https://tummennuskalvot.fi/

MG4 EV

Eikö tuossa testissä nimen omaan olleet:
MG4 (noin 30k€)
Jeep Avenger (Noin 40k€)
VW ID.3 Pro Business Plus (noin 48k€)?

ID.3 hinnastossa hinnat alkaen mallit on noin 42-45k€ riippuen vähän mitä hinnastoa lukee (Uusi, Limited vai Fastlane).
TM:n vertailussa autojen hinnat olivat:
ID.3 48 625€ perusauto 45 070€
Jeep 47 390€ perusauto 45 990€
MG4 33 700€ perusauto 32 900€
Jos nyt oikein hinnat jutusta poimin.
Hintaerot MG4 - Jeep n. 13t€/13,7€ ja
MG4 - ID.3 n. 12t€/15t€ perusauton hintaerot ensin mainittuna.
 
Muutama huomio: Vaimon MG4:lla jonkin verran ajaneena en ole kiihtyvyyden osalta ongelmiin törmännyt, mutta toki harmi jos tuollaista on. Ohittamaan ei kyllä lähdetä paikaltaan, joten mikä lie viestin ajatus. Mutta tärkeämpi viesti oli tuon kaistan vahdin ilmoitettu päivitys. Tehdään kylläkin jostain syystä vain huollossa, mutta pääasia että tehdään. Nykyversio (vielä meilläkin ilmeisesti ensimmäiseen vuosihuoltoon asti) on kyllä luokattoman huono (ilmeisesti sama vika muutamassa muussakin nykyautossa).

Mutta TM:n tarkoitushakuisuus tässä testissä (kuten useassa muussakin) näkyy kyllä autojen valinnassa. VAG konserni pitää saada voittajaksi, muu ei käy. Vai mikä oli syynä, että VW:ltä piti laittaa vertailuun 15000 euroa MG:tä kalliinpi malli, olisihan tarjolla ollut lähempänä MG:n hintaluokkaa oleva ID.3 (selvästi kalliinpi toki sekin). Mutta sehän olisi pakodta jäänytkin kolmikon hännille ja eihän sellainen TM:lle käy.

Kävin itse kokeilemassa myös ID.3:a. En voi moittia, mutta en kyllä löytänyt mitään parempaakaan. Tilat (joista TM antoi ID:lle paremmat pisteet) eivät kyllä näissä autoissa eroa mitenkään. Ja etuistuimet on kyllä MG:ssä ID:tä mukavammat ainakin omalle kropalle. Tuo erikoinen sivuittaistuki (jota ID:ssä kehutaan ja MG:ssä haukutaan) on kyllä ihme juttu ylipäätään normi käytössä: rallissa lienee tarpeen, mutta että Suomen tieliikenteessä.

Tuo MG:n laatu / kestävyys itseäkin kyllä hieman mietityttää, mutta 7 vuoden takuu toki rauhoittaa. ID:ssä se on kaksi vuotta, mutta eihän näistä toki pisteitä jaeta. Meillä ei muuten kuulu mitään suhinoita ovipilarin suunnalta tai takavisiiristä, liekö yksilövikoja ? Onko muuten kukaan saanut tuota pohjalevyä Hedinin kautta korjattua (se takalevyn ”repsotus”), meille Hedin ilmoitti kuukausi sitten, että asiaan ”mietitään” oikeaa tapaa.
Eikö niissä auto testeissä testailla ja vertailla mitä milläkin merkillä on jossain tietyssä kokoluokassa tarjolla? :D tottakai toisella merkillä auto maksaa eri määrän kuin toisella?

Jos vertaillaan vaikka keskikokoisia sedaneita niin siellä pitää olla sillon vertailussa myös niitä kalliimpia, ei aina ole syynä se että joku tietty merkki pitää saada voittajaksi että siksi valittaisiin kalliimpi versio.
 
Toki niinkin. Tämän vertailun kansilehdelle isosti tuotu otsikko oli tosin "Edulliset sähköautot". Olisi tietysti voinut olla kokoluokankin mukainen. Mutta aivan sama, kuten edellä kerroin, minulla oli vain yksi asia vertailussa joka jäi ihmetyttämään. Muutoin kaikki ok.
 
Jos hintaeroa ei oteta huomioon kun puhutaan edullisista sähköautoista niin ID3 kanssa olisi sitten voinut laittaa vertailuun Polestarin, EV6 tai vaikka tuon Enyaqin. Hintaero on sinne suuntaan sama kuin toiseen suuntaan MGhen..

Tiesin MG4 ostaessa että arvostelijoita riittää jo ihan periaatteesta ja monet pitävät hulluna! :) Itse päädyin MGhen sen vuoksi kun sillä ajaessa säästää varmasti vaikka laskelman tekisi miten, noilla muilla testissä olleissa se ei sitten enää ole itsestäänselvyys.
 
