https://yliteippaus.fi/

Mercedes EQE

96260€ tuli hintaa kun pistin tuollaiset perus sähkö Skodan varusteet mukaan.
Minulle aivan liikaa, mutta täytyy kyllä myöntää, että hieno auto varsinkin sisältä. Jos ottaa tumman ulkovärin, niin ulkoakin hieno (ei häiritse tuo nokka tumman värin kanssa). Auto isolla A:lla.
 
jopo sanoi:
96260€ tuli hintaa kun pistin tuollaiset perus sähkö Skodan varusteet mukaan.
Minulle aivan liikaa, mutta täytyy kyllä myöntää, että hieno auto varsinkin sisältä. Jos ottaa tumman ulkovärin, niin ulkoakin hieno (ei häiritse tuo nokka tumman värin kanssa). Auto isolla A:lla.

Tummalla ulkovärillä itellekin mieluisampi, ja ainakin kuvissa sopusuhtaisampi kuin EQS. Tässä naapurustossa kun pyörii yksi tuommoinen valkoinen EQS, niin se on kyllä jotenkin luonnottoman pitkän näköinen. Ei ehkä rumalla tavalla, mutta semmoisella valtamerialus-tyylillä kuitenkin. :D Jyrkissä parkkihallin rampeissa varmaan saa vähän asetella, ettei olla killumassa renkaat ilmassa.
 
Hinta on kyllä kova.. Itsellä suht samoilla varusteilla mitä nykyinen E300e niin maksaisi 110k 
Ja puhutaan "perus" takavetoisesta ilman hyperscreeniä.

Noh katsotaan muutaman vuoden päästä onko tilanne sama vai hinnat tippuneet ja mikä tulee olemaan 4maticin alkaen hinta
 
Hinta on aivan liian kova. 4matic AMG versio ja premium plus paketti 119 220e. Joo ei kiitos.

Range ei ole silti AMG versiossa kummempi kuin BMW i4 M50. Mitähän parempaa auto tarjoaa bemariin verrattuna? Ehkä vain paremmat tilat takapenkillä.
 
Mielenkiinnolla kuitenkin odotan millaiset lukemat hinnaltaan ja suorituskyvyltään saa myöhemmin tänä vuonna tuleva EQE (450?) 4matic. 

Mutta joo, alussa ainakin ihan turhan kallis..
 
Nämä hinta ja vertailukysymykset toisiin merkkeihin ja malleihin ovat aina oma maailmansa... Onneksi on valinnanvaraa ja vaihtoehtoja, joista kulkineensa kukin lopulta valitsee  :)

Alunperin omalla kohdalla ajattelin seuraavaksi kulkineeksi tätä 350+ mallia. Kun sitä viime viikolla rakentelin mieleiseksi ennakkohinnaston perusteella tein saman huomion kuin moni muukin täällä, hinta karkaa väkisin kuusinumeroiseksi. Kun tuolla hinnalla pitäisi luopua nelivedosta ja osasta nykyisiä tehoja tuntuu vaihtokauppa huonolta  :-\

Tästä havainnosta "viisastuneena" kävinkin sitten kurkkaamassa BMW: iX:n, i4 M50:n Audin e-tron GT:n ja Porche Taycanin. Vanhastaan e-tron oli jo tuttu ja silloin valitsin EQC:n joten tuo ei enää ollut listalla. iX miellyttää jostain kumman syystä silmää, varsinkin sisältä. Koeajolla sitten tunnelma latistui, ei vain sopinut omaan näppiin. Jotkut asiat erinomaisia, mutta fiilis vaan kokonaisuudessaan ei... ja fiiliksellähän nämä nykyään valitaan, kunhan pakolliset speksit koon suhteen täyttyvät. Samalla kertaa tuli kokeiltua myös i4 M50, sopi näppeihin, mutta jäi itselle liian pieneksi kuitenkin. Lisäksi väkisin vertailin omaan entiseen 500-sarjalaiseen... tuonhan tietää että jos jo ennen ostoa alkaa näin mietityttämään niin siitä ei hyvää seuraa  ;)

