https://yliteippaus.fi/

MB GLE Coupe

Turbo

Vakiokalustoa
Liittynyt
5.4.2014
Tulipas käytyä koeajolla GLE Coupe 350d ja olipas muikea laite.

Sopivan härski ja huomiota herättävä coupe muotoilu, X6:n hyvä vastine.

Diesel moottori oli perustasoa, eli lisää tehoahan tuo kaipaa. Voisi olla 550e plugin hybridinä hieno laite, harmi ettei selllaista myyjän mukaan saa vaikka perus GLE:hen sen saa. Hinta ja suorituskyky olisi silloin aivan toisella tasolla.

9-vaihteinen automaatti ja voimalinja pelasi hyvin.

Suomessa muut tehokkaat, lue bensamoottorit on päästöjen takia aika huimasti hinnoiteltuja ja dieseleitä ei muita tuodakaan kuin tuo 350d.

Moottoritieajossa hiljainen kuten pitääkin tuon hintaluokan auton olla, ei vetele edes suomalaisissa urissa vaikka oli 20" renkaat. Hieno auto.
 

Liitteet

  • IMG_3126_1.jpg
    IMG_3126_1.jpg
    71,1 KB · Katsottu: 313
  • IMG_3128_1.jpg
    IMG_3128_1.jpg
    67,3 KB · Katsottu: 300
Pääsin viime viikolla tyyppäämään tuollaista AMG-versiota ja täytyy sanoa että kyllä
istui käteen  :)

Ei tuntunut ollenkaa kokoiseltaan autolta, tuossa tietysti oli tehoa vaika muille jakaa, pakoäänet olivat mahtavat, varsinkin "the nappi" pohjassa. Mutta myös Comfort-moodissa oli meno vauhdikasta ja vähän mukavampaa kuin Sport +:lla. Turhan iso auto omaan käyttöön mutta herätti kyllä omistamisen halua, ja paljon!
 

Liitteet

  • 20151006_153532_resized.jpg
    20151006_153532_resized.jpg
    83,5 KB · Katsottu: 271
No varmasti AMG mallina se oli lysti auto.  :) Auto on muutenkin muhkea ja silti kuitenkin sisältä sopivan kompakti. Siitä varmaan tulee se tunne, että on kokoistaan pienempi. Ja nimenomaan hyvällä tavalla.

Massahaan tuossa on melkoisesti, siksi perus 258hp diesel moottori ei tunnu kovin ripeältä vaikka varmasti silläkin pärjää liikenteessä hyvin. Tuon tyylin auto vain suorastaan huutaa tehokasta moottoria ja varmasti aitona AMG mallina se on huikea auto ajella.
 
Innostuinpa katsomaan mitä tuollaisen AMG GLE 63 S:n hinta olisi Suomessa, 234 000 juuroa ilman lisävarusteita!

No huhu huh, mutta jos vaikka lotossa voittaisi niin tuo olisi minun auto!
 
Siksi vähän tuossa aiemmin sen 500e plugin hybridin perään kyselinkin, siinä olisi tehoa ja hinta alle puolet tuosta. Eipä vaan kuulu Coupen moottorivalikoimaan toisin kuin perus GLE:ssä, ehkäpä tulevaisuudessa, kuka tietää.

Mutta hienoa on auto!
 
Nostellaans. Yllättävän vähän keskustelua herättänyt tämä aikanaan.

Itse päädyin "aikani kuluksi" vaihtamaan viime viikolla vuoden 2015/2016 GLC 300 e:stä vuoden 2016 GLE 500 e:hen.

Ja mitä tulee tähän C292 GLE Coupéhen, minun mielestäni tämä on ulkoisesti hienompi kuin uudempi C167!
 
^
On kyllä sairaan hieno auto.
Itse kun en meillä autoilusta päätä(maksan kyllä) niin vuodan kyyneleitä kun päättäjät/käyttäjät tyrmää korimallin, myös muiden valmistajien vastaavat.
 
yritän olla dissaamatta, sorry. Hieno kampe mutta yrittäkääpä skandinaaviset isot miehet mennä takapenkille lyömättä päätä joka ainut kerta oven yläkarmiin.
Jotain on mennyt pieleen suunnittelussa tai sitten mä olen vaan auttamattoman kömpelö :confused:
 
yritän olla dissaamatta, sorry. Hieno kampe mutta yrittäkääpä skandinaaviset isot miehet mennä takapenkille lyömättä päätä joka ainut kerta oven yläkarmiin.
Jotain on mennyt pieleen suunnittelussa tai sitten mä olen vaan auttamattoman kömpelö :confused:
Se on kahden hengen coupe:)
 
Joo, kyllähän tuo tuollainen SUV-"coupe" on auttamattoman epäkäytännöllinen, joten perinteinen SUV vei voiton. Tämä on muuten erittäin asiallinen ja pirteä peli tämä 500 e.
 
Erinomainen kahdenhengen talouden käyttis ja perhetuttujen kanssa laittaa (yleensä) lyhyemmän naisväen taakse niin ei lopu tilat. Konttihan on yllättävän käytettävä tässä ja muissakin viistoperissä joissa "puoli kattoa" nousee.
 
Jonkin verran olen tällaisella uudemmalla GLE 350de Coupella ajanut. Onhan se aika päällikkö auto, mutta ei ole omaan makuun. Ohjaus liian kevyt ja tunnoton, ja koko ajotuntuma on todella etäinen. Auto tuntuu pakettiautolta kun on tottunut matalampaan henkilöautoon. Auton ehdottomasti parhaimpia puolia on hiljaisuus ja loistava äänieristys, sekä voimalinjan käyttäytyminen. Vääntöä tuossa kombossa riittää, ja sähkö/polttis vaihdot ovat todella sulavat. Sisätilojen viimeistely korkealla tasolla, mutta jos vertaan omaan vanhempaan konstruktioon perustuvaan C-Mersuun niin eroa ei kyllä ole kovin paljon GLE:n eduksi.

Toinen asia mikä itseä häirtsi oli kun ajelin tällaisella GLE:llä pahassa loska/lumimyrskyssä oli se että auto lähtee erittäin herkästi loskaliirtoon, ja kaistanvaihdot motarilla vallien yli tuotti kyllä aikamoisia sydämentykytyksiä. Varmasti riippuu renkaista (20'' Hakka 10 nastat), mutta ei kyllä herättänyt minkäänlaista luottamusta. Tällainen pitäisi ainakin omissa mielikuvissa olla sellainen ''tankki'' jolla voi ajaa kelissä kuin kelissä, mutta ainakin tuon kokemuksen perusteella otan melkein minkä tahansa muun auton jos keli on vastaavanlainen.
 
Muutaman päivän on mahdollisuus nyt ajella GLE 350e Coupella. Pikatyypit tältä illalta kun sai puolikkaan akun ladattua ensin ja niistä fiilikset:

+ hiljaista menoa tarjoaa, alla kitkat
+ ohjaus on kevyt lähipyörityksessä mutta siihen tulee progressiivista jäykkyyttä kun nopeus hieman kasvaa. Comfort asetuksella ajoin suurimman osan illan koeajosta. Sporttia käytin motarin alussa
+ penkissä on kohtuullisen hyvin sivuttaistukea, ehkä vähän jopa paremmin ja siis pidemmältä matkalta selän osalta kuin X5:n sporttipenkeissä
+ regeneraatiota voi rattiläpysköillä säätää helposti D-- -> D+ välillä, muistaakseni D-- käyttää jarruvaloja yhden polkimen ajossa, muut eivät ja D+ on rullausmoodi
+ mittaristo ja medianäyttö on nätisti integroitu ja on näyttävä, hyvät ja selkeät grafiikat, toki saisi hieman himmeämmälle saada säädettyä yöllä
+ lataus nousee hitaasti mutta kuitenkin 7kW:hen, ainakin auton mukaan. Tämänhän pitäisi ladata 7,4kW:lla? No voi johtua tuosta Webasto Puresta. Pitää kokeilla vielä BMW Flexible Fast Chargerilla josko sillä saisi 7,4kW.

