https://tummennuskalvot.fi/

Mazda CX60

Mazda CX60 tuli tilattua huhtikuun lopussa. Homura-versio tuolla Rhodium white värillä.
Eli mustaa ja valkoista. Tilaukseen tuli myös kaikki varustepaketit. Toimitus arvioitu 11/22.
 
kolli sanoi:
Mazda CX60 tuli tilattua huhtikuun lopussa. Homura-versio tuolla Rhodium white värillä.
Eli mustaa ja valkoista. Tilaukseen tuli myös kaikki varustepaketit. Toimitus arvioitu 11/22.
Hienon paketin olet tilannut! Mitä luvattiin toimitusajaksi?
 
Oliko puhetta, milloin pääsee koeajamaan? Itse haluan nähdä mikä on haluttavuus verrattuna nykyiseen (RAV4 -plugari).

Lehdistön esisarjan koeajojen pohjalta vähän arveluttaa, mutta voihan se olla että tuotantoversiossa on muutamat jutut paremmin.
 
Sain tietoa, että maahantuojalle olisi esittelyauto/autot tulossa vasta elokuussa. Tilausta tehdessäni mainittiin kesäkuu.
 
^^Asiallisen oloinen auto.
Isona plussana, että kabiinin ergonomia pidetty käyttäjäystävällisenä nappeineen yms, eikä sorruttu, nykyään valitettavan yleiseen, kosketusnäyttö halpuutukseen.
 
kolli sanoi:
Sain tietoa, että maahantuojalle olisi esittelyauto/autot tulossa vasta elokuussa. Tilausta tehdessäni mainittiin kesäkuu.
Harmi homma, ei tosin mikään yllätys. Kävin muissa asioissa Wetterillä, niin siellä ei ollut missään edes mainintaa CX60 -mallista. Esittelyautosta, mainoksista tai esitteistä puhumattakaan. Aika surkeaa markkinointia, tulee mieleen Subaru :rolleyes:
 
Aika hiljaista täällä. Eipä se ihme ole, koska Suomeen ei näytä saadun vieläkään edes esittelyautoja, vaikka niitä piti tulla jo kesäkuussa. Saksaan esittelyvaunuja samoin kuin ensimmäisiä asiakastoimituksia alkoi tulla noin kuukausi sitten. Sikäläisellä foorumilla motor-talk.de keskustelu CX-60:stä on käynyt vilkkaana jo viime vuoden puolelta asti. Postauksia on kertynyt yli 4 000.
Eniten on odotettu tietysti omakohtaisia kokemuksia uudesta mallista. Yleisvaikutelma on ollut laidasta laitaan hyvin myönteinen. Moitteita on tullut lähinnä jousituksen epämukavuudesta pienillä nopeuksilla ja epätasaisella alustalla. Ehkä suurin huolenaihe ovat olleet ilmeisesti voimansiirtolinjasta peräisin olevat lyhytkestoiset rahisevat äänet tai kolahdukset. Niitä on esiintynyt satunnaisesti joissakin yksilöissä. Käsitykset melun määrästä auton sisällä ovat vaihdelleet laidasta laitaan. Joidenkin mukaan auto on varsin hiljainen, mutta eräs koeajolla käynyt vertasi melutasoa pakettiautossa vallitsevaan. Huvittavin erimielisyys on syntynyt siitä, onko ovien sulkeutumisääni ”premiumia” vai ei. Moni on pitänyt ääntä ”peltisenä”, toisten mielestä se on hyvinkin auton hintaluokkaa vastaava. Pitkällinen väittely on käyty myös siitä, mitkä merkit kuuluvat premium-luokkaan ja miten se yleensäkin on määriteltävissä.
Monia kiinnostavat tiedot auton todellisesta bensiininkulutuksesta ja ajomatkasta pelkällä akulla. Saksalainen Mazda-kauppias Christian Schuster on tehnyt youtubeen monia hyviä saksankielisiä esittely- ja koeajovideoita CX-60:stä. Niistä kahdessa on testattu näitä asioita. Ensimmäinen on osoitteessa
ja toinen, jossa ajeltiin tyhjällä akulla, osoitteessa
Herr Schusterin saksa on valitettavan nopeaa säksätystä, mutta kieltä osaamattomatkin saavat varmaan kuvan perusteella juonesta selvää. Tulokset on esitetty videoiden lopussa myös taulukkoina, joista ne selviävät hyvin. Polttoaineen kulutus vaihtelevalla reitillä (kaupunkiajoa, maantietä, moottoritietä) akku tyhjänä oli 7,53 l / 100 km. Tälläkin testipätkällä akkuun latautui jonkin verran jarrutusenergiaa, joka vähensi hieman bensanjanoa. Ei paha tulos näin painavalle vaunulle.
Etsiskelin viime talvena sopivaa töpselihybridiä, ja koeajoinkin kaksi ehdokasta, Hyundai Santa Fen ja Kia  Sportagen. Kumpikaan ei oikein säväyttänyt, ja jälkimmäisestä vaimo sanoi heti, että tuo ei ainakaan tule meille. Eräiden netistä löytyneiden koeajovideoiden perusteella päädyin huhtikuun alussa tilaamaan CX-60:n. Ensimmäinen sika säkissä -tilaus autourallani. Autoni syntymäpäivä piti olla viime viikolla, ja veikkaan, että vehje on luovutusvaiheessa marraskuulla. Ehkä koeajolle pääsee ennen sitä. 
 
