https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mistä kloonatut TPMS anturit?

I

Ilkka

Vieras
Otsikossa olikin se tärkein.
Kuka tekee paineantureiden ohjelmointia?
Ajatus olisi kloonata kesärenkuloista anturien ID.t ja laittaa kloonit talvikumeihin.
Vielä parempi olisi jos voisin luetuttaa id.t marmorilla ja tilaus sisään, ilman että tarvitsee käydä paikanpäällä.

Näin vaihdot kävisi taas kuten silloin ennen jolloin kaikki oli paremmin...  :-\
 
Mikä merkki kyseessä? Ei kait tuota noin vaikeesti tarvii tehdä, eikös ne ole ohjelmoitu jo kun auto on haettu liikkeestä (ilmeisen uusi kuitenkin kyseessä)?
 
Onhan ne varmasti ohjelmoitu niihin renkaisiin jotka on alla, mutta kun joissakin autoissa esimerkiksi ainakin osassa Toyotoista on vain neljä muistipaikkaa niille antureille.
 
Niin on mullakin neljä muistipaikkaa mutta eikös ne riitä ainakin useimpaan henkilöautoon? Ei kait noita kukaan halua enää vararenkaisiin jos sellaista edes löytyy?

Resetoi ne vanhat (tässä tapauksessa talvikumit) ja tämän jälkeen suvirinkulat alle ja sitten samasta nappulasta (kuskin jalkatilan päällä) aktivoi ne päälle. Tällei menee mulla ja luulisi joka merkillä olevan jokin vastaava systeemi jossa on nuo typerästi toteutetut valvonnat.
 
Jones sanoi:
Niin on mullakin neljä muistipaikkaa mutta eikös ne riitä ainakin useimpaan henkilöautoon? Ei kait noita kukaan halua enää vararenkaisiin jos sellaista edes löytyy?

Resetoi ne vanhat (tässä tapauksessa talvikumit) ja tämän jälkeen suvirinkulat alle ja sitten samasta nappulasta (kuskin jalkatilan päällä) aktivoi ne päälle. Tällei menee mulla ja luulisi joka merkillä olevan jokin vastaava systeemi jossa on nuo typerästi toteutetut valvonnat.

Työkaveri ainakin joutuu uusimman mallin Corollan kanssa vierailemaan marmorilla joka renkaanvaihdon jälkeen, nimenomaan siksi että niitä muistipaikkoja on vain neljä.
 
Lokakuu 14-> tuotannossa olleissa mahdollisuus resetoida itse. Corollastikin tuo nappi varmaan löytyy mutta ei toimi.
 
Olipas melkoinen temppuilu appiporukoiden uuden Priuksen TPMS-antureiden kanssa. Vanhukset eivät tajunneet yhtään mistä on kyse tuon rengaspainevaroitusvalon kanssa ja kävivät kolmella huoltoasemalla tarkistuttamassa paineet. Minäkin lähdin ajotietokoneen CAR ja SETUP(?)-näppäinten takaa etsimään, mutta oli pakko turvautua ohjekirjaan ja löytyihän tuo nappula ihan käsittämättömästä paikasta kuskin jalkatilan yläpuolelta! Resetointi ja ei mitään vaikutusta, uudelleen resetointi ja jäi vilkkumaan. Taas ohjekirja ja tuossa neuvottiin vain menemään huoltoon. En jaksanut uskoa tilannetta, joten ajoin huoltsikalle ja päästin yhdestä renkaasta vähän pois ja heitin pienen lenkin. Paineet kohdalleen ja resetointi. Tulos sama, rengaspaineherja! Käskin viemään raadon Tojotalle tai ajamaan valosta huolimatta. Veivät huoltoon ja kai ne saivat tuon kuntoon. Miksi, oi miksi, tuon järjestelmän pitää olla noin järjetön...?
 
Jones sanoi:
Lokakuu 14-> tuotannossa olleissa mahdollisuus resetoida itse. Corollastikin tuo nappi varmaan löytyy mutta ei toimi.

Työkaveri osti rollansa heti kun se tuli myyntiin, kuulemma siinä joku nappi on mutta siitä ei tapahdu mitään. Oikea typeryyden huipentuma.
 
Voisitteko lopettaa spekuloinnin, jahkailun yms shaiban, kaipaisin vastausta.
Tiedän että kaikilla muilla on paremmat systeemit, mutta tämä menee nyt näin.

Aina koodaus marmorilla, kotona kalliilla laitteella, klooni anturit.
 
Noita kloonattavia/kloonattuja antureita saa rengasliikkeistä. Ei ehkä se halvin paikka, mutta riski väärästä anturista on myös täysin nolla, kun jättää asian rengasliikkeen tehtäväksi. Useista autoista, ei välttämättä kaikista, pystyvät kloonaamaan anturit ja asentavat ne samalla paikalleen. Jos yhdestä rengasliikkeestä ei saa tuollaisia, niin toisesta saa. Myös hintataso voi vaihdella.

Itse en ole tarvinnut, mutta Monitoimirengas Nurmijärvellä ainakin sanoi pystyvänsä tuollaiset toimittamaan ja koodaamaan/kloonaamaan.

Sitten OT: Todellakaan kaikissa autoissa ei pysty noita itse resetoimaan, vaan matka on kaksi kertaa vuodessa marmorille antureita koodaamaan. Näissä patongeissakin sai ennen koodattua kerralla koko järjestelmän pois käytöstä, mutta viime syksystä alkaen se on ollut mahdotonta. Syy tähän mahdottomuuteen on se että ne ovat EU:ssa "pakolliset" ja siksi tehdas ei salli niiden koodaamista pois käytöstä. Jos olisi auto, joka on valmistettu vietäväksi vaikka Venäjälle, niin jo onnistuisi anturien koodaaminen pois käytöstä. Osassa patongeista on tosin valvonta ilman antureita ja niissä voi resetoida rengaspainevalvonnan ihan itse.
 
Penguin sanoi:
Noita kloonattavia/kloonattuja antureita saa rengasliikkeistä. Ei ehkä se halvin paikka, mutta riski väärästä anturista on myös täysin nolla, kun jättää asian rengasliikkeen tehtäväksi. Useista autoista, ei välttämättä kaikista, pystyvät kloonaamaan anturit ja asentavat ne samalla paikalleen. Jos yhdestä rengasliikkeestä ei saa tuollaisia, niin toisesta saa. Myös hintataso voi vaihdella.

Tämä on se varmin vaihtoehto, tuohon työkaverin Corollaan selvitettiin tuota antureiden tilaamista netistä ja rengasliikkeet sanoo että pystyvät takaamaan vain itse myymiensä kloonauksen onnistuvan. Hinta oli satasen/kpl asennettuna ja kloonattuna.
 
Tyhjät bulkki anturit maksaa noin 50e kpl, melkein jo kannattaa hommata itselle laite, ja myydä se kohta eteenpäin.
 
No jos tietää mitä pitää hankkia, niin sitten ongelmaksi jää vain se kenellä on laitteisto juuri niiden anturien koodaamiseen. Hintatasoa kannattaa kuitenkin kysyä sieltä rengasliikkeistä, kilpailua on ja hinnat tulevat aika ripeään alas noissa antureissa ja koodauksissa.
 
Uuteen tilaamaani Volvo V40:een tulee käsittääkseni rengaskohtaisilla antureilla oleva paineenvalvontasysteemi. Niitähän ei ole -onneksi- pakko laittaa esim. talvirengassarjaan tai uuteen kesärengassarjaan, vain tehtaan ensiasennuskumeihin.

Jossain oli juttua, että tällainen ns. aktiivinen painetunnistus-systeemi joutuu vaikeuksiin jos renkaissa ei olekaan noita antureita, eli paineesta ilmoittava letainen vikavalo jää palamaan pysyvästi mittaristoon. Katsastusmies ei kuulemma sellaiseen aio puuttua, mutta onhan se esteettisesti inhottavaa jos valo palaa.

Onko jollakin jo kokemuksia tuosta, eli jääkö joku hemmetin valo palamaan?

VAG:eissa on onneksi passiivinen systeemi...
 
Peeveli sanoi:
Uuteen tilaamaani Volvo V40:een tulee käsittääkseni rengaskohtaisilla antureilla oleva paineenvalvontasysteemi. Niitähän ei ole -onneksi- pakko laittaa esim. talvirengassarjaan tai uuteen kesärengassarjaan, vain tehtaan ensiasennuskumeihin.

Jossain oli juttua, että tällainen ns. aktiivinen painetunnistus-systeemi joutuu vaikeuksiin jos renkaissa ei olekaan noita antureita, eli paineesta ilmoittava letainen vikavalo jää palamaan pysyvästi mittaristoon. Katsastusmies ei kuulemma sellaiseen aio puuttua, mutta onhan se esteettisesti inhottavaa jos valo palaa.

Onko jollakin jo kokemuksia tuosta, eli jääkö joku hemmetin valo palamaan?

VAG:eissa on onneksi passiivinen systeemi...

Käsittääkseni Volvo luopui aktiivisista antureista melko nopeasti ja siirtyi vastaavaan passiiviseen systeemiin kuin VAG-konsernin peleissä, eli sinulla ei pitäisi tulla V40:n aktiivista järjestelmää.
 
Karvis sanoi:
Käsittääkseni Volvo luopui aktiivisista antureista melko nopeasti ja siirtyi vastaavaan passiiviseen systeemiin kuin VAG-konsernin peleissä, eli sinulla ei pitäisi tulla V40:n aktiivista järjestelmää.

Ahaa. Olisi hyvä juttu. Oma tulee MY16 joten noin voisi olla.

Kiitosta taas tiedosta! :)
 
Peeveli sanoi:
Uuteen tilaamaani Volvo V40:een tulee käsittääkseni rengaskohtaisilla antureilla oleva paineenvalvontasysteemi. Niitähän ei ole -onneksi- pakko laittaa esim. talvirengassarjaan tai uuteen kesärengassarjaan, vain tehtaan ensiasennuskumeihin.

Kuten Karviskin totesi, ei pitäisi tulla aktiivista mittausta. Itse kyselin tästä aiheesta tammikuussa tehtaalta autoa hakiessa ja autoa luovuttanut kaveri sanoi, että niistä luovuttiin kokonaan. Vielä viime syksynä oli kylläkin käytössä aktiivinen järjestelmä osassa malleista.
 
Vempula sanoi:
Kuten Karviskin totesi, ei pitäisi tulla aktiivista mittausta. Itse kyselin tästä aiheesta tammikuussa tehtaalta autoa hakiessa ja autoa luovuttanut kaveri sanoi, että niistä luovuttiin kokonaan. Vielä viime syksynä oli kylläkin käytössä aktiivinen järjestelmä osassa malleista.

Anturit tuli käsittääkseni MY14 malleihin ja niistä tosiaan luovuttiin vielä saman vuoden aikana, eli aktiiviantureiden aika oli vain muutamia kuukausia. Ennen TPMS pakkoa Volvossa pystyi kytkemään koko järjestelmän pois käytöstä ajotietokeen valikoista, mutta nyt se mahdollisuus on ilmeisesti jouduttu poistamaan.
 
MY16 XC60een tulee kyllä aktiiviset anturit. Paikallinen Volvo kauppias sanoi koodaavansa talvirenkaita varten myös TPMS:n ohitukset (eli sillon ei tule hälyjä).
 
zagg sanoi:
MY16 XC60een tulee kyllä aktiiviset anturit.

Peeveli viimeistään voi sitten kertoa miten kävi. Aika huopaamista on Volvolta, jos taas palaavat aktiiviseen.

Ja minun on hyvin vaikea uskoa, että merkkiliike suostuisi disabloimaan aktiivista järjestelmää, elleivät he sitten jotenkin pysty sitä vaihtamaan passiiviseen.
 
Vempula sanoi:
Ja minun on hyvin vaikea uskoa, että merkkiliike suostuisi disabloimaan aktiivista järjestelmää, elleivät he sitten jotenkin pysty sitä vaihtamaan passiiviseen.

Saas nähdä, miten on Mersussa? Ainakin eemelissä on aktiivinen järjestelmä ja anturit lienevät luokkaa satasen kappaleelta. Marraskuussa nelivetokiertueen eemelissä, jossa oli nastarenkaat ainakin paloi TPMS-merkkivalo mittaristossa koko ajan.
 
jni sanoi:
Saas nähdä, miten on Mersussa?

Jotenkin on erittäin vaikeata uskoa, että merkkiliike lähtisi disabloimaan yhtään mitään EU:n pakolliseksi määräämää toimintoa autosta. Toki myyjä saattaa jotain tällaista puhua kauppoja tehdessä, mutta käykö niin sitten reaalimaailmassa puolen vuoden kuluttua kauppojen tekemisestä onkin jo ihan toinen juttu.
 
Vempula sanoi:
Jotenkin on erittäin vaikeata uskoa, että merkkiliike lähtisi disabloimaan yhtään mitään EU:n pakolliseksi määräämää toimintoa autosta. Toki myyjä saattaa jotain tällaista puhua kauppoja tehdessä, mutta käykö niin sitten reaalimaailmassa puolen vuoden kuluttua kauppojen tekemisestä onkin jo ihan toinen juttu.

TPMS monitorointi on pakollinen ekassa auton mukana tulevassa rengassarjassa. Talvirenkaissa se ei ole pakollinen, eli niitä varten voi ohituksen halutessa tehdä.
 
zagg sanoi:
TPMS monitorointi on pakollinen ekassa auton mukana tulevassa rengassarjassa. Talvirenkaissa se ei ole pakollinen, eli niitä varten voi ohituksen halutessa tehdä.

Hieno juttu, jos näin on! Ensi syksynä olemme sitten viisaampia tällä sektorilla.

Paljonkohan tämä "ohitus" mahtaa kustantaa Sinisellä :rolleyes: