Otsikon aiheesta on keskusteltu moneenkin kertaan, sekä yleisissä että merkkikkohtaisissa aiheissa. Tässä ketjussa on tarkoitus pohtia sitä, miten joskus joissakin automerkeissä ilmenneet laatuongelmat heijastuvat vuosien päähän, ja miten vaikea on karistaa mielikuvia surkeasta laadusta, vaikka tilanne olisi korjaantunut jo vuosia sitten.
Omissa mielikuvissa ainakin seuraavat tulevat heti mieleen.
1. "Itäautot", joihin historiallisesti laskettiin kaikki merkit ja mallit, joita valmistettiin Neuvostoliitossa / Venäjällä sekä Itä-Euroopan Venäjän etupiiriin kuuluvissa maissa.
2. Ranskalaiset, jotka olivat tyylikkäitä, mutta "rapeita" monine epämiellyttävine vikoineen/ "ominaisuuksineen". Tämä näkyi selkeästi myös autojen vaihtoarvossa.
3. 1980-luvun Opelit, joissa alihankintana tilatut komponentit aiheuttivat vakavia ja laajoja laatuongelmia.
4. Mercedes-Benzit, joissa ilmeni yllättäen merkittäviä ruosteongelmia, joiden korjaamiseen merkkiorganisaatio suhtautui nihkeästi.
Listaa voisi jatkaa melkein loputtomiin. Uusimpina mm. VAG-merkkien jakohihna-, vaihteisto-, moottori- ym. ongelmat.
Omissa mielikuvissa ainakin seuraavat tulevat heti mieleen.
1. "Itäautot", joihin historiallisesti laskettiin kaikki merkit ja mallit, joita valmistettiin Neuvostoliitossa / Venäjällä sekä Itä-Euroopan Venäjän etupiiriin kuuluvissa maissa.
2. Ranskalaiset, jotka olivat tyylikkäitä, mutta "rapeita" monine epämiellyttävine vikoineen/ "ominaisuuksineen". Tämä näkyi selkeästi myös autojen vaihtoarvossa.
3. 1980-luvun Opelit, joissa alihankintana tilatut komponentit aiheuttivat vakavia ja laajoja laatuongelmia.
4. Mercedes-Benzit, joissa ilmeni yllättäen merkittäviä ruosteongelmia, joiden korjaamiseen merkkiorganisaatio suhtautui nihkeästi.
Listaa voisi jatkaa melkein loputtomiin. Uusimpina mm. VAG-merkkien jakohihna-, vaihteisto-, moottori- ym. ongelmat.