https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mistä kloonatut TPMS anturit?

Ilkka

Uudenkarhea
Liittynyt
23.3.2015
Viestejä
50
Otsikossa olikin se tärkein.
Kuka tekee paineantureiden ohjelmointia?
Ajatus olisi kloonata kesärenkuloista anturien ID.t ja laittaa kloonit talvikumeihin.
Vielä parempi olisi jos voisin luetuttaa id.t marmorilla ja tilaus sisään, ilman että tarvitsee käydä paikanpäällä.

Näin vaihdot kävisi taas kuten silloin ennen jolloin kaikki oli paremmin...  :-\
 

Jones

Vakiokalustoa
Liittynyt
17.1.2014
Viestejä
662
Mikä merkki kyseessä? Ei kait tuota noin vaikeesti tarvii tehdä, eikös ne ole ohjelmoitu jo kun auto on haettu liikkeestä (ilmeisen uusi kuitenkin kyseessä)?
 
T

Trollsten

Vieras
Onhan ne varmasti ohjelmoitu niihin renkaisiin jotka on alla, mutta kun joissakin autoissa esimerkiksi ainakin osassa Toyotoista on vain neljä muistipaikkaa niille antureille.
 

Jones

Vakiokalustoa
Liittynyt
17.1.2014
Viestejä
662
Niin on mullakin neljä muistipaikkaa mutta eikös ne riitä ainakin useimpaan henkilöautoon? Ei kait noita kukaan halua enää vararenkaisiin jos sellaista edes löytyy?

Resetoi ne vanhat (tässä tapauksessa talvikumit) ja tämän jälkeen suvirinkulat alle ja sitten samasta nappulasta (kuskin jalkatilan päällä) aktivoi ne päälle. Tällei menee mulla ja luulisi joka merkillä olevan jokin vastaava systeemi jossa on nuo typerästi toteutetut valvonnat.
 

Karvis

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Viestejä
31 050
Jones sanoi:
Niin on mullakin neljä muistipaikkaa mutta eikös ne riitä ainakin useimpaan henkilöautoon? Ei kait noita kukaan halua enää vararenkaisiin jos sellaista edes löytyy?

Resetoi ne vanhat (tässä tapauksessa talvikumit) ja tämän jälkeen suvirinkulat alle ja sitten samasta nappulasta (kuskin jalkatilan päällä) aktivoi ne päälle. Tällei menee mulla ja luulisi joka merkillä olevan jokin vastaava systeemi jossa on nuo typerästi toteutetut valvonnat.

Työkaveri ainakin joutuu uusimman mallin Corollan kanssa vierailemaan marmorilla joka renkaanvaihdon jälkeen, nimenomaan siksi että niitä muistipaikkoja on vain neljä.
 

Jones

Vakiokalustoa
Liittynyt
17.1.2014
Viestejä
662
Lokakuu 14-> tuotannossa olleissa mahdollisuus resetoida itse. Corollastikin tuo nappi varmaan löytyy mutta ei toimi.
 
M

MMV

Vieras
Olipas melkoinen temppuilu appiporukoiden uuden Priuksen TPMS-antureiden kanssa. Vanhukset eivät tajunneet yhtään mistä on kyse tuon rengaspainevaroitusvalon kanssa ja kävivät kolmella huoltoasemalla tarkistuttamassa paineet. Minäkin lähdin ajotietokoneen CAR ja SETUP(?)-näppäinten takaa etsimään, mutta oli pakko turvautua ohjekirjaan ja löytyihän tuo nappula ihan käsittämättömästä paikasta kuskin jalkatilan yläpuolelta! Resetointi ja ei mitään vaikutusta, uudelleen resetointi ja jäi vilkkumaan. Taas ohjekirja ja tuossa neuvottiin vain menemään huoltoon. En jaksanut uskoa tilannetta, joten ajoin huoltsikalle ja päästin yhdestä renkaasta vähän pois ja heitin pienen lenkin. Paineet kohdalleen ja resetointi. Tulos sama, rengaspaineherja! Käskin viemään raadon Tojotalle tai ajamaan valosta huolimatta. Veivät huoltoon ja kai ne saivat tuon kuntoon. Miksi, oi miksi, tuon järjestelmän pitää olla noin järjetön...?
 

Karvis

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Viestejä
31 050
Jones sanoi:
Lokakuu 14-> tuotannossa olleissa mahdollisuus resetoida itse. Corollastikin tuo nappi varmaan löytyy mutta ei toimi.

Työkaveri osti rollansa heti kun se tuli myyntiin, kuulemma siinä joku nappi on mutta siitä ei tapahdu mitään. Oikea typeryyden huipentuma.
 

Ilkka

Uudenkarhea
Liittynyt
23.3.2015
Viestejä
50
Voisitteko lopettaa spekuloinnin, jahkailun yms shaiban, kaipaisin vastausta.
Tiedän että kaikilla muilla on paremmat systeemit, mutta tämä menee nyt näin.

Aina koodaus marmorilla, kotona kalliilla laitteella, klooni anturit.
 