Tästä kierroksesta viisastuneena palasin konfiguraattorin ääreen (joka muuten toimii yllättävän hyvin verrattuna pitkään ja sekavaan hinnastoon) ja rakentelin vielä EQE 43 amg-versiota. Huomasin, että kun löi omat pakolliset kilkkeet pakettiin (ja sitten ne haluamansa ei niin pakolliset) niin hinta "jää" tuohon 120 tuhannen kiepukoille. Tässä ei tarvitse tinkiä tilasta, nelivedosta, tehosta eikä varusteista. Toki verhoilun suhteen vielä mietinnässä meneekö tuolla vakio dynamicalla vai ottaako (vain 3000 euroa :p) lisää maksavan nappanahan penkkeihin.

Eli tällainen tuli tilattua, rekisteriin sitten ensi vuoden alussa. Jos ei muuta niin autokuume ainakin hetkeksi poistui, lääke vaan tällä kerralla tuli aika arvokkaaksi  :rolleyes:
 
TeeQuu sanoi:
Nämä hinta ja vertailukysymykset toisiin merkkeihin ja malleihin ovat aina oma maailmansa... Onneksi on valinnanvaraa ja vaihtoehtoja, joista kulkineensa kukin lopulta valitsee  :)

Alunperin omalla kohdalla ajattelin seuraavaksi kulkineeksi tätä 350+ mallia. Kun sitä viime viikolla rakentelin mieleiseksi ennakkohinnaston perusteella tein saman huomion kuin moni muukin täällä, hinta karkaa väkisin kuusinumeroiseksi. Kun tuolla hinnalla pitäisi luopua nelivedosta ja osasta nykyisiä tehoja tuntuu vaihtokauppa huonolta  :-\

Tästä havainnosta "viisastuneena" kävinkin sitten kurkkaamassa BMW: iX:n, i4 M50:n Audin e-tron GT:n ja Porche Taycanin. Vanhastaan e-tron oli jo tuttu ja silloin valitsin EQC:n joten tuo ei enää ollut listalla. iX miellyttää jostain kumman syystä silmää, varsinkin sisältä. Koeajolla sitten tunnelma latistui, ei vain sopinut omaan näppiin. Jotkut asiat erinomaisia, mutta fiilis vaan kokonaisuudessaan ei... ja fiiliksellähän nämä nykyään valitaan, kunhan pakolliset speksit koon suhteen täyttyvät. Samalla kertaa tuli kokeiltua myös i4 M50, sopi näppeihin, mutta jäi itselle liian pieneksi kuitenkin. Lisäksi väkisin vertailin omaan entiseen 500-sarjalaiseen... tuonhan tietää että jos jo ennen ostoa alkaa näin mietityttämään niin siitä ei hyvää seuraa  ;)

Tästä kierroksesta viisastuneena palasin konfiguraattorin ääreen (joka muuten toimii yllättävän hyvin verrattuna pitkään ja sekavaan hinnastoon) ja rakentelin vielä EQE 43 amg-versiota. Huomasin, että kun löi omat pakolliset kilkkeet pakettiin (ja sitten ne haluamansa ei niin pakolliset) niin hinta "jää" tuohon 120 tuhannen kiepukoille. Tässä ei tarvitse tinkiä tilasta, nelivedosta, tehosta eikä varusteista. Toki verhoilun suhteen vielä mietinnässä meneekö tuolla vakio dynamicalla vai ottaako (vain 3000 euroa :p) lisää maksavan nappanahan penkkeihin.

Eli tällainen tuli tilattua, rekisteriin sitten ensi vuoden alussa. Jos ei muuta niin autokuume ainakin hetkeksi poistui, lääke vaan tällä kerralla tuli aika arvokkaaksi  :rolleyes:

Aikalailla samoilla ajatuksilla autojen hankinna ja hinnan suhteen.  Itsellä vielä korostuu "vertailu muihin merkkeihin" kun alla on kattavilla varusteilla oleva E300e

Pakko onnitella huikeasta valinnasta! Saanko kysyä saitko edullisella rahoituksella ja missä tuollaisen 120k€ järkevä kk hinnoittelu menee?
 
Kiitokset, katsotaan sitten millainen ostokrapula tästä iskee  ;)

Mulla on ollut sellainen käytäntö että hölmöilyt hoidetaan rahalla, eli en osaa tuohon rahoituksen hintaan ottaa kantaa... Olettaisin kuitenkin ettei rahoituskaan mahdottoman kallista ole, ainakin vaihdossa menevän EQC:n suhteen hinnanpudotus 2,5 vuoden ajalta oli varsin kohtuullinen (tai aikaisemmin on ollut hullumpiakin arvonpudotuksia).
 
EQE:n 4matic versio tulee olemaan 500 malli ja Carwow:n Matt kellotti 4,4 sekunttia 0-100km/h 

Carwow:lla ja autogefuehl on bukannut videot ulos.

Mielenkiintoista että näköjään kääntyvät takapyörät ovatkin "vakiona" mutta kun laittaa rahaa tiskiin, saa softalla sen sitten käyttöön. 

 
Ensimmäiset EQE:t on parin viikon päästä Suomessa. Tuli kutsu tutustumaan Sanomatalossa järjestettävään tilaisuuteen. Lisäyksenä vielä "Pukukoodi: relaxed business casual". Eipä ole ennen kerrottu minkälaisissa vermeissä taksi-mersua saisi mennä katsomaan.

Ehken Hesaan tuollaisen takia vaivaudu, mutta eiköhän sen pian täkäläisessä Vehossa pääse katsastamaan.
 
Onkohan Relaxed Business Casual keksitty sen johdosta, että Casual Friday voi olla vain kerran viikossa  :)
 
En ollut konfiguraattoria huomannutkaan. Värikartta on positiivinen yllätys, mutta Mersun tyyliin varustelussa on jotain käsittämätöntä.

Erikoistummennettujen takaikkunoiden poistaminen 0,- €. Ok, mutta kun klikkaa niin karhuaa 1520,- € Night-paketista.  ???

Edit: Jos ulkovärejä onkin niin penkkeihin tarjolla vain mustan ja harmaan sävyjä. Missä ruskeat ja punaiset nahat?
 
En ole vuosiin MB:tä konfiguroinut, mutta tämän valinnat ovat lähinnä surkuhupaisia. Mitään ei saa lisättyä ilman, että pakotetusti lisätään tuhansien eurojen hintaista settiä turhaa tavaraa.
 
Perjantaina kävin Mersun sähkö/plugari kiertueella paikallisella liikkeellä.

Koeajoin EQE 350+ ja AMG 43 versiot.  (..ja EQS 580)

Pakko sanoa että onhan tämä EQE aika huikea laite ajaa. Ajettavuus mukavaa, urheilullista ja ketterää. Auto tuntuu isolta muttei liian isolta (vs EQS). 
Maksimi takapyörien kääntyvyys on jotain ihan käsittämätöntä ja hauskaa. Auto pyörähtää ympäri miltei paikaltaan.  ;D
Ei juurikaan huonoa sanottavaa. Kiihtyvyys oli riittävää myös 350+ versiolla.

AMG 43 olikin sitten todella huikea laite ja pääsi kokeilemaan launch control kiihtyvyyttä. noin 4 sekunnin kiihtyvyys tuntui sisuskaluissa kun paikaltaan auto syöksyi matkaan.
Hymyssä suin sai ajella ja nauttia.

Otan vielä ko. amg:n koeajoon pidemmäksi aikaa ensi viikolla.  8)
 
No hyvä että joku ehti tuonne kiertueellekin autoja testaamaan. Itse olin reissussa kun kiertue pyörähti meidän suunnalla ja muutenkin omat kulkemiset on osuneet täysin ristiin noiden kiertuepäivien kanssa.

Olen päässyt testaamaan vain tuota 350+ versiota. Sekin ilman kääntyviä takapyöriä ja perusjousituksella. Tuntui silti ketterältä kokoisekseen ja meno alustan suhteen pehmeältä, kokonaisuus miellytti itseä kovasti. Ajattelin että nyt voisi jättää osan jännityksestä aina oman auton saapumiseen saakka ja jättää tuon AMG 43:sen kokonaan koeajamatta  :p

Edelleen tuo sisustus pohdinnassa... AMG-varustelussa penkit näyttää kyllä kivoilta, mutta vähän hassusti takapenkiltä puuttuu se harmaa välikaistale joka etupenkeissä on  :eek: EQS:ssa tuo takapenkki on tällä verhoilulla enemmän "samaa paria". Pitäisi vaan päästä tuo nappanahka ihan livenä kokeilemaan ennen päätöksentekoa...
 
Noniin.. Nyt on koeajettu AMG 43 pidemmän ajan ja kyseessä on kyllä todella hieno yksilö.
Ei pelkästään kiihtyvyys (joka lopulta oli toissijaista), vaan ajettavuus niin suoralla comfort asetuksella kuin mutkaisella tiellä sport + asetuksella.

Auto ei kallistele mutkissa ja kaarteissa yhtään ja ohjaustuntuma on todella napakka ja välitön.
AMG ratin napeista saa nopeasti haluttuja säätöjä vaihdeltua.
Hyperscreen on sitten hiukan niin ja näin.. onko se rahan arvoinen lisävaruste? Ei todellakaan jos minun mielipidettä kysytään. Siinä ei tule niin isoa WOW efektiä mitä luulisi ja näkyvyys on tällöin hiukan huonompi eteen kuin normaalilla setupilla. ( mikä on mm. S ja C sarjalaisessa)

Uusin tekniikka (MBUX) myös aiheittaa pienesti ristiriitaista tunnetta. Osa "vanhemmassa" MBUX järjestelmässä on toteutettu paremmin ja pystyy enemmän räätälöimään omaan makuun. (mukaanlukien HUD)

Ja kun on tottunut fyysisiin nappeihin ja esimerkiksi hiiren kaltaiseen touch padiin, sen puute on aluksi ainakin outoa.

Mutta ylipäätään EQE on kyllä todella hieno ajaa ja mukavampi/kivempi jopa kuin EQS joka omaan makuun oli liian "laivamainen".
AMG 43 verision tehokkuus toi oman lisäyksen toki ja kyllä se hymyilytti kun Sport+:lla painoi virtapolkimen lattiaan.

Nelipyöräohjaushan on saatavissa EQE:hen. Vakioversioissa kääntökulmat ovat joko 4,5° tai 10°, AMG:ssa 3,6°

Kokeilin aikaisemmin 350+ version 10:n asteen kääntökulmaa joka oli todella huikea. AMG:n 3,6 on ihan kiva lisä mutta harmi ettei saa isompaa kääntökulmaa.

Burmester audio on myös saanut minusta päivityksen parempaan. Ero "perus" Burmesteriin E-sarjalaisessa on huomattavissa.  EQE:n audio on kirkkaampi, enemmän bassoa ja sitä tilavaikutelmaa (surround/3D) 


AMG:n hinta kipuaa jo huimasti eikä itsellä taida siihen rahkeet riittää mutta ottaisinko AMG 43 vai tulevan 500 4maticin niin voi olla että päädyn jälkimmäiseen.

 

Liitteet

  • EQE AMG 43.jpg
    EQE AMG 43.jpg
    146,9 KB · Katsottu: 387
Katselin EQE:n hinnastoa ja pari kysymystä tuli vastaan. Nykyään ei maahantuojien / valmistajien nettisivuilta löydy kunnollisia teknisiä tietoja useinkaan - sama tässäkin.

