https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mazda CX60

Mitenkäs muilla pelasi autot tammikuun alun pakkaset? Minkälaisia kulutuksia?
Onko muilla kokemuksia kylmäkäynnistysongelmasta? Humiseeko/juriseeko teillä autot 50-70km/h nopeudessa?
Täältä pientä raporttia: kylmäkäynnistys viimeistään-12 lähtien on ongelmallinen, auton pitää olla pitkään lohkolämmittimessä (toki kun oli roikassa jatkuvasti, niin silloin -30ssakin käynnistyi kohtuu hyvin. Auto palasi pakkasilla oikein positiivisesti. Kulutus maantiellä, kuorman ja boksin kanssa oli reilun 300km matkalla 8.7l/100km. Tämä mielestäni varsin ok. Pätkäajossa noilla kylmillä keleillä meni 10l/100km.
Ohjaus on todella jäykkä kovilla pakkasilla (jopa hieman vaarallisen jäykkä, se pitää ottaa huomioon).
Humina oli todella voimakasta kylmimpien säiden lauhduttua -15teen. Ja on se humina/jurina yleisestikin ottaen sellainen ongelma että se pitää tehtaan saada hoidettua kuntoon!
Etupää kolisee edelleen vaikka iskareiden yläpäät on vaihdettu. Alustarakenne on kyllä jäänyt suunnittelupöydälle. Toivon alustaan tulevan vielä lisää mukavuutta tehtaan kehittämänä. (Taakse taitaakin olla saatavilla uuden malliset iskarit)
Ajovalot ovat hyvät, ajettavuus maantiellä kuorman kanssa on hyvä, ohjauksen ”pieniä” puutteita lukuunottamatta. Taajama-ajossa auto on ketterä. Ajonvakautus on todella salliva.
Meidän autossa voimansiirto toimii mielestäni suht moitteettomasti. Autoa ei voi sanoa äänekkääksi vaikka britit foorumillaan niin väittävätkin. Ajoasento ja penkit ovat hyvät, ei tarvitse edes sanoa, että Japanilaiseksi, vaan ne ovat hyvät.
Käyttöjärjestelmä ja sen hallittavuus keskikonsolista on oikein hyvä.
Kardaanin vaihdolla ei ollut huminaan ainakaan mitään vikaa vähentävää vaikutusta.
Tällaista pientä raporttia.
Oma 7/23 mallinen yllättävän hyvin talvea kulkenut. Ei lohkaria, silti vasta -30 ja yli joutu muutaman kerran starttinappia painaan ja karkeesti käynnistyen. Lämpiää omiin tarpeisiin ihan ok. -30 kelillä saattoi tulla 12vvakku varoitus, mut sit hiukan pidempää ajoa, ei herjaillu enää. isoakku kyl näyttänyt 1km lukemaa koko todella kylmän aikana, vaikka ns. Tankissa voi 3/4 akkua. Ainakin esilämmitykset silti onnistuneet. Kulutus kympinmolemmilla puoililla kylmissä, vähemmän kuin volvon xc60 t8 oli.tykkään off rode asenos ajella nyt surkeassa kelissä ja mee kyl vaivattomasti eteenpäin. Ohjaus ym vikoja ei ole ollut, kesällä vaihteet hiukan tökkivät, tekivät päivityksen, ehkä hiukan auttoi, samoin joku takatutka päivitys, ei tee enää peruuttaessa paniikkijarrutusta puskista, ehkä ottivat herkkyyttä pois. iskarien yläosat voideltiin n6000km kohdalla, en nyt ole havinnut vikinää, voi tietty johtua talven muista meluista. Hankook nasta olleet kyl hyvät, pitoa on. Onkos suomes tehty muita piilo takaisinkutsu päivityksiä, joita vois käydä utelemassa huollossa? Ja tänään laturissa antoi jo nollakelis 36km arvaus km. Mutkateitä veikeä ajella vakkaripäällä, hidastaa mutkissa ärsyttävästi vauhtia, mut kaasullahan tota voi korjata
 
