https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mercedes-Benz E -sarja

^^ Useamman farkku-Volvon jälkeen pidän Eemeliä hiljaisempana, V90:iin verrattuna jopa selkeästi, minullakaan ei ole akustiikkapakettia.
Multibeam -valot on kyllä tosi hyvät. Pitkissä on hyvin tehoa, silti yksikään vastaantulija ei ole välkytellyt valojaan automaattipitkien ollessa päällä. Varsinkin pimeällä, mutkaisella tiellä valojen hyvyyden huomaa äkkiä.
 
Itselläni kriiteereinä on turvallisuus, mukavuus ja luksus autoissa. (Tällä hetkellä S90 on kaikilla varusteilla)

Mersukin tuli ruksittua aika isolla kädellä.
Tässä siis tarkemmin:

E 300 e 4Matic A Business Avantgarde EQ Power
(AMG ulkopuoli, obsidian musta, AMG-kevytmetallivanteet, 19-tuumaiset, 10-puolaiset)

Sisäpuoli Avantgarde, vaalea Nevan harmaa nahkapenkit. Somiste elementit mustaa saarnia
(Nappanahkaa ei saanut nevan harmaana ja jos olisi ottanut vaaleana, olisi joutunut ottamaan exclusiven ulkopaketin. Nevan harmaaseen ei saanut myöskään tekonahkaista kojetaulun päällistä.  :eek:  Designo sisusta olisi ollut hieno mutta turhan kallis ja arka)

-Ajoavustinpaketti  (plussaa en ottanut koska noin 700€ PRE-SAFE Impulse Side varuste on aika turha)
-Premium Plus paketti (Tämän myötä tulee aikalailla paljon tavaraa)
Multibeam-LED älykkäät ajovalot
LED Intelligent Light System
Adaptiivinen kaukovaloavustin Plus  (Eli tottakai parhaimmat valot mukana)
Panoraamakattoluukku
Muistipaketti
Burmester Surround-Soundsystem
Widescreen cockpit, 2 x 12,3 tuuman näytöt
MBUX-käyttöjärjestelmän lisätty todellisuus navigointijärjestelmään
-Energizing-paketti
Laajennetut MBUX-toiminnot
Etuistuinlämmitys ja tuuletus
Aktiivinen monisäätöistuinpaketti, sis. hierontatoiminnon ja Comfort-pääntuet edessä sekä etuistuimien nelisuuntainen ristiseläntuen säätö
Tunnelmavalaistus
Air-Balance-paketti
HUD
Langaton lataus älypuhelimille edessä
Pysäköintipaketti
Aktiivinen pysäköintiavustin, Parktronic-pysäköintitutkat edessä ja takana, 360 asteen kamera
Sivuturvatyynyt takana
Peilipaketti
Keyless go, Handsfree-toiminto, takaluukun avaimeton avaus
Lämmitettävä monitoimiohjauspyörä
18" kitkat talvirenkaina.


Akustiikkamukavuuspaketti on 1310€ enkä näe että antaisi tuolla hinnalla lisäarvoa hiljaisuuteen.
Ja nyt siis vertaan lähinnä Volvoon ja sen meteliin.

 
Kyllä kelpaa ajella.
Nämä on sikäli mukavia autoja kun voi itse rakentaa mieluisensa.
 
Hieno peli on tulossa. Designo sisustuksen arkuutta en allekirjoita. Toki siinä näkyy lika jos ei viitsi puhdistaa, mutta hyviä suoja-aineita löytyy, joilla pinnasta saa likaa hylkivän ja helpon puhdistaa.
V90 verrattuna mersun nahka kestää paremmin kulutusta. Mulla kului R-Designin etupenkeistä sivutoppauksien nahkat puhki parissa vuodessa. Mersun jakkarat ei vielä 32 tkm:n jälkeen juuri uusille häpeä.
 
Mahtaisiko täältä löytyä mersumiestä, joka tietää W212 mersun tarkistettavia kohteita ostoa ajatellen? Tai linkkejä oikeille foorumeille.
Esim. 250 CDI tai miksei CGI myös kun omilla kilometreillä aivan sama.

Hintaluokka 20 000€ eli "vähän" ajetut vajaa 10-vuotiaita. Sedan lähtökohtaisesti, mutta lieneekö teknisesti eroja.
Nelivedosta ja varusteista ajatukset kiinnostaa myös.




