https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Merkkien Merkki -tutkimus

P

pantero

Vieras
Olin jo unohtanut tämän Merkkien Merkki 2015 -tutkimuksen, kun tuli kutsu kakkukahveille Kaivokselaan la 7.5.2016 juhlistamaan Lexuksen seitsemättä voittoa. ;) Kysely tehtiin jo viime vuoden alkupuolella ja tuloksia siitä ei ole aikaisemmin silmiin osunut.

Pieni studeeraus netissäkään ei kertonut, milloin tulokset on julkistettu, mutta tässä ne nyt ovat bongattuna suoraan Shopin Researchin sivuilta:

http://www.shopin.fi/getfile.php?file=101

Ohessa yhteispisteet, jotka on kerätty siis alkuvuonna 2015 kaikkiaan 9 599 autoilijan vastauksen perusteella. Lexus voitti tutkimuksen 847 pisteellä, seuraavien ollessa Toyota (819 p.), Volvo (814 p.), Audi (809 p.), BMW (801 p.) ja Mercedes (797 p.).

=================

Aikamoista dominanssia (7 voittoa 8 osallistumiskerralla). Tarvitaan mahdollisesti Tesla haastamaan tulevaisuudessa Lexus. Ainakin jenkeissä se keikkuu vastaavanlaisten tutkimusten kärjessä.



Muokattu otsikkoa - juupeli  :)
 
Minäkin tuohon vastasin, olen tainnut jo about 5 vuotta raksutella tuota. Nykyään lähettävät ihan automaattisesti kyselyn mulle kun olen tälläinen innokas osallistuja. No, saahan siitä aina jonkun lehden palkkioksi kotiin. Eipä ole kutsua näkynyt, eipä sillä, ihan ei kakkupalan ja kahvin takia viitsisi Kaivokselaan ajellakaan.
 
Hyundain pisteet ja erityisesti tyytyväisyys autoon osion pisteet ihmetyttää. Eikö nuo nyt ihan kelvollisia kulkineita ole.
 
L&T on huoltopalveluissa aivan suvereeneja. Toki lähes kaikessa muussakin.

Jännä ilmiö tuo Saab. Lienee autot vastaajien osalta jo harrastajien omistuksessa ja se näkyy vastauksissa.

Eipä kovin suuria yllättäjiä löydy. Onnittelut Lexukselle kuin myös loistavan valinnan tehneille ko merkin omaaville! Kelpais myös tänne. Ihan kuten Toyota ja moni muu.
 
Trollsten sanoi:
Hyundain pisteet ja erityisesti tyytyväisyys autoon osion pisteet ihmetyttää. Eikö nuo nyt ihan kelvollisia kulkineita ole.
Jostain tulos kertoo. Joku mättää tuotteessa. Ei kyllä ole tietoa mistä on kyse.
 
Lexuksen myynnissä ja huollossa selkeästi tehdään jotain todella oikein, ainakin Lexuksen omistajien näkövinkkelistä. Siinä ehkä muille pohdittavaa.

Itselläni hyppää silmiin Jeep -- millä logiikalla se on premiummerkki..?
 
tuRboman sanoi:
Jostain tulos kertoo. Joku mättää tuotteessa. Ei kyllä ole tietoa mistä on kyse.

Tuossa Merkkien Merkki -tutkimuksessa pääpaino kohdistuu muihin kuin itse autoon ja autoakin arvioidaan omistajan tyytyväisyyden kautta, ei absoluuttisen laadun tai hyvyyden kautta. Näin ollen Hyny voi olla ihan hyvä pirssi, mutta myynti/huolto/jälkimarkkinointi jne. syvältä, joka voi heijastua myös kokemukseen itse autosta.

Ajatellaan, että autossa on pieni vika, jota huolto ei saa kuntoon tai pahimmillaan pistää asiakkaan maksamaan selvästä takuuasiasta. Jos sama asiakas vielä haluaisi vaihtaa autonsa samaan merkkiin, mutta vaihtotarjous tai muutoin myynnin toiminta olisi luokatonta, ei sekään paranna sijoitusta tässä tutkimuksessa. Tällöin tyytyväisyys kokonaisvaltaisesti varmasti laskee paljon, vaikka auto itsessään voisi olla erinomainen.

