https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mercedes-Benz GLC-sarja

TuplaVW sanoi:
Silti en ymmärrä kumpi GLC on … pick-up vai täyssähköauto, kun luulin dieseliksi tai bensahybridiksi    :p
Aina pitää repiä nuo klikkijutut mukaan vaikka aihe olisi mikä tahansa …

Kannattaisi ehkä lukea ja sisäistää artikkeli ennen kommentointia, ei se koskenut vain lava-autoja ja sähköautoja. Se koski kaikkia malleja, siis myös GLC:tä. Ja viestissä ollut lainaus viittasi foorumilaisen havaintoihin oman GLC-mallinsa vikoihin sekä huolenpitosopimukseen, joten vaikea nähdä että viestini olisi mennyt tyystin ohi ketjun aiheen. Ja viittaus ”klikkijuttuun” antaa ymmärtää, että itse raporttikin olisi huuhaata, mitä se ei ymmärtääkseni todellakaan ole.
 
Hawtin sanoi:
Kannattaisi ehkä lukea ja sisäistää artikkeli ennen kommentointia, ei se koskenut vain lava-autoja ja sähköautoja. Se koski kaikkia malleja, siis myös GLC:tä. Ja viestissä ollut lainaus viittasi foorumilaisen havaintoihin oman GLC-mallinsa vikoihin sekä huolenpitosopimukseen, joten vaikea nähdä että viestini olisi mennyt tyystin ohi ketjun aiheen. Ja viittaus ”klikkijuttuun” antaa ymmärtää, että itse raporttikin olisi huuhaata, mitä se ei ymmärtääkseni todellakaan ole.

USA:ssa myytävä GLC on tehty Intiassa, saattanee erota jonkin verran meikäläisestä.
 
Hawtin sanoi:
Kannattaisi ehkä lukea ja sisäistää artikkeli ennen kommentointia, ei se koskenut vain lava-autoja ja sähköautoja. Se koski kaikkia malleja, siis myös GLC:tä. Ja viestissä ollut lainaus viittasi foorumilaisen havaintoihin oman GLC-mallinsa vikoihin sekä huolenpitosopimukseen, joten vaikea nähdä että viestini olisi mennyt tyystin ohi ketjun aiheen. Ja viittaus ”klikkijuttuun” antaa ymmärtää, että itse raporttikin olisi huuhaata, mitä se ei ymmärtääkseni todellakaan ole.
Pahoittelut jos IS:n artikkelin ymmärsin väärin. En alkuperäiseen raporttiin ensin perehtynyt, ja nytkin vain vähän, todeten että MB arvio ilmeisesti pitää sisällään vain E ja GLE mallien dataa. Niidenkin osalta edelleen sitä mieltä että jenkkimieltymys ei edelleenkään ole sama kuin keskimääräinen maku täällä pohjolassa.
 
Onko täällä 300de diesel hybridin omistajia? Kahlailin läpi ja pääosa keskustelusta on bensahybridiin liittyvää. Ilmeisesti facelifting tullessa akku ja sitä kautta range on pysynyt samana ? Nyt siis puhe ei ole uusimmasta X254(?) mallista. Kävin koeajolla yhdellä Suomessa myynnissä olevalla 300de-mallilla (vm 2021) ja muutamia varustepuutteita (Distronic ja keyless entry vai mikä se mersulla onkaan ) lukuunottamatta voisi hyvin olla seuraava auto. Uusi malli auttamatta liian kallis joten katseet edellisessä korimallissa.

Pieni googlettelu eri vaihteistoista antaa ymmärtää, että 9G Tronic on ollut käytössä jo vuosia näissä malleissa. Yhdessä käytetyssä 2021 mallissa mainittu 7G Tronic nimenomaan 300de-mallissa, eikai se nyt enää ole mahdollista ? Vai onko koronan takia kaivettu maakuopasta osaan autoja vanha laatikko...

Googlettelu Burmesterin osalta antoi viitteitä siihen, ettei välttämättä ole mikään must ja aftermarket päivityksellä voisi päästä paljon tukevampaan äänentoistoon. Perus audio on aika kuraa kyllä.

Diesel hybridi sopisi omaan ajoprofiiliin oikein hyvin ja polttomoottorillekin olisi kuitenkin viikoittain muutama pidempi siivu tiedossa ja siksi nimenomaan diesel, silti paljon nurkka-ajoa päivittäin myös suurelta osin sähköllä mahdollista. Nyt jo lähes 5 vuotta virheettömästi kilometrejä kerännyt Passat ansaitsisi päästä vaihtoon 160tkm täynnä.

