https://yliteippaus.fi/

Millaisen "tila-auton" sinä haluaisit?


  • Äänestäjiä yhteensä
    24
Itse tilantarpeen suhteen itse haluaisin ostaa mahdollisimman pienen auton, jolla kuitenkin tarpeeksi vaivattomasti ja mukavasti hoitaisi kaikki arjen kuljetukset. Eli esimerkkinä jos pienemmällä SUV:lla tulee 95%:sti toimeen, niin en näe järkeä, että pitäisi ostaa se selkeästi isompi SUV, joka suurimmaksi osaksi on "tyhjillään".
 
pokkus sanoi:
Itse tilantarpeen suhteen itse haluaisin ostaa mahdollisimman pienen auton, jolla kuitenkin tarpeeksi vaivattomasti ja mukavasti hoitaisi kaikki arjen kuljetukset. Eli esimerkkinä jos pienemmällä SUV:lla tulee 95%:sti toimeen, niin en näe järkeä, että pitäisi ostaa se selkeästi isompi SUV, joka suurimmaksi osaksi on "tyhjillään".

Tuohan se tässä juuri on ongelman ydin ja pääsyy miksei meillä ajeta pakettiautolla!
 
Chrysler (Grand) Voyagerin markkinoilta poistumisen jälkeen Suomessa ei ole ollut myynnissä aitoa 7 henkilön tila-autoa (eli siis mahtuu 7 henkilöä ja matkatavarat), koska 2012 Lanciaksi brändättyä ja osin uusiksi laitettua Voyageriahan ei ole Suomeen koskaan tuotukaan, vaikka se muualla Euroopssa myynnissä onkin. Jenkeissähän näitä isoja minivaneja (MPV?) on myynnissä pilvin pimein ja ovat ilmeisesti melko suosittujakin, mm. Toyota Sienna, Honda Odyssey, Kia Sedona, Chrysler Town & Country (joka on sama kuin Lancia Voyager) jne.

Toki noiden hinta Suomessa olisi todennäköisesti sitä luokkaa, että niillä joilla näille autoille olisi eniten käyttöä ei olisi niihin todennäköisesti varaa. Näinhän asia oli vähän jo viimeisimmän Chrysler Grand Voyagerin kanssa, eli kuin 2008 poistunutta ja Suomessakin suosittua mallia myytiin parhaimmillaan alle 40k€:n, niin samana vuonna tullut uusi malli taisi olla hinnat alkaen yli 50k€.

Vaikka lapsia meidän perheessä on vain kaksi niin silti itse suosin ainakin toistaiseksi tila-autoa farkun tai maasturin sijasta, koska
- tavaratila on tilavuudeltaan huima, ja ainakin Peugeot 5008:ssa sen pituuskin on riittävä (lähes 110cm, eli enemmän kuin monessa farkussa). Pitkillekään reissuille autoa ei tarvitse pakata, vaan riittää että sen kummemmin asettelematta heittää tavarat ja laukut kyytiin ja aina mahtuu
- takapenkille mahtuu tarvittaessa jopa kolme kunnollista turvaistuinta, tai kaksi plus anoppi
- takarivin lisäpaikkoja tarvitaan yllättävän usein kun on sukulaisia käymässä tai pitää ottaa naapurinkin lapsia jonnekin mukaan
- laatikkomaisen korin ja ison takaluukun ansiosta ja takapenkit pois käännettynä kyytiin mahtuu todella isojakin laatikoita ja esineitä. Omakotitaloasujalle helpotus ja osin poistaa kärryn tarvetta (vaikkakaan ei tietenkään kokonaan). Olen mm. vienyt tuolla Peugeotilla puutarhajätettä sorttiasemalle 1000l suursäkeissä, joita autoon mahtui kaksi. Ei toki ollut helppoa nostaa/vetää niitä autoon sisään....

Tuollainen hyvin varusteltu Toyota Sienna olisi varmasti huippumukava perhekulkine sekä arjessa että pidemmillä reissuilla. Harmi vaan että tänne ei noita saa.
 
Marty McFly sanoi:
Tuollainen hyvin varusteltu Toyota Sienna olisi varmasti huippumukava perhekulkine sekä arjessa että pidemmillä reissuilla. Harmi vaan että tänne ei noita saa.
Lippulaiva $ 40 000 ja silloin se olisi meillä rannassa tulleineen (10%?) ja alvin kanssa ~40 000€ + verot ~260g/km, tulisiko siitä ~ 70 rahaa?
 
^Varmaan aika lähellä oltaisiin tuon hinnan kanssa. Toki dieselautomaattina mieluummin ottaisin kuin isolla bensakoneella. Dieselmoottorilla verojen osuus jäisi varmasti merkittävästi pienemmäksi, mutta tehdas ottaisi "dieselöinnistä" - jota se tuskin tekee mutta joka olisi käytännössä Euroopassa myynnin edellytys - varmaan myös kovemman hinnan ja katteen.

EDIT: $40000!!?? Jesus täällä Suomessa onkin kalliit autot. Tai USAssa halvat.
 
Ne verot ja tullit...  :mad:

Hybridi olisi tuossakin kova sana!
 
Saakos tätä Kia Carnevalin rumilusta vielä Suomesta :rolleyes:
car_new_164_1354532201.jpg

 
Tesla Model S olisi juuri sopiva tila-auto minulle: Tavaratilaa on edessä ja takana ja matkustajiakin mahtuisi riittävästi - etenkin jos takapaksissa oleva kääntöpenkki olisi hyväksytty Suomessa.  8)

Meillä on viiden hengen talous, enkä ole koskaan kaivannut minkäänlaista people carrieria...

 
En usko, että meillä koskaan on tarvetta tila-autolle ja kyllä fiilispohjalta muutenkin mieluummin päätyisin tarvittaessa isoon farmariin kuin tila-autoon. Myös ilmanvastuksen tuoma kulutuslisä pitää loitolla tämätyyppisistä autoista.

Positiivisesti joukosta erottuvina malleina nostaisin esille BMW 2 Active Tourerin (eri asia on sitten se, onko se oikea merkkinsä edustaja) sekä Golf Sportsvanin (joka on jopa hyvännäköinen, kun edeltäjäänsä Golf Plussaa pidin todella rumana ilmestyksenä).
 
FastNLoud sanoi:
Toisinaan olisi käyttöä VW Multivanille
Täältä myös ääni VW Multivanille. Riittäsi meikäläisen käyttöön loistavasti. On lisäksi niin hajuton, ja mauton, että kelpaisi kateillekkin  ;D
 
Kateelliselle riittää pelkkä auton olemassa olo ja sekin kelpaa kateuden aiheeksi ettei toisella ole autoa.
 
Paikallisen liikkeen Golf Sportsvan essari tuli bongattua liikenteessä eikä näyttänyt ollenkaan niin hyvältä kuin liikkeissä aiemmin kierrätestä yksilöstä "jollekin foorumille" linkitetyt kuvat. Kyllä siitä plussa mieleen tuli...  :rolleyes:
 
Mulla on nyt +400 hevosvoimaa ,  neljä vetävää pyörää ja tilat seitsemälle. PERKL ! Ne on vaan kahdessa autossa . Nuo ominaisuudet kun saisi yhdistettyä niin alkaisi olemaan aika namu , joten  :

MERCEDES BENZ GL 63 AMG

2013-mercedes-benz-gl-63-amg.jpg



edit: joku muukin oli aikaisemmin samaa mieltä näköjään



 
Saattaa olla, että netissä olevissa kuvissa ja liikkeissä kierrätetyissä esisarjan (?) Sportsvaneissa oli 18" vanteet, kuormaliina-alusta ja muutenkin kaikki ulkoiset mausteet kuten kromiset ikkunankehykset. Liikkeessä karu totuus lyö sitten märällä pyyhkeellä päin naamaa "hinnat alkaen" -mallin karuuden muodossa peltivanteineen ja pöläreneen. Alla pari kuvaa joissa autot näyttävät kovastikin erilaisilta. 

Volkswagen-Golf-Sportsvan-Concept-1.jpg


images
 
Marty McFly sanoi:
Saattaa olla, että netissä olevissa kuvissa ja liikkeissä kierrätetyissä esisarjan (?) Sportsvaneissa oli 18" vanteet, kuormaliina-alusta ja muutenkin kaikki ulkoiset mausteet kuten kromiset ikkunankehykset. Liikkeessä karu totuus lyö sitten märällä pyyhkeellä päin naamaa "hinnat alkaen" -mallin karuuden muodossa peltivanteineen ja pöläreneen. Alla pari kuvaa joissa autot näyttävät kovastikin erilaisilta. 

Volkswagen-Golf-Sportsvan-Concept-1.jpg


images

Juuri näin. Tässä tapauksessa omasta näkökulmasta tavallistakin voimakkaampi oli tuo pettymysfiilis. Demoautoista otetuissa kuvissa ei ollut Golfplussavaikutelmaa, mutta liikenteessä vastaantulleesta autosta tuli heti "jaahas uusi golfplussa-olo."