https://tummennuskalvot.fi/

Ministeriön uudet autot

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016032921335562_uu.shtml

Nyt onkin herkullisen spekuloinnin aika! 760000€ käytössä ja 13 autoa ministeriön käyttöön pitäisi saada.
Mersu, BMW, Jaguar, Volvo ja Ford mainitaan jutussa. Audi ja VW puuttuvat. Johtuneeko tuo mistä?
Siinä sitä saa hankkija miettiä mikä on tärkeää. Itse vois kuvitella, että takatilat, istuimet ja äänieristys lienee tärkeitä kriteereitä? Jos siellä työskennellään pidempiä aikoja.
 
Kahdeksan hlö-autoa+2 pikkubussia ja 3 pakua, eli tilataan 8kpl Superb 1.6TDI Activea, ja 2kpl Transit Tourneo Custom ja 3kpl Transit Customia. Budjettiylijäämä menee säästön nimissä johonkin hyödyllisempään käyttötarkoitukseen.
 
tuRboman sanoi:
Nyt onkin herkullisen spekuloinnin aika! 760000€ käytössä ja 13 autoa ministeriön käyttöön pitäisi saada. Mersu, BMW, Jaguar, Volvo ja Ford mainitaan jutussa. Audi ja VW puuttuvat. Johtuneeko tuo mistä?

Ei ainakaan linkin kuvassa ollutta Vapaavuorta turvavyö ahdistanut...

Ainoa mikä tuli mieleen Audista ja Volkkarista, voisiko ne päästöepäselvyydet vaikuttaa.
 
Onhan tätä varten perustettu työryhmä, onhan?

Jotain kiimoja tai hynnntaita noille kannattais hankkia. On pitkä takuu ja saa monta. Käsittääkseni myös premium malleja tarjolla. Mutta tietäähän sen, mersua, jaggea ja bimmeriä tulee.
 
juupeli sanoi:
Ainoa mikä tuli mieleen Audista ja Volkkarista, voisiko ne päästöepäselvyydet vaikuttaa.
Tai sitten käytössä olevien Audien huoltokustannukset  :rolleyes:

Superbeja vaan ja loput rahat pakolaisille.
 
juupeli sanoi:
Hymähdin ensin mutta sitten mietin että sehän olisi hienoa jos hankinnoissa oikeasti otettaisiin huomioon eri tekijöitä  :)
Kyllä noissa hankinnoissa käsittääkseni huomioidaan ihan koko suunnitellun elinkaaren kustannukset eikä pelkkää hankintakustannusta.
 
Jutussa mainittiin, että pitoaikaa on tarkoitus lyhentää koska viidennen vuoden huoltokulut on olleet sen verran suuri tekijä.

Kian ja Hyundain tapauksessa tosiaan yllättäviä kuluja ei pitäisi neljän tai viiden vuoden omistusaikana tulla. Mallistosta vain ei käsittääkseni löydy edustusluokan autoja.

Toisaalta jos kuo edelläluetellut merkit on niitö joista hankinta tehdään niin onko Fordillakaan tarjolla Mondeon yläpuolelta autoa? Tai Volvolta, vai onko S90 riittävät tilat omaava? Superb ei käy jos merkit on nuo mainitut. Mitenhän XC90? Vai onko citymaasturit / crossoverit poissuljettuja?

Ei muuta kuin kilpailuttamaan. Mikä merkki tarjoaa parhaimman paketin annetuissa raameissa.

Itse uskon, että päästöepäselvyydet lienee ainakin osasyy miksi esim Audi on poissa pelistä. Mallistosta ainakin löytyisi sopivia ja niitä on ollut ennenkin.
 
tuRboman sanoi:
Toisaalta jos kuo edelläluetellut merkit on niitö joista hankinta tehdään niin onko Fordillakaan tarjolla Mondeon yläpuolelta autoa? Tai Volvolta, vai onko S90 riittävät tilat omaava? Superb ei käy jos merkit on nuo mainitut. Mitenhän XC90? Vai onko citymaasturit / crossoverit poissuljettuja?
Luulisin, että Ford on tuossa mukana noiden tila- ja tavara-autojen hankinnan takia. S90 on varmasti riittävä, kun nuo ministeriautot on käsittääkseni enimmäkseen E-Sarjan Mersuja ja A6 Audeja eikä varsinaisia edustusautoja.
 
