https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mikä tekee autosta urheiluauton?

Skula

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Kertokaas mielipiteenne!

Täällä kun puhutaan urheiluautosta monella saralla..  Monasti kirjoittajat sekoittavat urheilullisen tähän kategoriaan, urheilullinenhan auto voi olla pelkästään ulkonäön perusteella, tai vaikka pelkästään moottorin osalta.. Mutta että mikä tekee autosta urheiluauton?

Itseasiassa, aika hauska sana tuo URHEILUAUTO.

Voiko viivaa vetää tehojen, tilojen tai pelkän auton merkin tai mallin mukaan? Pitääkö merkillä olla pitkä historia urheiluautoista jotta niitä voi tehdä?

Vai onko autoja jotka ovat siinä kinthaalla onko se vai eikö? Esimerkkinä vaikka oma Boxster.. Tuota ei kovin moni miellä urheiluautoksi, vaikka moni kriteeri siinä täytyy, vai täyttyykö? Ilmeisesti jokin puuttuu.. Vai onko se sitten vain roadster, mutta voihan roadsterkin olla urheiluauto?

Minulle se on vain fiilistely avoauto, jossa on S mallin mukana mukavasti tehoja, joiden kanssa voi kiusata ihan mitä tahansa kanssakulkijaa tarpeen vaatiessa liikenteessä ;D

Sana on siis vapaa.. Mikä on urheiluauton määritelmä? Miten sen itse kukin määrittelee?
 
Minusta tuossa on urheiluauton määritelmää :)
Moottori takana turbolla ja  kaksipaikkainen.
Eli esim. VW Transporter T3. Istumapaikat 1 + läski. Takamoottorinen 1,6 turbo diesel  :)
 
Mielestäni urheiluauto on sellainen, mistä ei lihava isomahainen mies tai nainen pääse ylös.
 
Autowiki määrittelee sen näin:

"Urheiluauto on autotyyppi, joka on suunniteltu urheilulliseksi ja suorituskykyiseksi.

Mielipiteet urheiluauton tarkasta määritelmästä vaihtelevat, mutta useimmiten niissä on kaksi istuinta ja kaksi ovea ja ne ovat suunniteltu tarjoamaan hyvää kiihtyvyyttä, korkeaa huippunopeutta ja hyvää ulkonäköä. Auto voi olla urheilullinen olematta urheiluauto. Puhtaaseen urheiluautoluokkaan ei tavallisesti lasketa GTI-malleja.

Urheiluauto ei välttämättä tarvitse aina olla erityisen suorituskykyinen, mutta hyvät ajo-ominaisuudet, kevyt rakenne, hyvä ohjaustuntuma, ja sporttinen ulkonäkö sekä varusteet voivat tehdä autosta urheilullisen. Esimerkkinä tämän tyyppisestä autosta voidaan mainita Mazda MX-5 (Miata)."

On tuossa ainakin osatotuus.
 
Skriko1 sanoi:
Mielestäni urheiluauto on sellainen, mistä ei lihava isomahainen mies tai nainen pääse ylös.
Moni tavisautokin täyttää nuo kriteerit ;D
 
Karvis sanoi:

Tuo on OIKEA urheiluauto. On nimittäin halvin tapa kokea F1:n G-voimat ja jopa ylikin. Kunnon kisakartilla ja liimarenkailla kun ajelee, niin voi sanoa autourheilunkin olevan FYYSISTÄ urheilua.
 
Minä en yritäkään täydellisesti määritellä urheiluautoa, kun ei siinä ole edes internet onnistunut.

Yksinkertaisimmillaan, siis todella stereotyyppisessä tapauksessa, urheiluauton mittana pidetään suorituskykyä, mutta suoraan sen mukaan arvotettuna monet vuosikymmenten takaiset kenen tahansa mielestä selkeästi urheiluautoksi miellettävät ajokit jäävät jo nykyaikaisille dieselperhefarmareillekin. Eikä edes saman aikakauden tuotteita keskenään vertaillessa suoraan suorituskykynumeroista näy, että onko kyseessä urheiluauto.

Yksi tulkinta on SCCH:n urheiluautolista.

Omasta mielestäni oikeassa urheiluautossa on tuoksahdus yläluokkaista snobismia :) Jonkun mielestä tuollainen piirre on jopa vastenmielinen ja vastareaktioita aiheuttava. Tähän tuli mielenkiintoinen kysymys tällä viikolla jossakin kansainvälisellä saitilla: Jos alunperin kiistatta urheiluauton useimmat tulkinnat täyttävä peli päätyy ikääntymisen myötä ns. nuorisoautoksi, niin voiko sitä enää pitää urheiluautona siinä mielessä kuin lajin snobimmat harrastajat haluaisivat? Esimerkkinä tässä oli Nissan 350Z. Suomessa vastaavassa asemassa selkeimmin lienevät 90-luvun japsisportit.
 
Onhan tämä urheiluauto määritelmä käyty useasti ennenkin mutta omasta mielestäni se 2-ovisuus/2-penkkisyys on varmaan aika hyvä lähtökohta. Tosin monet pickup:tkin olisivat tällöin urheiluautoja:)

Oma autoni (RS4) ei ole urheiluauto vaikka ajo-ominaisuudet ja suorituskyky ylittää useimman urheiluauton.

Tarina erikseen on vielä milloin auto on superauto eilä urheiluauto. Esim.Ferrari 458 on superauto ja 911 Carrera urheiluauto.
 
ePa sanoi:
Mikäs ero on superautolla ja urheiluautolla?
Wikipedian erottelu on mielestäni aika hyvä linjaveto tähän:

http://en.wikipedia.org/wiki/Supercar

A supercar (also known as exotic car) is a very expensive and fast sports car.[1][2] Supercars are marketed by automakers as unusual and include limited production specials from an "elite" automaker, standard-looking cars modified for power and performance, as well as models that appeal to enthusiasts from smaller manufacturers.[3]
 
Jep, jokseenkin näin. Kuitua, carbonijarrua, hienoa hifistelyelektroniikkaa ja kas, meillä on superauto. Urheiluautoja on wikipedian mukaan sitten 2-oviset/2-paikkaiset näppärällä käsiteltävyydellä olevat autot ym.

On se viisas tuo wiki... :)
 
Porscheki on erehtyny tekeen maastureita ja perheautoja, niin se on tippunu tuolta listalta pois... paaliin vaan moiset ko ei oo urheiluauto enää. :)
 
Samaa mieltä!

Onhan tuo porsas todistetusti perheauto. 911 takapenkille mahtuu todistettavasti kyytiin! Tosin isofix kiinnikkeitä ei ole. Ainakaan omassa.
 
ePa sanoi:
Onhan tuo porsas todistetusti perheauto. 911 takapenkille mahtuu todistettavasti kyytiin! Tosin isofix kiinnikkeitä ei ole. Ainakaan omassa.

Onneksi Porsche tekee myös näitä aitoja urheiluautoja joissa on vain 2 paikkaa ja kaksi ovea  ;)