https://yliteippaus.fi/

Mikä autossasi on huonoa?

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Aina saa lukea noita juttuja siitä mikä kaikki on niin mahtavaa missäkin autossa, mutta kenenkään omassa autossa ei koskaan ole mitään vikaa. Ei ainakaan noiden juttujen perusteella. Minua kuitenkin kiinnostaisi myös se mitä kaikkea huonoa mistäkin autosta on löytynyt. Panostetaan nyt kuitenkin siihen, että on oikeasti kokemusta siitä autosta eli se on oma tai omassa käytössä ollut auto, eikä mikään koeajo- tai kaverin auto, jolla on tullut muutama kymmenen tai sataa kilometriä ajettua. Muuten saa olla oma nykyinen tai entinen auto.



Itse voisin avata pelin aiemmin omistamallani Peugeot 308 SW:llä, jonka BMW Prince -moottori eli THP oli jakopään ja imukanavien osalta täysin susi. Jakopää levisi 24 tkm:n välein ja alle 100 tkm ajetun auton imukanavat olivat todella pahasti karstoittuneet. Neljä kertaa jakopään vuoksi takuukorjauksessa kolmen vuoden aikana oli minulle riittävästi ja yhtään samanlaista THP/Prince -romua ei minulle tule.

Samassa autossa oli myös sellainen huono puoli, että sillä ei päässyt lumessa eteenpäin, vaikka ketjut olisi alle laittanut. Ei ihan lähimenneisyydestä muistu autoa, joka olisi yhtä huono menemään eteenpäin, jos tiellä on muutama sentti lunta.
 
Octavia RS:ssä huonoa on arkiajoon liian kova alusta ja renkaat. Rämisevä hattuhyllykin harmittaa. Ja ovia saa paiskoa melko kovaa, että menevät kiinni. Audiin tottunut puolisoni ei lähes koskaan saa Ocun ovea kertalyönnillä kiinni, mikä minua suunnattomasti ärsyttää.
 
Astrassa ärsyttää hieman turhan suurpiirteinen vakkari.

Tuon kanssa voisi kyllä elää, jos auto toimisi muuten hyvin. Vähän turhan paljon on kaikenlaista häiriötä ollut.
 
Äkkiseltään Leonista tulee mieleen kaksi ärsyttävää ominaisuutta. Toinen on yhtenään paskaset/pölyset takaovien kynnykset. Tuntuu että ne likaantuu vähän turhan helposti. Ja toinen on takapuskuri joka on tehty muotoilun ehdolla -> likaa housut sekä koirat pitää nostaa kyytiin jos haluaa säästää puskurin naarmuilta.

Ja edelliseen punaiseen väriin nähden tämä nykyinen sininen on vaikeampi saada puhtaaksi nopealla pesulla, punainen antoi enemmän anteeksi esim valumien kanssa. Ja tuntuu että Leon hamstraa kaikki saumat ja kolot täyteen vettä, vaikka auton kuinka hyvin kuivaa ja lähtee liikkeelle niin saumojen välistä, peileistä, takalasin välistä valuu vettä joka kerää pölyä ja puhdas auto on sävytetty pölyviivoilla.. Melko turhamaisia virheitä vrt jakopää tjtn ongelmat mutta pieniä suunnittelukukkasia kuitenkin.. PL. Tuo sininen väri joka on "oma moka" kun menin ostamaan tuon värisen auton.
 
Tiguanissa häiritsee ettei se ole millään osa-alueella loistava, vaan kaiken suhteen kompromissi. Tämä vaivaa toki lähes kaikkia cittareita. Ja onhan tuo aika rumakin...

Toisaalta Tigu on ollut kyllä positiivinenkin yllätys.
 
Olen sitä mieltä että kaikki autot ovat enemmän tai vähemmän kompromisseja, eli huonoja puolia on kaikissa. Eri asia kuinka paljon ne ärsyttävät. Jos ei tätä näe, voi mennä itseensä ja miettiä miksi näin on.