TM:n vertailussa autojen hinnat olivat:
ID.3 48 625€ perusauto 45 070€
Jeep 47 390€ perusauto 45 990€
MG4 33 700€ perusauto 32 900€
Jos nyt oikein hinnat jutusta poimin.
Hintaerot MG4 - Jeep n. 13t€/13,7€ ja
MG4 - ID.3 n. 12t€/15t€ perusauton hintaerot ensin mainittuna.
Juu no minä en noita päässyt näkemään, kun maksumuurin takana.

Sen verran laadutonta ollut viime vuodet lehden anti, ettei ole vuosiin ollut maksullista tilausta.

MG:n sähköautot on kyllä mielenkiintoisia ja voisi jopa itse kuvitella kakkosautoksi, jos sellainen tarve tässä tulee.

Kuitenkin monella tuntuu olevan kakkosautona se tuttu ja turvallinen "yaris-kokoluokka" ja MG löytyy kyllä siihen osuvia malleja.
 
En maksa TM:n lukemisesta mitään. helmet.fi eli helsingin kaupungin kirjasto. Suosittelen. Voi lukea myös Tuulilasin + ehkä n. 100 muuta aikakausilehteä.
 
Kyllä on alkanut minuakin tympimään TM:n nettiuutisointi. Lehdessä julkaistun vertailun jälkeen TM on suoltanut nettiin vertailusta erilaisia lyhyitä otteita klikkausotsikkotyyliin. Tämä oheen liittämäni otsikko innoitti minut tähän viestiin.

Otsikkona "Paras edullinen sähköauto". Kiinnittäkää huomio noihin kolmeen sanaan, ja toiseen liittämääni kuvakaappaukseen varsinaisen vertailun loppupäätelmistä. Punaisella merkitsemäni kohdan jälkeen näkyy ne huonot puolet, enkä niitä kiistäkkään. Mutta eikö MG4 ollut kuitenkin vertailun edullisin, ja tekstin mukaan myös "sähköautona muita etevämpi".

No, tämä nyt vain -kuten edellä totesin- TM:n klikkausuutisoinnin ärsyttämänä kerrottuna.
 

Liitteet

  • Screenshot_20231129_231958_Chrome.jpg
    Screenshot_20231129_231958_Chrome.jpg
    87 KB · Katsottu: 139
  • Screenshot_20231129_232314_Chrome~2.jpg
    Screenshot_20231129_232314_Chrome~2.jpg
    138,5 KB · Katsottu: 135
Otsikkona "Paras edullinen sähköauto". Kiinnittäkää huomio noihin kolmeen sanaan, ja toiseen liittämääni kuvakaappaukseen varsinaisen vertailun loppupäätelmistä. Punaisella merkitsemäni kohdan jälkeen näkyy ne huonot puolet, enkä niitä kiistäkkään. Mutta eikö MG4 ollut kuitenkin vertailun edullisin, ja tekstin mukaan myös "sähköautona muita etevämpi".

"sähköautona muita etevämpi" tarkoittaa auton sähköisiä ominaisuuksia, mutta kokonaisuutena VW kuitenkin on paras auto (sitähän otsikko tarkkoittanee) juhlavalla 0,3 pisteen erolla viimeiseksi tulleeseen.

Älkää nyt MG:n omistajat ottako tätä niin raskaasti, tässähän on kohta samaa dejavu:ta ilmassa kun Skodan uudessa tulemisessa.
Kyllä kaikki huomaa myös sen VW:n puutteen mikä artikkelissakin sanotaan "Autossa ei ole oikeastaan muuta huomauttamista kuin hintalapun viimeiset 15000 euroa". Itse en pidä VW:tä edullisena, vaan kalliina eikä siten kuuluisi koko testiin vaan pitäisi olla referenssi tuotteena mukana.
 
Kiihtyvyysongelma kylmänä ei ihan tuulesta temmattua liene, koska itsekin olen törmännyt omistajien videoihin netissä ja niissä joissakin väitetysti talla pohjassa kylmällä autolla ja aika merkittävän hidasta kiihtyminen niissä on ollut. Talvella saadaan varmasti lisää kokemusta kotimaassakin, eiköhän nuo toimine suunnilleen kuten muutkin.
 
Kiihtyvyysongelma kylmänä ei ihan tuulesta temmattua liene, koska itsekin olen törmännyt omistajien videoihin netissä ja niissä joissakin väitetysti talla pohjassa kylmällä autolla ja aika merkittävän hidasta kiihtyminen niissä on ollut. Talvella saadaan varmasti lisää kokemusta kotimaassakin, eiköhän nuo toimine suunnilleen kuten muutkin.
Toivottovasti ei saada kokemusta tilanteesta, jossa tolla lähdetty ohittamaan pitkää rekkaa ja joku tulee vastaan.
 
"sähköautona muita etevämpi" tarkoittaa auton sähköisiä ominaisuuksia, mutta kokonaisuutena VW kuitenkin on paras auto (sitähän otsikko tarkkoittanee) juhlavalla 0,3 pisteen erolla viimeiseksi tulleeseen.

Älkää nyt MG:n omistajat ottako tätä niin raskaasti, tässähän on kohta samaa dejavu:ta ilmassa kun Skodan uudessa tulemisessa.
Kyllä kaikki huomaa myös sen VW:n puutteen mikä artikkelissakin sanotaan "Autossa ei ole oikeastaan muuta huomauttamista kuin hintalapun viimeiset 15000 euroa". Itse en pidä VW:tä edullisena, vaan kalliina eikä siten kuuluisi koko testiin vaan pitäisi olla referenssi tuotteena mukana.
No en itse omista MG:tä, mutta että suksiluukusta annetaan ID:lle bonuspiste (muuta eroa tiloista ei kyllä käytännössä löydy ja liekö tuokaan tilaa, penkit kun saa käännettyä kummassakin samalla tavalla). Ja se, että MG:llä saa sentään vetää (vaikka vain 500 kg), mutta ID:llä ei ollenkaan, ei pisteisiin vaikuta…
 
Olen nyt huomannut että joinain aamuina kun ajelen rauhalliseen tyyliin töihin tulee tuo kuskin vireystilanseuranta peliin ja vilahtaa "hallitse autoa" taulussa. Onko jollain muulla tietoa tälläisestä?
 
Olen nyt huomannut että joinain aamuina kun ajelen rauhalliseen tyyliin töihin tulee tuo kuskin vireystilanseuranta peliin ja vilahtaa "hallitse autoa" taulussa. Onko jollain muulla tietoa tälläisestä?
Kerran olen tuon nähnyt, ja se oli kun toin autoa Vantaalta. Sain sen pois kun etsin valikoista, olikohan mg-pilotin ihan lopussa sille täppä.
 
Onko MG4 akun lämmityksestä kokemuksia? Kannattaako näin talvella käyttää ja onko jotain pakkasrajaa milloin käyttö kannattaa?
 
Juu itse vähän tullut tuon ajonaikaisen lämmityksen osalta sama fiilis.. Ilmeisesti auttaa latauksen vastaanottoon pääasiassa. Tuolta sovelluksesta saisi lämmitettyä akkua ennen lähtöä. Onko joku sitä käyttänyt?
 
Nyt toimii taas rengaspaineanturit rengasliikkeen asentamien tarvikeanturien kautta. Käytin liikkeessä kesärenkaat, joista anturitiedot luettiin ja kloonattiin paikkakohtaisesti talvirenkaisiin. Poistuipahan se häiriöilmoitus. Uutena latausluukku ei pysy kiinni. Käytin huollossa, kuvan oton jälkeen sovittiin luukun vaihdolle aika. Samalla tarkistetaan bluetoothin ohjelmapäivitystä kun edelleen paritus nikottelee. Huollon toimintaan olen oikein tyytyväinen.
 
Tuli aamulla päivitys etäohjelmaan. Pöljä päivitin. Versio V2.0.1
Jos joku muu päivittää, niin kannattaa muistaa alkup. salasana. Salasanan unohtamisen kysely on sairas. Lähettää vahvistuskoodin joka pitää syöttää 10min:ssa. Mutta heti kun pyynnön lähettää alkaa aika juosta alaspäin 60s:sta. Ja vahvistuskoodin lisäksi pitää syöttää min. 8-merkkinen salasana, jonka on siis unohtanut. Uusiko salasana? Ja kahteen kertaan. Jos kaiken ennättää täyttää, niin ei siitä huolimatta etene minnekkään. Onneksi lopulta muistin alkup. salasanani, ennen kuin yrityskerrat kului loppuun. Enkä edes tykkää uuden päivityksen ulkoasusta. Alapalkin keskimmäinen kuvake lyö koko sovelluksen lisäksi jumiin. Prkl!
 
Tultiin mökille joulun viettoon eilen, 500m umpilumitietä, pakkaslunta 20-25cm. Hämmästyttävän hyvin pääsi läpi, parissa loivassa ylämäessä hyytyi. Mutta käyttämällä taakse 0,5...1m matka taas eteni. Playpedaali pohjassa, avustimet off. Hillityn rauhallisesti eteni, ei suditellut. Vähän ennen hyytymistä täryytti kun yritti kaikkensa edetä. Nyt on tie lingottu mökkityökoneella. On ihan omanlaisensa menijä, polttiskoneiden kokemuksista ei mitään hyötyä.