Viimeksi muokattu:
Oma 7/23 mallinen yllättävän hyvin talvea kulkenut. Ei lohkaria, silti vasta -30 ja yli joutu muutaman kerran starttinappia painaan ja karkeesti käynnistyen. Lämpiää omiin tarpeisiin ihan ok. -30 kelillä saattoi tulla 12vvakku varoitus, mut sit hiukan pidempää ajoa, ei herjaillu enää. isoakku kyl näyttänyt 1km lukemaa koko todella kylmän aikana, vaikka ns. Tankissa voi 3/4 akkua. Ainakin esilämmitykset silti onnistuneet. Kulutus kympinmolemmilla puoililla kylmissä, vähemmän kuin volvon xc60 t8 oli.tykkään off rode asenos ajella nyt surkeassa kelissä ja mee kyl vaivattomasti eteenpäin. Ohjaus ym vikoja ei ole ollut, kesällä vaihteet hiukan tökkivät, tekivät päivityksen, ehkä hiukan auttoi, samoin joku takatutka päivitys, ei tee enää peruuttaessa paniikkijarrutusta puskista, ehkä ottivat herkkyyttä pois. iskarien yläosat voideltiin n6000km kohdalla, en nyt ole havinnut vikinää, voi tietty johtua talven muista meluista. Hankook nasta olleet kyl hyvät, pitoa on. Onkos suomes tehty muita piilo takaisinkutsu päivityksiä, joita vois käydä utelemassa huollossa? Ja tänään laturissa antoi jo nollakelis 36km arvaus km. Mutkateitä veikeä ajella vakkaripäällä, hidastaa mutkissa ärsyttävästi vauhtia, mut kaasullahan tota voi korjata
Hyvä talviauto tämä on, kuten edellä kommentoitukin. Ei ole lohkaria, mutta mitään käynnistysongelmia ei ole tullut vastaan. Lämpöä tulee nopeasti ja kaikki luukut,ovet ym. toimineet ongelmitta.
Muutaman kerran tuli kovilla pakkasilla ilmoitus 12V akun jännitteestä ja käsky käynnistää auto uudelleen. Olin asiasta huoltoon yhteydessä ja sama herja oli kuulemma heidän esittelyautoissa ilmennyt. Virtaa kuitenkin on riittänyt. Kovilla pakkasilla ohjaus tosiaan jäykistyy ja sen kyllä tuntee. Etupään kolina on tyyppivika/ominaisuus, mihin ei ole vielä muuta korjausta, kuin rasvaus, joka auttaa pari kuukautta. Iskareiden/alustan tehtaan päivityspaketti omaan auttoon asennettiin jo viime talvena myyjäliikkeen toimesta. Kilometrejä nyt 26 000 takana.
 
No joo. Puuteittakin talviautona on. Esim. tuulilasin sulanapito pakkasella. Lämpöä tulee tuulilasille ainoastaan keskeltä, niin reunat ja varsinkin alakulmat jäätyvät herkästi. Pidemmällä matkalla ei ongelma ole niin paha, kun lämpö on levittynyt tasaisemmin sisätilaan. Pelkään vain milloin sataa alijäähtynyttä vettä, joka samantien jäätyy tuulilasiin. Pitäisköhän vaihtaa McLaren tyyppinen istuinjärjestys eteen. Kuski ja ratti keskellä, molemmilla puolilla "apukuskit". (No, ehkä olen vain tottunut liian hyvälle, kun kolmessa edellisessä autossa oli sähkölämmitteinen tuulilasi. Jääraapalle ei ollut tarvetta.)
Toinen ongelmia aiheuttanut on ovien lukkojen jäätyminen. Siihen on onneksi tehtaan takaisinkutsu ja varattu aika. Nytkin on kuskin puoleinen takaovi jumissa. Ei aukea sisältä eikä ulkoa.
Yli 30 asteen pakkasessa aamulla auto ilmoitti liian alhaisesta öljynpaineesta heti käynnistyksen yhteydessä. Auto sammuksiin, hetken odotusta ja uusi yritys. Ei tullut uutta ilmoitusta, mutta kehoitus käyttää huollossa tarkistuksessa jäi päälle. Käytin, kaikki kunnossa.
 