Mazdat ovat yleisesti vähän turhan napakoita alustaltaan, yleisin syy on läpi jäykkä jousi. Eikä nykyisin asennettavat ylikantavat ( eli kovat) renkaat auta yhtään tätä asiaa, päin vastoin.
 
Kyllä autoja maassa jo on.
2 kpl. oli maahantuojan autoja jo heinäkuun lopulla Tuusulan Ykkösautossa odottamassa "luovutusta" lehdistön käyttöön.
Mitään koeajoraportteja ei kyllä ole ilmaantunut.
 
Papparainen sanoi:
Aika hiljaista täällä. Eipä se ihme ole, koska Suomeen ei näytä saadun vieläkään edes esittelyautoja, vaikka niitä piti tulla jo kesäkuussa. Saksaan esittelyvaunuja samoin kuin ensimmäisiä asiakastoimituksia alkoi tulla noin kuukausi sitten. Sikäläisellä foorumilla motor-talk.de keskustelu CX-60:stä on käynyt vilkkaana jo viime vuoden puolelta asti. Postauksia on kertynyt yli 4 000.
Eniten on odotettu tietysti omakohtaisia kokemuksia uudesta mallista. Yleisvaikutelma on ollut laidasta laitaan hyvin myönteinen. Moitteita on tullut lähinnä jousituksen epämukavuudesta pienillä nopeuksilla ja epätasaisella alustalla. Ehkä suurin huolenaihe ovat olleet ilmeisesti voimansiirtolinjasta peräisin olevat lyhytkestoiset rahisevat äänet tai kolahdukset. Niitä on esiintynyt satunnaisesti joissakin yksilöissä. Käsitykset melun määrästä auton sisällä ovat vaihdelleet laidasta laitaan. Joidenkin mukaan auto on varsin hiljainen, mutta eräs koeajolla käynyt vertasi melutasoa pakettiautossa vallitsevaan. Huvittavin erimielisyys on syntynyt siitä, onko ovien sulkeutumisääni ”premiumia” vai ei. Moni on pitänyt ääntä ”peltisenä”, toisten mielestä se on hyvinkin auton hintaluokkaa vastaava. Pitkällinen väittely on käyty myös siitä, mitkä merkit kuuluvat premium-luokkaan ja miten se yleensäkin on määriteltävissä.
Monia kiinnostavat tiedot auton todellisesta bensiininkulutuksesta ja ajomatkasta pelkällä akulla. Saksalainen Mazda-kauppias Christian Schuster on tehnyt youtubeen monia hyviä saksankielisiä esittely- ja koeajovideoita CX-60:stä. Niistä kahdessa on testattu näitä asioita. Ensimmäinen on osoitteessa
ja toinen, jossa ajeltiin tyhjällä akulla, osoitteessa
Herr Schusterin saksa on valitettavan nopeaa säksätystä, mutta kieltä osaamattomatkin saavat varmaan kuvan perusteella juonesta selvää. Tulokset on esitetty videoiden lopussa myös taulukkoina, joista ne selviävät hyvin. Polttoaineen kulutus vaihtelevalla reitillä (kaupunkiajoa, maantietä, moottoritietä) akku tyhjänä oli 7,53 l / 100 km. Tälläkin testipätkällä akkuun latautui jonkin verran jarrutusenergiaa, joka vähensi hieman bensanjanoa. Ei paha tulos näin painavalle vaunulle.
Etsiskelin viime talvena sopivaa töpselihybridiä, ja koeajoinkin kaksi ehdokasta, Hyundai Santa Fen ja Kia  Sportagen. Kumpikaan ei oikein säväyttänyt, ja jälkimmäisestä vaimo sanoi heti, että tuo ei ainakaan tule meille. Eräiden netistä löytyneiden koeajovideoiden perusteella päädyin huhtikuun alussa tilaamaan CX-60:n. Ensimmäinen sika säkissä -tilaus autourallani. Autoni syntymäpäivä piti olla viime viikolla, ja veikkaan, että vehje on luovutusvaiheessa marraskuulla. Ehkä koeajolle pääsee ennen sitä.