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Viestejä
23 568
Noita kloonattavia/kloonattuja antureita saa rengasliikkeistä. Ei ehkä se halvin paikka, mutta riski väärästä anturista on myös täysin nolla, kun jättää asian rengasliikkeen tehtäväksi. Useista autoista, ei välttämättä kaikista, pystyvät kloonaamaan anturit ja asentavat ne samalla paikalleen. Jos yhdestä rengasliikkeestä ei saa tuollaisia, niin toisesta saa. Myös hintataso voi vaihdella.

Itse en ole tarvinnut, mutta Monitoimirengas Nurmijärvellä ainakin sanoi pystyvänsä tuollaiset toimittamaan ja koodaamaan/kloonaamaan.

Sitten OT: Todellakaan kaikissa autoissa ei pysty noita itse resetoimaan, vaan matka on kaksi kertaa vuodessa marmorille antureita koodaamaan. Näissä patongeissakin sai ennen koodattua kerralla koko järjestelmän pois käytöstä, mutta viime syksystä alkaen se on ollut mahdotonta. Syy tähän mahdottomuuteen on se että ne ovat EU:ssa "pakolliset" ja siksi tehdas ei salli niiden koodaamista pois käytöstä. Jos olisi auto, joka on valmistettu vietäväksi vaikka Venäjälle, niin jo onnistuisi anturien koodaaminen pois käytöstä. Osassa patongeista on tosin valvonta ilman antureita ja niissä voi resetoida rengaspainevalvonnan ihan itse.
 

Karvis

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Viestejä
31 050
Penguin sanoi:
Noita kloonattavia/kloonattuja antureita saa rengasliikkeistä. Ei ehkä se halvin paikka, mutta riski väärästä anturista on myös täysin nolla, kun jättää asian rengasliikkeen tehtäväksi. Useista autoista, ei välttämättä kaikista, pystyvät kloonaamaan anturit ja asentavat ne samalla paikalleen. Jos yhdestä rengasliikkeestä ei saa tuollaisia, niin toisesta saa. Myös hintataso voi vaihdella.

Tämä on se varmin vaihtoehto, tuohon työkaverin Corollaan selvitettiin tuota antureiden tilaamista netistä ja rengasliikkeet sanoo että pystyvät takaamaan vain itse myymiensä kloonauksen onnistuvan. Hinta oli satasen/kpl asennettuna ja kloonattuna.
 

Ilkka

Uudenkarhea
Liittynyt
23.3.2015
Viestejä
50
Tyhjät bulkki anturit maksaa noin 50e kpl, melkein jo kannattaa hommata itselle laite, ja myydä se kohta eteenpäin.
 

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Viestejä
23 568
No jos tietää mitä pitää hankkia, niin sitten ongelmaksi jää vain se kenellä on laitteisto juuri niiden anturien koodaamiseen. Hintatasoa kannattaa kuitenkin kysyä sieltä rengasliikkeistä, kilpailua on ja hinnat tulevat aika ripeään alas noissa antureissa ja koodauksissa.
 
P

Peeveli

Vieras
Uuteen tilaamaani Volvo V40:een tulee käsittääkseni rengaskohtaisilla antureilla oleva paineenvalvontasysteemi. Niitähän ei ole -onneksi- pakko laittaa esim. talvirengassarjaan tai uuteen kesärengassarjaan, vain tehtaan ensiasennuskumeihin.

Jossain oli juttua, että tällainen ns. aktiivinen painetunnistus-systeemi joutuu vaikeuksiin jos renkaissa ei olekaan noita antureita, eli paineesta ilmoittava letainen vikavalo jää palamaan pysyvästi mittaristoon. Katsastusmies ei kuulemma sellaiseen aio puuttua, mutta onhan se esteettisesti inhottavaa jos valo palaa.

Onko jollakin jo kokemuksia tuosta, eli jääkö joku hemmetin valo palamaan?

VAG:eissa on onneksi passiivinen systeemi...
 

Karvis

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Viestejä
31 050
Peeveli sanoi:
Uuteen tilaamaani Volvo V40:een tulee käsittääkseni rengaskohtaisilla antureilla oleva paineenvalvontasysteemi. Niitähän ei ole -onneksi- pakko laittaa esim. talvirengassarjaan tai uuteen kesärengassarjaan, vain tehtaan ensiasennuskumeihin.

Jossain oli juttua, että tällainen ns. aktiivinen painetunnistus-systeemi joutuu vaikeuksiin jos renkaissa ei olekaan noita antureita, eli paineesta ilmoittava letainen vikavalo jää palamaan pysyvästi mittaristoon. Katsastusmies ei kuulemma sellaiseen aio puuttua, mutta onhan se esteettisesti inhottavaa jos valo palaa.

Onko jollakin jo kokemuksia tuosta, eli jääkö joku hemmetin valo palamaan?

VAG:eissa on onneksi passiivinen systeemi...

Käsittääkseni Volvo luopui aktiivisista antureista melko nopeasti ja siirtyi vastaavaan passiiviseen systeemiin kuin VAG-konsernin peleissä, eli sinulla ei pitäisi tulla V40:n aktiivista järjestelmää.
 
P

Peeveli

Vieras
Karvis sanoi:
Käsittääkseni Volvo luopui aktiivisista antureista melko nopeasti ja siirtyi vastaavaan passiiviseen systeemiin kuin VAG-konsernin peleissä, eli sinulla ei pitäisi tulla V40:n aktiivista järjestelmää.

Ahaa. Olisi hyvä juttu. Oma tulee MY16 joten noin voisi olla.

Kiitosta taas tiedosta! :)
 

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
15 289
Peeveli sanoi:
Uuteen tilaamaani Volvo V40:een tulee käsittääkseni rengaskohtaisilla antureilla oleva paineenvalvontasysteemi. Niitähän ei ole -onneksi- pakko laittaa esim. talvirengassarjaan tai uuteen kesärengassarjaan, vain tehtaan ensiasennuskumeihin.

Kuten Karviskin totesi, ei pitäisi tulla aktiivista mittausta. Itse kyselin tästä aiheesta tammikuussa tehtaalta autoa hakiessa ja autoa luovuttanut kaveri sanoi, että niistä luovuttiin kokonaan. Vielä viime syksynä oli kylläkin käytössä aktiivinen järjestelmä osassa malleista.
 

Karvis

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Viestejä
31 050
Vempula sanoi:
Kuten Karviskin totesi, ei pitäisi tulla aktiivista mittausta. Itse kyselin tästä aiheesta tammikuussa tehtaalta autoa hakiessa ja autoa luovuttanut kaveri sanoi, että niistä luovuttiin kokonaan. Vielä viime syksynä oli kylläkin käytössä aktiivinen järjestelmä osassa malleista.

Anturit tuli käsittääkseni MY14 malleihin ja niistä tosiaan luovuttiin vielä saman vuoden aikana, eli aktiiviantureiden aika oli vain muutamia kuukausia. Ennen TPMS pakkoa Volvossa pystyi kytkemään koko järjestelmän pois käytöstä ajotietokeen valikoista, mutta nyt se mahdollisuus on ilmeisesti jouduttu poistamaan.
 

zagg

Sisäänajettu
Liittynyt
14.2.2014
Viestejä
152
MY16 XC60een tulee kyllä aktiiviset anturit. Paikallinen Volvo kauppias sanoi koodaavansa talvirenkaita varten myös TPMS:n ohitukset (eli sillon ei tule hälyjä).
 

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
15 289
zagg sanoi:
MY16 XC60een tulee kyllä aktiiviset anturit.

Peeveli viimeistään voi sitten kertoa miten kävi. Aika huopaamista on Volvolta, jos taas palaavat aktiiviseen.

Ja minun on hyvin vaikea uskoa, että merkkiliike suostuisi disabloimaan aktiivista järjestelmää, elleivät he sitten jotenkin pysty sitä vaihtamaan passiiviseen.
 

jni

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
5 248
Vempula sanoi:
Ja minun on hyvin vaikea uskoa, että merkkiliike suostuisi disabloimaan aktiivista järjestelmää, elleivät he sitten jotenkin pysty sitä vaihtamaan passiiviseen.

Saas nähdä, miten on Mersussa? Ainakin eemelissä on aktiivinen järjestelmä ja anturit lienevät luokkaa satasen kappaleelta. Marraskuussa nelivetokiertueen eemelissä, jossa oli nastarenkaat ainakin paloi TPMS-merkkivalo mittaristossa koko ajan.
 

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
15 289
jni sanoi:
Saas nähdä, miten on Mersussa?

Jotenkin on erittäin vaikeata uskoa, että merkkiliike lähtisi disabloimaan yhtään mitään EU:n pakolliseksi määräämää toimintoa autosta. Toki myyjä saattaa jotain tällaista puhua kauppoja tehdessä, mutta käykö niin sitten reaalimaailmassa puolen vuoden kuluttua kauppojen tekemisestä onkin jo ihan toinen juttu.
 

zagg

Sisäänajettu
Liittynyt
14.2.2014
Viestejä
152
Vempula sanoi:
Jotenkin on erittäin vaikeata uskoa, että merkkiliike lähtisi disabloimaan yhtään mitään EU:n pakolliseksi määräämää toimintoa autosta. Toki myyjä saattaa jotain tällaista puhua kauppoja tehdessä, mutta käykö niin sitten reaalimaailmassa puolen vuoden kuluttua kauppojen tekemisestä onkin jo ihan toinen juttu.

TPMS monitorointi on pakollinen ekassa auton mukana tulevassa rengassarjassa. Talvirenkaissa se ei ole pakollinen, eli niitä varten voi ohituksen halutessa tehdä.
 

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
15 289
zagg sanoi:
TPMS monitorointi on pakollinen ekassa auton mukana tulevassa rengassarjassa. Talvirenkaissa se ei ole pakollinen, eli niitä varten voi ohituksen halutessa tehdä.

Hieno juttu, jos näin on! Ensi syksynä olemme sitten viisaampia tällä sektorilla.

Paljonkohan tämä "ohitus" mahtaa kustantaa Sinisellä :rolleyes: