Teemaa voi lähestyä monesta suunnasta.
A. Auton luotettavuus ja käyttövarmuus. - Eikö auto, joka ei koskaan jätä tielle, tai jonka jakoketjun tai dsg:n laukeamista ei tarvi yhtään jännittää, olekin tylsä

? - Tässä mielessä omista käyttöautoista tylsiä ovat olleet varsinkin Vento ja nykyinen XC60. Kaikissa muissa on ollut vikoja, jotka ovat aiheuttaneet ainakin ajoittain väristyksiä tielle jäämisestä tai tekniikan pettämisestä.
B. Auton ulkonäkö / muotoilu. - Auto, jonka ulkonäkö ei herätä tunteita puolesta eikä vastaan, on tylsä. Monien japanilaisten ja korealaisten muotoilu on jotain, mikä puistattaa, toki noita "helmiä" löytyy länsiautoistakin. Nuo eivät ole tylsiä, joten sikäli muotojen luoja on onnistunut. Tylsiä ovat esim. Skoda ja VW sekä myös osa japseista.
C. Suorityskyvyltään ja ominaisuuksiltaan vaatimattomat autot. Näitähän riittää, mutta oma kokemuspiiri on siinä määrin suppea, etten lähde mitään listaa laatimaan. Tässäkin voisi sanoa, että tylsä ei ole sellainen auto, jonka vaikkapa ajokäytös ja alusta ovat "erikoisia" (tyyliin "mutteriohjaus", BMWn runflat-rengaistuksen aiheuttama epävakaus tai voimakas sivutuuliherkkyys), vaan auto, joka kulkee kuin juna olosuhteista riippumatta. Nykyinen Volvoni on sellainen. Eli tylsä. -- Hyvä suorituskyky taas aiheuttaa väristyksiä, joita moni ajokokemuksesta kaipaa. Tylsä on auto, joka tekee kuuliaisesti normisuorituksen, ei muuta, kuten Vento. - Alitehoinen aiheuttaa jatkuvia tykytyksiä esim. ohitustilanteissa, eli ei tylsä.
Jos vielä laatisin listan omista ajokeista vuosien varrelta ja pisteyttäisin ne asteikolla 1 - 5 (1 = tylsin), jossa kaikki tylsyysmittarit ovat mukana, tulos näyttäisi tältä.
Mini (4 kpl, yleisarvio) 5
Marina 3
VW K70 5
VW Santana 4
VW Jetta Flair 4
VW Vento 2
VW Bora 3
Audi A4 4
Volvo XC60 4 (luotettavuus 2, ulkonäkö 5, suorituskyky 4, muut ominaisuudet 4).
Edit: Kylläpä on vaikeaa oman asteikon soveltaminen

. Eihän nyt Volvon ulkonäkö ole suinkaan tylsä (2) !