https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mercedes EQE SUV

jti

Klassikkoainesta
Liittynyt
28.12.2013
Thomas Autogefülistä esittelee EQE SUVin:

Omasta mielestä tää muotoilukieli on kyllä konsistenttia mersulla mutta vähän tuollaista mitäänsanomatonta pullavan näköistä liian pehmeää linjaa. Ei ole ns. ryhtiä muotoilussa.

Thomas haukkuu AMG-sporttijakkarat ja suosii tietysti omaan linjaansa uskollisena nahattomia vaihtoehtoja (mikä mielestäni on vähän hassua, pitkäkestoiset hyvälaatuiset nahat ovat parempia kuin kuttaperkasta tehdyt materiaalit)

Mersu tuo myös tässä lämpöpumpun ja etumoottorin erilliskytkennän mitkä yhdessä parantavat energiatehokkuutta n 10%.

Mutta pettymys tuo akun nettokoko, n 90kWh. Jää selkeästi iX:stä ja Pole 3:sta.

Ja tuo maavara näyttää kyllä onnettomalta, mikäköhän juttu on SUV:ssa tuoda akkupaketti liian alas ja syödä siten käyttökelpoista maavaraa pois. Jos on merkittävästi alle 20cm niin on selkeä show-stopperi ainakin itselleni.
 
jti sanoi:
...

Ja tuo maavara näyttää kyllä onnettomalta, mikäköhän juttu on SUV:ssa tuoda akkupaketti liian alas ja syödä siten käyttökelpoista maavaraa pois. Jos on merkittävästi alle 20cm niin on selkeä show-stopperi ainakin itselleni.

Arvelisin siksi, että saadaan auto matalammaksi = parempi range. Matala auto akkupaketin kanssa taas aiheuttaa matalan istuinkorkeuden varsinkin takapenkeille, joten ainoa suunta on venyttää tilaa alaspäin. Sähköautojen kesto-ongelma vs polttis.
 
Sivulta ja edestä toi näyttää huomattavasti paremmalta omaan silmään kuin EQE, vaikka tämä siis on "tismalleen sama auto venytettynä" -- ainakin ensimmäisellä katsomisella. Perä ei sitten toimi oikein tässäkään. Mittasuhteet takakulmasta katsottuna hassut ja ryhdikkyys puuttuu.

Siinä mielessä kiinnostava tämä mersun muotokieli, tosi vaikea sanoa mikä malli on kyseessä kun liikenteessä näitä uusia mersuja näkee.

Sisustahan näissä on hieno tosiaan, mutta toisaalta sen vastapainoksi hinta on pitkä.




 
Ei kannata tuijottaa AMG 53 version maavaraa jossa auto on käytännössä matalimmalla tasolla ilmajousien suhteen.

Perus SUV:ssa näytti maavara olevan ihan ok ja siihen jos lisää ilmajouset joilla nostaa autoa, riittää hienosti pahemmallekin mökkitielle.

Jos hinta ei karkaa älyttömästi, tässä voisi olla seuraava auto.  Jos ei sitten Polestar3 yllätä lopulta. 

 
Tämä on ihan hieno. Vähän pliisu ulkomuotoilu omaan makuun, mutta muuten ihan OK.

Eikö tästä EQE mallista ollut tulossa Shooting Brake farkkuversio? Sellainen voisi kyllä olla kova sana.
 
En tiedä mistä Mersu on löytänyt kyvyn joka kerta sössiä hetken loogiselta vaikuttanut mallien nimeämispolitiikka parin vuoden välein. :D

Mutta samaa mieltä myös muotoilun osalta, palattu vanhaan hyvään kopiokonemeininkiin ja onhan tässä samaa sämpyläisyyttä mitä muissakin isommissa EQ-sarjalaisissa. Ei mitenkään ruma tai ärsyttävä, mutta vähän pliisu. Sisätilat toki tässäkin vallan pätevät.

Tuo maavara-asia itselläkin hiertää ja huvittavaa kyllä taitaa edelleen Jaguar I-Pace olla kykenevin sähköauto huonoilla teillä. Mutta toki otetaan vielä ripauksella epävarmuutta ennen kuin tässä saadaan speksejä tarjolle.
 
