeelle, että jätän pois laskuista nämä ajoon pakolliset kuuluvat toiminnot kuten viiksen/vilkun käyttö, kaasun, jarrun, kytkimen painaminen jne.

Jos näin ajatellaan, niin siinä tapauksessa en näpelöi/käytä mitään.
 
pokkus sanoi:
Pitkillä taipaleilla porottava aurinkokin aiheuttaa omat ongelmansa. Vaikka kabiinissa onkin mittarin mukaan tarpeeksi viileä, niin ei se siltä kuitenkaan tunnu koska aurinko mollottaa suoraan päälle. Eli kun ilmastointi luulee, että kabiinissa on tarpeeksi viileä, niin se kytkee ilmastoinnin melkein kokonaan pois päältä. Ilmastointi kun ei osaa tuota päälle paistavaa aurinkoa ottaa huomioon. Sitten ei yleensä auta muu kuin rukata ilmastoinnista kylmempää lukemaa mittariin.

Onko bemarin auto-ilmastointi todella noin alkeellinen että se ei osaa ottaa auringon porotusta huomioon? Jopa -05 Ocussa oli aurinkoanturi joka lisäsi ilmastoinnin tehoa jos arska pommitti suoraan päin, toivottavasti Volvossakin on moinen, muuten voi alkaa hihna luistamaan helteellä ???
 
Aika outoa. En ole minunkaan tarvinnut Suomessa koskea Skodien enkä Volvon automaatti-ilmastoinnin säätimiin, en kesällä enkä talvella (ainoastaan talvella hikisenä hiihtolenkin jälkeen). Viime kesänä 45 - 50 asteen helteillä myös Land Cruiserin automaatti-ilmastointi toimi loistavasti ilman näpelöintiä, joten luulen että Pokkuksen Bemarissa on jotain vikaa tai sitten se ilmastointi on vain surkea.
 
Eniten varmasti tulee näplättyä radion nappuloita ratista, kanavia vaihdeltua ja ääntä isommalle jos hyvä biisi  ;D. Ilmastointia tulee kesäkuumalla myös jonkin verran näplättyä, kun menen kuumaan autoon niin viileän puhallus kovemmalle ja kun sopivaa alkaa olemaan niin halutulle lämpötilalle säätö takaisin.
Kyllä sitä joskusti tulee otettua luistonestokin pois ja laitettua vaihde S asentoo, silloin kun haluan olla nopea  8).
 
Melko outoa tuo ilmastoinnin nappuloiden räpeltäminen. Viimeisissä 20 autossa ja 10vuoden aikana säätö ollut kesät talvet 22astetta ja ei ole tarvinnut koskea sen jälkeen muuten kuin talveksi pudotettu Ac-nappi pois ja keväällä taas takaisin. Löytyy niitä lämpötila vaihteluita täälläkin -35->+35 ja samallla asennolla pärjää molemmissa.
 
Niin ja unohtui vielä. No huutaahan se puhallus vähän aikaa jos auto ollut esim.päivän auringossa. Nopeasti kuitenkin hiljenee muutaman minuutin päästä ja asettuu sen jälkeen hiljaiselle ja kylmällä sama efekti.