Astra J farkku:

- radion antenni perinteinen piiska, vaikkakin lyhyt. Tylsää irroitella ennen autopesua, käsin en jaksa pestä: saisi olla lasissa
- ajovaloautomatiikka joka räpsii alikuluissa ja muissa tärkeissä paikoissa xenoneita päälle täysin aurinkoisena päivänä: manuaalilla mennään noissa keleissä
- ym. liittyen, mittariston merkkivaloista et voi tietää onko päällä vain led-parkit (vai mitkä DRL:t ne on) vaiko automatiikka joka on laittanut päälle xenonit, molemmissa näissä merkkinä =|)(|=
- Bluetooth joka ei tue A2DP:ta tai muutakaan audiostreamausta
- mankan äänilähteiden tasot eivät ole lähelläkään toisiaan, säädöistä huolimatta (radio, CD, AUX)
- lämmitettävän tuulilasin puute (ainakin tässä yksilössä, en tiedä onko tarjollakaan)
- takalasien huurtuminen isolla porukalla
- vakkarin logiikka menettelee, tästä olen ennenkin valittanut, harvassa tosin on sellainen josta tykkään
- ajotietokoneen käyttö viiksestä on hidasta (vakkarin ja ajotietokoneen kontrollointi saisi vaihtaa paikkaa ristiin)
- rengaskoko (ja hinta)
- peilien ja takalasin lämmitys yhden ja saman napin takana (vaikka tuulilasi tuota ratkaisua kehuukin), näillä säillä takalasiin kuivuu vain turhaan kuraa kun on pakko saada peilien pinnasta kosteus pois

Mutta on siinä sitten niitä hyviäkin puolia.
 
Aikaisemmissa autoissani ei ole ollut koskaan mitään vikoja. Sciroccossa 6, joista 3 korjattu ja 3 jäljellä. Autosta ei näe mitään peruuttaessa ja taskuparkkiin en edes yritä. Varustelistalla saisi olla muisti penkin säätöihin. Vaikka autoon ei koske kuin pesijä, en millään meinaa löytää vanhaa ajoasentoa. Sama koskee kun vaihtaa koripallotossuista korkokenkiin ja kesätakista talvitakkiin.
 
Laitetaanpa nyt jotain näistä viimeisimmistä:

E90: KW Variant I -alustasarja. Normiajoon tolkuttoman kova ja nypyttävä kivireki. Kesäisellä mutkatiepätkällä mahtava ajettava, mutta arkiajoon rehellisesti sanottuna liian kova alusta. Edellisen omistajan jäljiltä ja rahallahan tuokin vaihtuisi vaikkapa M-sport alustaan, mutta eipä viitsi enää tuon hintaiseen autoon moisia investointeja tehdä. Huonoilla/loppuun ajetuilla renkailla rengasmelu kasvaa mielestäni liian kovaksi. Hyvillä renkailla ero on aika iso. Tämä auto on kuitenkin ollut oman ajohistoriani viattomin yksilö, joten aika vaikea keksiä kovin paljoa negatiivista sanottavaa. Vaihtoonhan tämäkin olisi jo muuten lähtenyt.

E39: Näitä ei saa enää kaupasta uusia ;D Toki ikä painaa ja HiFi/DSP on yllättävän tunkkainen äänimaailmaltaan, vaikka kuinka säätäisi. Toki 13-vuotias autonvalmistajan audiolaitteisto nyt ei enää tätä päivää muutenkaan ole. Navi, no se on myös 13-vuotias navi, mutta hoitaa kuitenkin perustehtävänsä moitteetta. Graafikat on lähes koomisia tänä päivänä. Takalasin lämmittimen kun laittaa päälle, niin radiota ei kannata kuunnella samaan aikaan. Varmaankin pitäisi käydä liitokset läpi, mutta tämän ikäiselle sallittakoon. Monen mielestä varmasti paalivalmista tavaraa tämäkin, mutta positiivisten asioiden summa itselle on sen verran negatiivisia isompi, että joku tässäkin vielä kiehtoo. Kovin paljoa negatiivista on vaikea tästäkään keksiä

W211: Pakettiauton 5-sylinterinen diesel oli softattuna ihan tehokas peli, mutta karkea ääni ja kauhea tärinä. Ruosteongelma vaivasi vielä tätäkin mallisarjaa. Piti pistää kiertoon, ennen kuin pääsi valloilleen. Vakionopeussäädin oli vähän sinnepäin. Taisi sen +/-10km/h sisällä nopeuden pitää, jos vähän nyppylää oli. Vilkkuviiksi ihan väärässä paikassa. Seisontajarru pedaalilla typerä keksintö (tämäkin pitkälti makuasia). Tuossa oli vielä parameter steering, jonka kait olisi pitänyt olla jotenkin hieno juttu, mutta jotenkin tunnottoman oloinen oli. Matka-ajossa kyllä hieno peli.

W210: Kauhea ruostepommi. Paperien mukaan 2,8ltr suora kuutonen E39 528:n kanssa samoissa spekseissä, mutta todellisuudessa eroa kuin yöllä ja päivällä bemarin eduksi. Äänet kuin jossain 4-mukisessa singerissä ja tehokin onnistuttu hukkaamaan johonkin. No toki, tällä oli jo ajettu mersumaiset yli 300tkm, mutta nehän on kuulemma vain lukemia mittarissa mersuissa ;) Loppuviimein 528:llakin oli 270tkm mittarissa ja silti oli ihan eri luokan peli vielä noilla maileilla. Mersussa vakkari taisi pelata jopa pari kertaa ja toimimattomuuteen riitti esim. huono kontakti takajarruvaloissa. Kaiken kaikkiaan kokonaisuutena aika hirveä katiska, mutta yhden talven kelkkaveturina hoiti tämäkin hommansa ja tien päällä meni kyllä vielä kuin juna, vaikka maileja alkoi olemaankin takana. Kertaakaan ei jäänyt reissulle lähtemättä tai reissu kesken.
 
Yeti 1.2TSI ketjujakopäällä: eipähän nuo kirjoittelut jakopääongelmista voi olla vaikuttamatta mielikuvaan moottorin tulevaisuudesta. Toistaiseksi on onneksi ollut pelkkä henkinen rasite.
Tavaratila saisi olla hieman isompi, jotta sinne mahtuisi säilömään enemmän tarpeetonta roinaa. Ehkäpä hyvä näin, tulee paremmin pidettyä turhat tavarat muualla kuin auton kyydissä.
Auto on toistaiseksi ollut turhan "väritön", kun ei muuta ole tarvinnut tehdä kuin peseskellä ja siivoilla sisältä.
No joo, saishan tuo olla ulkopuolelta hieman matalampi, että paremmin ylettyisi  katolta harjailemaan lumia pois.
 
Laitetaan nyt nämäkin vielä:

Bemarit yleensä (ainakin Exx -sarjan vehkeet): Rengastuksen kanssa pitää olla tarkkana. Alustasta renkaisiin ja vanteisiin kaikkien pitää olla just eikä melkein tai muuten on luvassa tärinää ja uraohjustelua. Monen uudenkin bemarin testejä lukiessa tulee mieleen, että eivät välttämättä ole tehtaalta lähtiessäänkään ihan tikissä nuo asiat. RFT:t nyt tietysti yksi keskeisimmistä ongelmista.

E61: Rengasmelua enemmän kuin E39:ssä. Alkupään autojen iDrive tietysti jo ikänsä puolesta graafikoiden osalta huvittava ilmestys, mutta navi oli ihan käsittämättömän hidas tekele. Samanikäisen (tai jopa hieman vanhemman) mersun Comand oli huomattavasti parempi toteutus vaikkei sekään tietysti enää tämän päivän ratkaisulle vedä vertoja. Panoraama-kattoluukku varsinainen murheenkryyni. Aika usealla toimii jos toimii ja pahimmillaan kanittaa auki-asentoon. Vaikka luukun saisi kiinnikin, niin vedenpoistoreikien suojatulpat päissä tukkeutuvat ja vedet valuu sitten kontinpohjalle ja siellä on kalliita sähköbokseja. Samaa vedeneristysongelmaa myös takalipan yksikössä, joka vastaa mm. antennivahvistimesta ja keskuslukituksesta. Näistä itsellä realisoitui onneksi vain tuo antennivahvistin, joka sinällään oli kohtuu edullinen ja helppo uusia.

VW T5: Vakiohalogeenit on ihan luokattomat. Tuollaiset pitäisi lailla kieltää. Rengasmelu on ihan järkyttävä. No, tämähän onkin tietysti vain työkalu, mutta silti.
 
Vaarivanhus sanoi:
Tavaratila saisi olla hieman isompi, jotta sinne mahtuisi säilömään enemmän tarpeetonta roinaa. Ehkäpä hyvä näin, tulee paremmin pidettyä turhat tavarat muualla kuin auton kyydissä.

Tuossa kuljemme eri teitä. Minun tavaramääräni autossa on ollut aina, rekisteriote.
 
Kakkoskoppanen Superb:

- Vakiorengaskoko on naurettavan ja säälittävän rajamailla. Renkaan halkaisija on vain liian pieni auton kokoon nähden. Korjaus: Ostin ylikoon renkaat.

- Sport-alusta keulii pahasti. Takapää ui ilman kuormaakin paljon syvemmällä kuin etupää. Korjaus: Asennutin taakse normialustan jouset ja iskarit.

- Auton BT ei keskustelu nykypuhelimien kanssa. Korjaus vaatisi uuden BT-boksin asennuksen tai vaihtoehtoisesti vaikkapa Zenecin asennuksen, jolloin saisi kaikkea muutakin kivaa.

- Takapään jousien ja iskarien asennuksen jälkeen takapää alkoi nitistä hitasti ajettavissa hidastustöysyissä. Seuraavassa huollossa ajattelin mainita asiasta.

- Auto tuntuu olevan varsin tarkka tarvikevanteiden ja soviterenkaiden kanssa. Kesärenkaissa on tarvikevanteet ja vasta toisilla soviterenkailla pieni tärinä noin 80-100 nopeuksilla putosi säädylliseksi. OEM-vanteilla tätä ei ilmene.

- Auton nostokohdat ovat hallitunkille melko sopimattomat. Nostokohdat vääntyvät helpolla mutkalle hallitunkkia käyttäessä ja sen jälkeen ei auton oma tunkki enää oikein toimi.

- Vakiona auton saattovalot olivat aivan idioottimaiset. Pelkää ksenondiscoa koko ajan. Korjaus: VCDS:llä sumarit saattovaloiksi.

- Parkkitutkat toimivat vain todella alhaisilla nopeuksilla. Korjaus: VCDS:llä raja 20 km/h.

- Pyyhkimien sadeautomatiikka ei ole mun mielestä hyvä. Ei ole tosin muillakaan merkeillä. Ei ole vaan mun juttu.

- Sähkötakaluukku voisi olla vähän nopeampi. Yleensä vauhdilla ei ole väliä, kun luukun kuitenkin avaa jo ennen sen viereen tulemista, mutta jos luukku pitää avata napista, niin on se vähän hidas.

- Ratissa voisi olla enemmän säätövaraa pituussuunnassa. Pitäisi siis saada lähemmäksi kuskia.

- A-pilari on sen verran paksu, että jättää melko ison katveen.

- Radion toiminnot muistikorttilla ovat hitaita.

Loppukevennys: Mistä tunnistaa merkkifanaatikon? Sen autossa ei ole ainuttakaan huonoa puolta ;)
 
Ironic32 sanoi:
VW T5: Vakiohalogeenit on ihan luokattomat. Tuollaiset pitäisi lailla kieltää. Rengasmelu on ihan järkyttävä. No, tämähän onkin tietysti vain työkalu, mutta silti.

Olenkohan mä sit saanut ajella maanantai kappaleella. Appiukolla oli -05 T5 2005-2012 0-270tkm ajan ja uutena laitettuun valorautaan ei koskaan saatu aikaiseksi laittaa lisäpitkiä kun ilman niitäkin pärjäsi todella hienosti. Monen monta kertaa sillä pimeään aikaan mm tre-Joensuu väliä ajoin eikä juuri lisävaloa kaivannut. Ja ko. autossa oli ihan perus valot, ei niitä nelivaloumpioita. Lie sitten vaikuttiko asiaan että samaan aikaan tuli paljon ajettuja/matkustettua Chervolet Suburbanilla, Silveradolla sekä Ford Maverickilla joissa oli kaikissa susihuonot valot...

Tuon rengasmelun allekirjoitan, sitä riitti ja se oli todella rasittavaa!
 
Octavia II farkku, joka oli minulla n.140 tkm
Hidas lämpeneminen talvella. 22 km työmatkalla - 20°oli raja jonka kylmemmällä puolella moottori ei ehtinyt tuolla matkalla kokonaan lämmetä. Sähkövastuksen ansiosta toki lämmintä tuli ihan nopeasti.
 
Jubilee sanoi:
Ford Maverickilla joissa oli kaikissa susihuonot valot...

Minkäs vuosimallin Maverick sulla oli. Isälle tuli vaihdossa tuollainen ja käytiin sillä Imatranajoissa -77 tai -78. Varastettiin se usein ja lähdettiin kartsalle pyörimään. Kerran pojat eivät huolineet minua mukaan ja käräytin heidät. Isä otti sitten yöksi aina virranjakajankannen pois. Oli hieno urheilullinen auto, vihreä ja jotain mustaakin oli, en muista oliko teippiä.
 
Jubilee sanoi:
Olenkohan mä sit ajellut jollain maanantai kappaleella. Appiukolla oli -05 T5 2005-2012 0-270tkm ajan ja uutena laitettuun valorautaan ei koskaan saatu aikaiseksi laittaa lisäpitkiä kun ilman niitäkin pärjäsi todella hienosti. Monen monta kertaa sillä pimeään aikaan mm tre-Joensuu väliä ajoin eikä juuri lisävaloa kaivannut. Ja ko. autossa oli ihan perus valot, ei niitä nelivaloumpioita. Lie sitten vaikuttiko asiaan että samaan aikaan tuli paljon ajettuja/matkustettua Chervolet Suburbanilla, Silveradolla sekä Ford Maverickilla joissa oli kaikissa susihuonot valot...

Tai sitten minä olen tottunut liian hyvään noiden xenonien kanssa, mutta kyllä nuo minusta silti on aika huonot.
 
Jottei monien himoitsema ja toisten jopa hankkima Volvo XC60 keräisi kohtuutonta glooriaa ylleen, listataan tänne muutama miinuspuolikin.
  • Polttoaineenkulutus. Todellisessa, tankkauksista lasketussa kokonaiskulutuksessa en ole milloinkaan päässyt alle 8 litran (yksittäisissä tankkauksissa toki). Onhan tuo dieselille korkea lukema. Vaatineeko suorituskyky veronsa?
  • Isohko kääntöympyrä. Volvojen, varsinkin isompien mallien, traktorimaisuus ei ole pelkkä myytti, vaikka samalla on sanottava, että mikroautot ovat asia erikseen ;).
  • Sähköisen takaluukun nostinten toiminta pakkasella. Nuo pumput keräävät kiitettävästi kosteutta, joka jäätyessään heikentää niiden toimintaa ja aiheuttaa korviahuumaavia paukahduksia. Ei kovin laadukasta :eek:.
  • 2012-mallin mittariston resoluutio on surkea. Erityisesti infotekstit ovat karkean ja kömpelön näköisiä. Tripin nollaus- ja kellon ajastusnuppi on luokaton: on kuin lyijytäytekynän liukasta kärkeä yrittäisi hiplata.
 
Puhutaan vähän eri sarjan Maverickista. Kyseessä oli -05 vuoden yksilö, Fordin nopea vastaus SUV buumiin tuoda Amerikan ihme suomeen. 3.0 V6, 4-vaihteinen automaatti ja bensaa paloi vähintään saman verran kuin 70-luvun versiossa.  :) ja se oli äiti-leasing auto mutta ei tästä täällä tämän enempää.
 
En viitsi entisiä alkaa morkkaamaan kun se on perusjuttua aina uuteen vaihdon yhteydessä ;)
Eli moititaan tätä nykyistä.

Subaru Outback 2.5i VA CVT 2010

Ilmastointi "automatiikka"... huoh. Aika säälittävä tekele. Saa olla yhtenään säätämässä oli keli mikä hyvänsä. Ja puhallin selvästi liian pieni, ja varmaan myös lämppärin kennokin mallia miniatyyri. Ääntä tulee mutta ilmaa ja lämmintä/kylmää ei. Saabeihin tottuneelle tämä meinas olla alkuun kova pala.

