https://yliteippaus.fi/

MirrorLink (esim. Passat B8)

Omassa autossani tuo toimii Samsung S5 puhelimella ja olen sitä jopa kerran kokeilllut. Penguinia lainatakseni mitä tuolla tekee? Mielestäni täysin hyödytön eikä tuonnut mitään lisäarvoa toimintoihin. Auton omalla "grammarilla" pääsee nettiin,löytyy navi,BT:n kautta voi kuunella mitä musiikkia haluaa jne. Tuo mirrorlink ei tuo penninkään edestä lisäarvoa ja hullu siitä ainakaan mitä maksaa!
 
Meidän uudessa Fabiassa on tuo Mirrorlink eikä sillä tee mitään näin iPhonen omistajana. Jospa tuosta smartlinkistä olisi jotain hyötyä, koska tuo Apple Carplayn.

Jos olen ymmärtänyt oikein pitää mirrorlink kytkeä piuhalla ainakin Skodassa. Parempi olisi että toimisi vaikka wifin tai BT:n yli.
 
Devl sanoi:
Jos olen ymmärtänyt oikein pitää mirrorlink kytkeä piuhalla ainakin Skodassa. Parempi olisi että toimisi vaikka wifin tai BT:n yli.

Miten Mirrorlink mahtaa syödä virtaa?
Kaapelilla kytkentä kun laturia kuitenkin tarvitsee?
 
Passatissa tuli testattua MirrorLinkiä vaimon Sony Xperia Z2:lla. Puhelimen kuva tuli keskikonsolin näyttöön, kuten pitikin, mutta enpä tälle ominaisuudelle keksi mitään käyttöä. Kuva häviää heti, kun auto liikkuu.
 
Entäs navigoidessa. Kokeilitko, toimiiko puhelimen oma navi näytössä?
 
pantero sanoi:
Entäs navigoidessa. Kokeilitko, toimiiko puhelimen oma navi näytössä?
Kokeilu oli varsin pikainen, mutta testasin myös Google Mapsia, mutta senkin kuva hävisi auton lähtiessä liikkeelle. En tiedä saisiko tuon jotenkin konfiguroitua toimimaan muuten. Kovin suurta mielenkiintoa aiheeseen tutustumiseen tarkemmin ei ollut, kun oma puhelin on Apple... Voin sopivassa välissä vielä lainata vaimon puhelinta, ja testata syvällisemmin.
 
Tämä kiinnostaa, kun Lexus NX:ssäkin on MirrorLink ja olen katselemassa uusia puhelimia, joissa olisi toimiva ML-ominaisuus. Esimerkiksi uusimman LG G4 puhelimen mainostekstissä erityisesti mainitaan VW ja se, että navin pitäisi toimia.

”With MirrorLink and LG G4, owners of Volkswagen vehicles will be able to view a car-friendly version of the G4 interface on the in-dash display for full integration with contacts, navigation and music on the smartphone.”

On todennäköistä, että myös älypuhelinten MirrorLink-käyttöliittymä kehittyy. Eihän ML:llä tee mitään, jos auton lähtiessä liikkeelle kaikki pimenee. Sen ymmärtää, että esim. nettisurffailu tai videoiden katselu on estetty, mutta tietysti juuri noiden yllämainittujen toimintojen pitää toimia. Lisäksi vielä niin, että toimintoja voisi ohjata (ainakin osittain) auton omilla nappuloilla.
 
pantero sanoi:
Tämä kiinnostaa, kun Lexus NX:ssäkin on MirrorLink ja olen katselemassa uusia puhelimia, joissa olisi toimiva ML-ominaisuus. Esimerkiksi uusimman LG G4 puhelimen mainostekstissä erityisesti mainitaan VW ja se, että navin pitäisi toimia.

”With MirrorLink and LG G4, owners of Volkswagen vehicles will be able to view a car-friendly version of the G4 interface on the in-dash display for full integration with contacts, navigation and music on the smartphone.”

On todennäköistä, että myös älypuhelinten MirrorLink-käyttöliittymä kehittyy. Eihän ML:llä tee mitään, jos auton lähtiessä liikkeelle kaikki pimenee. Sen ymmärtää, että esim. nettisurffailu tai videoiden katselu on estetty, mutta tietysti juuri noiden yllämainittujen toimintojen pitää toimia. Lisäksi vielä niin, että toimintoja voisi ohjata (ainakin osittain) auton omilla nappuloilla.

Epäilen että maailmalla kyseinen toiminto toimii myös ajoneuvon liikkuessa, suomen lainsäädäntöjen takia kytketty pois käytöstä. Fiksu toimintohan tuo olisi juuri navigointimielessä.
 
