https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mercedes-Benz EQB

Marko_K sanoi:
Istuinosa on lyhyt eli reisituki on perin hento.

Kokonaisuutena perstuntuma tiloista on että todella merkittävästi väljemmät kuin EQA:ssa, mutta vielä todella kaukana 5008:sta. Erityisesti ruuma tuntuu kovin pieneltä. Täytyy mitata.

Pitäis mitata enemmän ja mutuilla vähemmän.

Omien mittojeni mukaan säädetyn kuskinpenkin takana jää EQB:ssä selkänojasta selkänojaan 77 cm. Ja EQA:ssa tasan ihan sama 77 cm. Eli ei tuo ero nyt ihan "dramaattinen" ole. Mittasin 5008:nkin. Siinä sama mitta 79 cm.

En tietenkään mitannut istuma-asennon korkeutta, mutta luultavasti reisituen heiveröisyyden tunne EQB:ssa johtui mataluudesta, koska ei se istuinosa mitään erityisen lyhytkään ole, 50 cm. 5008:n takaistuimella vain 46 cm eli siinä on lyhyempi. EQB:n keskipaikka on kamala.

Tavaratilan sentään mutuilin oikein. 5008:n ruuma on 9 cm syvempi, 11 cm leveämpi, ja verhon alla 12 cm korkeampi. Se on karmea ero se, käytännössä Pösön ruuma on yli 50% suurempi.
 
Onko tuossa EQB:ssä ”liukuvat” takapenkit GLB:n tapaan ? Eli saako tuolla tarvittaessa lisätilaa tavaratilaan ? Ihastuin vajaat pari vuotta sitten GLBssä koeajolla tuohon käytettävyyteen, mutta kun ei tullut plugaria tarjolle, niin valinta oli RAV4. Seuraavalla liisarikierroksella sitten jo mahdollisesti täyssähkö, ja yhtenä vaihtoehtona EQB.
 
Koeajettu. Varsin mukava auto, mutta jotkut asiat häiritsivät kuten ovessa pystypinnalla oleva lämmittimen katkaisija.

 

Liitteet

  • 20220927_092740.jpg
    20220927_092740.jpg
    76,4 KB · Katsottu: 204
  • 20220927_092924.jpg
    20220927_092924.jpg
    42,4 KB · Katsottu: 203
Volvo67 sanoi:
jotkut asiat häiritsivät kuten ovessa pystypinnalla oleva lämmittimen katkaisija.

Siis istuinlämmittimen. Se on kieltämättä persoonallinen sijainti, logiikka lienee Mersulla siinä että jos on sähköpnekit, niin koska niidenkin säätö on ovessa, siellä on sitten persgrillienkin nappi. Näkeepähän ainakin merkkivalon hyvin  ;D
 
Marko_K sanoi:
Se on kieltämättä persoonallinen sijainti, logiikka lienee Mersulla siinä että jos on sähköpnekit, niin koska niidenkin säätö on ovessa, siellä on sitten persgrillienkin nappi.

Eihän se hullumpi paikka ollenkaan ole, siinä näppien saatavilla kivasti - ainakaan jos vertaa joidenkin harrastamaan istuimen sivussa tahi jopa etureunassa olevaan katkaisimeen.
 
Marko_K sanoi:
Siis istuinlämmittimen. Se on kieltämättä persoonallinen sijainti, logiikka lienee Mersulla siinä että jos on sähköpnekit, niin koska niidenkin säätö on ovessa, siellä on sitten persgrillienkin nappi. Näkeepähän ainakin merkkivalon hyvin  ;D

Tuossa ei ollut sähköpenkkejä ja se istuinlämmityksen nappi pönötti siinä orpona keskellä ovea.
 
Juu, siinähän ne tosiaan ovat riippumatta onko sähköjakkaroita tai ei. Huvittavinta tuossa on itsestäni se että jos haluaa jostain syystä hallita matkustajan jakkaran lämmitystä, se pitää tehdä puheella, kun pelkääjän oven nappiin ei ajaessa yletä [emoji1787]
 
Puheella se piti ennenvanhaankin tehdä, siis opastaa matkustajaa napin sijainnista kun ei sinne apparin oven väliin kuskin paikalta yllä :)

Palatakseni nappien sijaintiin pystyssä ovipaneelissa, kokeilematta tuntuisi jotenkin ergonomisesti oudolta sijoittaa paineltavat tai tartuttavat napit kämmensyrjän puolelle?
 
tai sanoi:
Palatakseni nappien sijaintiin pystyssä ovipaneelissa, kokeilematta tuntuisi jotenkin ergonomisesti oudolta sijoittaa paineltavat tai tartuttavat napit kämmensyrjän puolelle?