-onko pienempi 87,7 kWh akku eri tekniikkaa kuin 90,6 kWh - miksi on näin pienellä kapasiteettierolla tehty 2 eri akkua?
-350+ kulutus on 15,7 kWh ja 350 -mallin 16,5 kWh - teho on kuitenkin sama - mistä ero johtuu?
-350+ -malliin ei saa valittua useita lisävarusteita lainkaan - miksi näin?

Pikapuoliin voisi olla syytä tilata seuraava sähköauto. EQE:n konfigurointi on poikkeuksellinen mutkikas homma ja siihen pitäisi paneutua kunnolla ja laskea saisiko karvalakkimalli 300:sta järkevimmän paketin tehtyä.
 
Eiköhän tuon plussan ja tavismallin ero ole aerodynaamikan ja vierintävastuksen optimoinneissa kuten muissakin Mersun plussamalleissa. Moottoritehollahan ei asiaan ole sinänsä vaikutusta, vaan optimoituna samalla motilla pääsee pienempään kulutukseen.

Tuo lie myös syy miksei plussaan saa kaikkia (optimoinnin pilaavia?) varusteita.
 
Markku J sanoi:
Pikapuoliin voisi olla syytä tilata seuraava sähköauto. EQE:n konfigurointi on poikkeuksellinen mutkikas homma ja siihen pitäisi paneutua kunnolla ja laskea saisiko karvalakkimalli 300:sta järkevimmän paketin tehtyä.

Täysin samaa mieltä ja samoilla aikeilla liikkeellä. Uudet 300:t alkaa olemaan ok hinnoiteltuja ja värikartassakin on mukavasti värejä tarjolla.

Ajoavustin paketti PLUS näyttää erittäin hyvältä ja kun on vieläpä ilman lisähintaa tarjolla niin hulluutta olisi jättää ottamatta.

1RXSe2o.png


Siispä klikkaan tuosta, mutta heti perään avautuu seuraava ikkuna:

e0rMkxG.png


Ilman lisähintaa luvatusta paketista vaaditaankin nimelliset 9.430,- euroa.

Vähän on sellainen fiilis, että apinaa koijataan.

Sitten kun miettii, että mitähän varusteita autossani olisi ilman tuota ajoavustin PLUS -pakettia, niin sitä ei hevillä saa selville.

Ehkä pitäisi jaksaa varata aika Vehon myyjältä tai sitten jään vielä odottamaan EQE 200 Classicia. Sellainenkin olisi varmasti ihan käypänen EQE-sarjan autoksi.
 
Täytyi kirjautua ihan tätä keskustelua varten. Kovasti on EQE kehuttu testeissä ja esim. yotubessa Harri Salo ei osannut kertoa kumman valitsisi Porche Taycanin vai EQE. Tämä on ensimmäinen sähköauto mikä alkoi oikeasti kiinnostamaan itseäni. EQE500 tai AMG 43 olisi itseäni kiinnostavat mallit. AMG 43 näyttää kalliilta, mutta siinä on aika paljon kilkkeitä vakiona ei tarvitsisi kuin ajoavustin paketin  ja kattoluukun lisäksi. Jännä auto muuten ,mitä useammin sitä katselee sitä hienommalta näyttää. Aika moni auto muistuttaa laatikkoa EQE jälkeen.
 
Sepi sanoi:
Jännä auto muuten ,mitä useammin sitä katselee sitä hienommalta näyttää. Aika moni auto muistuttaa laatikkoa EQE jälkeen.

Samaa mieltä EQE::n ulkonäöstä muuten, mutta oma silmä ei oikein vieläkään tykkää EQ-mersujen kiiltävänmustasta keulasta. Jotenkin tosi halvan näköinen, pitäisi varmaan koittaa joku teippaus kehitellä tuohon jos EQE:n hankkisi.