Lexuksella on erinomainen etulyöntiasema, koska se toimii ainoastaan yhden myymälän kautta ja kun autoja myydään vieläpä varsin vähän, niin on helppo tehdä tyytyväisyyskyselyssä tulosta. Toyotan konsepti on myös hyvä, koska myyjä/huoltoliikkeet eivät edusta muita merkkejä kuin Toyotan. Tällöin pääsee jälleen keskittymään vain ja ainoastaan tuttuun merkkiin ja toimivaan konseptiin.

Jos verrataan vaikkapa VAG:n myyntiä, ovat VAG:n autot myynnissä yleensä isoissa monimerkkikonserneissa. Tällöin autojen tuntemus sekä keskittyminen juuri tuohon yhteen merkkiin, niin myynnissä kuin huollossakin, on jakautunut monen muun merkin kanssa. Tällöin ei synny myöskään sitoutumista, joka näkyy huonompana laatuna. Lisäksi liikkeiden välillä saattaa olla suuriakin eroja konseptissa. Esimerkiksi täällä Jyväskylän Autotarvike tekee VW/Audin kanssa erinomaista myynti/markkinointi/huoltotyötä ja firmassa on pääosin ilo asioida. Toista voi olla jossain Laakkosella, jossa välillä tuntuu, että viis veisataan mistään merkistä erityisesti.
 
MMV sanoi:
Tuossa Merkkien Merkki -tutkimuksessa pääpaino kohdistuu muihin kuin itse autoon ja autoakin arvioidaan omistajan tyytyväisyyden kautta, ei absoluuttisen laadun tai hyvyyden kautta. Näin ollen Hyny voi olla ihan hyvä pirssi, mutta myynti/huolto/jälkimarkkinointi jne. syvältä, joka voi heijastua myös kokemukseen itse autosta.
Katsoitko yhtään tuota tutkimusta ja edellisiä kommentteja? Hyny on saanut nimenomaan heikot pisteet auton ominaisuuksista ja tyytyväisyydestä autoon sekä sitoutumisesta merkkiin. Myynnin ja huollon pisteet oli omassa ryhmässään keskiarvon yläpuolella.
 
MMV sanoi:
Jos verrataan vaikkapa VAG:n myyntiä, ovat VAG:n autot myynnissä yleensä isoissa monimerkkikonserneissa. Tällöin autojen tuntemus sekä keskittyminen juuri tuohon yhteen merkkiin, niin myynnissä kuin huollossakin, on jakautunut monen muun merkin kanssa. Tällöin ei synny myöskään sitoutumista, joka näkyy huonompana laatuna. Lisäksi liikkeiden välillä saattaa olla suuriakin eroja konseptissa. Esimerkiksi täällä Jyväskylän Autotarvike tekee VW/Audin kanssa erinomaista myynti/markkinointi/huoltotyötä ja firmassa on pääosin ilo asioida. Toista voi olla jossain Laakkosella, jossa välillä tuntuu, että viis veisataan mistään merkistä erityisesti.

Sehän tästä tutkimuksesta ilmenee aika selvästi. Hyvä kun nostit esiin. Osaaminen ja tietotaito keskittyy yhteen merkkiin. Ja se on asiakkaalle hyvä juttu. Homma toimii kuyen tutkimustulokset kertoo. Tosin monimerkkitalojenkin jotku merkit on aika hyvin sijoittuneet ettei se ole kuitenkaan suoraan se syy.
 
Trollsten sanoi:
Katsoitko yhtään tuota tutkimusta ja edellisiä kommentteja? Hyny on saanut nimenomaan heikot pisteet auton ominaisuuksista ja tyytyväisyydestä autoon sekä sitoutumisesta merkkiin. Myynnin ja huollon pisteet oli omassa ryhmässään keskiarvon yläpuolella.

Kyllä, mutta edelleen kyse on vain siitä 35%, joten muut kuin auton ominaisuudet määrittelevät sijoitusta enemmän kuin auto. Kerroin myös edellisessä viestissäni, miksi auto tuntuu huonommalle kuin se mahdollisesti edes onkaan. Lisäksi testissä ei tutkita auton absoluuttisia ominaisuuksia, vaan käytännössä omistajan tuntemuksia auton hyvyydestä. Tämäkin vääristää tilannetta.