Pistähän talli pystyyn, kun saapuu.
Auto kiinnostaa kovasti!
 
Konalan Delta-auton pihassa nökötti lauantaina yksi CX-60, en ehtinyt jäädä tutustumaan tarkemmin. Vieressä oli Alfa Tonale, Alfa hienompi luonnossa kuin kuvissa.
 
Nyt on CX-60 koeistuttu. Kuvien perusteella oli pieni epäilys liian eteen sijoittuvien takapyörien aiheuttamasta ulkonäköhaitasta, mutta käytännössä ihan asiallisen näköinen. Sisustuksen laatu sen sijaan oli pettymys. Mazda 3 ja CX-30 ovat luokassaan premiumia, mutta CX-60:n sisustus ei ole yhtään niitä korkeatasoisempi, joten hyvin perustasolle jäädään tässä luokassa. Etuistuimet tuntuivat hyviltä. Avatun takaluukun lukko jää juuri otsan korkeudelle. 2500 kg perävaunupaino on CX-60:n etuja.
 
Nyt on moinen koeajettu ja valitettavasti into laantui ainakin PHEV mallin osalta. Muutamia havaintoja:

- Laatuvaikutelma ok. Toki oven alaosat kovaa muovia ja ovien sulkeutumisääni hieman ohut.
- Vaalea nahkaverhoilu varsin tyylikäs mutta en oikein lämmennyt kojelaudan hienoon kuvioon
- Penkkien säädettävää reisitukea jäi kaipaamaan
- Voimalinja nykii ikävästi eri toimintatilojen vaihdellessa
- Ohjaus omaan makuun liian jäykkä ja keinotekoisen oloinen. Ei oikein palauta. Ohjaustehostusta ei voi säätää
- Jousitus turhan tukeva ja jäykkä. Hieman mukavampi omaan makuun sopiva
- Renkasmeteli tulee läpi karkealla asvaltilla. Tuulensuhinoita motarilla

Jotenkin jäi hieman keskentekoinen kuva. Osa korjattavissa ehkä softalla liittyen voimalinjan toimintaan. Odotellaan dieseliä josko jotkin asiat siinä paremmalla tolalla. Taitaa Mazda osaltani jäädä kuitenkin kauppaan.
 
Tulipa nyt sitten tehtyä lyhyt koeajo omaa yksilöä odotellessa. Tunnin verran ajelin pääkaupunkiseudun teillä Homura-versiolla. Ensivaikutelmat auton sisälle päästyä olivat varsin myönteiset. En silti osaa sanoa, onko auto niin sanottua premiumia vai ei. Minusta on tärkeää se, että auto on viihtyisä, ja tässä kyllä silmä lepää ja ruho tykkää istuimesta. Olo ei ainakaan ollut yhtään vähemmän autuas kuin esimerkiksi E-mersutaksissa.

