https://yliteippaus.fi/

Mikä käytetty auto työkaverille?

F

FireFlower

Vieras
Vaatinuksia:

- diesel
- max 5000e
- viimeinen auto ( eläke lähellä)
- mahdollisimman hyvä polttoainetalous
- halvat käyttökustannukset, vuodessa ajoa 40tkm
- ei peräkoukku pakkoa

mitäs suosittelette?
 
Omasta takaa voisin suositella (Mk3)Mondeota. Ei oikeastaan hirveästi pahaa sanottavaa, vain tuo ajonaikainen eberi kiusaa, mutta sekin lienee sellainen että jos vain hommaisi uuden soittimen niin se olis siinä taas vuosia..

Omakin voisi olla myynnissä  ;D
 
Skula sanoi:
Omasta takaa voisin suositella (Mk3)Mondeota. Ei oikeastaan hirveästi pahaa sanottavaa, vain tuo ajonaikainen eberi kiusaa, mutta sekin lienee sellainen että jos vain hommaisi uuden soittimen niin se olis siinä taas vuosia..

Omakin voisi olla myynnissä  ;D
Anteeksi maalaisuuteni, mutta miten eberi ja soitin on yhteydessä toisiinsa? Mankka ohjaa eberiä? :D

Itse saattaisin Golfia 1.9TDI tai 2.0TDI (ei-DPF) koneilla suositella. Ikäluokka on sellainen että pumppusuuttimia ovat, kilsat ja historiahan tuossa kuitenkin jo tekee autoista yksilöitä että etsiminen niissäkin on.
 
ConD sanoi:
Anteeksi maalaisuuteni, mutta miten eberi ja soitin on yhteydessä toisiinsa? Mankka ohjaa eberiä? :D

Itse saattaisin Golfia 1.9TDI tai 2.0TDI (ei-DPF) koneilla suositella. Ikäluokka on sellainen että pumppusuuttimia ovat, kilsat ja historiahan tuossa kuitenkin jo tekee autoista yksilöitä että etsiminen niissäkin on.

Noh, koitin olla humoristinen ja leikittelin että soitin, olisi eberi, eli "soitin".

Golf.. Noh ajeleehan ihmiset niilläkin :D
 
Skula sanoi:
Noh, koitin olla humoristinen ja leikittelin että soitin, olisi eberi, eli "soitin".

Golf.. Noh ajeleehan ihmiset niilläkin :D
Aajoo... aivan :D Hidas maalainen kato perjantaina.

Mutta joo... Nuo viidentonnin disugolfit ovat kuitenkin aikansa tuotteita. Vitosmuru sikäli on aika "luja" peli nuilla koneilla. Mutta se on toki mistä FF:n työkaveri tykkää.

Voisin myös heittää, että ajaahan joku Fordillakin vapaaehtoisesti, mut nää on näitä. :D
 
ConD sanoi:
Voisin myös heittää, että ajaahan joku Fordillakin vapaaehtoisesti, mut nää on näitä. :D

Juu saati Peugeotilla.  ;D Mut nii, 5ke budjetissa vehkeet menee yksilöiksi, ja sinällään myös tuuripeliä. Ja rempoilta on vaikea välttyä jos ajaa 40tkm, ni puoltaisin mahdvähän ajettua, sekä mahd tuoretta, ehkä..

Toki Mondeo on jollekin myös turhan iso? Joku Golf kokoluokka olis varmaa ihan jees.
 
Hyviä ehdotuksia tullut.

En tiedä suostuisiko hän niin pienellä kuin Ford Ka:lla ajamaan, mutta puhui minulle pienemmästä autosta. Hänen vanha autonsa on Ford Mondeo, syö liikaa ja ruostuu liikaa :D

 
FireFlower sanoi:
Hyviä ehdotuksia tullut.

En tiedä suostuisiko hän niin pienellä kuin Ford Ka:lla ajamaan, mutta puhui minulle pienemmästä autosta. Hänen vanha autonsa on Ford Mondeo, syö liikaa ja ruostuu liikaa :D

Lienee joku muu Mondeo kuin mk3, oletettavasti I joka ruostuikin. Tää kolmonen ei tuosta ongelmasta enää kärsi.. Tai no kaiken saa ruostumaan jos haluaa..

Golf kokoluokka siis hakusessa?

