https://tummennuskalvot.fi/

Mercedes EQS

Erkka

Klassikkoainesta
Liittynyt
24.12.2013
Ilta-Lehti esittelee. Polttomoottori Mercedeksen rinnalle täyssähköauton.

"Mercedes on esitellyt polttomoottorisen S-sarjan rinnalle samaan loistoautojen luokkaan sijoittuvan luksussähköauto EQS:n."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/dda33e81-dc85-4709-aa5d-289d6cb5aa88

img-s3.ilcdn.fi%2F0f04ac22a47b03feffe6ccdef203f41d0a2d29300097e663ba45c9d01dfd3620.jpg
 
Tässä ei ole mitään järkeä, enkä tule koskaan tuollaista hankkimaan koska olen liian köyhä. Olen kuitenkin katsonut tätä videota tarpeettoman monta kertaa.  ;D

MB EQS:n esittely: (tai mainos)


Jos se on piilomainontaa, se taitaa upota minuun ilman filttereitä.  :rolleyes:
 
Myyjän kanssa olin tänään puheissa, hän kertoi (arvioita) uuden EQS:n Suomen hinnoista:

EQS 450+, eli takavetoinen, mutta isommalla akulla, hinta olisi noin 120 k€ luokassa.
EQS 580 4Matic (iso akku, neliveto) hinta noin 150 k€

Jälkimmäiseen tulee vakioksi koko kojelaudan levyinen hyperscreen näyttö, mutta ei ensimmäiseen. Lisävarusteena hyperscreen hinta noin 10 k€.

Myöhemmin tulee vielä alkaen-malli takaveto pienemmällä akulla, tämän hinnasta myyjä ei lausunut euromääriä.
 
Johan on näytöllä hintaa. Virtuaalimittaristojen hoopotus on näköjään uponnut oikein hyvin ihmisiin.
Ei taida kukaan kyseenalaistaa edes että miksi ei perinteistä mekaanista mittaristoa tähän saa.
 
Taski sanoi:
Johan on näytöllä hintaa. Virtuaalimittaristojen hoopotus on näköjään uponnut oikein hyvin ihmisiin.
Ei taida kukaan kyseenalaistaa edes että miksi ei perinteistä mekaanista mittaristoa tähän saa.

Varmaan sellainen tulee EQ-Maybachiin ja jonkin sopivan ekslusiivisen kellovalmistajan nimi siihen kylkeen.

Näinhän se meni rannekelloissakin.
 
Taski sanoi:
Johan on näytöllä hintaa. Virtuaalimittaristojen hoopotus on näköjään uponnut oikein hyvin ihmisiin.
Ei taida kukaan kyseenalaistaa edes että miksi ei perinteistä mekaanista mittaristoa tähän saa.
Miten mekaanisella mittaristolla esitetään akussa jäljellä oleva toimintasäde?
 
lortti sanoi:
Miten mekaanisella mittaristolla esitetään akussa jäljellä oleva toimintasäde?
Laittamalla asteikon toiseen päähän nolla ja toiseen se maksimirange [emoji6]

Olisi omalla tavallaan ihan hilpeä [emoji2]
 
Marko_K sanoi:
Laittamalla asteikon toiseen päähän nolla ja toiseen se maksimirange [emoji6]

Olisi omalla tavallaan ihan hilpeä [emoji2]
Onko se joku ledirivistö vai miten? Mitä siinä mitataan? akuston Jännitettä? Jotenkin en usko että tuota viisareilla voi toteuttaa kovin elegantisti ja informatiivisesti  150ke autossa. Voiko akun jännitetä edes mitata mekaanisesti? Kai siinä jotain kemiallistakin tai elektroniikkaa on mukana?

Olen kyllä ihan pihalla.
 
Eihän sellainen tietenkään mekaaninen olisi päästä päähän. Tarkoitin ”mittarilla” sitä osaa joka sen rangen näyttää — eihän mikään estäisi sitä olemasta vaikka miten näyttävä mekaaninen osoitin.

Ja juu, ei minunkaan mielestä kuulosta perin näppärältä, mutta voisihan sellainen näyttävä olla näinä diginäyttöjen aikoina [emoji16]
 
Marko_K sanoi:
Eihän sellainen tietenkään mekaaninen olisi päästä päähän. Tarkoitin ”mittarilla” sitä osaa joka sen rangen näyttää — eihän mikään estäisi sitä olemasta vaikka miten näyttävä mekaaninen osoitin.

Ja juu, ei minunkaan mielestä kuulosta perin näppärältä, mutta voisihan sellainen näyttävä olla näinä diginäyttöjen aikoina [emoji16]
Se rangehan elää sen mukaan miten ajaa ja missä kelissä. Miten tää esitettäisiin viisarilla jossa kuitenkin ääripäät on fiksattu?
 
lortti sanoi:
Se rangehan elää sen mukaan miten ajaa ja missä kelissä. Miten tää esitettäisiin viisarilla jossa kuitenkin ääripäät on fiksattu?

Mittari liikkuu ääripäiden sisällä…? Näyttää max jos ajaa pitkään myötätuulessa tms.
 
lortti sanoi:
Miten mekaanisella mittaristolla esitetään akussa jäljellä oleva toimintasäde?

Eikös Tesla käytä (ainakin aiemmin käytti) vakiota kulutuksena, eli range vaikka 50% kohdalla näyttää samaa oli keli mikä vain. Tällä logiikalla voi hyvin tehdä mekaanisen viisarin.
 
Taski sanoi:
Johan on näytöllä hintaa. Virtuaalimittaristojen hoopotus on näköjään uponnut oikein hyvin ihmisiin.
Ei taida kukaan kyseenalaistaa edes että miksi ei perinteistä mekaanista mittaristoa tähän saa.

Missä uudessa autossa on ”perinteinen mekaaninen mittaristo”? Eipä taida olla ainakaan 10 vuoteen tuollaisia näkynyt kun kaikkiin mittareihin tieto tulee sähköisesti.
 
lortti sanoi:
Se rangehan elää sen mukaan miten ajaa ja missä kelissä. Miten tää esitettäisiin viisarilla jossa kuitenkin ääripäät on fiksattu?
No joko pistetään niin iso numero maksimiksi että varmasti riittää tai sitten vain tyydytään ettei näytä enempää kuin jokin tietty arvo.

Ei kai kukaan oikeasti vakavissaan tuollaista ole ehdottanut, mutta joku tuollaisen kuriositeetin haluaisi tehdä niin toki sellaisen VOISI tehdä. Mekaanin viisari vaikka 0 - 1000 km näytöllä. Olisihan se hauska.
 
Taski sanoi:
Ei taida kukaan kyseenalaistaa edes että miksi ei perinteistä mekaanista mittaristoa tähän saa.


Miksi pitäisikään? Näytölliseen saa paljon informatiivisemman infopisteen kuin perinteiseen.
 
Sukjone sanoi:
Missä uudessa autossa on ”perinteinen mekaaninen mittaristo”? Eipä taida olla ainakaan 10 vuoteen tuollaisia näkynyt kun kaikkiin mittareihin tieto tulee sähköisesti.

2003 X-Trailin mittariston purin, ei mekaanista yhteyttä kuin kiinnitysruuvit koelautaan 4kpl:ta, viisareita liikuttaa "sähkömoottorit" tms.
 
Volvo 440/460/480 oli varustettu vielä mekaanisella nopeusmittarilla. En tiedä onko tuon jälkeen sellaisia vielä ollut. Mutta tämä ei nyt liity mitenkään sähköiseen Sonderklasseen.
 
https://tekniikanmaailma.fi/mercedes-benzin-sahkoisen-lippulaivan-hinnat-alkavat-118-317-eurosta-eqsn-toimintamatka-on-hurjat-740-kilometria

Ei paha! 118ke saa takavetoisen version, jossa on jutusta päätellen vakiovarustelukin ihan kohdillaan:

EQS:n vakiovarustelu kattaa digitaalivalot, 360-kameran, laajennetun ajoavustinpaketin, avaimettoman käytön, akustiikkapaketin, etuistuinten ja ohjauspyörän sähkösäädön muistilla, 19-tuumaiset vanteet, nelipyöräohjauksen (4,5 ° kääntökulma) ja ilmajousituksen.

Neliveto on sitten 147ke eli melkoisen lisähinnan saa jo pulittaa.
 
Tuleehan tuossa lisää potkuakin ja ainakin se hyperscreen taisi olla nelikossa vakiona. Täällä joku taisi kirjoittaa että sen hinta lisävarusteena on 10k€ paikkeilla.
 
Paikallinen oli myynyt ensimmäisen EQS:n ja arvoivat saapuvaksi keväällä, nyt jos tilaa niin toimitus arviolta 2023 kesäksi :rolleyes:
 
Karvis sanoi:
Paikallinen oli myynyt ensimmäisen EQS:n ja arvoivat saapuvaksi keväällä, nyt jos tilaa niin toimitus arviolta 2023 kesäksi :rolleyes:
Anteeksi mitä? Kahden vuoden toimitusaika? Jos pitää paikkaansa niin lienee ”normiautojen” tuotantoennätysaika. Toki allekirjoittaneella ei mahdollista tällä hetkellä edes miettiä tätä upeaa autoa.
 
Samppari sanoi:
Anteeksi mitä? Kahden vuoden toimitusaika? Jos pitää paikkaansa niin lienee ”normiautojen” tuotantoennätysaika. Toki allekirjoittaneella ei mahdollista tällä hetkellä edes miettiä tätä upeaa autoa.

Näin myyjä jutteli kun olivat tuon ensimmäisen tilanneet joku aika takaperin ja nyt olisi ollut kysyntää toisellekin, niin saisi kuulema 2023. Onhan tuo aikamoinen toimitusaika.
 
Sähköautoksi alusta alkaen suunniteltu ja edessä ei ole minkäänlaista tavaratilaa. Johan on edelläkävijä.  :eek:

Tämän päivän ilta-sanomista.

Vähäisen kulutuksen saavuttamiseksi auton etuosa on suunniteltu niin umpinaiseksi, ettei keulan peittoa voi avata kuin huollossa. Siksi esimerkiksi tuulilasin pyyhkijänneste tankataan vasemman renkaan yläpuolisesta pikkuluukusta.