Kaikkia vaunun härpäkkeitä ei ollut näin lyhyessä ajassa mahdollista kokeilla. Sen verran voi ainakin sanoa, että näytöt ovat selkeitä ja hyvin informatiivisia ja kameroiden kuvat tarkkoja.

Jotkut ovat moittineet CX-60:n jousitusta turhan kovaksi, mutta ajamillani teillä kulku oli siloista ja tanakan oloista. Epätasaisemmilla alustoilla tuntuma voi tietysti olla toisenlainen. Vaihteistossa oli joskus havaittavissa pykälän muuttuminen, mutta ei häiritsevällä tavalla. Kick-downia en tullut kokeilleeksi.  Rengasmelua kuuluu suunnilleen saman verran kuin nykyisessä Karoqissani. Vähempikin riittäisi. Muistelen kaihoisasti muinaisia Sitikka C-vitosia.

Ehkä häiritsevin seikka oli aikaisempiin autoihini verrattuna selvästi raskaampi ohjaus ja sen heikompi palautus. Ennen kuin ehdin kommentoida myyjälle näitä asioita, hän kertoi, että Suomeen tulossa oleviin yksilöihin tehdään ohjausta keventävä ohjelmistopäivitys.

Pari kuukautta vielä menee, ennen kuin pääsen keräämään lisää kokemuksia. Hyvillä mielin tässä odottelen.   
 
Pienen autokuumeen pitkästä aikaa herättyä, minäkin kävin tämän nyt koeajamassa. Koeajoauto Kuopiossa oli ymmärtääkseni aika lailla kaikilla varusteilla oleva Takumi, eli se vaalealla nahkaverhoilulla oleva. Noihin edellisiin kommentteihin on koeajon jälkeen helppo yhtyä.

Auto oli kohtuullisen hiljainen, ja varsinkin melun sävy oli ihan siedettävä vielä 140 vauhdissakin. Kaikki hallintalaitteet toimivat hienosti ja mekaaniset napit kaikkien tärkeiden toimintojen ohjaamiseksi on hyvä juttu, varsinkin kun katkaisimissa toiminnallisuus ja tuntuma ovat kohdallaan. Näyttöjen resoluutio ja grafiikat olivat hyviä ja HUD näkyi erinomaisesti. Yleinen laatuvaikutelma ja materiaalien tuntuma sisällä ovat hintaluokka huomioiden mielestäni kohdallaan. Ovien sulkeutumisääni ja kahvojen tuntuma vähän niin ja näin, mutta ok.

Auto on bemarimaisen "pitkänokkainen" ja ulkomitoiltaan varsin kookas. Livenäkin ulkonäkö miellytti ja toi minulle päällimmäisenä mieleen Jaguar F-PACEn. Valitettavasti isot ulkomitat on sisällä ainakin osittain hukattu johonkin. Etutilat ovat oikein hyvät. Olen 191cm/115kg ja sain ajoasennosta varsin hyvän. Istuimen reisituki ei ole turhan pitkä, mutta kokonaisuutena penkki oli hyvin tukeva, riittävän tilava ja ehkä hieman pystyhköksi jäävästä asennosta sai luontevan. Myös 47-koon kengille oli tilaa polkimien yläpuolella. Autossa istutaan kohtuullisen korkealla ja ison konepellin seurauksena ratin takana syntyy vaikutelma melkoisen isosta autosta. Takatilat sen sijaan olivat yllättävän vaatimattomat, erityisesti polvitilan osalta. Myöskään takapenkin leveys ei ole sellainen kuin etutilojen perusteella odottaisi. Penkki on kuitenkin riittävän alhaalla, jolloin pääntilaa on riittävästi. Takakontti on kohtuullinen, mutta isossa autossa se voisi olla suurempikin. Luonnollisesti myös ajoakku sieltä hieman tilaa rokottaa.

