https://tummennuskalvot.fi/

Mazda CX-5

Omassa CX-5 Touringissa TomTom laite oli juuri tuossa valokuvan tilassa ja siinä oli myös paikka muistikortille. 1/13 Touring varusteluun tehdasnavi ei kuulunut, vaan siitä joutui pulittamaan erikseen (880 e muistaakseni...).
 
Ei kuulunut kalleimmassa Exclusive varustelussakaan TomTom. Omasta Sendo Editionista löytyy, kartta ja peltipoliisi päivitykset ilmaisia.
 
Mites karttojen päivitys on onnistunut toolboxilla kotitietokoneella tuohon tomtomiin?
Itse taistelin pari iltaa ja sain aikaiseksi vain softaan jonkun päivityksen mutta en itse karttoihin.

Kovin nirsosti luki muistikorttia kahdella eri lukijalla. PC sekä MAC koneilla.
Lopputuloksena jokin päivitys softaan.
 
En varmaan ekaan vuoteen päivitellyt tuota, mutta alkoi herjailemaan välillä kesken navigoinnin u-käännöksillä ym. sekoiluilla. Enpä ole mikään tietsikka expertti, mutta PC koneella onnistui uusimmat kartat/tolpat.
 
jaris sanoi:
Ajettavuus ei mersulle pärjää, varsinkin ohitustilanteet on tuottaneet harmaita hiuksia, kaistan vaihdoissa vikuroi melkoisesti, pitänee viedä nelipyöräsuuntaukseen , josko siellä olisi jotain pielessä.

Ens viikolla menee pohjan pesuun ja suojaukseen, josko tällä muutamanvuoden ajelisi, niin saa siltä osin mielenrauhan ja saattaa tulevaisuudessa helpottaa myyntiä.
Alkaa pikku hiljaa tottua mazdan"ajo-ominaisuuksiin" ... ehkä aiemmin mainitsemani vikurointi oli vaan tottumattomuutta.

Tectyl- käsittelyn pahimmat tuoksutkin alkaa laimenemaan.

Kulutus on ihan positiivinen yllätys, vie saman bensaa, mitä edellinen dieseliä, toki mittaus matka on vielä lyhyt.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/853009.html
 
Mulla on juuri nyt yön yli ajossa uusi CX-5 . On kyllä pakko todeta että Luxury ladattuna on todella makea , maukas ja hyvin varusteltu auto. MUTTA: Kuka saakelin vajukki on päättänyt että tollaseen malmikasaan laitetaan 2 litranen vaparikone ? Ei vääntöä , ei sitten yhtään . Liikenteen sekaan polkeminen vaatii jo työtä .  Menee omassa luokituksessa jo vaarallisen hitaaksi ! Onkohan se 2,5 yhtään parempi bensakone ?  On nimittäin tässä pari muuttujaa ilmassa ja auton vaihtokin saattaa tulla eteen.
 
jaris sanoi:
Ohjekirjasta en nyt löytänyt, mutta eikös se muistikortin paikka ollut tuossa laatikossa, joka on minulla umpinainen...
Näissähän on kai kaikissa navi-valmius, laitetaan vaan navi-yksikkö tuon kotelon paikalle(johdot on kiinni kotelon pohjassa) ja tarvittaessa antenni radion päällä olevan ritilän alle, joissain autoissa on jo antennikin valmiina, omastani antenni puuttuu.

https://www.ebay.com/itm/Mazda-CX-5-2013-2015-New-OEM-Mazda-Navigation-System-KJY2-79-EZX-/201599462060

...ei vaan meinaa edullista purkuosaa löytyä ;)
 
Peruutus kameraa olen haikaillut, mut kaikkea ei valmiina saa, kun vanhojen kanssa pelaa... joten tilasin ameriikasta tuollaisen valmiin setin:
http://www.ebay.co.uk/itm/2013-2015-CX5-Mazda-Back-Up-Camera-System-Rear-View-Camera-Kit-INCLUDING-HARNESS/291365415740?hash=item43d6bb6b3c:g:SjoAAMXQkcZRmO6S

youtubesta löytyy hyviä videoita paneeleiden irroituksen esim:

Tuolle tuli hintaa 120€ kaikkinensa, siihen kuului jokin palvelu missä oli tullit tms. maksettu valmiiksi, paketti tuli kotiin 9-päivässä tilauksesta ja siihen kuului myös toimitusseuranta.

Asensin sen tässä lauantaipäivän kuluessa ja aikaa meni kaikkinensa ilman mitään kiireitä n.4 tuntia, vain kameralle piti porarta 19mm reikä tuohon peräkuukun muovipaneeliin, reikäterä kuului toimitukseen.


...jätin yhden kiinnitys klipsin pois , jotta sain kameran johdon sisään ilman reikien tekoa


Tuosta sisään ja tiivistemassaa ja teippiä reikään... tuo muovipaneeli on neljällä ruuvilla ja kolmella klipsulla kiinni, joten hyvin voi jättää yhden klipsun pois.


...sitten vaan johto muita johtoja seuraten peräluukun johtoläpiviennistä ja  sieltä kattoverhoilun ja sivuverhoiluiden rajassa tiivisteiden alla kojelaudan sisään ja radiolle, liitin kiinni ja kuva tulee näytölle !
 
jaris sanoi:
Peruutus kameraa olen haikaillut, mut kaikkea ei valmiina saa, kun vanhojen kanssa pelaa... joten tilasin ameriikasta tuollaisen valmiin setin:

Aiemmin mietin, miten parkkitutkille käy, kun niistä tuli animaatio näytölle.... nyt ne ilmoittaa tihenevillä piippauksilla, sen suunnan kaiuttimesta missa lähestyvä kohde on, joten niistäkin on edelleen ehkä iloa, eteenkin etututkista.
 
Jatketaan yksinpuhelua :rolleyes:

Tässä ei ollut minkäänmoista moottorinlämmitintä ja tähän bensanelivetoon ei lohkolämmitintä edes saa, joten ainoa valmiiksi suositeltu on öljypohjaan sijoitetettava säteilylämmitin.

Syksystä asti pohdin viitsinkö mitään laittaakkaan kun olen kokenut melko turhaksi tuollaisen säteilylämmittimen, eikä koskaan tiedä kauanko aion tällä ajaa :)
Tori.fissä tuli vastaan kohtuuhintainen, sopivan tehoinen(1kw) sekä ulkomitoiltaan passeli, käyttämätön letkulämmitin pumpulla, isompitehoinen ei käy työmaan sähkörajoitusten tähden.

Lämmitin sopi hyvin lämmityslaitteen paluuletkuun ja kierrättää siis vettä vastakarvaan, lämppärin letkusta lähti parikymmentäsenttiä pois, jonka korvasin mutkaletkun pätkällä(2 mutkaa) jotta sain siirrettyä lämmitintä pois pakosarjan välittömästä läheisyydestä, lähinnä sähköliittimen tähden, alkuperäinen letku meni tuon 7.A:n vieressä.



Lämmitin on helppo ja nopea poistaa tarvittaessa(asennettaessa ei ollut takeita lämmityksen toimivuudesta) kokonaiskustannukset 70€ sis.lämmitin,defa kaapeli huutonetistä sekä mutkaletku.Nestettä tuli pois niin vähän, että korvaan vedellä.

Lämpötila mittauksia obd:n kautta:
Alkulämpö 0
10 min    20˚C
30min      32˚C
1h          39˚C
1,5h        43˚C

Lämmitin lämmittää sittenkin, pakkasia odotellessa, josko enää tänätalvena tänne etelään tulee.

Bensankulutus nousi edellisellä tankillisella yli 8litran, pakkasien vaihdellessa -15˚ ja -25˚ välillä, ajossa oli myös muita kulkuneuvoja ja siksi edellinen tankkausväli yli kk, mutta pakkasista huolimatta mielestäni kuitenkin kohtuullista :) ja auto lämpiää nopeasti sekä moottori käy todella kovilla kierroksilla kylmänä muutaman minuutin, mikä on kai kaikkien suoraruiskutus bensiinien vaiva päästöjen hillitsimiseksi.
 
Aika erikoista jos ei kunnon lämppäriä saisi tuohon. Luulisi siinä lohkossa olevan sama reikä mitä muissakin malleissa.

On muuten tuo bensa manuaali nelikko sellainen paketti mikä kiinnostaa itseänikin. Hieman arvokkaita vielä käytettyinäkin.

jaris sanoi:
Lämmitin lämmittää sittenkin, pakkasia odotellessa, josko enää tänätalvena tänne etelään tulee.

Viikon päästä -15c..
 
Kennedy sanoi:
Aika erikoista jos ei kunnon lämppäriä saisi tuohon. Luulisi siinä lohkossa olevan sama reikä mitä muissakin malleissa.

On muuten tuo bensa manuaali nelikko sellainen paketti mikä kiinnostaa itseänikin. Hieman arvokkaita vielä käytettyinäkin.

Viikon päästä -15c..
Juu, kyllä siellä sama reikä löytyy kun muistakin(punaista liimaa)


...mutta ilmeisesti nelikossa on tuo tukirauta jota ei etuvedossa ole tai se on erilainen, no joka tapauksessa pakosarjan ja tuon raudan väli jäänee niin pieneksi, ettei saatavilla(defa,calix) olevat lämppärit mahdu ja lisäksi homma pitäisi tehdä sokkona, sillä alakautta ei pääse eikä näe ja yläkautta ei näe

Ameriikasta löytyy sopivia lohkolämmittimiä, mutta ei sovi meille.

Tuossa vielä kuva kuinka timco sylkee vettä:

 
CX-5 Mazdalla on harvinaisen hyvä arvosana Vi Bilägare ruostetutkimuksessa, 4/5 tehdassuojauksesta. Parempi kuin monet uudet Volvot. Silti tuon akseliston ruostumisen olisi helposti voinut estää sellaisella edullisemmalla lisäturva-suojauksella.
 
Juuha sanoi:
CX-5 Mazdalla on harvinaisen hyvä arvosana Vi Bilägare ruostetutkimuksessa, 4/5 tehdassuojauksesta. Parempi kuin monet uudet Volvot. Silti tuon akseliston ruostumisen olisi helposti voinut estää sellaisella edullisemmalla lisäturva-suojauksella.
Niin, mitenkä mahtoi olla nuo ruotsin tutkimusten autot ovatko suoraan tehtaan jäljiltä vai maahantuontihuollossa lisäsuojattu ? ... suomen maahantuoja taisi/taitaa olla ainut pohjoiseuroopassa joka ei lisäsuojaa maahantuotaessa, näin olen jostain lukenut.
 
Kun katseli Vi Bilägare CX-5 testejä niin ainakin yhdessä mainittiin että ne suojataan erikseen Hollannissa Ruotsin markkinoita varten, joten voi hyvin olla että koskee kaikkia Ruotsissa myytäviä Mazdoja. Joten ei siinä taida Suomessa olla ihan 4/5 tason suojausta, täällä pitää itse viedä suojaukseen.
 
Näihin vanhempiin on peilinkääntö moottoreita ainakin Venäjällä uusittu, täällä luultavasti kaupataan koko peiliä, kun varaosaohjelma ei kuullemma tunne osanumeroa, joka on:
KDY0-69-15Z  , tämän päivän hinta 80€ ja sopii molemmille puolille.

Minullakin vasen moottori alkoi oireilemaan, joten vaihto tuli ajankohtaiseksi, rattaat porsii ja minun peili ei taittunut auki ilman apua ja jäi hieman heilumaan, sisään taitto toimi normaalisti.

Homma melko simppeli, mutta vaatii ovipahvin sekä koko peilin irroittamisen ja purkamisen.


 
Uusi mazda kuski ilmottautuu,eli tuli laitettua tuollainen cx-5 2.2 diesel koneella ja automaatilla vm-13.
Kansiremontti on tehty ja turbo vaihdettu,mittarissa 230tkm.

Kysymyksiä tulen esittämään aika paljon tästä,kuten miten on muilla näyttäny oikeasti kulutusta,n.7,5l tankkauksen mukaan sain,ajo oli aikalailla 110km/h lasissa ja pari ohitusta semmonen 250km matkalta,on ilmeisesti aika linjassaan kuten pitääkin?

Mitä kaikkea vaaranpaikkoja on tässä autossa yleisesti koneen suhteen/voimansiirron,ilmeisesti nokka-akselit?

Mikä on laatikon öljynvaihtojen väli,ja haldexin?

Kiitos ja anteeksi näin alkuun
 
Onkos noihin kysymyksiin tullut selvyyttä? Onko haldex 60tkm vaihtoväli?

Pari yksilöä tullut kaupan, jotka menisi budjettiin. Apukuskin penkissä ei varmaan ole korkeussäätöä, onko edes Exclusivessa?
 
Ei olisi pitänyt katsoa noita nokkaketju videoita yt:sta, aika heikko viritys Mazdallakin tuohon näköjään. Kapea yksirivinen ketju ja rattaista hampaita pois. Ketju hyppii koppaan asti ja tekee tuhojaan.

Panterokin tauolla foorumilta näköjään, niin sieltä ei kuulu kommentteja.

Onkos @moilanen88 millaiset kokemukset tulleet? Juuri tuollaista nyt kiikarissa itselläkin.
 
Älä osta dieseliä,alko moottori kolkattamaan aika pahasti ja dpf polttoväli tiheni,vaihoin paskan pois ennenku moottori hajosi. Kuskin penkki huono,ei kallistuksen säätöä ja ohjaamoergonomia on " menettelevä " muutenkin.

 
kahe sanoi:
Onkos noihin kysymyksiin tullut selvyyttä? Onko haldex 60tkm vaihtoväli?

Pari yksilöä tullut kaupan, jotka menisi budjettiin. Apukuskin penkissä ei varmaan ole korkeussäätöä, onko edes Exclusivessa?
Siis vaihteisto ja perät öljynvaihtoväli 180tkm, omaani tosin vaihdoin 120tkm, pienet öljytilavuudet, tuo kytkin on vaihteistossa ei omaa öljyä(tietääkseni), kyllä apparin korkeussäätö on tuossa Exclusivessa(muistaakseni) samoin nahkapenkit tulee tuossa varustetasossa.

Omalla ajellut jo yli 5-vuotta , enkä ole ajatellut luopua… voin bensakonetta suositella, menee vähällä,  varsinkin ilman perävaunua… vielä kun olisi automaatti…. on vedetty melkoisia (yli)kuormia mm.minikaivuria ja henkilönostinta(n.2500kg kytkentämassaa)
 
moilanen88 sanoi:
Älä osta dieseliä,alko moottori kolkattamaan aika pahasti ja dpf polttoväli tiheni,vaihoin paskan pois ennenku moottori hajosi. Kuskin penkki huono,ei kallistuksen säätöä ja ohjaamoergonomia on " menettelevä " muutenkin.
Eli perus ketjuongelmainen yksilö ollut. Löysin pari yt videota, missä ketju hakannut jo venttiilikopan kanteen. Aika heikko esitys tuo tosiaan. No laitoin vetoauton hankinnan jäihin kevääseen asti jo.
 
kahe sanoi:
Eli perus ketjuongelmainen yksilö ollut. Löysin pari yt videota, missä ketju hakannut jo venttiilikopan kanteen. Aika heikko esitys tuo tosiaan. No laitoin vetoauton hankinnan jäihin kevääseen asti jo.
Kyllä dieselin suurin murhe taitaa olla vuotavat suuttimet ja sitäkautta alakerran laakerit.