Tai tämmöinen, halpa tuore, fiksut kilsat, eikä mikään pikkuauto. Koitappa löytää noilla spekseillä jotain tilalle.

http://www.nettiauto.com/chevrolet/nubira/7604967

Tai tuosta..

http://www.nettiauto.com/peugeot/308/7610089

Kyllä meleko tuoretta ja melko vähän ajettua löytyy..



 
Jos autolla on tarkoitus ajaa 40tkm vuodessa, niin itse ainakin katselisin autoja mieluummin tuolta pösö 308 kokoluokasta kuin Ford Ka:n kokoisista :rolleyes:
 
Eikö Yaris oo vähän ku Ka kooltaan? En tiedä. Hyviä vaihtoehtoja kaikki!

Meinaako hän ajaa tuolla montakin vuotta? Meinaan jos 40tkm/v ja ajaa vaik vain 2-3 vuotta niin vähänajettuun panostaisin enemmän, saattaisi tulla vähemmän ongelmia ja eroon pääseminen helpompaa, ehkä?

Toisaalta, jos meinaa ajaa paaliin asti, eli 5-6 vuotta, mittarissa onkin sitten jo tosi paljon, ja sit onkin melkein sama onko siinä mittarissa 400tkm vai 500tkm loppuvaiheessa..
 
Juu, jos nelkyttonttua vuoteen ajaa niin ei kyllä pikkukipolla sitä mielummin tee. :eek: Varmaan joku Citroen c5 voisi tuohon tatkotukseen olla hinta/laatusuhteelta hyvä peli.

Jakarin varmaan ois hyvä pysyä kädessä, kalliiksi tulee kaikki rempat teettää korjaamolla jos puolmiljoona mittarissa alkaa olla muutaman vuoden päästä.
 
Jos joku tuttava kysyisi minulta neuvoa auton hankintaan spekseillä alle 5000 euroa & 40 tkm vuodessa & eläkeauto, niin en uskaltaisi suutani avata ;) Riski siitä, että omat "neuvot" johtaisivat pommin hankintaan olisi niin tolkuttoman suuri.

Parempi pitää kaverit kavereina ja antaa heidän itse tehdä tällaiset päätökset. Vähän sama juttu kuin se, että en kovin mielelläni myisi omaa autoani hyvälle tutulle, vaikka tietäisin sen olevan myyntihetkellä hyvässä kunnossa.

Mutta koska en FireFlowerin tuttua tunne, niin joku 1.9 TDIpumppari ilman DPF:ää voisi olla tutustumisen arvoinen peli. Ilman DSG:tä toki. Ja hinta kun on kuvioissa mukana, niin Seat tai Skoda voisi olla kova sana. Ja jakohihnan olisi syytä olla melko tuore.  Yksi esimerkki:

http://www.nettiauto.com/seat/leon/7562398 (Hintahan on pyynti)
 
Vempula sanoi:
Jos joku tuttava kysyisi minulta neuvoa auton hankintaan spekseillä alle 5000 euroa & 40 tkm vuodessa & eläkeauto, niin en uskaltaisi suutani avata ;) Riski siitä, että omat "neuvot" johtaisivat pommin hankintaan olisi niin tolkuttoman suuri.

Äh, riittää ku tekee selväks et kaikki autot on yksilöitä, ja kaikkiin voi tulla vikaa..
 
Olen samoilla linjoilla Vempulan kanssa. Tuo yhtälö (5teur, 40 tkm, eläkeauto) on, jos nyt ei mahdoton, niin aika vaikeasti toteutettavissa. Kyllä varmaan spekseihin sopiva helmi löytyy, mutta se on ennemminkin kiinni autoyksiklöstä, enkä lähtisi yleispätevää neuvoa antamaan.

 
jni sanoi:
on ennemminkin kiinni autoyksiklöstä, enkä lähtisi yleispätevää neuvoa antamaan.

Miksei voi kertoa omaa mielipidettään ainakin siitä mitkä omasta mielestä kannattaa jättää väliin?

Yksilöitä ovat kaikki halvat ja vähän kalliimatkin autot, toisaalta, voi hyvin kertoa että ei ehkä kannata ottaa autoa jossa on DSG laatikko, tai automaatti yleensä, se on melkolailla turha riski. Jne..
 
Skula sanoi:
Miksei voi kertoa omaa mielipidettään ainakin siitä mitkä omasta mielestä kannattaa jättää väliin?