Ajettavuus oli kokonaisuutena varsin hyvä. Suorituskykyä hybriditilassa on riittävästi. Sähköajo toimii hyvin ja sähkömoottorin voima riittää ihan mukavasti. Sähkömoottori on vaihdelaatikon etupuolella, joten myös EV-tilassa vaihteet vaihtuvat. Ykkönen ja kakkonen ovat todella lyhyitä, mikä tuntui aluksi hieman erikoiselta, mutta siihen tottui nopeasti. Kokonaisuutena vaihteiston toiminta ei mielestäni erityisen epäonnistunut ollut, mutta hieman sujuvampi/pehmeämpi/hienostuneempikin se voisi olla. Ajotilojen vaihdot sujuivat enimmäkseen huomaamatta, mutta joissain tilanteissa lievää epäjohdonmukaisuutta tai töksähteleväisyyttä oli havaittavissa. Nämä asiat kylläkin saattavat korjaantua, tai ainakin parantua päivitysten myötä. Nelivedon toiminnasta ei tämän koeajon perusteella ihmeempiä pysty lausumaan. Märällä asfaltilla risteyksestä lähtiessä tuli kuitenkin todistettua, että sellainen autosta todella löytyy.

Alusta on jämäkän oloinen ja tuntui tasaisilla pinnoilla varsin hyvältä, isommat heitot se ottaa kovan tuntuisesti. Sellaista laadukasta pintapehmeyttä siitä puuttuu, mutta kohtuullisen hyvin se kokonaisuuteen istui. Vaikutelma jäi vähän ristiriitaiseksi. Jotenkin tuntui, että siitä on haluttu tehdä sporttisen jämäkkä, siinä kuitenkaan onnistumatta, ja esimerkisi nopeissa suunnanmuutoksissa auto nojailee yllättävänkin tuntuvasti.

Varsin miellyttävän kokonaisuuden suurin mutta oli ohjaus. Se on yllättävän hitaaksi välitetty ja siltä osin ristiriidassa ainakin markkinoinnissa korostetun sporttisuuden kanssa. Aiemmissa viesteissä mainittu raskaus ei minua häirinnyt niinkään ja kokonaisuutena ohjauksen tunto, sekä vastine olivat kohtuullisia, mutta hieman parempaa odotin. Lievää keinotekoisuutta niissä kieltämättä oli. Palautus on heikko, tuli elävästi mieleen parin sukupolven takainen E-Mersu. Voisin tuon ohjauksen kanssa kuitenkin suuremmin ahdistumatta elää ja paljon huonompiakin autoista löytyy.

Auto kulki asiallisen tuntuisesti suoraan, mutta kuitenkin myös kääntyi varsin halukkaasti. Tämä yhtälö ei ole aina aivan helppo selvitettävä, eli tältä osin on mielestäni onnistuttu hyvin. Ehkä takavetorakenne ja Kinematic posture control (tai joku sellainen) tuossa auttavat.

Hintalappu huomioiden kuitenkin hyvä kokonaisuus. Riittävä sähkörange ja nelivetoisuus myös sähköajossa, hyvät kuskin tilat, asiallisen puolella oleva ajettavuus, valmistajan konservatiivisuus hallintalaitteiden suunnittelussa (tämä on itselleni ehdoton plussa) ja kunnon jarrullinen vetopaino ovat harkintaa tukevia seikkoja. Ei siis ollut mikään ehdoton no-go ja taidanpa ottaa vielä pidempään koeajoon perheen kanssa. Hyvä lisä automarkkinoille.
 
Melko kovin odotuksin käyty lyhyt koeajo. Helposti tulee verrattua nykyiseen, eli plugari Passatiin.

Plussaa ainakin ulkonäöstä/tyylistä ulkona ja sisällä, sopii minun makuun. Yleisesti varsin mukava ajokokemus, toki siihen hintaan on syytäkin olla. Digimittaristo ja hud erittäin selkeät. Suorituskyky hyvinkin riittävä.

