Tuli eilen käytyä koeajamassa uusi Countryman Cooper D. Auto oli 150hv 8-pykäläinen automaatti. Laatuvaikutelma on erinomainen. Kovasti on uusi malli suurempi kuin edellinen. Toki sisällä on Minimäisen ahdas tunnelma edessä mutta takana tilat riittävät hyvin. Samoin takakontti on hyvän kokoinen. Itse tykkään myös värien muokattavuudessa eli voit valita erivärisen katon ja peilien kuoret sekä raidat konepeltiin. Varsinainen lanseeraus on ensi viikonloppuna mutta koeajollekin pääsi jo nyt.
Koeajo autossa oli melko kattava varustus. Avaimeton järjestelmä, mm. sähköinen takaluukku, sporttipenkit ja ajomoodin valitsin ja renkaina 17" vanteilla nokian kitkat. Sisältähän auto on hyvin omaperäinen ja keskellä oleva informaationäyttö on aluksi ainakin hieman sekava käyttää. Omaan silmään sisuta on oikeastaan aika onnistunut mutta uskoakseni monelle suorastaan kauhistus.
Voimalinja on suoraan Bemarista ja toiminta on hieno. Upeasti liikkui Cooper tällä yhdistelmällä, eikä jäänyt lisätehoja kaipaamaan. Tunnin koeajo vierähti nopeasti. Ohjaus on melko raskas, mutta kohtuullisen suuntavakaa, joskin auto jää kaartamaan jos lasket kädet ratista - eli ohjaus ei kunnolla palauta. Jousitus on myös melko pintakova mutta parempi näin kun liian pehmeä. Rengaspaineet näkyi olevan kaikissa renkaissa 2.7bar ja auton ovenpielessä ohjeistus on 2.4bar. Ajomoodi vaikuttaa selkeästi sekä ohjaukseen, kaasuvasteeseen että vaihteiston toimintaan.
Yksi kummallisuus löytyi nimittäin penkinlämmittimet. Jo ykkösteholla penkki lämpiää niin kuumaksi että lämmitys on sammutettava hipaisukytkimestä. Myyjä ei osannut sanoa kummalliseen toimintaan juuri mitään.
Mitä jäi koeajosta käteen. Uusi Countryman on upeasti uudistunut ja nyt 4300mm pituisena, 1820mm leveänä ja 75 kasvaneena akselivälinä on ainakin itselle ensimmäinen todella kiinnostava Mini. Tämä tehottomampi dieselkone on päivittynyt edellisen mallin 116hv/270nm arvoista 150hv/330nm tehoihin. Myös tehokkaampi dieselmalli on hinnastossa. Neliveto on myös saatavilla kaikkiin malleihin.
Uuden mallin myötä myös hinnat on nykytrendin mukaan pompsahtanut selvästi. Kattava Business varustelu ja lukematon määrä lisävarusteita hinaa hinnat lähes preemium autojen tasolle. Minin ongelma suomessa tuli myös vastaan kun kyselin tarjousta. Suomessahan on vain yksi myyjäliike joka sijaitsee Herttoniemessä Laakkosen vieressä(Laakkonen tuo Miniä suomeen). Vaihtohyvitys oli täysin luokaton omasta Audistani joten kauppa jäi tekemättä. Esim Autoverkkokauppa lupasi selvästi halvempaan autoon vaihtohyvityksenä 4200€ paremman hyvityksen

. Myös muut hyvitykset ovat olleet samalla tasolla tai jopa parempia. Vielä kun katsoo että Minejä on rekisteröity tammikuussa kokonaista 18 kappaletta, niin vika ei taida ollakaan itse Minissä vaan Laakkosen hyvityshinnoissa.