- ohjaus on tunnoton ja vähän epämääräinen tuollaisessa 60-90 välissä, sitten taas motarilla ok.
- Auto ei lähde EL-moodilla liikkelle vaikka siihen on ladattu akkua Jos sen akku on ajettu tyhjiin edellisellä kerralla. Se pitää käsin laittaa päälle ensin, sitten se muistaa ja pitää EL-moodin käynnistysten välillä oletuksena. Siellä on Dynamic Select valikossa mahdollisuus tehdä Individual -asetus ja täppä "kysy käynnistyksen yhteydessä" tmv mutta ei auto kysele ajomoodia käynnistyksen yhteydessä
- autosta ei näe kunnolla ulos, taakse tietysti huonoin näkyvyys koska takaikkuna on onnettoman pieni, mutta myös takasivuikkunoiden profiili on sellainen ettei niistä kunnolla näe ulos. Myös A-pilarit peittävät näkyvyyttä
- mittaristosta on miljoona valintaa. Teemoilla saa niistä itselleen sopivan, kaiketi. Mutta oli hakemista ratin asennossa että näkee koko mittariston ratin läpi.
- penkissä on kallistuksen säätöä joka toimii ihan ok silloin kun istuin on alimmassa asennossaan mutta etureunaa ei voi nostaa jo istuin on ylempänä
- istuimen reisituki, vaikka onkin säädettävä, on liian lyhyt
- takapenkille, joo, tää on surullista, sinne joutuu menemään nelinkerroin ettei lyö päätään yläkarmiin
- hipaisunäppäimet, ei noihin totu, eikä tuohon kosketuslevyyn. Vaikka on yksi mersu perheessä ollut jo kohta kaksi vuotta.
- kokeilin täälläkin parjattua distroniccia. Edessä menevä auto, se vain lähestyi ja lähestyi ja mittarinäytössä myös etäisyys vähenee... Hetkonen, eihän tässä edes ole adaptiivista vakkaria... Jarrua! Ohjekirjassa oli vaikka mitä videoita tähän liittyen mutta eipä siellä sanottu että juuri tässä kyseisessä autossa tätä varustetta ei ole. Kahlasin avustinvalikot läpi eikä siellä ole asetuksia distronicille.
- tiukalta rampilta 80 kehän liikenteen joukkoon aluksi EL-moodissa, eihän tällä ehdi mukaan, joten kick-down...kestää kestää kestää ja sitten singeri pyörähtää käyntiin ja kiihtyvyys nousee riittävästi jotta pääsee onneksi riittävän pitkältä liityntäkaistalta liikenteen joukkoon. Tämän polttis on paljon hitaampi kuin Volvon T8 heräämään kiihdytyksiin. Eikä kyseessä ollut kylmä kone kun sillä olin jokunen aika sitten ajanut motarilla koneen lämpimäksi sport-moodilla.

Jatkan viikonloppuna / alkuviikosta tutkimista
 
Noniin, lisäauto palautettu ja kilometrejä tuli koettua vajaa parisen sataa. Pääosin pk-seudun pyöritystä kaupunki- ja kehätieajoa. Pari motaripätkää.

vertaan tätä nyt monelta osin omaan X5:een kun ovat suurin piirtein saman kokoisia ja arvoisia (ehkä GLE coupe on vähän arvokkaampi kun siinä on mukana vakiovarusteita ja tietty design maksaa...)
Tässä siis lisähuomioita edelliseen postaukseen:

+ mersu on aavistuksen hiljaisempi, yritin mitata puhelimen desibelimittarilla mutta ei sillä saa luotettavaa tulosta (80 nopeudessa mersu: 86dB vs bmw 87dB)
+ mersun rattiin eikä penkkiin välity tien pienet epätasaisuudet samalla tavalla kuin bemariin. Ilmajousitus suodattaa pienet epätasaisuudet paremmin, kulku on pehmeämpää.
+ sisälle ei kuulu oikein mitään ääniä pienissä kaupunkinopeuksissa (siis alle 50). Ei edes keinotekoista tai todellista sähkömoottorin ääntä mitä bmw:ssä kuuluu.
+ mersun mbux on kyllä hieno ja siinä on paljon konfigurointimahdollisuuksia, sopii omaan silmään
+ takakontilla on pituutta hyvin, eli 110-112cm
+ istuin on aavistuksen parempi kuin bmw:n muttei kuitenkaan xc60 volvon sporttipenkin veroinen
+ rattiläpysköillä regeneroinnin säätö, tämä helppo vaikken ole rattiläpysköjen ystävä. Myös rullaus löytyi helposti D+ asennossa.
+ tyylikäs "gansta-auto" mustana tummennetuilla takalaseilla