Hieman urputtamistakin oli, takatilat päällimmäisenä. Ulkomittoihin nähden yllättävän ahdasta olisi minun takana istua, tosin mittaa noin 190 cm.  Kuskin paikalle mahduin ihan mukavasti, istuinosa saisi olla pitempi, mutta tämän kanssa pystyisin elämään.
Jousitus turhan pintakova, pää paukutti niskatukeen siltasauman ylityksessä.
Voimalinjassa pientä nykimistä, jopa verrattuna DSG:en.
Ohjaus tosiaan raskaanpuoleinen.
Rengasmelu ei juuri erottunut volkkarista, ei ainakaan hiljaisemmalta tuntunut. Sähköajossa kuului erikoista ulinaa, joka varmaankin kuuluu asiaan, mutta Passatissa sitä ei tarvitse kuunnella.

Kaiken kaikkiaan tuleen olemaan todennäköisesti yksi vaihtoehto seuraavassa autonvaihdossa, mutta vähän kaipaisi hienosäätöä muutama seikka. Ei tuntunut hirveän pahalta palata volkkarin rattiin, mutta olisihan se neliveto poikaa.

Paljolti voi olla samaa mieltä aikaisempien koeajoraporttien kanssa.

Toivottavasti Mitsun Outlander saadaan Suomeen, olisi yksi vaihtoehto lisää.
 
Heitin Lyhyen lenkin sillä. Paljon ei kokemuksia tullut, mutta
erikoinen ohjaus oli (raskas, eikä palauttanut keskelle)
 
Viikko on vierähtänyt Mazda CX-60:n omistajana. Malli on Exclusive-Line ja mukana paketit Convenience & Sound ynnä Driver Assistance. Ajomatkaa on kertynyt vasta noin 200 kilometriä, joten kokemusta on tilitettävänä vähänlaisesti. Seuraavassa tärkeimmän tuntuisia ensivaikutelmia.

Sisätilat tekevät edelleen vaikutuksen joka kerta autoon sisälle mennessä. Autossa todella viihtyy. Ensimmäiset ajofiilikset omasta yksilöstä olivat huomattavasti paremmat kuin koeajoautosta saadut. Rengasmelua kuuluu selvästi vähemmän, mikä johtuu varmaan 18-tuumaisista kitkarenkaista (koeajoautossa taisi olla 20-tuumaiset) ja ehkä myös kattoluukun puuttumisesta. Skoda Karoqiin verrattuna tätä voi kehua hiljaiseksi. Vaimo kiinnitti heti huomiota samaan asiaan. Myös koeajoyksilössä hitaasti ajettaessa kuulunut sähkömoottorin ulina on saatu vaiennettua.

Alustan toimintaa on haukuskeltu kovanpuoleiseksi useissa koeajoraporteissa, mutta esimerkiksi Niko Kettunen kertoi Hesarin jutussaan 26.11. ihan toisenlaisista tuntemuksista: ”Alustaa voisi kuvailla jämäkänpehmeäksi. Iso möhkäle kulkee töyssyjen yli heilahtelematta aika tanakkana pakettina, mutta tuntuma ei silti varsinaisesti ole kova.” Tuon paremmin en osaisi sanoittaa omia fiiliksiäni. Mazda ylittää kotinurkkiemme inhottavan jyrkkäreunaiset ajohidasteet paljon nätimmin kuin Skoda. Vaikuttaa siltä, että tehtaalla on harrastettu pientä säätöä loppukesästä.

Ohjaustehostimen ohjelmointia on päivitetty, mutta ero koeajoautoon ei tunnu kovin suurelta. Uudenlaiseen ohjaustuntumaan esimerkiksi Skodaan verrattuna tulee välillä kiinnitetyksi huomiota nurkkapyörityksessä, mutta varmaan siihen tottuu pian täysin.