Mikään lainsäädäntö kiellä tuollaisen toimintaa Suomessa.

Nämä MirrorLinkit ja CarPlayt ovat autoteollisuuden kauhistus. Siellä ollaan ihan kurat housussa, kun itse ollaan 5-10 vuotta tekniikasta jäljessä ja puhelinten valmistajat tunkevat ulos sellaisia ratkaisuja, jotka uhkaavat viedä autoteollisuuden bisnekset. Bisnekset, joita nämä eivät koskaan ole osanneet hyödyntää kunnolla. Tuokin, että mikä sovellus toimii ajaessa ja mikä ei, on aivan tarpeetonta hurskastelua. Sillä vain rajoitetaan markkinoita ja rahastetaan kuluttajaa ja lopulta tarjotaan kuluttajalle aamiainen johon on pissitty muroihin.
 
MirrorLink on näköjään uusinut nettisivunsa. Ne ovat nyt jo varsin selkeät ja sieltä löytyy myös hyvät alasivut (cars, phones, apps, car audio). Tosin alasivut eivät ole täysin uptodate.

News kohdassa Press Releases on helppo seurata ajankohtaisia tapahtumia. Sivujen luettavuus on aiempaan verrattuna parantunut rutkasti.

http://www.mirrorlink.com

======================

Onko tosiaan niin :eek:, että kukaan ei ole vielä saanut navia toimimaan liikkuvan auton medianäytössä, kun käytössä on ollut uusi, yhteensopiva älypuhelin?
 
pantero sanoi:
MirrorLink on näköjään uusinut nettisivunsa. Ne ovat nyt jo varsin selkeät ja sieltä löytyy myös hyvät alasivut (cars, phones, apps, car audio). Tosin alasivut eivät ole täysin uptodate.

News kohdassa Press Releases on helppo seurata ajankohtaisia tapahtumia. Sivujen luettavuus on aiempaan verrattuna parantunut rutkasti.

http://www.mirrorlink.com

======================

Onko tosiaan niin :eek:, että kukaan ei ole vielä saanut navia toimimaan liikkuvan auton medianäytössä, kun käytössä on ollut uusi, yhteensopiva älypuhelin?

Liekö puhelimen omalla navisoftalla tukea mirrorlinkille, Google Playssä näyttäisi olevan ainoastaan 1 navisovellus jonka luvataan toimivan mirrorlinkissä(Sygic MirrorLink Navigation)
 
Tämä taitaakin olla se puuttuva linkki. Tuolla MirrorLinkin Apps sivulla Sygic on mainittu ja toisena navisoftana myös EnGIS.

Toisaalta ihmetyttää LG:n hehkutus, jossa VW erikseen mainitaan ja LG G4:n kyky kommunikoida 'in-dash' näytön välillä myös navilla. Tuo aiemmin postaamani ote on LG:n tekstiä. Puhelinhan on tulossa kauppoihin kesäkuun alussa.
 
Taitaa käydä niin, että MirrorLink kuolee ennen kuin ehtii edes yleistyä niin paljon että sille softaa löytyisi ja se kattavasti toimisi eri autoissa. Google taisi huomata, että MirrorLinkin käyttöliittymä ja siinä toimivat sovellukset ovat joka autossa erilaiset ja sovellusten käyttöliittymät kovin epäyhtenäisiä ja ovat lähteneen Applen tielle luoda yhtenäinen autokäyttöliittymä, jonka sovelluksia ja käyttökokemusta he itse kontrolloivat. Lollipopin (Android 5.0) myötä Android-laitteisiin tulee/on tullut Android Auto, joka on hyvin vastaava kuin Apple CarPlay. Suurin yhteinen tekijä molemmissa on siinä, että yksi yritys kontrolloi sitä miltä se näyttää ja kuulostaa ja miten se toimii.

Kiinan markkinat ovat vielä oma lukunsa. Siellä sen enempää Apple kuin Google eivät ole kovin hallitsevassa asemassa, kuten eivät muissakaan palveluissa, mutta ei myöskään MirrorLink. Kiinassa on vähän omat pelisäännöt ja siellä pedataan markkinoita paikallisille "yrityksille" ja yrityksille, kuten Baidu, Alibaba ja Tecent.
 
MirrorLinkin suhteen olen saanut hakata päätä seinään enemmän kuin tarpeeksi VW:n kanssa. Oma automyyjäkään ei enää vastaa sähköposteihin, kun tiedustelen siitä. Heitin itse sen suhteen jo hanskat kehään, sillä taidan jatkossakin pysyä iLuurien käyttäjänä. Pitäkööt MirrorLinkTunkkinsa.  :) Katsellaan sitten seuraavaa autoa ostaessa mikä systeemi toimii missäkin.