Muovimateriaalit sisällä. Mulle ei ulkonäkö tai tuntuma vaikuta mitään. Mutta jos ei normi käyttöä kestä, vaan naarmuuntuu herkästi sekä kuluu luvattoman nopeaan alkaen näyttää vanhalta niin se on huono.

Takakontissa valot vain katossa. Pimeällä verhon ollessa kiinni konttiin ei näe mitään.

BT-systeemin käyttö. Ei vois kankeampaa olla. Ei saa biisejä soimaan BT:n kautta.

Ohjaustunto puuttuu.

Vaakakupissa nämä ei onneksi paljoa paina, kun toisella puolen on niitä tärkeitä juttuja.
 
Passat V6 FSI 4Motion 2007

Kun en liikaa näistä autoista ymmärrä, niin en myöskään omastani mitään mainittavia vikoja löydä. :D Paitsi että on jo 7 vuotta vanha !! Ja onhan se aika syöppökin, mutta polttoainetta voi ostaa lisää bensa-asemilta.
 
Vectrassa ärsyttää ehkä eniten xenonien puute, toisaalta en hirmusesti piemeällä aja, mutta on noi halogeenit vaan niin iän ikuinen juttu. Toisena asiana kaipailisin sitä turboa, mutta kun on tuo janoinen vapari bensa niin ei auta valitus. Kolmantenahan tässä on ongelmana tuo jakopää, muilla jo paukkunut/tai paukkuu. Itse odotan kilometrimäärää missä kohti alkaa kuuluun ääntä. Neljäntenä voisin sanoa, että auto on vähän turhan iso omiin tarpeiisiini. Mutta summarummum kaikkeen tottuu ja kun katselee rahapussiin, niin varmaan jokainen löytää sille sopivan auton. Täydellistä autoa kai ei ole paitsi Tiguan?  :eek:
 
Hyvä aihe, tässä vähän joistakin aiemmin omistetuista ja nykyisin ajossa olevista.

Vw Vento, -93, 2.0  bensa: Koko ajan jotain pientä askartelua, alustaan olisi pitänyt vaihtaa osaa urakalla, kallisteli, keikkui ja haki uran sieltäkin mistä uraa ei löytynyt. Hutiostos, tuli hankittua ns. kiireellä ja pakon edestä. Ei ollut kunnossa, kunnossa ollessaan tuo mk3 kori on perus ok aikalaisekseen, vähäsen uudempi Golf 3d oli huomattavasti viattomampi ja viihtyikin meillä käytössä melkein kolme vuotta, Vento vain n. yhdeksän kuukautta. Molemmissa oli korimallille tyypillisiä ruostevaivoja.

Renaulta Laguna, -94, 1.8 bensa: Tämäkin kallisteli, tuntui että kohta se kaatuu. Ohjaus oli vähän tunnoton, ja tahmea palauttamaan. Penkit oli pehmeät, tosi pehmeät. Pitkällä matkalla en noista tykännyt, 17km työmatkaa noilla pärjäsi. Ruoste vaivasi tätäkin, kesärenkaita vaihtaessa meni tunkki läpi helmasta. Tehoja juuri ja juuri riittävästi. Lämmin, talvella hyvä, kesällä ei niin hyvä. Edellisen omistajan järkyttävät bassoviritykset, soittimen muisti hukassa ja joka startilla joku hemmetin superbass setting valittuna. Ei toki automallin vika. Oli käytössä myös n. yhdeksän kuukautta. Jos olisin tiennyt että työt jatkuu, en olisi hukannut, olisin välttynyt tuolta Venton hankinnalta.

Volvo V40, 2004, 2.0T: Talvella ja kostealla ikkunat ei meinannut pysyä auki ilmastoinnin automaatilla,  tuli käytyä läpi kaikki perinteiset syyt ilman tuloksia. Automaatti hukkasi tehoja ja oli melko janoinen. Ajettavuus muuten ok, vähän herkkä oli tarjoamaan perää irti moottorijarrulla. Tämä oli meillä n. 18kk, ajoja tuli n. 50tkm.