Yksilöitä ovat kaikki halvat ja vähän kalliimatkin autot, toisaalta, voi hyvin kertoa että ei ehkä kannata ottaa autoa jossa on DSG laatikko, tai automaatti yleensä, se on melkolailla turha riski. Jne..

Just noin. Itse kyllä lähtisin suosittelemaan hieman suurempaa budjettia (10-15 keur) heti kättelyssä, niin alkaisi jo löytymään vaihtoehtoja mukavammin.
 
Skula sanoi:
voi hyvin kertoa että ei ehkä kannata ottaa autoa jossa on DSG laatikko, tai automaatti yleensä, se on melkolailla turha riski. Jne..

Tämä olisi minun käyttämäni lähestymistapa. En suosittelisi mitään tiettyä myynnissä olevaa yksilöä, vaan kertoisin mielummin, että viiden tonnin budjetilla ja 40 tonnin vuosiajoilla:

- Osta diesel ilman hiukkassuodatinta
- Älä osta automaattia
- Varmista, että mahdollinen jakohihna on äskettäin vaihdettu
- Tarkista, että jarrupalat on jo kertaalleen vaihdettu
- Jos vaggine, niin VCDS jostain käyttöön ja vikakoodien luku, varsinkin hehkujen tarkistus. Tarkistus toki vasta koeajon jälkeen.
- Älä osta teinituunattua
- Älä osta lastutettua
- Älä osta autoa minkä huoltokirja on "hukassa" tai anoppilan piirongin laatikossa
- Tarkista, että ilmastointilaite oikeasti toimii. Jos myyjä sanoo, että kylmäaine on vain vähissä, se on 99 tapauksessa sadasta vale.
- Tarkista molemmat rengassetit. Myös ne myyjän varastossa olevat.
 
Vempula sanoi:
Tämä olisi minun käyttämäni lähestymistapa. En suosittelisi mitään tiettyä myynnissä olevaa yksilöä, vaan kertoisin mielummin, että viiden tonnin budjetilla ja 40 tonnin vuosiajoilla:

- Osta diesel ilman hiukkassuodatinta
- Älä osta automaattia
- Varmista, että mahdollinen jakohihna on äskettäin vaihdettu
- Tarkista, että jarrupalat on jo kertaalleen vaihdettu
- Jos vaggine, niin VCDS jostain käyttöön ja vikakoodien luku, varsinkin hehkujen tarkistus. Tarkistus toki vasta koeajon jälkeen.
- Älä osta teinituunattua
- Älä osta lastutettua
- Älä osta autoa minkä huoltokirja on "hukassa" tai anoppilan piirongin laatikossa
- Tarkista, että ilmastointilaite oikeasti toimii. Jos myyjä sanoo, että kylmäaine on vain vähissä, se on 99 tapauksessa sadasta vale.
- Tarkista molemmat rengassetit. Myös ne myyjän varastossa olevat.

No niin, tulihan se sieltä. Tuo on hemmetin iso apu!
 
En minäkään tuolla heittämälläni 2010 Ka:lla suostuisi 40tkm vuodessa ajamaan, mutta ilmoitushintaa lukuunottamatta näytti menevän speksiin, ja lisäksi mahdollisimman uusi & vähänajettu, jolloin alati tihentyvä ropaustarve on todennäköisesti pienempi kuin jollain tuplasti-triplasti ajetulla vaikkakin muuten käyttöön sopivammalla / miellyttävämmällä ajopelillä.

Budjetin tuplaaminen/triplaaminen varmasti toisi mielekkäämpiä vaihtoehtoja, mutta ei mitenkään itsestäänselvästi toteutettavissa henkilölle joka eläköityessään etsii viimeistä autoa max. 5ke budjetilla. Jälleenmyyntiarvoa ei tarvitse pohtia ellei tuleva perikunta ole rahoittamassa ostoa korottomalla määräajattomalla lainalla.
 
Mahdollisimman uusi, vähän ajettu (ropaamistarve pieni) ja diesel. Aika vaikea yhtälö.

Tuollaisia helmiä varmaan on olemassa paljonkin. Itsekin tiedän yhden 20 vuotiaan, 50 tkm ajetun Carinan ja yhden 11 vuotiaan, 40 tkm ajetun Almeran. Ne kuitenkin ovat bensakoneella eivätkä myynnissä. Lisäksi tiedän yhden vajaa viisivuotiaan, 20 tkm ajetun Suzukin, joka on myynnissä mutta bensakoneella ja budjettikin pitäisi tuplata.  ;)