https://tummennuskalvot.fi/

Mekaaniset/elektroniset lukot

P

pokkus

Vieras
Tuolla tuunauspohdintaa autolle -topicissa nousi esille autojen erilaiset lukot ohjauksen ja pidon parantamiseksi.

http://www.autostadium.fi/index.php?topic=1034.msg61900#msg61900

Tästä on mielestäni hyvä avata ihan oma ketjunsa ja jatkaa keskustelua täällä. Lyhyestihän lukon toiminta on välittää voima paremmin tiehen vetävältä pyörältä sallimalla vetävien pyörien pyöriä eri nopeudella. Hyödyn huomaa etenkin silloin kuin joku pyöristä pääsee luistamaan toisia selvästi enemmän. Paremmin asian osaavat voivat vielä selventää asian tarkemmin.

Lukkotyyppejä on hyvin monenlaisia ja niistä kaikista voidaan keskustella tässä samassa topicissa.

Alla muutama sivusto ja video selventämään lukon toimintaa käytännössä:

http://www.howstuffworks.com/differential.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Limited-slip_differential

 
Kaveri asenteli aikoinaan CRX:ään lukon keulille. Kuulemma loppuu pää kesken mutkassa ennen kuin pito.

Itsellä oli vuoden verran E91 penari ja kyllähän se oli aika säälittävää kun joku luistonestosysteemi toimi lukkona vissiin siinä. Jäin kiinni parkkihallin katolle poistumisramppeihin kun 1vetoisena ei jaksanut työntää pois lumesta.
Oikeasti lukko ei ole kallis ja siitä on helvetisti hyötyä.
Suurin osa vissiin menee 1000-1500e väliin joten puhutaan pienestä sijoituksesta.
 
pokkus sanoi:
Tästä on mielestäni hyvä avata ihan oma ketjunsa ja jatkaa keskustelua täällä. Lyhyestihän lukon toiminta on välittää voima paremmin tiehen vetävältä pyörältä sallimalla vetävien pyörien pyöriä eri nopeudella.

Erinomaisia videoita, selventävät hyvin mistä on kysymys. Sen verran viilaan pilkkua, että tasauspyörästön tarkoitus on sallia pyörien pyöriminen eri nopeudella. Lukolla pyritään nimenomaan rajoittamaan tätä.

Jälkimmäisessä videossa sanottiin ihan ääneenkin se, että näillä sähköisillä jarruihin perustuvilla ratkaisuilla pyritään lähinnä estämään kiinni jäämistä liukkaalla. Markkinointimies kutsuu sitä lukoksi, mutta tosiasiassa kysymys on aivan eri asiasta. Esimerkiksi tehokkaissa etuvedoissa olevaan vetelytaipumukseen elektronien "lukko" ei vaikuta millään lailla. Kuten tuli tuolla toisessa topikissa mainittuakin, se on lisäksi kovemmassa ajossa todella suuri rasitus jarruille.

Esim. tehokkaampien Bemareiden omistajalta on useammankin kerran kuultu raporttia reilun motarille kiihdytyksen jälkeen savuavista takajarruista. Voi tietysti olla, että siinä on kiihdytelty vähän enemmänkin, mutta kuvaa ongelmaa silti hyvin.

Kennedy sanoi:
Oikeasti lukko ei ole kallis ja siitä on helvetisti hyötyä.
Suurin osa vissiin menee 1000-1500e väliin joten puhutaan pienestä sijoituksesta.

Tuossa haarukassa suurin osa lukoista tosiaan on. Moniin etuvetoihin saa selvästi alle tonnillakin, mutta asennus tietysti maksaa myös. Mikä on kenellekin paljon tai vähän, mutta harvassa investoinnissa saa yhtä paljon rahalle vastinetta kuin hyvässä lukossa.
 
Minkälainen työ tuollainen lukko on laittaa autoon, josta se puuttuu? Tietenkin on olemassa erilaisia teknisiä toteutuksia, mutta onko lukko asennettavissa lähes autoon kuin autoon myös jälkikäteen? Taino onhan kaikki mahdollista, mutta muutoksia joutuu vain tekemään enemmän tai vähemmän.
 
Perä/laatikko auki, ylimääräiset osat ulos, uudet sisälle ja takaisin kasaan ja paikalleen. Uudemmissa autoissa, joissa on näitä jarrunpoltto luistonestoja, joita jo lukoiksi on ruvettu kutsumaan, saattaa oikea lukko aiheuttaa kovasti jarrujen käryämistä, kun auton elektroniikka ei tajua sen lukon olemassa oloa.
 
Minun on, ilmeisesti autourheilutaustan takia, vaikea laskea oikeaksi lukoksi mitään muuta kuin esikiristettävää levylukkoa. Torsenit, tappilukot tai pahimmillaan nämä jarruhirvitykset eivät ole mitään lukkoja, eikä niitä ole tehty nopeaan ajamiseen. No, tappilukon eli ns. aukeavan lukon voin vielä laskea, mutta on käytökseltään melkoisen sivitymätön ja vaatii autolle sitten oikean käskijän.
 
Torrentia on käytetty ja käytetään edelleen ihan menestyksellisesti kilpa-autoissa, tosin en kyllä sitä millään muotoa laske lukoksi. Offroad hommissa lukko on 100% tai se ei ole lukko, millään kitkapeleillä ei tee maastossa mitään. Jarrut on myös jarrut, niistä ei lukkoa saa tekemälläkään. Jarrujen tehtävä on estää eteenpäin menemistä, kaikki muu käyttö on vain lämmöntuottoa.
 
Lukko on kieltämättä vähän harhaankohtava nimitys, englannksi limited slip diffrential on kuvaavampi.

Torsenin helmasyntihän on se, että nollakitkatilanteessa kaikki voima karkaa taivaan tuuliin. Wavetrac on Torsen-tyyppinen lukko, jossa ko. ongelma on eliminoitu lukon pystyessä itse tuottamaan riittävän esijännityksen. Tällaisella sujuu jo rata-ajokin ilman pulmia. Soralla ja muuten liukkaalla levylukko on edelleen tietysti ehdoton ratkaisu. Toisaalta katukäytössä olevassa autossa ainoa mitenkään järkevä lukko on nimenomaan Torsen.

Penguin sanoi:
Perä/laatikko auki, ylimääräiset osat ulos, uudet sisälle ja takaisin kasaan ja paikalleen. Uudemmissa autoissa, joissa on näitä jarrunpoltto luistonestoja, joita jo lukoiksi on ruvettu kutsumaan, saattaa oikea lukko aiheuttaa kovasti jarrujen käryämistä, kun auton elektroniikka ei tajua sen lukon olemassa oloa.

Nuo "jarrulukot" aktivoituu pyörimisnopeuseorjen perusteella. Lukkohan nimenomaan pyrkii estämään pyörimisnopeuksien eroa, joten ei vähemmän auton alkuperäiset järjestelmät töihin joutuvat lukon kanssa kuin ilman lukkoa. Ainakaan Torsenien kanssa ei ole mitään ongelmia alkuperäisten luistonestojen yms. kanssa.
 
Penguin sanoi:
Torrentia on käytetty ja käytetään edelleen ihan menestyksellisesti kilpa-autoissa

Torsenia ei juuri käytetä muussa kuin pakottavassa tilanteessa esim. luokituksen takia. Torsen lakkaa olemasta lukko saman tien kun toinen pyörä nousee ilmaan eikä siten toimi oikeastaan rallissa ollenkaan ja radallakin vain auttavasti etuvetoisessa/nelivetoisessa.