-velmu- sanoi:
Juu, kävin sitä katsomassa. Edellisellä omistajalla ollut itsetunto ongelmia kun halunnut 420merkinnän konttiin ;-)
...
Onkohan ohjelmoitu ja siksi 'päivitetty' myös merkintä.. vähän outo kuvio? OM642 koneesta saa ohjelmalla varsin paljon voimaa ulos.
Turbolle tuleva ilmaletku/putki tihkuu öljyä lohkon väliin...
Tuo tiiviste on tosiaan helppo vaihtaa, mikäli tarkoitetaan turbolle ilmanputsareista tulevaa y-putkistoa. Putki irtoaa n. minuutin työmäärällä.
Hehkutulppien rele-moduuli on kait jonkinlainen tyyppivika noissa ja tuon ikäisissä -09 kieppeillä koneissa ja siitä on tullut uudempi versio. Maksaa luokkaa 160€ (Saksasta tilaamalla) ja helppo vaihtaa itse. Vaihdoin omaani syksyllä ja samalla kaikki hehkutulpat vaikka niissä ei kaiketi vikaa ollutkaan.
7G-tronic öljynvaihtoväli on minusta luokkaa 60tkm.. voi olla autokohtaisiakin eroja? Omaani vaihdettiin 75tkm kohdalla laatikon öljyt, kun siihen kohdalle on huolto sattunut. Tuo ei taida niin tarkkaa olla.
Noin muuten OM642 on kutakuinkin varminta konetekniikkaa mitä Mersu on tehnyt.
Kun nostat se koneen suojamuovin irti, niin kurkkaa, että ilmanputsarien kotelot on kiinnityksiltään ehjät. Laiska huoltaja saattaa vain raottaa ruuveja ja vaihtaa filtterit => jonkun ruuvin kohdalta saattaa mennä ripa halki. Tämän rikkoivat minulla huollossa, eikä tietenkään myöntäneet. Varmaankin yksittäistapauksia, mutta saattaahan Veholla & joillain huoltojampoilla olla pikku oikaisu käytäntönäkin?
Kurkkaa samalla, että turbolta eteenpäin intercoolerille menevän putkiston saumoista ei vuotanut öljyä.. ts. että tiivisteet ok. Pikkujuttuja, mutta noita nippeleitä on ikävä metsästää jos ei tiedä osanumeroita.. ja muutaman minuutin vaihtotyöt on pajalla hinnoiteltu vähemmän kulkuttajaystävällisesti.
Kuulostele ilmastoinnin puhallinta eri puhaltimen kierroksilla. ML:ssä lähes samanlainen puhaltimen moottori kuin omassa GLK:ssa ja samoja vikoja raportoitu keskustelupalstoilla, eli alkaa vinkumaan, vaikka muuten toimii. Uusi moottori on kallis, mutta sen voi putsata ja öljytä itse ja toimii taas kuin junan vessa. Sijaitsee haskalokeron takana ja irroitus ei ole paha rasti.
Tukivarret on mersuun kalliita.. esim. etu-alatukivarret yli 300€ / kpl. + työt. Aja hiljaa jonkun kynnyksen yli ja kuulostele klonksuuko eturenkaan pudotessa alaspäin.
Tuossa nyt jotain mitä tuli mieleen.