 
Jospa paikalla olisi joku maksava jäsen, joka raottaisi lukkojen takaa dataa meille muille
https://www.consumerreports.org/cars/mercedes-benz/glc/

Yhdestä automallista sanotaan tutkimuksessa olleen 200-300 yksilöä/valmistusvuosi. Ja toteavat raportin laadun olevan ainakin yhteiskuntatieteilijöiden tutkimuksen tasolla pätevyydessä ja luetettavuudessa.
https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/consumer-reports-car-reliability-faq-a1099917197/

Hyvää kyytiä on omani tarjonnut edelleen ilman suurempia murheita. Ohjauspyörästä yksi keinukytkin on vaihdettu ja samoin monitoimiviiksi. Tuulilasinäytön pimenemisestä tuli mittaristovaroitus yhtenä aamupäivänä, mutta sen korjasi myöhemmin päivällä tullut päivitys tai sitten joku muu.


 
teemur sanoi:
Onko täällä 300de diesel hybridin omistajia? Kahlailin läpi ja pääosa keskustelusta on bensahybridiin liittyvää. Ilmeisesti facelifting tullessa akku ja sitä kautta range on pysynyt samana ? Nyt siis puhe ei ole uusimmasta X254(?) mallista. Kävin koeajolla yhdellä Suomessa myynnissä olevalla 300de-mallilla (vm 2021) ja muutamia varustepuutteita (Distronic ja keyless entry vai mikä se mersulla onkaan ) lukuunottamatta voisi hyvin olla seuraava auto. Uusi malli auttamatta liian kallis joten katseet edellisessä korimallissa.

Pieni googlettelu eri vaihteistoista antaa ymmärtää, että 9G Tronic on ollut käytössä jo vuosia näissä malleissa. Yhdessä käytetyssä 2021 mallissa mainittu 7G Tronic nimenomaan 300de-mallissa, eikai se nyt enää ole mahdollista ? Vai onko koronan takia kaivettu maakuopasta osaan autoja vanha laatikko...

Googlettelu Burmesterin osalta antoi viitteitä siihen, ettei välttämättä ole mikään must ja aftermarket päivityksellä voisi päästä paljon tukevampaan äänentoistoon. Perus audio on aika kuraa kyllä.

Diesel hybridi sopisi omaan ajoprofiiliin oikein hyvin ja polttomoottorillekin olisi kuitenkin viikoittain muutama pidempi siivu tiedossa ja siksi nimenomaan diesel, silti paljon nurkka-ajoa päivittäin myös suurelta osin sähköllä mahdollista. Nyt jo lähes 5 vuotta virheettömästi kilometrejä kerännyt Passat ansaitsisi päästä vaihtoon 160tkm täynnä.
Sähkörange ollut 30-45km välissä kelistä riippuen. Keskikulutus dieselillä 5,6l. Burmester soi kyllä ihan hyvin, että ottaisin myös seuraavaan. Vaihteistot näissä kai aina 9G.
 
teemur sanoi:
Googlettelu Burmesterin osalta antoi viitteitä siihen, ettei välttämättä ole mikään must ja aftermarket päivityksellä voisi päästä paljon tukevampaan äänentoistoon. Perus audio on aika kuraa kyllä.

Voin kommentoida C-sarjan osalta, mutta kaiketi sama Burmester näissä on kun GLC on C-sarjan ''maasturimalli''.

Ääni on kyllä puhdas, eikä sitä saa rikki edes täydellä volyymilla. Itse ehkä kaipaisin vielä enemmän täyteläisyyttä ääneen ja välillä tuntuu, että korvissa soi kun korkeat taajuudet tulevat aika kovaa läpi. Toisaalta etsin vielä hyviä asetuksia mitä kannattaisi käyttää. En ole vielä täysin sopivia löytänyt koska musiikkimaku on ihan laidasta laitaan, eli se säätö joka toimii toisen biisin kanssa ei välttämättä toimi toisen biisin kanssa.

Itse ottaisin kyllä Burmesterit ihan myös ulkonäöllisen seikan takia. On hieno yksityiskohta kun kaiuttimien ritilät ovat metallia ja lukee pienellä ''Burmester''. Vakiossahan nuo ovat pelkästään pyöreät mustat kaiuttimet. Toki noita ritilöitä voi varmasti ostaa jälkikäteen, mutta itse olen ainakin tuossa C:ssä ollut suhteellisen tyytyväinen Burmesterihin.
 
batman14 sanoi:
Itse ottaisin kyllä Burmesterit ihan myös ulkonäöllisen seikan takia.
Juuri tämä. Samasta syystä tulivat omaan GLC:hen.