Käytännön ongelmaa en itse ole koskaan tiedostanut. Oletan itse että painelen noita peukalolla, mutta enpä mä ole tietoisella tasolla asiaan huomiota kiinnittänyt.

Kaunistus tuo nappi ei tosiaan tuossa ovessa ole, jos kohta ei se ole häirinnytkään. Merkkivalon näkee hyvin ellei persii kertoisi tilannetta  ;D
 

Liitteet

  • Namiska.jpg
    Namiska.jpg
    203 KB · Katsottu: 191
Onko Mersuista poistunut se valintanappi penkinlämmittimen napin vierestä, jolla napin (ja myöskin sähkösäätöisen penkin napit) saa ohjaamaan matkustajan istuinta? Vai onko tuo ollut ennenkin lisävaruste?
 
jrinnes sanoi:
Onko Mersuista poistunut se valintanappi penkinlämmittimen napin vierestä, jolla napin (ja myöskin sähkösäätöisen penkin napit) saa ohjaamaan matkustajan istuinta?

Muista malleista ei hajuakaan, mutta EQA/EQB:ssä jos tuossa samassa "ovaalissa" persgrillin napin vieressä jokin nappi olisi, se olisi istuintuuletuksen nappi, jos tuuletus rastittu optiolistalta.
 
jrinnes sanoi:
Onko Mersuista poistunut se valintanappi penkinlämmittimen napin vierestä, jolla napin (ja myöskin sähkösäätöisen penkin napit) saa ohjaamaan matkustajan istuinta? Vai onko tuo ollut ennenkin lisävaruste?
Mulla on sellainen muistikuva, että tuo varuste olisi vain noissa S-sarjan ja sitä vastaavissa malleissa.
 
Jep, kuten bemareissa 7-sarjassa. Jotkut asenteli niitä "gentlemen" kytkimiä ainakin bemarien 5-sarjaankin, joten eiköhän tuo onnistune mersuissakin asennus kansanmalleihinkin. Mersuissa tais siinä napissa, jolla käytetään pelkääjän penkkiä, olla r-kirjain...
 
Edellisellä taksiyrittäjällä jolla olin töissä oli -17 220d E-malli jossa oli sellainen nappi. Olen aivan sataprosenttisen varma että sitä nappia ei oltu autoon lisätty jälkikäteen. Autossa ei myöskään ollut sähkösäätöisiä penkkejä. Mutta ehkä se on sitten nykymalleista jätetty pois.
 
R-nappihan aikanaan muutti kaikkien oven istuinohjaimien toiminnan koskemaan oikean puolen (R = right) istuinta. Tuolla paikalla on tosiaan nykyisin istuintuuletuksen ohjaus, jos sellainen on autoon hankittu, ja tämä tietenkin molemmissa ovissa. Ilmeisesti tämän vuoksi R-napille ei ole enää jäänyt tilaa.
JxoRc8Q6jXJGuI7d.59.jpg
 
”Pikkumalleissa” ei ole sitä R-nappia koskaan ollutkaan, W213 E:ssä oli ainakin alkuun, en tiedä onko Facelifteissä enää. Ei tuuletuskaan poista sitä R-nappia niistä missä se kuuluu olla, esim. omassa ex-Eemelissä oli kaikki kolme nappia siinä. (Lämmitys, tuuletus ja R)  8)
 
Pakko oli tänään kokeilla tätä istuinlämmitysnapin toimintalogiikkaa, kun en ollut aikaisemmin tästä ongelmaa itselle saanut muodostettua. Heitin tyttären aamulla kouluun (on muuten uskomatonta, että nuori nainen voi istua 20 minuuttia penkinlämmitin päällä  :rolleyes:) ja sanoin autosta lähdön yhteydessä että jätä se lämmitin päälle, seuraan mitä tapahtuu... Ajatuksena oli testata yletynkö jotenkin järkevästi tuohon nappiin kesken ajon vaikkapa liikennevaloissa odotellessa vihreää. No eipä tarvinnut kokeilla, olisiko ollut 20 sekuntia etupenkin tyhjenemisen jälkeen kun sammui lämmitin ihan itsestään.

Onko niin, että tunnistaa istujan ja sammuttaa jos ei ole takapuoli penkissä kun on tietty lämpötila tai sitten tietty aika päällekytkemisestä kulunut... automatiikka kuitenkin korvaa tuon R-napin tässä mielessä. Ja autona EQC eli voisi veikata EQB:lle samaa toiminnallisuutta.
 