No joo. Puuteittakin talviautona on. Esim. tuulilasin sulanapito pakkasella. Lämpöä tulee tuulilasille ainoastaan keskeltä, niin reunat ja varsinkin alakulmat jäätyvät herkästi. Pidemmällä matkalla ei ongelma ole niin paha, kun lämpö on levittynyt tasaisemmin sisätilaan. Pelkään vain milloin sataa alijäähtynyttä vettä, joka samantien jäätyy tuulilasiin.
Täällä ainakin toiminut hyvin tämä tuulilasin sulatus / jään poisto. Hassua vain, että se toimii takalasin lämmittimen painikkeesta. Eli tässä pitänyt opetella tätä Japanilaista filosofiaa. 😊 Siihenhän voi sitten vielä iskeä päälle sen etulasin puhalluksen.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240124_164459_MyMazda.jpg
    Screenshot_20240124_164459_MyMazda.jpg
    56,9 KB · Katsottu: 46
Talviajo sujuu ihan hyvin, mutta edelliseen Volvo V60:iin (diesel) verrattuna on kuitenkin eroa huonompaan suuntaan etenkin ilmastoinnin ja talvimukavuuden suhteen.

Seuraavia huomioita:
  • moottori(t)
    • EV-ajon loppuminen n. -10 astetta kylmemmässä on pettymys. Akun varaustahan saattaa olla jäljellä vaikka 100%, mutta range on 1km ja EV-ajo estetty.
    • polttomoottori on käynnistynyt ja käynyt hyvin ainakin -20..-25 asteen pakkasissa ilman lohkolämmitintä. Myyjä aikoinaan varoitti, että nykyautoilla lohkolämmitin, varsinkin jos on ns. säteilylämmitin, eikä oikeasti vedessä oleva, saattaa jopa sotkea auton omia kylmäkäynnistysjärjestelmiä.
    • ei 12V akkuvaroituksia enää vuoden takaisten alkuongelmien ja päivitysten jälkeen.
  • ilmastointi ja muu lämmitys
    • tuulilasin reunat ja sivuikkunat etenkin takana huurtuvat kostealla ja jäätyvät (sisältä) kovilla pakkasilla automaatti-ilmastointilla, koska sillä on typerä logiikka puhaltaa lämpö jalkoihin. Jos haluaa että ikkunat pysyy huurteettomina edes edessä, on suunnattava manuaalisesti tuulilasille + jalkoihin.
    • ajoittain ilmastointi puhaltaa käynnistäessä jostain syövereistään runsaasti kosteutta sisään
    • sähköiseen koko tuulilasin lämmitykseen tottuneelle CX-60:n ala- + vas. reunan lämmitys on säälittävä. En edes tiedä / ole huomannut miten ja koska toimii.
    • istuinten lämmitykset ok, ratin osalämmitys on säälittävä säätökohde
    • ilmastoinnin tuottama lämpö vaihtelee kun auto vaihtaa EV/ICE-moodia. Tyypillisesti ICE:llä joutuu nostamaan lämpötila-asetusta.
    • automaattinen akun lataus esilämmityksen aikana toimii nykyään.
  • alusta ja ohjaus
    • kovalla pakkasella jo valmiiksi kovahko alusta hakkaa tien pikkumuhkurat läpi
    • ohjauksen jäykistymistä en ole havainnut. Minulla on ohjausvaihde jo vaihdettu, mutta ilmeisesti tulee vielä takaisinkutsu (kaikille) tästä aiheesta.
    • käsittääkseni esisarjan jälkeisen iskaripävityksen lisäksi ainakin takapäähän olisi tulossa tarjolle iskaripäivitys, PHEV:issä mahdollisesti myös kallistuksenvaimennin. Toivottavasi tulee ja korjaa takapään pomppimisen routaheitoissa ja hidasteissa.
    • en ole havainnut kolinoita etupäästä, mutta etualatukien kumipuslat on rasvattu jo pari-kolme kertaa rutinoiden takia. Takapäästä kuuluu epätasaisella outoa naputusta etenkin kovemmilla pakkasilla, mutta saattaa olla myöskin takaluukku.
  • CX-60 neliveto on hyvä. Kitkoilla pärjää hyvin etenemisen suhteen ja auto lisää vetoa eleettömästi eteen, jos on liukasta. Sallii hieman sutimistakin.
Auto syksyn 2022 tuotantoa, käyttöönotto 2/2023, nyt noin 18tkm ja useampi huolto-/korjauskäynti takana.
 
Youtube pätkiä kun katsoo, niin CX60 vaikuttaa ihan kelpoiselta autolta, mutta tällä sivultolla se saa aika karujakin kommentteja, ainakin talvikäytön osalta. RAV4:n soppari tulee päättymään, ja CX60 olisi mielenkiintoinen vaihtoehto sitä korvaamaan ja kustannuksiltaan mahtuisi vielä firman antamiin rajoihin, mutta uskaltaisikohan vaihdon siihen tehdä. RAV4 ei enää ole vaihtoehtona.
 
Youtube pätkiä kun katsoo, niin CX60 vaikuttaa ihan kelpoiselta autolta, mutta tällä sivultolla se saa aika karujakin kommentteja, ainakin talvikäytön osalta. RAV4:n soppari tulee päättymään, ja CX60 olisi mielenkiintoinen vaihtoehto sitä korvaamaan ja kustannuksiltaan mahtuisi vielä firman antamiin rajoihin, mutta uskaltaisikohan vaihdon siihen tehdä. RAV4 ei enää ole vaihtoehtona.

Hienon auton aihio tämä on! Ehdottomasti valmiina tuotteena kykenevä haastamaan Saksalaiset/Ruotsalaisen premiumin, mutta keskeneräisyyttä autossa on ja olisiko jotain laadunvalvontaongelmaa tehtaalla, mene ja tiedä mistä nämä ongelmat autossa johtuvat.. 🤔

Tuosta liittämästäni videosta puuttuu useita oikeita vikoja joita omistajilla CX-60:n kanssa on.

Omalla kohdallani korjaamopalvelut ovat toimineet asiallisesti, mutta kaikkiin ongelmiin ei ole tällä hetkellä korjausta.

Onko täällä foorumilla omistajia tai entisiä omistajia joiden autot humisee/resonoi 50-70km/h nopeudessa?
 
Oma 7/23 mallinen yllättävän hyvin talvea kulkenut. Ei lohkaria, silti vasta -30 ja yli joutu muutaman kerran starttinappia painaan ja karkeesti käynnistyen. Lämpiää omiin tarpeisiin ihan ok. -30 kelillä saattoi tulla 12vvakku varoitus, mut sit hiukan pidempää ajoa, ei herjaillu enää. isoakku kyl näyttänyt 1km lukemaa koko todella kylmän aikana, vaikka ns. Tankissa voi 3/4 akkua. Ainakin esilämmitykset silti onnistuneet. Kulutus kympinmolemmilla puoililla kylmissä, vähemmän kuin volvon xc60 t8 oli.tykkään off rode asenos ajella nyt surkeassa kelissä ja mee kyl vaivattomasti eteenpäin. Ohjaus ym vikoja ei ole ollut, kesällä vaihteet hiukan tökkivät, tekivät päivityksen, ehkä hiukan auttoi, samoin joku takatutka päivitys, ei tee enää peruuttaessa paniikkijarrutusta puskista, ehkä ottivat herkkyyttä pois. iskarien yläosat voideltiin n6000km kohdalla, en nyt ole havinnut vikinää, voi tietty johtua talven muista meluista. Hankook nasta olleet kyl hyvät, pitoa on. Onkos suomes tehty muita piilo takaisinkutsu päivityksiä, joita vois käydä utelemassa huollossa? Ja tänään laturissa antoi jo nollakelis 36km arvaus km. Mutkateitä veikeä ajella vakkaripäällä, hidastaa mutkissa ärsyttävästi vauhtia, mut kaasullahan tota voi korjata
Vakkariin taitaa olla jokin päivitys. Minulla auto hidasteli vakionopeudensäätimellä ajettaessa ennen päivityksiä. Päivitysten jälkeen tämä ominaisuus on poistunut. En vain osaa sanoa, että mika se moduli on kirjainlyhenteeltään joka pitää päivittää. Mutta väitän että huollossa tietävät tämän ja hoitavat homman kun pyytää.
 
Omasta CX-60:stä löytyy kaikki tuossa yllä olevassa videossa mainitut ongelmat. Suurimpaan osaan on tullut parannuksia, mutta tunnistan yhä kaikkien noiden ongelmien olemassaolon, tosin lievempinä kuin alun perin. Ottaen huomioon, että ajoavustimiin ja muihin softajuttuihin tulee varmaan parannuksia optimointien myötä, suurimmat ongelmat ovat mielestäni ovat ihan rautaan perustuvia; isoissa heitoissa pomppiva jousitus (vaikka onkin ns. päivitetty malli) ja ohjaus (ei palauta kokonaan missään nopeudessa, huonohko suuntavakaus vaikka ohjausvaihdekin on jo vaihdettu jumituksen takia).