- ilmajousitus ei sitten isommissa töyssyissä (siltojen jatkoskohdat, hidastetöyssyt) pärjää bmw:n ilmajousitukselle
- myöskään ilmajousituksen säätö on epämääräisempi, ei ole selkeää indikaattoria alennetulle tasolle, yhdelle korkeammalle tasolle on punainen led.
- lämmityksen ajastin ei mennyt päälle kerrasta, se piti itseasiassa kolmeen kertaan tallentaa autosta ennenkuin se totteli
- keskuslukituksen säädöissä ei ollut valintaa avaa kaikki ovet kuljettajan oven aukaisun jälkeen, nyt tuli nyittyä takaovea ja takakonttia auki vaikka muut ovet olivat vielä lukossa
- ohjaus pyrkii keskittämään pitkässäkin kaarteessa
- takakontin mataluus ja pohjan alle ei saa mitään, bmw:ssä sentään menee kaapelit ja vähän työkaluja (tunkki, lapio, ea-laukku, hinausköysi yms) sen pienen pohjakannen alle.
- neloskoneen ääni tulee jonkin verran enemmän kabiiniin kuin bemarin kuutonen missä ei kuulu moottorin ääntä juuri ollenkaan, paitsi kun sille antaa mahtikäskyn laukkaan

Yritin vertailla myös sähköajon taloudellisuutta ajamalla saman n 40km lenkin.
Täydellä akulla pakkaskelissä (-7) Mersu näytti 77km sähkökantamaa, bmw 74km. Mersu meni tuon edestakaisin 35kWh/100km kulutuksella ja bmw menomatkalla 26 ja paluumatkalla 34kWh/100km. Ei tuosta voi vielä päätellä mitään. Ei siis kovin kummoista sähkökantamaeroa, ehkä bmw menee aavistuksen pienemmällä sähkönkulutuksella.

Kaiken kaikkiaan miellyttävä muutaman päivä koeajokokemus ja varmasti normaalikorinen GLE sopisi itselle hyvin. Kerrankin jäi koeajosta sellainen vähän haikea fiilis jättää auto.
Mutta sitten kun muistaa millainen singeri siellä konepellin alla säksättää niin on mukava palata spartanburgilaisen spartalaisen pariin. Molemmat autot oikein hyviä, mielestäni bmw:llä saa enemmän ajamisen iloa, mersulla herraskaisuutta.
 
- keskuslukituksen säädöissä ei ollut valintaa avaa kaikki ovet kuljettajan oven aukaisun jälkeen, nyt tuli nyittyä takaovea ja takakonttia auki vaikka muut ovet olivat vielä lukossa
Avaimesta kun pitää lukitus- ja avausnappeja yhtä aikaa muutaman sekunnin painettuna, auto vaihtaa keskuslukituksen moodia sen suhteen avataanko kaikki ovet kerralla vai pelkkä kuskin ovi ensin. Vähän hassusti tätä asetusta ei tosiaan taida löytyä sieltä valikoista lainkaan.

Sukulaisella on "normaalikorinen" GLE 350de ja on kyllä todella hiljaisen ja mukavan oloinen auto. Myös teräsjousilla on yllättävän hyvän tuntuinen alusta jopa 21" pyörillä vaikka ilmajousituksen säädettävyys puuttuukin. Saksasta ei vain löytynyt sopivaa yksilöä, jossa olisi ollut ilmajousitus vaikka muuten varusteet kohdallaan onkin, niin joutui tyytymään teräsvietereihin.
 
^Hyvä huomio, olisi pitänyt tarkemmin tutustua ohjekirjaan mutta mieluummin käytin aikani ajamiskokemukseen josta vielä yksi lisähuomio:
ainakin kylmällä ilmalla mersun 9-vaihteisen automaatin ensimmäiset 3 vaihtoa huomaa sähköajossa kun bmw:ssä (8-v) huomaa vain ensimmäisen 1->2 vaihdon. Näissä molemmissahan on sähkömoottori integroituna vaihdelaatikkoon polttiksen ja vaihdelaatikon väliin joten sähköajossakin käytetään vaihteita. Sitten kun ajetaan sport moodilla niin molemmissa huomaa kick-downissa vaihteenvaihdot.