Minä taas kävin ottamassa kylmät tyypit ja samalla avasin konepellin.. oli yllätys kun oli tällainen näkymä. Mersu.. voisi kai sitä hiukan laittaa jotain suojalevyä moottorin peitoksi, eikä matkia japanilaisia. 😮

 

Liitteet

  • 46C3CD59-8A9C-469A-A741-3FC36A732432.jpeg
    46C3CD59-8A9C-469A-A741-3FC36A732432.jpeg
    60,5 KB · Katsottu: 178
  • 9F2CDF44-D49B-48CF-ACC5-FB791C6C82EA.jpeg
    9F2CDF44-D49B-48CF-ACC5-FB791C6C82EA.jpeg
    79 KB · Katsottu: 235
Tuossa näkyy hyvin auton polttistausta. Mutta samaa mieltä, ei sillä itseäni hittoakaan kiinnostaisi miltä tuolla pellin alla näyttää, mutta jos tuossa olisi suoja päällä niin siinä on kyllä muutama paikka joihin olisi samalla voinut muodostaa pienehkön kolon jossa voisi edes latauspiuhoja säilyttää.

Vaikka EQB.ssä (viisipaikkaisena) takakontin pohjan alla on ihan hyväkin lokero niille, niin takakontin pohjanalus nyt vain on idioottimaisin paikka niitä säilyttää. Ja EQA:ssa se tila vieläpä on juuri ja juuri riittävä 5m Type2-piuhalle ja 8m sukopiuhalle joten minifrunkki ois pop. Miettinyt sellaisen askartelemista itse.
 
TeeQuu sanoi:
Ajatuksena oli testata yletynkö jotenkin järkevästi tuohon nappiin kesken ajon vaikkapa liikennevaloissa odotellessa vihreää. No eipä tarvinnut kokeilla, olisiko ollut 20 sekuntia etupenkin tyhjenemisen jälkeen kun sammui lämmitin ihan itsestään.

Pysyykö penkkigrilli kuitenkin päällä, jos tulet kylmään autoon ja laitat repsikan grillin täysille?

Ainakin itselläni on tapana laittaa repsikan grilli pakkasella täysille, jos vaimo on tulossa vähän jäljessä autolle. Varsinkin nahkapenkkien kanssa ihan mukava juttu.
 
TeeQuu sanoi:
Ja autona EQC eli voisi veikata EQB:lle samaa toiminnallisuutta.

EQA & EQB ovat pitkälti sama auto eikä EQA:ssa ainakaan mitään "älyä" ole tuossa. Pelkääjän persgrilli pysyy päällä vaikka matkustaja poistuisi autosta, itse asiassa menee jopa uudelleen päälle käynnistyksessä jos persgrilli on ollut päällä kun auto sammutetaan.
 
Vempula sanoi:
Pysyykö penkkigrilli kuitenkin päällä, jos tulet kylmään autoon ja laitat repsikan grillin täysille?

Ainakin itselläni on tapana laittaa repsikan grilli pakkasella täysille, jos vaimo on tulossa vähän jäljessä autolle. Varsinkin nahkapenkkien kanssa ihan mukava juttu.
Pysyy päällä kun on kylmä auto laitettu tulille... toki lähes aina näppää sen lämmittämään hetken etukäteen joten tuota harvoin tarvitsee testata.

Ilmeisesti sitten tarkoituksellista mallisarjojen erottamista EQC vs EQA ja EQB, jotenkin luulisi että samalla logiikalla näissä sähkiksissä penkinlämmittimet olisi ohjelmoitu toimimaan. Tai sitten on vuosikertaeroja, mulla auto syksyltä 2020 ja tuolloinhan ei ollut mitään "komponenttipulaa" johon vedoten nykyään jätetään pois kaikenlaisia ominaisuuksia ja autot toimitetaan asiakkaille jopa parin vuoden odotusajalla... Eli pitää olla tyytyväinen että penkit edes lämpiää  ;)
 
Kävin tänään ottamassa kylmät tyypit EQB:stä.
Myyjän mukaan jos nyt tilaisi niin toimitus olisi ensi vuonna lokakuussa.
Myyjän mukaan facelift julkaistaan ensi vuonna ja valmistus alkaisi joulukuussa ensi vuonna.
Hinnastot faceliftiin tulossa vasta joskus ensi vuonna. Myyjä meinasi ettei kohta enään saa tehtyä uusia tehdastilauksia. Uudet tehdastilaukset mahdollisia vasta sitten kun faceliftin hinnasto julkaistaan.