Mazdan kotilataussysteemiä voi pitää verkkaisena. Letku ottaa virtaa vain 8 ampeeria. Akku ennättää kuitenkin täyttyä silläkin voimalla hyvin yön aikana. Ajotarpeemme vaihtelevat muulloin kuin kesäisin keskimäärin viidestä 20 kilometriin päivässä, joten latailua ei tarvitse harjoittaa häiritsevän tiiviisti. Energian kulutuksesta en uskalla sanoa vielä mitään tarkempaa, eikä asia askarruta minua isommin. Sisätilojen esilämmitys kännykkäsovelluksen kautta toimii hyvin ainakin nykyisillä pikkupakkasilla. Muutkin asiat, joita olen ehtinyt kokeilemaan, ovat toimineet niin kuin pitää.

Kaiken kaikkiaan tähänastiset kokemukset ensimmäisestä sika säkissä hankkimastani autosta ovat olleet ylen mukavia. Saatan raportoida Autotallin puolella lisää, jos vastaan tulee asioita, joiden arvelen kiinnostavan merkkiin uteliaasti suhtautuvia ja muitakin alan ihmisiä.
 
Mitäs näillä -10C keleillä pääsee sähköllä ja käynnisteleekö konetta paljon?
Onko tullut ajettua vielä maantietä, paljon yhdistetty kulutus?
Harkinnassa edelleen tilatun Ioniq 5 tilalle tämä, kun tuo reissussa latailu ei maistu ja riittäisi luultavasti arkisiin ajoihin tuo range ainakin kesäisin.
Tarjouksen käyn kyllä kysymässä viikonloppuna, kun on tuo korkokampanja.

Valot muuten vaikuttavat huipuilta!

 
Viimeksi muokattu:

Mazdan personointijärjestelmä on loistava! – ja näin se toimii​

KULJETTAJAN personointijärjestelmä toimii niin, että ensin ajaja syöttää pituutensa auton tietojärjestelmään, minkä jälkeen auto säätää automaattisesti kameran avulla kuljettajan silmiä seuraten istuimen, ohjauspyörän, tuulilasin heijastusnäytön ja peilit kohdilleen.

Järjestelmään voi syöttää automaattisten säätöjen lisäksi yhteensä yli 250 tietoa, kuten mieleiset ilmastoinnin säädöt tai vaikkapa radion eniten kuunnellut kanavat.

https://www.is.fi/autot/art-2000009255874.html
 
Kulutuksesta on paha edelleenkään kertoa mitään pätevää. Kilometrejä on kertynyt vasta 252, ja toistaiseksi on tullut ajetuksi enimmäkseen neljän- ja viidenkympin rajoitusalueella. Kahdeksankympin tieosuuksia matkaan on mahtunut vain nelisenkymmentä kilometriä. Olen kokeillut vaihtelevasti eri ajomoodeja, enimmäkseen pelkällä sähköllä etenemistä. Kulutusmääriksi on auton tietokone laskenut sataa kilometriä kohti 35,1 kWh ja 6,5 l. Sähkön kulutukseen on laskettava mukaan sisätilojen esilämmitykset ennen jokaista matkaan lähtöä.

Toissa päivänä ajelin vajaat 20 kilometriä noin viiden asteen pakkasessa taajamarajoitusalueella, ja lähdössä akun varaustila oli esilämmityksen jälkeen hieman yli 40 %. Auto lähti liikkeelle sähkömoottorilla (moodina normaali, sähkö raksittu etusijaiseksi), mutta vaihtoi pian polttomoottorille ja kohta taas takaisin. En ole varma, montako kertaa tätä vekslausta matkan aikana tapahtui, koska sitä ei helposti huomannut muusta kuin pienen EV-valon syttymisestä ja sammumisesta. Matkan lopussa varausta oli jäljellä 35 %. Varmaankin polttomoottorin innokas mukaantulo johtui sisätilojen lämmityksestä (pyyntö 19 astetta sekä ajon aikana että esilämmityksessä).

Ilmeisesti CX-60:n sähkönkulutuksessa varsinkin talvioloissa riittää ihmeteltävää. Ulkomaisilla keskustelupalstoilla asiasta on keskusteltu vilkkaasti. Mielenkiintoista nähdä, millaisiin numeroihin meillä päästään kesään mennessä.