Noin varmaan on. En ole tuonne Fordin tila-autopuoleen itse juurikaan tutustunut niin ei ole niistä käsitystä.

Itse näkisin jollain kummalla fiilispuolen syyllä asialliseksi, että tilaisivat Ruotsalaisilta nämä henkilömallit. Vaikka BMW/MB varmaan varustelupuolelta tarjoaa paljon suuremman valikoiman ja mahdollisuuden kustomointiin tarvittaessa.
 
Itse toivon myös S90:n hankintaa noihin henkilökuljetuksiin juuri ruotsalaisuuden ja toisaalta sen takia, että S90 on noita germaanikilpailijoitaan halvempi.
 
Kuinka niin? Eikö tuossa puhuttu hankinnan toteuttamisesta eli kyse on siitä, että päätetään mitä ostetaan ja tilataan ne. Tuskin Audilta tai Bemariltakaan löytyy tarvittavat autot suoraan ajoon.
 
Tässähän on kyseessä Hanselin pilalle kilpailuttamasta hankinnasta jossa järjellä ja fiiliksellä ei ole mitään tekemistä.
 
Mrk sanoi:
Tässähän on kyseessä Hanselin pilalle kilpailuttamasta hankinnasta jossa järjellä ja fiiliksellä ei ole mitään tekemistä.
Mitä tämä pilalle kilpailuttaminen tarkoittaa? Sitä kenties, että audikauppias ei pääse käärimään veroeuroja omaan taskuunsa tuosta noin vain?
 
tuRboman sanoi:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016032921335562_uu.shtml

Nyt onkin herkullisen spekuloinnin aika! 760000€ käytössä ja 13 autoa ministeriön käyttöön pitäisi saada.
...

Yes, nyt spekuleerataan. :)

Käytettävissä on keskimäärin 760 000 / 13 = 58500 euroa. Jutussa mainitaan, että valtio ei maksa ALV:ia. Tämä on luonnollisesti selvää, mutta siis kuitenkin autoveron? No kuitenkin ALV:n osuus tuosta autojen keskimääräisestä hinnasta on noin 10 000 euroa, jolloin puhumme noin 70000 euron ALV:illisesta ja autoverollisesta hinnasta.

Tässä oma ehdotukseni. Valtionkin on aika ryhtyä tiennäyttäjäksi ja siirtyä hybrideihin. Ei mihinkään verokikkailu PHEV:eihin, vaan ihan oikeisiin täyshybrideihin. Tätä puoltaa sekin, että ministerit mielellään suhaavat pidempiä matkoja, jolloin yli 200 kg painavan batteripinon mukana kuljettaminen ei ole enää polttoainetaloudellista.

Lexukselta löytyykin tähän tarpeeseen sopivaa hybridi-mallistoa:  IS 300h, GS 300h, GS 450h, NX 300h ja RX 450h. Sopivalla kombinaatiolla nämä mallit sopivat hyvin tuon kokonaisraamin sisään.

Näiden Lexuksien takapenkeillä on hyvin tilaa, autot ovat poikkeuksellisen äänettömiä, takakonttiin mahtuvat attaseasalkut ja matkatavaroitakin ja viikonloppuisin
parit virvokejuomakoritkin…
Autokuskikin viihtyy työpaikallaan ja sähköneliveto on elementissään jonossa vastaanottojen etuoville ryömittäessä.

========================

Ei kai näiden autojen pidä kaikkien olla samanlaisia tai samanmerkkisiäkään. Jos joku haluaa jonkin tietyn merkin, niin mikä ettei. Ympäristöministeriön käytössä en voi kyllä kuvitella mitään muuta merkkia kuin Lexus-hybridin.
 
"Mahdollisina merkkeinä tulevat kyseeseen muun muassa Mersu, BMW, Jaguar, Volvo ja Ford."

Ei tuo sulje pois muitakaan merkkejä.
 
