https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mazda 3 (2013-)

Tänään tuli otettua kylmätyypit ja onhan tuo kolmonen kyllä varsin mukavan oloinen sisältä. Hiilikuitua jäljittelevät muovit olivat vähän ikävän näköiset, mutta eivät sen rumemmat kuin edelliskopan Golfeissa. Lisäksi halvempien varustelutasojen mittariston toteutus ei ollut omaan makuun, Luxuryn toteutustapa sen sijaan on. Ajoasennon sai ihan kelvoksi, takapenkkiläiselle jäi itseni taakse erittäin hyvin tilaa ja kokonaisuus miellytti enemmän kuin vaikkapa Golf VII. Ulkopuolen suhteen muotoilu melkeinpä vaatii isoja vannekokoja (samoin kuin kutonen) ja silloinkin jään kaipaamaan jotain lievää korisarjaa, mutta ei tuota rumaksi kehtaa pienilläkään vanteilla haukkua. Eniten kolmosessa ehkä kaihertaa tuon 165-heppaisen bensakoneen uupuminen. Hinta toki kipuaisi aika korkealle tuon kanssa, etenkin korkeammilla varustetasoilla ja automaatilla, mutta vastaava Golf taitaisi silti olla selvästi kalliimpi.
 
Kappas perhanaa, kiitos vinkistä. Löytyy tosiaan sekä erikseen ostettavissa, että isompi paketti, johon kuuluu 18" tummat vanteet, madallussarja ilman katsastusta sekä spoilerihärpäkkeet. Hinta on hieman suolaiset 3999,0 e. :eek:
 
Saaristotiellä pitkä pätkä uutta asvalttia...olipa hiljaista menoa  :) Mahtaako säilyä näin hyvänä vai muuttuuko pinta kuluessaan karkeammaksi ja kovaääniseksi ?? Nyt oli kolmonen todella miellyttävä auto ajaa, nopeusrajoitukset tosin oli pudotettu alas.
 
Tulipa koeajettua kunnolla Mazda 3 HB 120 hv:n bensakoneella ja manuaalilla muutama viikko sitten. Tässä hiukan tuntemuksia:

-tosi näppärä auto ja kiva pyöritellä pääkaupunkiseudun liikenteessä. Maantielle en ehtinyt, mutta kehä kolmosta sahatessa hiukan 'maantie'-tuntumaakin sai.

-120 hv bensa oli yllättävän tehokkaan tuntuinen ja alavääntöä oli mahtavasti. Kun omakin CX-5 2,2 D on kolmosella ajettava kadunkulmasta käännyttäessä, saattoi kolmosessa tarjota jopa nelospykälää. Kone ei valittanut, ääni muuttui hiukan ja kiihtyvyys oli tietysti eriiiittäin rauhallista, mutta selvisi yskimättä. Autokouluauto, sanoisin.

-pienempiä vaihteita ja kaasua tarjotessa autokin liikahti jo ripeämmin, mutta eihän se mikään raketti ole

-kulutus oli bensakoneeksi erittäin kohtuullista. Auto oli lähes uusi, 500 km ajettu ja tietokone näytti lähes seitsemän litran kulutusta. Joku oli luukuttanut näköjään kunnolla. Omassa ajossa keskikulutus laski noin litran verran, eli 'normaali'-lähiöajossa mentiin jo reilusti alle kuuden

-karkealla asfaltilla autossa oli melua CX-5:sta enemmän, mutta uudella asfaltilla ero tasoittui ja äänitaso oli OK

-hmm, täytyy sanoa, vaikka D-mies olenkin, että tämmöinen uuden sukupolven bensakone on ajossa erittäin miellyttävä

-päivän pyörittelyjen jälkeen autoa palautettaessa siihen oli jo täysin tottunut (CX-5:n ja kolmosen hallintalaitteet ovat hyvin samankaltaiset) ja pientä haikeuttakin tuntui avaimia luovuttaessa. Jos olisi kakkosauton tarvetta, voisi kolmonen hyvinkin päätyä omallekin pihalle.
 
Mazda on ihan hieno ja luotettava auto. Harmi kun eivät ilmeisesti ole saaneet kuntoon tuota maalaus ja korin suojauspuolta.

Ainakin itse olen bongannut kakkossukupolven kolmosia, joista paistaa ruoste takakaarien kohdalla. Epäilemättä tällöin ruostetta lienee jo muuallakin.

En tiedä mistä kiikastaa mutta Mazdalla ei ole tuo homma lainkaan hallussa.
 
No ei tietenkään tarkoita mutta mazdalla on ollut jo pidemmän aikaa todella isoja ongelmia ruostumisen kanssa. En tiedä mistä johtuu.

Itse olen varovaisen pessimistinen että muutosta on tapahtunut, mutta odotellaan miten uudet automallit kestävät. Siihen asti en edes harkitse mazdaa, mitään mallia vaikka auto muutoin on kiinnostava ja hyväkin.
 
rosso sanoi:
Mazda on ihan hieno ja luotettava auto. Harmi kun eivät ilmeisesti ole saaneet kuntoon tuota maalaus ja korin suojauspuolta.
...
Käydessäni Mazdan tehtaalla Japanissa tämän vuoden huhtikuussa (vierailusta on oma topikkinsa AS:llä), siellä esiteltiin Skyactiv-mallien kokonaan uusittua tuotantotekniikkaa. Malliautona oli CX-5, joka on sarjan ensimmäinen. Uusi Mazda 3 on sarjan kolmas, jossa sovelletaan tuota samaa tuotantotekniikkaa.

Siellä kiinnitti huomiota auton maalaus, jossa teknologia oli uudistettu kokonaan. Tarkemmin ei siitä jyvälle päässyt, koska esittelytaulut olivat Japaniksi. Silti uskon, ettei sitä varmaan huonommaksikaan ole kehitetty kuin mitä entinen oli. Aikahan sen sitten näyttää. Maalipinnalla on kolmen vuoden takuu, joka on yleinen muissakin nykyautoissa.

Korilla on 12 vuoden puhkiruostumistakuu, joka on sama, kuin useimmilla muillakin autoilla. Omasta mielestä, jos autoa aikoo pitää pitkään on tähän luottaminen vähän itsepetosta auton merkistä riippumatta. Olen tutkinut noita takuuehtoja sekä Mazdassa, että Skodassa ja näyttivät olevan aika samanlaisia. Kumpikin edellyttävät vuosittaisen korin kuntotarkastuksen.

Noin pitkällä aikavälillä korin kuntoon vaikuttavat jo merkittävästi omat auton hoitotoimenpiteet, siksipä nuo vuositarkastukset ovatkin. Entä jos 8 vuoden jälkeen tulee hylsy ja korille vaaditaan korjausta tai jotain ruoste-estokäsittelyjä. Näitä kun pähkäilin päädyin siihen, että kannnattaa itse ruostesuojata auto heti uutena; se on halvempaa ja silloin saa myös kaikkein tehokkaimman suojan. Nuo suojauskäsittelyyn käytetyt rahat (0,6 ke) saanee auton paremmassa vaihtoarvossa takaisin vuosien mittaan.
 
Ei vielä käyttökokemuksia koeajoa pidemmästä ajosta mutta niitä kirjoittelen kunhan auto saapuu eli kolmonen tilattu ja odottavan aika on pitkä  8)

Auto muuten tuntui "käteen sopivalta" eikä oikeastaan muuta moitittavaa tullut esille kuin se rengasmelu. Ensimmäinen projekti tuleekin olemaan lisä-äänieristyksen laittaminen joten heti pääsee tutustumaan uuteen autoon pintaa syvemmältä  ;D

Päivitettyjä/uusia käyttökokemuksia olisi mukava kuulla lisää.
 
mmnnmm sanoi:
Ei vielä käyttökokemuksia koeajoa pidemmästä ajosta mutta niitä kirjoittelen kunhan auto saapuu eli kolmonen tilattu ja odottavan aika on pitkä  8)
Tervetuloa foorumille! Minkäslainen kolmonen tilauksessa?
 