 
Sellainen ymmärrys on, että jakopää noissa 2010-luvun alun 250CDI moottoreissa on heikko kohta. Sijaitsee kaiken hyvän lisäksi vaihdelaatikon puolella. Varmaan aikalailla suurimpaan osaan jo korjattu, mutta asia joka kannattaa ottaa huomioon.
 
Nyt kun E300e:stä on lähes viikon kokemus ja takana 476km niin fiilikset ovat todella positiiviset.

Auton ajettavuus on jotain ihan käsittämättömän hyvää ( vrt. S90 Volvoon)
Auto kulkee kuin juna, urat ei juurikaan tunnu eikä myöskään tien epätasaisuudet. Jos en tietäisi, luulisin että autossa olisi ilmajouset. (On vain adaptiivinen alusta)

Auto on myös erittäin hiljainen. Kovemmassa vauhdissa toki kuuluu renkaitten äänet mutta ei niin paljoa mitä esim. Volvossa.

Sähköllä pääsee hienosti ja ehdoton kotivaruste on latausasema. Näin saa sähköstä suurimman hyödyn.
Akku on nyt täynnä ja näyttää että pääsisi 53km joka on aikalailla realistinen ennustus.

Ajoin tuossa noin 170km matkan (alussa akku täynnä) ja käytin navia. Auto osasi mielestäni hienosti optimoida polttiksen ja sähkön käytön. Lopulta kotiin päästyäni akussa näytti vielä olevan 6km matkan sähköä.
Keskikulutus jäi 4,6l/100km.

Kokonaiskeskikulutus on nyt tuon reissun jälkeen 2,5l/100

Mukavuus näillä varusteilla on aikalailla huippuluokkaa. Penkki on paras missä olen istunut ja säädöt todella monipuoliset.
Muutamat erilaiset hieronnat ja aktiiviset säädöt piristää ajotuntumaa pidemmillä matkoilla.
Etenkin näin kuumalla virkistävä Energizing Comfort asetus jossa penkki viilentää hanuria ja selkää sekä puhaltaa välillä kylmää kabiiniin tuoksun kera.

Ainoa miinus tällä hetkellä mitä huomasin, on Navissa/karttasovelluksessa kameratolppien puute. Kartta ei näytä tolppia eikä tietty varoita niistä.
Volvossa tämä ominaisuus on ollut pitkään ja varoitus näkyy jopa HUDissa.
 
Muke sanoi:
Nyt kun E300e:stä on lähes viikon kokemus ja takana 476km niin fiilikset ovat todella positiiviset.

Auton ajettavuus on jotain ihan käsittämättömän hyvää ( vrt. S90 Volvoon)
Auto kulkee kuin juna, urat ei juurikaan tunnu eikä myöskään tien epätasaisuudet. Jos en tietäisi, luulisin että autossa olisi ilmajouset. (On vain adaptiivinen alusta)

Auto on myös erittäin hiljainen. Kovemmassa vauhdissa toki kuuluu renkaitten äänet mutta ei niin paljoa mitä esim. Volvossa.

Sähköllä pääsee hienosti ja ehdoton kotivaruste on latausasema. Näin saa sähköstä suurimman hyödyn.
Akku on nyt täynnä ja näyttää että pääsisi 53km joka on aikalailla realistinen ennustus.

Ajoin tuossa noin 170km matkan (alussa akku täynnä) ja käytin navia. Auto osasi mielestäni hienosti optimoida polttiksen ja sähkön käytön. Lopulta kotiin päästyäni akussa näytti vielä olevan 6km matkan sähköä.
Keskikulutus jäi 4,6l/100km.

Kokonaiskeskikulutus on nyt tuon reissun jälkeen 2,5l/100

Mukavuus näillä varusteilla on aikalailla huippuluokkaa. Penkki on paras missä olen istunut ja säädöt todella monipuoliset.
Muutamat erilaiset hieronnat ja aktiiviset säädöt piristää ajotuntumaa pidemmillä matkoilla.
Etenkin näin kuumalla virkistävä Energizing Comfort asetus jossa penkki viilentää hanuria ja selkää sekä puhaltaa välillä kylmää kabiiniin tuoksun kera.

Ainoa miinus tällä hetkellä mitä huomasin, on Navissa/karttasovelluksessa kameratolppien puute. Kartta ei näytä tolppia eikä tietty varoita niistä.
Volvossa tämä ominaisuus on ollut pitkään ja varoitus näkyy jopa HUDissa.