Vw Golf Variant, -07, 2.0tdi: Nyt 150tkm ajettuna alkaa olla vaille takajousia ja iskareita. Alustasarja menis samaan vaivaan alle. Ollut meillä n. 96tkm ja vähän yli kolme vuotta. Suurin varustepuute on rattinapit ja neliveto ;) Meluaa edelleen, vaikka äänieristykselle on tehty monenmoista askaretta. Melko heti hankinnan jälkeen piti teettää kansiremontti, myyjä/tehdas hoiti sen kyllä kunnialla maaliin, siitä ei jäänyt hampaankoloon, tosin lämppärinkennoa eivät suostuneet uusimaan ensimmäisellä seisontareissulla, sanoivat huuhtelun riittävän. Eipä riittänyt, vaati vielä toisen käynnin. Yhteensä n. kolme viikkoa auto pajalla, sijaisauto ilman kuluja oli toki alla. Takakonttiin ilmestyi keväällä ruostepilkku maalin alta, tähän ei tehdas/maahantuoja lähtenyt ollenkaan, onhan meillä vetokoukku eli ulkoisen vaurion mahdollisuus on olemassa. Jännästi kuskin puolella, ihan nurkassa tuo paikka. Täytyy fiksauttaa kunhan tässä ehtii, häiritsee suunnattoman paljon. Muutenkin maalipinta kaipaa jo myllytystä, viikko sitten oli hyvä verrata kaverin vasta tehtyyn pintaan vierekkäin samassa valossa.

Audi A6 Avant, -07, 3.0tdi q: Sähköpenkit muistipaikoilla häiritsee puuttuvista varusteista, seuraavaan se on kyllä pakollinen, myös vaimo on tätä mieltä. Nahkaiset sporttipenkit on kohtuukylmät, toistaiseksi puuttuu myös esilämmitysmahdollisuus tästä autosta. Korjaus on tulossa webaston myötä lähiaikoina. Ohjaus liian kevyeksi tehostettu automatic ja comfort alustan asennoissa alle 80 nopeuksissa, dynamic onkin tuon vuoksi käytännössä jatkuvasti valittuna. Mp3 tuen puuttuminen soittimesta, tämäkin pitää korjata pikapuoliin. Afs bi-xenonien lähivalot ovat ihan ok, mutta pitkät on kyllä huonot. Golffissa taas tosi hyvät valot, kun on h7 apupitkät. Kontrasti on siis suuri kahden taloudessa olevan välillä. Fl valot hellan evo x projektoreilla modattuna, sekä h7 vilkkupitkät käyttöön releytettynä kyllä houkuttelisi, mutta kohtuu isotöinen ja kallis urakka. Tässä ei vielä isommin muuta tule mieleen, elokuusta asti vasta ollut käytössä, joten tavallaan on vielä honeymoon kesken ;)
 
Turbodog kirjoitti XC60-ketjussa:
Osa kojelaudasta on tumman ruskea, mikä sopii beigen kanssa hyvin, mutta sitten osa (mm. ratti ja ratin ympäristö) mustaa, mikä ainakin minun silmääni riitelee tummanruskean kanssa.

Tuo on totta, ja luo sekavuutta muuten suhteellisen johdonmukaiseen sisustan värimaailmaan. Minulla rattikin on beige, mutta kokonaisuutena musta, ruskea ja beige yhdistettynä OR-siniseen ulkoväritykseen on kyllä epälooginen.
 
Pensaa kuluu enemmän kuin kahdessa "järkiautossa" yhteensä. Alle 10 litran pääsee kyllä ihan helposti :)
Mutta kuten dude tuossa jo totesi, sitä saa bensa-asemilta lisää.
Teho ja takaveto ei ole talvikelissä paras mahdollinen yhdistelmä. Kesällä sen sijaan nautinto.
Karmittomien sivulasien kanssa voi joutua taistelemaan talvella.
 
Leonin huonoudet:

-Valot, uusinta uutta teknillisesti, mutta valitettavasti tehottomat.
-Hälyäänet, tosin ottaen auton hintaluokan huomioon, niin hyväksyttävää.
-ESP:n on/off radion valikoissa, ei napin takana kuten toivoisi
-DSG:n toiminta paikoitellen
-Melutaso

Nuo nyt äkkiseltään tulee mieleen.