https://yliteippaus.fi/

Mazda MX-5 / Miata (2016-)

tuRboman sanoi:
Eikös tuo moottori kierrä jotain 8000rpm tai niillämain?

Yhdeksään tonniin kiertää vakiona.

Mitä MX-5:een tulee, niin radalla se ei tosiaan (ymmärtääkseni) ole vahvimmillaan. Uusimman MX-5:n jousitus pohjaa mutkissa ja vanhemmatkin versiot ovat kuulemma aivan liian löysiä nopeaan ajoon. Kiihtyvyys on ollut hyvin tavanomaista, etenkin niillä pienemmillä ja kierrosherkemmillä koneilla, joten kiksit pitää tosiaan saada siitä, että ottaa vähäisestä suorituskyvystä kaiken irti keveyden ja ketteryyden kautta. Tuo uusin versio 1,5-litraisella koneella olisi alustasta huolimatta (tai siitä johtuen) kyllä kiva ratalelu ja kesäpäivien nautiskeluväline. Nollasta sataan 8,3 s on sellainen arvo, että auto on pirteä, mutta ei niin pirteä, että kiihdyttämisen hupi veisi saman tien laittomien nopeuksien puolelle. Lisäksi moottorin punaraja on 7500 rpm:ssä, joka on nykypäivänä harvinaista herkkua. Sitä en osaa sanoa, miten kivalta tuo 1,5-litrainen vakiolta kuulostaa, mutta eiköhän sitä saisi putkistolla paikattua...
 
2.0:ssa ainakin oli kyllä mukava soundi noin neloskoneeksi eikä ollut millään pöristimellä tehtyä.

Niin en minäkään tätä rataleluna pidä vaan rauhallisten mutkateiden nautiskeluvälineenä eikä tartte edes pahasti nopeusrajoituksia rikkoa, että tulee fiilistä. Kyllä tuokin kiihtyy siten, että ei tarvitse pitkään pitää pedeaalia lattiassa niin ollaan kortin lähtöön oikeuttavissa lukemissa.
 
WLTP-autoverotus tuottaa mukaviakin yllätyksiä. Ilmeisesti kyse siitä, että kaikkien autojen NEDC-lukuja ei oltu viilattu epärealistisen alas kikkailemalla petoksen rajamailla.

MX-5 verot putosivat 3 tonnia ja uusin hinnat alkaen malli kustantaa tasan 30.000 euroa. Suorastaan halpa, kun edeltäjänsä maksoi 35 tonnia.

Eikä hinnat alkaen malli ole mikään kuli vaan sisältää mm. nahkaverhoilun, LED-valot, vakkarin, automaatti-ilmastoinnin.

Näin NA ja NB mallit omistaneen alkaa kuumottamaan, josko olisi pakasta vedetyn ND:n vuoro?

edit: https://www.apu.fi/artikkelit/mazda-esittelee-suomessa-30-000-euron-mx-5-roadsterin
 
Tänään kävin koeistumassa MX-5:n ja yllätyksekseni mahduin siihen ihan mukavasti. Luxury -mallin Recarot ovat hieman liian kapeat sivutukien takia, mutta olettaakseni halvemman mallin penkit olisivat sopivammat. Hieman hankalaahan tuolta on ylös itsensä kammeta, mutta ei niin paha kuin kuvittelin.

Melko mukavan hintainen perusmalli 1.5 -koneella on. Tasan 30 k eur metallivärillä toimituskuluineen netto.
Muutamia koeajoraportteja luin, ja tämä pikkukonekin sai aika kivasti kehuja. Kiertää 7000 rpm ja pakoääniä kehuttiin. Viisi tilausslottia kuulemma olisi vapaana helmikuun tuotannosta toukokuun toimitukseen. Tuusulan liikkeessä oli yksi punainen jo tilauksessa ja tulossa hieman aiemmin.

Pitäisköhän tällainen lelu tilata, kun Harrikankin menin myymään pois  :) ? Jos olisi ajat kuten joskus ennen, niin olisin jo tilannut - nyt tulot ovat sen verran vaatimattomat, että asiaa pitää hetki sulatella.
 
Osta pois, on koko rahan arvoinen ja enemmänkin  :)
Harmittaa, kun menin myymään oman pois.
 
Kuten yllä kirjoitin niin wltp-verotaulukon myötä Mäxä halpeni 5 tonnia. Tuo 30 tonnia on todella hyvä hinta.

Ainakin itselleni MX-5:n omistaminen ja ajaminen avasi tietoisuuden siitä, että ajofiilis lähtee muusta kuin tehosta.
 
Urlaub sanoi:
Kuten yllä kirjoitin niin wltp-verotaulukon myötä Mäxä halpeni 5 tonnia. Tuo 30 tonnia on todella hyvä hinta.

Nettiauton käytettyjen pyyntejä kun katselin, niin kovilta vaikuttavat ja lienevät ennen hinnan alenemista hinnoiteltuja. Vanhoista 160 hv koneista pyydellään enemmän kuin uudesta 184 hv -versiosta. Laakkosella oli halliautona Herttoniemessä ajamaton 2 -litran Luxury hintapyynnöllä 39 900. Uuden, isompitehoisen saisi tonnin halvemmalla. Myyjältä kyselin nettohintaa tuolle halliautolle, ja hän sanoi sen olevan maahantuojan auto ja maahantuojan asettama hinta. Jäänee sitten museoitavaksi halliin.
 
On kyllä sen tyylin auto että sillä pienelläkin teholla saa fiilistellä ihan riittävästi.
 
Menin myymään edellisen roadsterini (Copen) aiemmin kesällä ja siitähän seurasi kaamea autokuume pahimmilla kesähelteillä. Monet MX-5-aiheiset Youtube-videot on katsottu, foorumit kahlattu ja lopulta auto koeajettukin. On se MX-5 vaan hauska peli ajaa, alkaa olla muutenkin melko ainutlaatuinen tapaus uusien autojen joukossa: vapari kakslitrainen, manuaalivaihteisto, takaveto, kauankohan näitä enää edes myydään... Niinhän siinä nyt kävi, että uusi MX-5 2.0 lähti tilaukseen. Auto on jo laivamatkalla, joten  kuulemma ajoon pitäisi saada jo elokuun aikana.
 
Rättikatto parhaalla Luxury Sport -varustelulla eli tärkeimpänä Recarot ja Bilsteinit, värinä toki Soul Red Crystal  8)
 
Perjantaina hain oman historiani kolmannen MX-5:n. Aiemmin ollut NA ja NC, nyt tuli sitten vuoden 2019 2.0l facelift-ND. Ajettu 22tkm ja Saksanmaaltahan tuo tänne tiensä löysi.

Kelit on umpikehnot, eli meni lämpimään talliin odottelemaan parempia kelejä.

 

Liitteet

  • mx-5.jpg
    mx-5.jpg
    88,7 KB · Katsottu: 149
Onko täällä kokemuksia Recarot vs. nahkapenkit? Haussa on ollut nyt hetken aikaa mielellään Luxury Sport RF 2019+, mutta näiden tarjonta on olematonta. Vuosimallivaatimus ratin säädön ja tehojen takia, hieman myös pelottaa tuo aiempien vaihdelaatikko-ongelma. Kommentteja otetaan vastaan myös 2016-2019 -omistajilta, miten olette pärjänneet ilman ratin etäisyydensäätöä?