EMBELIN sanoi:
Vaihteistot näissä kai aina 9G.
Facelift-hybridit tulivat kaikki 9G:llä kun taas ennen faceliftiä hybridien vaihteistona oli 7G muusta GLC-mallistosta poiketen.
 
Dieselvaatimus pienentää valikoiman todella pieneen, jos vertaa bensaan. GLE:stä tuo dieselhybridi on taas todella paljon yleisempi. Käytettyjen hybridien hinnat ei ole pahemmin laskeneet viimeiseen 1–2 vuoteen. Puolijohdepulan takia monet uudehkoista GLC:eistä on vähän nihkeämmin varusteltuja, esim. Burmester tippui valikoimista pois kokonaan jossain välissä, kunnes tuli taas saataville tähän 2023-malliin (X254).
 
GLE meni lopulta kauas budjetin ulkopuolelle vaikka jossain ajatuksissa sitäkin harkitsin. GLC Coupe nyt sitten tulee diesel-hybridinä

Onko kukaan näihin hybrideihin laitattanut moottorille esilämmityksiä, polttoainetoimista tai säteilylämmitintä öljypohjaan? Olen ehkä "dino" tässä suhteessa - mutta kylmäkäynnistykset jotenkin syö miestä eikä niitä ole minkään auton kanssa joutunut kestämään vuosikausiin kun on ollut useimmissa polttoainetoiminen lämmitin, Q5 kohdalla moottorin lämmityksen joutui erikseen liikkeessä koodaamaan, muuten se lämmitti vai sisätilat
 
teemur sanoi:
Onko kukaan näihin hybrideihin laitattanut moottorille esilämmityksiä, polttoainetoimista tai säteilylämmitintä öljypohjaan?
Suunnittelin aluksi bensahybridiin polttoainetoimista lisälämmitintä, mutta sen perusteella mitä kyselin, sellainen voidaan kyllä asentaa mutta ilman ohjelmistomuutosta auton toiminta olisi esilämmitettynä kylmällä säällä poikkeavaa. Kun kyseessä oli takuun alainen laite, tämä vaihtoehtokarsiutui pois. Letkulämmitintä bensahybridiin ei saanut, mutta säteilylämmitin siinä nyt on. Laitteessa on sellainen etu, että kylmien kelien polttomoottorin pakkokäynnistyksiä ei tule aivan samaan tahtiin kuin ilman, suurin ilo on n. -10C paikkeilla.
 
MInkäslaiisia kokemuksia on tästä 2022-2022 facefift- mallista luotettavuuden ja käytökulujen suhteen?

Uusi kun maksaa varusteltuan 80k niin ei toimi mutta vähän ajettu käytetty 45k voisi olla maksuhalukkuuden rajoissa.

Sähkis vaihtoehtona mutta minun ajoprofillilla voisi hybridi olla parempi ratkaisu.

Esilämmitys kai tässä toimii ajoakun sähköllä eikä webastolla kuten Volvossa?

Tietysti jos on linkata joku mallikohtainen palsta josta saa vastaukset niin kiitos.
 
Uusi kun maksaa varusteltuan 80k niin ei toimi mutta vähän ajettu käytetty 45k voisi olla maksuhalukkuuden rajoissa.
Kuulostaa aika haastavalta yhtälöltä, taitavat liikkua lähemmäs noin 50k (karvalakki) – 60k (hyvin varusteltu) vähän ajetut X253-faceliftit vielä.
Esilämmitys kai tässä toimii ajoakun sähköllä eikä webastolla kuten Volvossa?
Kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa aika haastavalta yhtälöltä, taitavat liikkua lähemmäs noin 50k (karvalakki) – 60k (hyvin varusteltu) vähän ajetut X253-faceliftit vielä.

Kyllä.

Ei niin kovasti kiinnosta kotimainen tarjonta joten enemmän selannut Ruotsi - Saksa akselia josta saa Junge Sterne - takuulla tuonne 44k luokaan. Varusteet voikin olla aika agraariset, ei ole minun ykköskriteeri.

Mutta hienoa että tuossa on sähköllä lämppäri eikä välimallin ratkaisua. Kiitos tiedosta.
 