Otan jälleen esimerkiksi vannoutuneen Toyotistin, appiukkoni. Hänen mielestään omistamansa Prius edustaa ajo-ominaisuuksiltaan ja kaikilta auton ominaisuuksilta absoluuttisesti kärkeä ainakin hintaluokassaan. Oikeasti auto on todella kamala ajolleen, eikä sen käyttöominaisuudet vastaa sitä käsitystä, mitkä esimerkiksi minun käsitykseni hyvästä autosta ovat. Toki minä voin olla aivan yhtä väärässä kuin appiukkokin, nämähän ovat osaltaan myös mielipiteitä. Jos hän vastaisi Merkkien Merkki -kyselyyn, antaisi appiukko varmasti täydet pisteet Priusista. Minä antaisin melkoiset madonluvut, mutta en minä täysiä antaisi Passatistakaan. Näin ollen yleinen tyytyväisyys ja jopa merkkifanaattisuus vaikuttaa auton hyvyyteen eli tuohon 35 prosenttiin, eikä edusta siten mitään absoluuttista arvoa.

Tämän takia pidän Merkkien Merkki -tutkimusta ennemminkin jälleenmyyjäverkoston ja huollon toimivuuden mittarina, jolla on hyvin vähän tekemistä itse auton kanssa.
 
Marko_K sanoi:
Itselläni hyppää silmiin Jeep -- millä logiikalla se on premiummerkki..?

Miksipä ei? Ainakin Grand Cherokee on melkolailla herraskainen ajopeli ja ollut sitä jo esittelystään eli jostain 90-luvun alusta lähtien. Cadillac on ollut samalle hintatasolle asetettu, mutta eipä Käkkylää ole enää vuosiin tuotu Suomeen.
 
Mielenkiintoista että Kia on arvostettu korkeammalle kuin Hyundai vaikka samaa firmaa periaatteessa ovat. Kia vieläpä luokiteltu volyymimerkiksi ja Hyundai haastajaksi.
 
Autoilija92 sanoi:
Mielenkiintoista että Kia on arvostettu korkeammalle kuin Hyundai vaikka samaa firmaa periaatteessa ovat. Kia vieläpä luokiteltu volyymimerkiksi ja Hyundai haastajaksi.
Ja jännä juttu, että nuo täsmää omiin mielikuviin jotka eivät perustu omistaja  kokemuksiin vaan sivusta seurattua ja lehdistä & netistä luettua.

Yhtä paljon ovat muuten samaa firmaa kuin esim Seat ja Audi... Autoissa lienee yhtäläisyyksiä jopa vähemmän.

@MMV
Omien kokemusten mukaan kertomasi tarina sopisi aika moneen muuhunkin merkkiin kuin Toyotaan. Tai sanoisin täältä katsoen että sopii nimenomaan muihin kuin Toyotaan.
Omasta lähipiiristä löytyy esim BMW, Honda ja Mersu fanaatikot jotka varmasti antaa tällaisissa kyselyissä omalle merkille täydet pisteet kaikesta. Ainakin juttujensa perusteella kun se oma merkki on virheetön edelläkävijä, ylivertainen ja muotoilultaankin paras. Kaikessa. Aina.
Toyotan omistajat tuttavapiirissä ajaa pääosin vanhemmalla kalustolla ja tuskin edes osallistuu vastaaviin kyselyihin.
Joten en ihan osta ajatusta, että Lexuksen ja Toyotan ylivoima perustuisi nimenomaan vain sellaisiin omistajakokemuksiin jotka on täysin vääristyneitä ja antaa väärän lopputuloksen.
 
Valitsin huonosti esimerkin ja en missään tapauksessa tarkoittanut että Lexuksen tai Toyotan sijoitus perustuisi merkkifanaattisuuteen. Tarkoitin vain esimerkilläni sitä, että jotkut henkilöt saattavat suhtautua omaan merkkiin niin fanaattisesti, että totuus saattaa vääristyä. Toyota ja Lexus tekevät erinomaista työtä keskittymällä vain omaan merkkiin, jolloin koko kuluttajaprosessi on hyvin hallussa, kun taas joku Laakkonen saattaa vaihdella edustamiaan merkkejä ja samassa myyntipisteessä voi olla lähes kymmenen eri merkin myynti ja huolto. Siinä yksittäisen merkin tuntemus alkaa olla aika hataralla pohjalla ja näkyy varmasti myös Merkkien Merkki -tutkimuksessa.
 
Allright. Ollaan asiasta hyvin samoilla linjoilla.

"Oma" merkkini, eli Subaru sai ainakin minulta sapiskaa kyselyssä monilta osin. Itse auto on ihan ok, mutta huoltoverkosto & jälleenmyyntiverkosto ja niiden toiminta... nooh.. ei ihan niin ok.


 
Sain sähköpostia josko osallistuisin Tuulilasin Merkkien Merkki tutkimukseen. Eiköhän tuohon sen verran liikene aikaa. Palkinnot tietenkin aina kiinnostavat  :rolleyes:  nyt piti lukea kahteen kertaa että meni perille. Digilehden numeroita. Selvä, kokeillaan.

"LOISTAVAT VASTAAJAPALKKIOT!
Kaikki tutkimuslomakkeen kokonaan täyttäneet saavat palkkioksi lukuoikeuden valitsemaansa digilehteen. Vaihtoehtoina ovat Tuulilasi (8 nroa, arvo 39,20€), Apu (29 nroa, arvo 84,10€), Meidän Mökki (7 nroa, arvo 34,30€) tai Urheilulehti (29 nroa, arvo 84,10 €), lisäksi luettavissa ovat lehtien arkistolehdet."
 
Itse arvostan paperista lehteä sen verran enemmin etten digilehden takia viitsi vaivautua. Jos olisi ollut paperinen lehti tyrkyllä niin olisin vastannutkin kuten aiempina vuosina.
 
Sande sanoi:
Itse arvostan paperista lehteä sen verran enemmin etten digilehden takia viitsi vaivautua. Jos olisi ollut paperinen lehti tyrkyllä niin olisin vastannutkin kuten aiempina vuosina.

+1

Pitäköön tunkkinsa. Varmaankin kymmenen vuotta tullut tuohonkin vastattua, mutta aikansa kutakin.
 
Urlaub sanoi:
+1

Pitäköön tunkkinsa. Varmaankin kymmenen vuotta tullut tuohonkin vastattua, mutta aikansa kutakin.
Täysin samaa mieltä ja öbaut yhtä kauan tullut kyselyyn vastattua...
 
Eikös noita paperilehtiä tullut vain pari hassua kappaletta- onhan 8 digilehteä jo melke parannus. Taidan kyl vaimolle ottaa nuo Avut. Ei autolehdet täl hetkellä kiinnosta.
 
Täyttelin minäkin ensimmäisen kerran tämän Merkkien Merkki -kyselyn (tietenkin laitoin rankasti kotiinpäin ja VW:lle kaikki rastit kohtaan "Täysin ylivoimainen ja kaikki muu on p***skaa, erityisesti Toyota"  ;)). Mutta itse asiaan, tilasin vaimolle tuon Apu -digilehden. Liekkö koskaan kukaan tuota lukee, mutta onpahan nyt tilattu.
 
Vastauskutsu tuli minullekin tänään ja tulihan tuo Volvo siellä kehuttua. Bilian omamekaanikkopalvelusta annoin kehut ja itse autosta, toki.
 
Rehellisesti sanoen taisin olla tarpeettomankin kriittinen Volkkarin suhteen, vaikka auto on toiminut käytännössä täysin virheettömäsi ja ainoat ärsyttävät asiat ovat hieman liian suuri rengasmelu sekä tietyissä tapauksissa DSG:n vähän kulmikas toiminta, jonka tosin on oppinut ennakoimaan.

VW:n huollosta en tiedä muutoin, kuin Jkl Autotarvikkeen osalta ja tuosta ei ole pienintäkään valittamisen aihetta. Jopa huoltojen hinta on täysin kilpailukykyinen vapaiden huoltojen, esim. AD:n suhteen.
 
Markku J sanoi:
Vastauskutsu tuli minullekin tänään ja tulihan tuo Volvo siellä kehuttua. Bilian omamekaanikkopalvelusta annoin kehut ja itse autosta, toki.

Sama juttu. :)