Hieno paketti, ja voin kyllä tietyllä tapaa allekirjoittaa että laatu tuntuu varustelluissa mersuissa olevan ehkä pykälää kovempi kuin varustelluissa volvoissa, tosin tämä voi tietty olla makuasia.

Saako E:ssä jotenkin autoa "pakotettua" bensa-moodiin? Sport-tilalla tietty, mutta mietin onko volvomaista "hold"-nappulaa jossain valikon syövereissä jossa saisi motarilla pakotettua koneen käyntiin ja sähkön vasta loppumatkaan, vai pitääkö tuo tehdä aina navilla? Itse olen nyt tehnyt sen vain tosiaan tuolla sport moodilla, jos tarttee akkua säästellä.
 
Drpepper sanoi:
Hieno paketti, ja voin kyllä tietyllä tapaa allekirjoittaa että laatu tuntuu varustelluissa mersuissa olevan ehkä pykälää kovempi kuin varustelluissa volvoissa, tosin tämä voi tietty olla makuasia.

Saako E:ssä jotenkin autoa "pakotettua" bensa-moodiin? Sport-tilalla tietty, mutta mietin onko volvomaista "hold"-nappulaa jossain valikon syövereissä jossa saisi motarilla pakotettua koneen käyntiin ja sähkön vasta loppumatkaan, vai pitääkö tuo tehdä aina navilla? Itse olen nyt tehnyt sen vain tosiaan tuolla sport moodilla, jos tarttee akkua säästellä.

Joo on ajovalinnoissa erikseen Battery Hold jolla saa pakotettua käyttämään polttista ja säästämään akkua.  :)
 
Dinolla jatketaan vielä ainakin yksi kierros, tilaukseen meni Allterrain E hyvillä varusteilla. Ajelen noin 35 -45 tkm vuodessa, naurattaa nää ladattavien kulutukset, vaihdossa menee A6 Allroad, keskikulutus 5,9 l/ 20000 km, jos ajan 80 km/h - 100 km/h tietä, kulutus on 4,5-4,8 V6 dieselillä -säästä nyt siitä ?Ajomukavuuden suhteen voipi haastaa kaikki, ilma-alustat, eristetyt lasit yms. Ilo ajaa pitkää matkaa…
 
Jupela sanoi:
Dinolla jatketaan vielä ainakin yksi kierros, tilaukseen meni Allterrain E hyvillä varusteilla. Ajelen noin 35 -45 tkm vuodessa, naurattaa nää ladattavien kulutukset, vaihdossa menee A6 Allroad, keskikulutus 5,9 l/ 20000 km, jos ajan 80 km/h - 100 km/h tietä, kulutus on 4,5-4,8 V6 dieselillä -säästä nyt siitä ?Ajomukavuuden suhteen voipi haastaa kaikki, ilma-alustat, eristetyt lasit yms. Ilo ajaa pitkää matkaa…

Onnea tulevan johdosta!  Mitä arvioitiin valmistusajaksi?
Joo jos pitkää matkaa ajaan, voi edelleen diesel olla ihan hyvä vaihtehto.  Itsellä taas ladattava oli paras vaihtoehto. (Oikeastaan sähkö mutta odotellaan seuraavaksi EQE:tä)

Omassa tällä hetkellä keskikulutus on 2 litran paikkeilla.  Pidemmällä reissulla jäi 4,4l/100km joka tuolle autolle on minusta aika kivasti.

Toki talvella tulee kulutus nousemaan mutta käytännössä kaikki nurkka-ajot menee sähköllä.

Millaisilla varusteilla tilasit?
 
Noin marraskuu, suunnilleen sama varusteet kuin sulla, Allterrainissa jo jotakin vakionakin. Jotain komponenttijuttuja  voi olla (sähköpenkit, lasikatto yms.). Toivottavasti venyis tammikuulle…
 
Pääsin alkuviikosta kurkkaamaan auton statusta Mersun tilausjärjestelmässä. Tuotantolinjan aikataulu on minuuttipeliä, järjestelmän mukaan auton lopputarkastus on valmis 4.10. klo 20:37. Auto on nyt sisustettu, loputkin tarvittavat osat on tehtaalla. Pikatoimituksena pitäisi auton saapua jo lokakuun alkupuoliskolla.
Tuon kaiken infon saa jo Mercedes Men kautta useammassa Euroopan maassa, Härmlandiassa tietenkään ei.
 