Humina/resonointi 50-70 km/h lienee erittäin yleistä, mutta uskon että sen taso vaihtelee ja ajajan/omistajan herkkyys havaita/tajuta se vaihtelee. Itsellä tuo ääni oli alun perin todella häiritsevä ja huomasin sen heti auton noudettuani, mutta kardaanin "tukilaakeria" tms. kohdistamalla se vaimeni sen verran että en ole ottanut vastaan tarjottua kardaanin vaihtoa ns. tasapainotettuun versioon, koska sekään ei ilmeisesti välttämättä tilannetta paranna, vaan saattaa jopa huonontaa. Nykyään tuota ylimääräistä ääntä on 55-65 km/h, mutta taso vaihtelee olosuhteiden mukaan, joskus en havaitse sitä ollenkaan. Mitään tärinää en ole havainnut, vain ääntä, joka tuntuu samanlaiselta "humputukselta" kuin olisi ikkuna raollaan kovemmassa nopeudessa. 120-130 km/h nopeudessa melutaso nousee taas huomattavasti, ja uskonkin että kyseessä on tuon saman äänilähteen toinen kertaluku. Koska melutaso on muutekin korkeampi, sitä on silloin vain vaikea erottaa/tunnistaa.

Itsellä oli aikoinaan vaihtoehtona Rav4, mutta sen ulkonäkö, sisustus ja sen laatuvaikutelma, jälkeenjäänyt "käyttöliittymä" sekä kevään 2022 hinnannousut karsivat sen vaihtoehdoista. Hybriditekniikaltaan Rav4 on kuitenkin ylivoimainen, ja polttomoottorin kulutus "akku tyhjänä" lienee liki 2 l/100km pienempi kuin CX-60:n. Neliveto Rav4:ssa ei kuitenkaan ole häävi CX-60:iin verrattuna.

Ensi viikolla taas huoltoon. Kyseessä 1-v. määräaikaishuolto, jonka yhteydessä olisi tarkoitus saada kaikki tekemättömät saatavilla olevat kampanjat ja muut softapäivitykset. Saa nähdä mitä parannuksia ja uusia bugeja on tulossa...
 
Sinänsä omaa rahaa ei olisi kiinni kuin autoedun muodossa, joten kulutuksen hienoinen nousu ei haittaa. Mutta ei kyllä huvittaisi kaikkien pikkuvikojen / ärsytysten vuoksi asioida suht tiuhaan korjaamon / huollon tiskillä. Tiloiltaan tämä olisi vaan juuri sopiva - yhtenä vaihtoehtona olisi Kia Sportage, mutta sen tilat ovat vähän siinä ja tässä omiin tarpeisiin nähden. Toki verotusarvo olisi pienempi ja melko koeteltua tekniikkaa.
 
Tuli eilestäin katsottua Kaara-tv:n jakso jossa oli tämä Mazdan mallin kunkkuversion eli 3,3 litrasen dieselin koeajo. Jännä kun netti pullistelee moitteita alustasta ( ja ohjauksesta/ tätä en ihan tarkkaan muista) niin Antti poika se kehui nämät ominaisuudet todella korkealle :cool:

Oli miten oli niin näin vanhana Mazda fanina kutkuttaisi päästä koeajamaan tämä kuningasmalli. Sieltä 80-luvulta lähtien Mazdan on saannut 'elävien' kirjoihin vaihtamalla siihen progressiiviset jouset ( alkuperäiset kun tahtoneet olla läpijäykkiä) niin

uskoisin tämänkin muuttuvan paremmaksi tuolla tempulla. Toki vähän 'tyhmää' puuhaa uuteen autoon. Oli polttoaine mikä tahansa niin kyllä vaan suorassa kuusmukisessa moottorissa on oma taikansa.
 
Onko muilla kokemusta startin sulamisesta? Onko siis kuinka yleinen "ominaisuus" autossa, kun meidän autosta se kerran jo sulanut ja vaihdettu.

Ja nyt auto taas samojen oireiden takia huollossa odottamassa, että ehtivät tutkia autoa paremmin..