Muke sanoi:
Perus SUV:ssa näytti maavara olevan ihan ok ja siihen jos lisää ilmajouset joilla nostaa autoa, riittää hienosti pahemmallekin mökkitielle.

Eipä se siinäkään korkealta näytä, kun katsoo mihin renkaiden navat ovat suhteessa lattiaan. Astinlaudat vähän hämäävät. Jos pohja on olennaisesti alempana kuin renkaan napa niin maavara on onneton. Ei pelkät ilmajouset auta kuin vain niissä hitaasti mentävissä paikoissa. Usein kun ajaa metsäteillä niin arvostaa että on myös normiajossa enemmän kuin 17-18cm maavaraa, varsinkin kun näissä tuppaa tuo akseliväli olemaan jo lähemmäs 3m niin sinne alle mahtuu vaikka minkämoista juurakkoa, kiviä ja kun urat voivat olla painuneet niin keskeltä ottaa helposti kiinni.

Penkkien muotoilussa mietityttää reisituen pituus. GLE:ssä se sähkösäätöinen reisituki on auttamattoman lyhyt ja vähän kapeakin. Volvoissa ja BMW:ssä on leveä ja saa reisille tukea. Erityisen tärkeä on saada penkin etureunaa nostettua ylemmäs, pelkkä penkin pituus ei riitä tukemaan reisiä riittävästi pidemmillä matkoilla. Nyt tuossa ei kuvien perusteella näytä olevan kovin kummoinen reisituki.

Tämähän on vähän lyhyempi ja kapeampi kuin EQE sedan mutta toisaalta korkeampi.
 
Videoissa näytti että EQS SUV meni ihan sujuvasti astetta vaikeammassa maastossa. Varmaan sama pätee EQE SUV:henkin. Ja toisaalta, ei näitä "citymaastureita" ole koskaan markkinoitu maastoautoiksi.
Enkä välttis lähtis 100k autolla kokeilee miten maastossa auto liikkuu.  ???
 
Muke sanoi:
Videoissa näytti että EQS SUV meni ihan sujuvasti astetta vaikeammassa maastossa. Varmaan sama pätee EQE SUV:henkin. Ja toisaalta, ei näitä "citymaastureita" ole koskaan markkinoitu maastoautoiksi.
Enkä välttis lähtis 100k autolla kokeilee miten maastossa auto liikkuu.  ???

Nyt ei ollut puhetta maastosta vaan ihan perus mökki/metsäautoteillä joilla voi olla myös kelirikkoja ja muutoinkin kivikkoista tai palletta tmv estettä josta ei peruspulkalla suoriudu. Esim työvälineitä, taimia jne näillä tarvitsee kuskata. Joskus hirviä, peuroja tai karhuja raahata pois maaston vierestä kun ne ensin on vedetty sieltä maastosta traktorilla, mönkijällä tai miesvetona. Noihin oikeisiin maastoajoihin on sitten ihan omat ajokit. 

I-pace tippuu pois pienuutensa ja onnettoman maavaransa (174mm) sekä kyvyttömyytensä vetää jarrullista peräkärryä (max vetokyky 750kg)
 
I-Pacen kohdallakin tarkoitin ilmajousiversiota jolla se maksimi oli luokkaa 230-240mm. Mutta tosiaan en tässä itsekään olisi maastoon autoa viemässä, mutta nykyiselläkin Kugalla on jo pari kertaa loppunut ilmatila kesken vaikka tosiaan pahimmat paikat olleet luokkaa auraamaton kalliolla kulkeva mökkitie ja Norjan lohijokien penkat.

Noihin paikkoihin on näillä tähän saakka nähdyillä sähköSUVeilla oikeasti melko matalalla kulkevat pohjat, joka on ihan ymmärrettävää normitarpeiden ja aerodynaamisen tehokkuuden kannalta.
 
Taavetson sanoi:
Noihin paikkoihin on näillä tähän saakka nähdyillä sähköSUVeilla oikeasti melko matalalla kulkevat pohjat, joka on ihan ymmärrettävää normitarpeiden ja aerodynaamisen tehokkuuden kannalta.

Pakko se 20-30 senttiä paksu ajoakku on jonnekin taikoa piiloon, joten vaihtoehdot jää vähiin. Pitää tinkiä matkustajien mukavuudesta tai maavarasta.

Ulkoisesti cittarin näköisen sähköauton kohdalla saa kuitenkin kohtuullisen kompromissin aikaan, kun saa normiauton maavaran ja järkevän istuma-asennon kaikille istumapaikoille.
 
No kyllä se 20+cm maavara onnistuu pollelta ja volvolta  :eek:
Miksei mersultakin, mutta kun ei ole ole halua...
 
Vempula sanoi:
Pakko se 20-30 senttiä paksu ajoakku on jonnekin taikoa piiloon, joten vaihtoehdot jää vähiin. Pitää tinkiä matkustajien mukavuudesta tai maavarasta.

Ulkoisesti cittarin näköisen sähköauton kohdalla saa kuitenkin kohtuullisen kompromissin aikaan, kun saa normiauton maavaran ja järkevän istuma-asennon kaikille istumapaikoille.

Sitähän minä tuossa yritin sanoakin, ja sillä myös I-Pacen ilmajousituksen otin esille että tuolla taklataan kompromissien teko melko tehokkaasti ja mahdollisesti sama myös EQEn kohdalla on optiona.
 
jti sanoi:
No kyllä se 20+cm maavara onnistuu pollelta ja volvolta  :eek:
Miksei mersultakin, mutta kun ei ole ole halua...

Nyt en kyllä ymmärrä. Esimerkiksi XC40:sen mitattu maavara on 19 senttiä. Ja vastaavan EQA:n mitattu maavara on 20 senttiä.
 
Henkilökohtaisesti olisin koska vain valmis hyväksymään vaikka 50-100 km lyhyemmän rangen, jos kallis uusi autoni ei näytä tuollaiselta kohonneelta pullataikinalta :rolleyes:. Kunhan on nopeat latausominaisuudet. Ei yhtään puhuttele mersun muotoilukieli uusissa sähkömalleissa. Onneksi vaihtoehtoja alkaa nyt lähivuosina tulla joka suunnasta, ehkä jopa farkkujakin, ainakin Audin ja Volvon suunnalta…
 
Vempula sanoi:
Nyt en kyllä ymmärrä. Esimerkiksi XC40:sen mitattu maavara on 19 senttiä. Ja vastaavan EQA:n mitattu maavara on 20 senttiä.

Pitäisi verrata saman kokoisia autoja eikä pikkukippoja.
iX jossain tiedoissa 203mm (https://www.evspecifications.com/en/model/9d2b144)
Pole 3 201mm: 201mm (https://www.evspecifications.com/en/model/a15e1aa)

Audi e-tron ja EQC valitettavasti onnettoman matalia mutta toki paljon vanhempaa designia.

Jos EX90 on samalta pohjalta tehty kuin Pole 3 niin kyllä toi 20cm tulee maavaraksi ja sitten myös odotettavissa EX60:eenkin.

Jos tämän videon pohjalta kerrottuna EQE SUV on tosiaan mersun 10 vuoteen tärkein tuote niin olen todella pettynyt:

Brian on 168cm pätkä ja takapenkillä ottaa lähes pää kattoon  :eek:
Itse en esim mahdu millään GLE coupen takapenkille etten lyö päätäni oven yläkarmiin. Ulkomittoja autoista löytyy niin ettei niillä ole mitään asiaa vanhoihin parkkiluoliin mutta normaali-skandinaavinen mies ei mahdu autoon sisään  :mad:


 
Hesarin toimittajan mukaan EQE SUV haastaa Teslan Y mallin. Jaa niin kuin missä? Ei ainakaan hinnalla, laadulla toki.
Onhan tämä EQE nyt kuitenkin eri koko- ja laatuluokan auto vrt Y-mallin kippoon. Ja toki hinnoittelu on selkeästi korkeammalla koska pelkästään EQE on jo lähtöhinnoiltaan yli kympin kalliimpi kuin halvin Y. Ja suvi-lisää toki tulee vielä tuonkin päälle.

niin, se artikkeli: https://www.hs.fi/talous/art-2000009140272.html

 
jti sanoi:
Hesarin toimittajan mukaan EQE SUV haastaa Teslan Y mallin. Jaa niin kuin missä? Ei ainakaan hinnalla, laadulla toki.
Onhan tämä EQE nyt kuitenkin eri koko- ja laatuluokan auto vrt Y-mallin kippoon. Ja toki hinnoittelu on selkeästi korkeammalla koska pelkästään EQE on jo lähtöhinnoiltaan yli kympin kalliimpi kuin halvin Y. Ja suvi-lisää toki tulee vielä tuonkin päälle.

niin, se artikkeli: https://www.hs.fi/talous/art-2000009140272.html

Hmm, SUV näyttää halvemmalta kuin normi EQE. Bloomberg siis kirjoittaa: "The EQE SUV, unveiled on the eve of the Paris car show, will edge out the cheaper Model Y with 590 kilometers (367 miles) of driving range and start at around €70,000 ($68,000) when sales begin late this year". Normi takaveto-EQE taitaa olla 76200€ Suomessa.

Ainakin kymppi tulee lisää verrattuna Model Y ja tilat pienemmät, kun takaveto Y:ssä maksaa 60k€. Jossain väitettiin, että EQE SUV:ia pystyttäisiin tekemään 100 000 vuodessa. No, nähdään sitten, miltä toimitusaika näyttää, kun kermankuorintaa on tehty 2kk. Kova olisi, jos pystyy kilpailemaan toimitusajassa Model Y:n kanssa.
 
EQB on enemmän Model Y:n kilpailija, samaa tasoa tilat ja mitat ja hinnat. Ehkä jopa EQB vähän edullisempi.
EQB on tilava auto sisältä mutta äänekäs eikä laadullisesti todnäk yllä EQE:n tasolle. Kokemus on lentokenttätaksimatkalta johon mahtui pari isoa ukkoa ja pitkät matkavarat ja normimatkalaukut heittäen.

 
Omasta mielestäni kauhein näköinen MB joka on tuotannossa. Keula ihan jäätävän ruma, sivusta tarjotaan saippualaatikkoa ilman pokkauksia, perä jotenkin ok. Mittasuteet näyttävät oudoilta, lyhyt keula, tyylikön sivulinja ja lyhyt perä. Varmasti energiatehokas mutta näyttää tamppoonin suojamuovilta muotoilunsa suhteen. Suht lyhyt mutta korkea ja kapea pituuden suhteen,  jotenkin kaikinpuolin väärän oloinen. Turvotettu saippuakotelo matriisiledeillä ja hyperscreenillä.
 
Samppari sanoi:
Varmasti energiatehokas mutta näyttää tamppoonin suojamuovilta muotoilunsa suhteen.

Olen vain liian kalkkis ja ikäloppu, kun huomaan ajattelevani, että tähän samaan perisyntiin kosahtaa tosi moni muukin täyssähkö. Onneksi ei sentään kaikki.
 
jti sanoi:
EQB on enemmän Model Y:n kilpailija, samaa tasoa tilat ja mitat ja hinnat. Ehkä jopa EQB vähän edullisempi.
EQB on tilava auto sisältä mutta äänekäs eikä laadullisesti todnäk yllä EQE:n tasolle. Kokemus on lentokenttätaksimatkalta johon mahtui pari isoa ukkoa ja pitkät matkavarat ja normimatkalaukut heittäen.

Speksit kertoo, että Model Y:ssä on normisti tavaratilaa 870 litraa (753+117 frunk) ja EQB:ssä on 465 litraa (0 litraa frunk). Miten tästä saa samaa tasoa? Tietysti pari matkalaukkua mahtuu myös EQB:hen, mutta oikeasti Lapin reissulle harrastuskamoilla tuossa on hieman eroa eikä edes hieman.

Mielellään näkisi vastaavia litroja Mersulta ja ohjaamon valoshowsta voi sitten tinkiä.