Penguin sanoi:
Ympäristöministeriölle riittää sähköavusteinen tandem-polkupyörä.

Sanoisin, että pelkällä tuulivoimalla ladattava sähköauto Leaf. Mitään muuta energiaa ei saa käyttää. Täältä meidän perältä löytyy myllyjä jokaisen kesämökin pihalta muutama, joten sieltä tulee sähköä :D

Panteron ehdotus on kyllä mielenkiintoinen. Siinä olisi jonkinsortin kannanotto jos ministeriö siirtyisi käyttämään vain hybridiautoja.
Lexus omaa yleensä tilastoissa parhaat arvosanat monilta osin. Ja etenkin käyttäjäkokemuksena. Oisko siinä sitten aihetta panostaa?

Itse uskoisin, että eiköhän sieltä kuitenkin liuta dieselkulkineita tule.
Hintajako on toinen mielenkiintoinen seikka. Siinä on mahdollisuus hieman pelata, eli ostaa jokunen edullisemman pään auto ja panostaa sitten vaikkapa 2 tai kolme oikein ökyä. En tosin tiedä miten näitä autoja jaetaan käyttäjien mukaan, että onko tällaiseen edes tarvetta?

Itseni jos kuvittelisin työskentelevän autossa, en haluaisi missään nimessä makaavaa taaksepäin kenottavaa lepoasentoa vaan ryhdikkään asennon ja mielellään pöydän eteeni. Tämä raakkaisi kyllä edustusautot heti pois pelistä. Pakuja vaan koko rahalla. Mahtuu ja on kivaa. 
 
pantero sanoi:
Yes, nyt spekuleerataan. :)

Käytettävissä on keskimäärin 760 000 / 13 = 58500 euroa. Jutussa mainitaan, että valtio ei maksa ALV:ia. Tämä on luonnollisesti selvää, mutta siis kuitenkin autoveron?
...
Autovero maksetaan. Vuotuista käyttömaksua ja dieselveroa ei makseja. Lisäksi vakuutuksia ei oteta vakuutusyhtiöstä. 'Vakuuttamisen' hoitaa valtionkonttori.

Vanha juttu aiheesta, mutta säännöt lienee edelleen samat..
http://www.hs.fi/autot/a1384514751263
 
Nippu S90 Volvoja, mustana luonnollisesti ja sitten jokunen Mondeo kaveriksi. Volvojen budjetti 65 k€/kpl ja Mondeot sitten 45 k€ kappalehinnoilla. Ei herättäisi hankinnat pahaa verta ja toisaalta S90 Volvo on riittävän edustava ministeriön käyttöön.
 
Trollsten sanoi:
Mitä tämä pilalle kilpailuttaminen tarkoittaa? Sitä kenties, että audikauppias ei pääse käärimään veroeuroja omaan taskuunsa tuosta noin vain?

Hanselin kaupoista ei kyllä kukaan kääri oikein yhtään mitään. Hanselin paperilla "järkevä" ei monesti ole oikeasti järkevä eikä edes halpa.

Sinänsähän se on muuten ihan yks paskan hailee valtiontalouden kokonaisuuden kannalta vaikka nuo kaikki olisivat 200ke autoja.
 
Mrk sanoi:
Hanselin kaupoista ei kyllä kukaan kääri oikein yhtään mitään. Hanselin paperilla "järkevä" ei monesti ole oikeasti järkevä eikä edes halpa.
Sama pätee kaikkeen julkiseen kilpailutukseen. Kriteeristö usein pielessä ja kokonaistaloudelliset painotukset puuttuu.

Mrk sanoi:
Sinänsähän se on muuten ihan yks paskan hailee valtiontalouden kokonaisuuden kannalta vaikka nuo kaikki olisivat 200ke autoja.
Empä tiedä. Seurauksena voisi olla opposition tilaisuus taas uuteen populismiin väitteillä, että 'Stub käski hankkia näin kalliit' ... Lehtilööpit... kansan viha, torilla tavataan... yhteskuntasopimus kaatuu... satamat seisoo ...
Paree hankkia vaan mahdollisimman halvat autot :)