Itselläkin aika vahvasti nyt kääntynyt katse 2020-2022 GLC 300e:hen. Millaisia käytännön kokemuksia näiden sähkökantamasta? Sellainen 40km olisi itselle juuri sopiva sähkörange plussakeleillä. Talvella sitten varmaan voi lähemmäs puolittaa tuon lukeman?

Alkaa siinä 55k pintaan saamaan ihan hyvin varusteltuja yksilöitä.
 
Kesällä menee noin 45km, nyt talvella mennyt 25-30km luokkaa. 75 000km ajettu omalla, range laskenut noin 2km uudesta. Pelkällä sähköllä ajettu 56 000km. Keskikulutus 3,4 l/ koko aikana. Kyseessä GLC Coupe 300e. Lähtee vaihtoon , tulossa uusi 300e SUV.
 
Mun sähkörange-ennätys '21 300e:llä on 52km ~20C kesäkelissä pikkuteitä ajellen. Normaalikäytössä menee talvella tuon edellä mainitun 25-35km kelistä riippuen ja kesällä sitten päälle 40km. Autolla ajettu nyt ~17000km joista 11000km sähköllä, keskikulutus 2,9l/100km.

Omaan ajoon GLC on kyllä sopinut ihan täydellisesti, auto kotona lämpimässä tallissa latausasemassa kiinni joten latausluukku ei jäädy ja arkiajot menee käytännössä 100% sähköllä. Oma ajoprofiili on sellainen, että päivittäinen ajomäärä on joko 20-30km tai lähemmäs 1000km (muutaman kerran vuodessa), joten noi 1000km päivät sitten akun tyhjennyttyä bensalla kun turhapa tuota on pysähdysten aikana latailla.

Pari viikkoa sitten Rukalle ajellessa 736km siivuun meni akullinen sähköä ja 7,0l/100km keskinopeudella 87km/h, mielestäni hyvät luvut bensa-SUV:lle.
 
Kiitos kommenteista. Kuulostaa kyllä hyvältä. Ja varmasti tuo 700nm vääntö on aika pätevä veneen vedossa, itselle tulee kesässä useampi pitkä siivu veneen kanssa. Viikonloppuna testaamaan Mersua ja perään 530 bemaria. Katsotaan kumpi napostelee enemmän ajossa. Mersussa tuntuu vaan aika kortilla olevan Multibeam, adapt. vakkari ja digimittaristo -yhdistelmä järkikilsoilla.
 
Jyrkkä kutina ilman kirjanpitoa on, että samoja päijäthämäläisiä taajaman ulkopuolisia reittejä sähköllä ajaessa en vaan pääse omalla nilkalla "lähellekään" vakkarin suoritusta. Kesäaikana ero voisi olla reilut viisi kilometriä vakkarin eduksi, ja tällöin ilo loppuun jotain 45 kilometrissä.

Lieneekö vain harhaa, mutta siirtymällä tasaisesta manuaaliajosta vakkariin mittariston sähkömoottorin tehonkäyttöpylväs laskee selvästi. Erityisesti liikennevaloista lähtiessä tai kiertoliittymästä poistuessa pylväsero melkoinen. Toki automaattisessa uudelleen liikkeellelähdössä on aivan liikaa viivettä, joten se siitä jos kanssa-autoilijoita on takana.
 
Moro!
Uusi jäsen ilmottautuu…vasta palstalle, en omistajana.😊 Aluksi oli itsellä ajatuksena Bmw 5-sarja G31 eli vm-18 eteenpäin. Näissä Bemareissahan pystyy Apple Car ja Android Auton käydä bittinikkarit pistämässä henkiin jälistäkin päin. Onkohan näissä vm-16 alkaen vm -19 päättyen malleissa tällaista mahdollisuutta?
Jos ei ole Apple Caria ja pökkään Iphonen usb-portin kautta kiinni niin näkyykö näytöllä aplikaatioita, esim Wazea? Vai lataako se vaan akun?
Olen päätymässä GLC 220 dieseliin niin tästä voi heittää kommentteja ja vinkkejä varusteisiin.
Amg ulkonäköpaketti ja webasto on itselle ne vaatimukset. Adaptiivisesta vakkarista joutuu ehkä tinkimään, vaikka olen jo viimeiset 7-8vuotta siihen tottunut, mutta harvoissa käytetyissä sitä on.
 
Muistaakseni n. mallivuodesta 2017 alkaen on AA/CarPlay mahdollista jälkiasentaa. Kannattaa varmistaa VIN-koodilla mb-lab.fi, siellä jälkiasennettiin omaan 2016 GLE:hen AA.