Aika hiljaista täällä. Eipä se ihme ole, koska Suomeen ei näytä saadun vieläkään edes esittelyautoja, vaikka niitä piti tulla jo kesäkuussa. Saksaan esittelyvaunuja samoin kuin ensimmäisiä asiakastoimituksia alkoi tulla noin kuukausi sitten. Sikäläisellä foorumilla motor-talk.de keskustelu CX-60:stä on käynyt vilkkaana jo viime vuoden puolelta asti. Postauksia on kertynyt yli 4 000.
Eniten on odotettu tietysti omakohtaisia kokemuksia uudesta mallista. Yleisvaikutelma on ollut laidasta laitaan hyvin myönteinen. Moitteita on tullut lähinnä jousituksen epämukavuudesta pienillä nopeuksilla ja epätasaisella alustalla. Ehkä suurin huolenaihe ovat olleet ilmeisesti voimansiirtolinjasta peräisin olevat lyhytkestoiset rahisevat äänet tai kolahdukset. Niitä on esiintynyt satunnaisesti joissakin yksilöissä. Käsitykset melun määrästä auton sisällä ovat vaihdelleet laidasta laitaan. Joidenkin mukaan auto on varsin hiljainen, mutta eräs koeajolla käynyt vertasi melutasoa pakettiautossa vallitsevaan. Huvittavin erimielisyys on syntynyt siitä, onko ovien sulkeutumisääni ”premiumia” vai ei. Moni on pitänyt ääntä ”peltisenä”, toisten mielestä se on hyvinkin auton hintaluokkaa vastaava. Pitkällinen väittely on käyty myös siitä, mitkä merkit kuuluvat premium-luokkaan ja miten se yleensäkin on määriteltävissä.
Monia kiinnostavat tiedot auton todellisesta bensiininkulutuksesta ja ajomatkasta pelkällä akulla. Saksalainen Mazda-kauppias Christian Schuster on tehnyt youtubeen monia hyviä saksankielisiä esittely- ja koeajovideoita CX-60:stä. Niistä kahdessa on testattu näitä asioita. Ensimmäinen on osoitteessa
ja toinen, jossa ajeltiin tyhjällä akulla, osoitteessa
Herr Schusterin saksa on valitettavan nopeaa säksätystä, mutta kieltä osaamattomatkin saavat varmaan kuvan perusteella juonesta selvää. Tulokset on esitetty videoiden lopussa myös taulukkoina, joista ne selviävät hyvin. Polttoaineen kulutus vaihtelevalla reitillä (kaupunkiajoa, maantietä, moottoritietä) akku tyhjänä oli 7,53 l / 100 km. Tälläkin testipätkällä akkuun latautui jonkin verran jarrutusenergiaa, joka vähensi hieman bensanjanoa. Ei paha tulos näin painavalle vaunulle.
Etsiskelin viime talvena sopivaa töpselihybridiä, ja koeajoinkin kaksi ehdokasta, Hyundai Santa Fen ja Kia Sportagen. Kumpikaan ei oikein säväyttänyt, ja jälkimmäisestä vaimo sanoi heti, että tuo ei ainakaan tule meille. Eräiden netistä löytyneiden koeajovideoiden perusteella päädyin huhtikuun alussa tilaamaan CX-60:n. Ensimmäinen sika säkissä -tilaus autourallani. Autoni syntymäpäivä piti olla viime viikolla, ja veikkaan, että vehje on luovutusvaiheessa marraskuulla. Ehkä koeajolle pääsee ennen sitä.