Allterrain viipyy, lokakuusta ainakin tammikuulle (onneksi), haasteita kuulemma isot näytöt, lasikatto, sähköpenkit muistilla ja Burmeister- kunhan tulee , hinta on kiinni…
 
Outoa että mersulla alkaa olemaan haasteita eri varusteiden kanssa.  :eek:

Tosin näin loppuvuodesta varmasti ihan hyvä että menee sinne Tammikuulle.

BLIS aiheuttaa ainakin monella merkillä haasteita. 

Minulla taisi käydä aikamoinen tuuri että sain auton kesällä nopeastikin.  ???
 
Mulla homma kusi lämmitettävään rattiin. Ilman sitä auto olisi tullut heinäkuun puolessa välissä. Tulipa mokomasta varusteesta riesa.
 
volovoilija sanoi:
Mulla homma kusi lämmitettävään rattiin. Ilman sitä auto olisi tullut heinäkuun puolessa välissä. Tulipa mokomasta varusteesta riesa.

:-[  Voi että.. Ja tuota ei voi jälkikäteen esimerkiksi muuttaa normaaliksi ratiksi että auto olisi tullut aikaisemmin?
 
^Kun auton toimitus viivästyi ensimmäistä kertaa syynä oli tuo lämmitettävä ratti, joka ei ollut mallivuoden  ’22 alustavalla varustelistalla ollenkaan. Sen varmistuminen siirsi tuotantopäivän elokuun alkuun, jonka jälkeen iskikin laajempi komponenttipula. Nyt auto on jo valmis, mutta ties missä (autotallin puolella tarkempaa tarinaa…)
Sulla kävi autosi kanssa hyvä tuuri ;)
 
volovoilija sanoi:
^Kun auton toimitus viivästyi ensimmäistä kertaa syynä oli tuo lämmitettävä ratti, joka ei ollut mallivuoden  ’22 alustavalla varustelistalla ollenkaan. Sen varmistuminen siirsi tuotantopäivän elokuun alkuun, jonka jälkeen iskikin laajempi komponenttipula. Nyt auto on jo valmis, mutta ties missä (autotallin puolella tarkempaa tarinaa…)
Sulla kävi autosi kanssa hyvä tuuri ;)

Joo niin tuo paikallinen myyjäkin sanoi että kävi todella hyvä tuuri ja kai harvojen/viimeisten joukossa joka sai auton ajallaan.  Myyjä sanoi että oli laittanut kiireellistä pyyntöä tehtaalle mutta en usko sen vaikuttavan mihinkään.

Kyllähän se nopeaan tuli jos miettii että Helmikuun lopussa tilattiin, kesäkuun alussa meni linjalle ja kesäkuun vikalla viikolla oli jo luovutus.  :eek: :)
 
Dinojen vastaus, uusi Allterrain tulossa kaikilla varusteilla helmik (alkup lokakuu)), oon koittanut omille ajoille ID 4 GTX WV ja Tesla, en halua Toijalan ABC:n asiakkaaaksi kun käyn mökillä vkonloppusin.
 
Jokos Volvoilija on saanut autonsa??

Katsoin miltä konfiguraatio näyttää tällä hetkellä E:n suhteen niin on tuo edition versio supistunut (pula ajan myötä?)

Premium Plus paketti supistunut (toki myös hinta) ja joutuu erikseen nakkailee varusteita.  Burmester 3d high-endia ei saa enää. Designo verhoilua ei saa enää.

Välillä tulee mieleen et hitto kun olis vaan ruksinut tuon 3d burmesterin  ;D
 
Muke sanoi:
Jokos Volvoilija on saanut autonsa??

Vähemmän tullut vietettyä täällä aikaa viime aikoina niin meni ohi tämä. Autotallin puolelle päivitinkin tilannetta hiljattain eli eipä ole autoa kuulunut. Kohta vietellään tilauksen vuosipäivää, tilaus tehtiin 27.2.2021.
 
volovoilija sanoi:
Vähemmän tullut vietettyä täällä aikaa viime aikoina niin meni ohi tämä. Autotallin puolelle päivitinkin tilannetta hiljattain eli eipä ole autoa kuulunut. Kohta vietellään tilauksen vuosipäivää, tilaus tehtiin 27.2.2021.

Mitä tapahtui?!  :eek:
 
Tuntuisi että tuollainen muuli menisi jonkun liikkeen esittelyautoksi ja kuluttaja saisi tilalle uuden.  :eek: