https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mazda CX-30

Mulla on nyt 4200 km. ajettu cx-30, enkä ole huomannut mitään tehon lisäystä kilometrien karttuessa. Asiasta ei mainittu myöskään hankinnan yhteydessä.
 
Kyllähän se tosiaan kuulostaa vähän erikoiselta jos noin paljon rajoittaisi tehoa sisäänajon aikana eikä tästä ainakaan helposti löydy mitään tietoa netissä.
 
Uti sanoi:
Jos noin olisi, ei Mazda olisi antanut 180-heppaisia ympäri maailmaa autolehtien testeihin ennenkuin ne olisi sisäänajettu. Vaikea uskoa.
Ja USA:ssa kuluttajajärjestöt haastaisivat Mazda oikeuteen, jos ilmoitetut tehot poikkeaisivat esitetyllä tavalla auton luovutuksen jälkeen asiakkaalle ilmoittamatta. Myöskään Suomessa ei Mazda ole ainakaan julkisesti informoinut puuttuvista hepoista.
Uti

Itsekään en yleinsä näihin sisäänajo-ohjelmiin tai Vaikkapa ”oppiviin” laatikoihin usko.

Jännä on se, että kun kävin x-moottorin ajamassa, kun niitä alkoi liikkeisiin tulemaan niin tällöin myyjä sanoi, että maahantuoja on ohjeistanut kertomaan aina ennen koeajoa autossa olevan kyseisenlainen sisäänajo-ohjelma ja kaikki tehot eivät ole heti käytössä.

Tiedä sitten.
 
Mazda ei tosiaan julkisesti ole tästä informoinut, itse sain tämän tiedon myyjältä. Nämä tehonlisäykset ovat kyllä omasta mielestäni olleet selkeästi havaittavissa kilometrien karttuessa (nyt 8 tkm takana). Samaa mieltä olen siitä, että typeräähän tuo on testien kannalta, jos ovat antaneet autoja testeihin ilman sisäänajoa. Mutta täytyy autoa / moottoria suunnitellessa ottaa huomioon muutakin kuin hyvät tuomiot lehdistöltä. 
 
kolli sanoi:
Mulla on nyt 4200 km. ajettu cx-30, enkä ole huomannut mitään tehon lisäystä kilometrien karttuessa. Asiasta ei mainittu myöskään hankinnan yhteydessä.

Kuinka usein se poljin on tulipeltiä vasten ? Ei ne hevoset siellä alakierroksilla majaile.
 
Itse asiassa aika fiksu toiminto, jos auto rajoittaa tehoja sisäänajon aikana, koska sisäänajoja varmasti laiminlyödään muuten usein. Vähän kuin vanhemmissa M-Bemareissa laskeva punaraja moottorin ollessa kylmä.
 
Näitä juttuja sisäänajokartoista ECUssa kiertää huhuna merkistä riippumatta. Käytännössä noita ei ole koskaan löytynyt todistettavasti miltään merkiltä.
 
Tästä uudesta Mazdan ihmemoottorista oli paljon ennakkokohua. Kun sitten autolehtien koeajoissa tehoa tuntui puuttuvan ja kulutuskin nousi litroilla luvatusta, oli tilaus tällaisille jutuille. Ilmeisesti yksi syy odotuksia vaisumpaan kulkuun ja kulutuksen numeroihin on em. moottoreiden yhteydessä oleva automaattivaihteisto. Suorituskyky ja kulutushan on ihmemoottorissa ihan hyvällä tasolla, lupaukset ja odotukset vain olivat suuremmat. Olen ajanut CX30:llä ja ihan mukavalta tuntui.
Ja kaikissa autoissa suorituskyky paranee ja kulutuskin tippuu kilometrien karttuessa.
Uti
 
Bawuka sanoi:
Kuinka usein se poljin on tulipeltiä vasten ? Ei ne hevoset siellä alakierroksilla majaile.

Tottahan se on että harvoin poljin pohjassa ajetaan. Siitä kertoo ajotietokoneen keskikulutuskin, 5,6 l.
Täytyypä sopivassa kohtaa aamulla polkaista, tekee hyvää koneellekin.
 
Kävin koeajamassa Skyactiv-X koneella.

Aivan älyttömän mukava auto. Istuimet oli hiukan pienet läskibodarille, mutta hyvin tukevat ja asento tuntui kyynärnojineen luontevalta.

Materiaalit tyylikkäät ja siistit. Ajotietokone simppeli, kuin olisi eilen käyttänyt.

Koneessa riitti puhtia. Ei mikään raketti, mutta tuntuma, kuin olisi joku 1.5tsi tai vastaava alla. Kulutus pyöri maantiellä ja moottoritiellä 4-5l välillä taajamassa lienee jotain 6-7l. Hieman vaihdot tuntuu laatikossa, mutta ei häiritse. Ehkä osalle häiritseväksi tekee se, että tiedostaa yleisesti asian.

Ohjaus palautti loistavasti ja ohjaus säädetty tuntumaltaan miellyttävän jäykäksi. Auto ei turhia kallistele, mutta mukavan pehmeä kuitenkin töyssyissä.

Sisätilat olikin sitten se ongelma näin perheelliselle vaikka ulkomitat antaa muuta ymmärtää.
187cm pitkän kuskin taakse ei mahdu meikäläisellä edes jalkaterät sisään.
Edessä tilat toki hyvät, mutta vielä pitäisi vuosi pari mennä sällin selkä menosuuntaan, joten ei tämä auto ainakaan ole vaihtoehto.
Takakontissa tilaa sen verran, että ei tainnut juuri erota Clion +- 350l takakontista.
Sääli.