P.Alikka sanoi:
Tervetuloa foorumille! Minkäslainen kolmonen tilauksessa?

HB Premium Plus manuaali ja 2.0 bensa.

Navin olisin ottanut mutta suolainen hinta.. tietääkö kukaan onko se asennus tyyliin "töpseli kiinni" eli löytyykö rautapuolella kaikki palikat jo valmiina ja siihen sitten ladataan kartat/aktivoidaan?


 
Paikallisen jälleenmyyjän mukaan se on juuri noin eli voi asennuttaa milloin vaan myöhemminkin. Tai ainakin keväällä se oli näin kun Mazdasta tarjouksen otin.
 
mmnnmm sanoi:
Päivitettyjä/uusia käyttökokemuksia olisi mukava kuulla lisää.

Kokemusta tuli navin karttojen päivityksestä.

Helppoa kuin mikä.

1) SD-kortti (missä kartat yms tiedot on) autosta mukaan
2) tietokoneeseen SD-kortti kiinni
3) Mazdan navisovelluksen lataaminen internetistä
4) avaa sovellus, rekisteröi itsesi ja valitse sovelluksen valikoista päivitys -toiminto

Automaattisesti päivitti kartat, ohjelmiston jne. Muutaman tunnin niitä asenteli, n. 4,5Gb oli päivitettävien tiedostojen yhteiskoko.
 
Odotus päättyi tuossa viikolla ja nyt on muutama päivä ajeltu uudella kolmosella  8)

Kaikinpuolin hyvät ensifiilikset mitä nyt koittaa taas totutella keppivaihteiseen.
Aikoinaan koeajoin auton dieselillä joten ennen tätä ei kokemusta bensasta ollut ja ihan mukavaltahan tuo tuntuu näin alkuun. Muutamia miinuspuolia;

Moottori: Veto ei ihan tasaista alle 2000rpm, ehkä pientä nykimistä tjms. ja voimattoman oloinen.. vaikea selittää. Ehkäpä korjaantuu kun kilometrejä kertyy.

Vaihteisto: Takertelee ja hieman jäykän oloinen. Kolmosvaihdetta saa välillä houkutella pariinkin otteeseen sisään. Toivon laatikonkin notkistuvan ajan myötä.

Loput onkin positiivista ja niistä sitten lisää kun saa tuon sisäänajon suoritettua  :)

 
Onnittelut uuden auton johdosta  :D
Kummalla bensamoottorilla otit auton ? Sisäänajossa tuo vielä varmaan on, notkistuu kilometrien myötä.
 
Onnittelut uudesta autosta! Eilen tuli tankille samaan aikaan uusi kolmonen, oli kyllä tyylikäs peli ja upean värinen. Olisiko ollut blue reflex. Kun kävin viime talvena Mazdan koeajamassa, takelteli siinäkin yksilössä kolmos vaihteen kytkeytyminen. Uuden karhea autohan sekin oli, ehkä tuokin vertyi kilometrien myötä. Kannattaa kuitenkin käydä vielä varmistamassa huollosta onko tuo yleisempikin vika/ominaisuus.
 
Kyllähän se paremmin toimii kun auton ajaa kunnolla lämpimäksi mutta silti häiritsevästi takkuilee. Niin ja 2 litraisella bensalla oli. Ensi viikonlopulle voisi suunnitella vähän äänieristystä kun alkoi nastatkin rapisemaan alla.
 
Hakkapeliitta kasien nastaropina on jo vaimentunut ajettujen kilometrien myötä ja rengasmelu on jopa vähäisempää kuin kesällä ! Toyo gummit eivät tässä ominaisuudessa ole kovinkaan hyvät.

Tuulilasinpesurit ansaitsevat erityismaininnan, suihku on voimakas, osuu oikeaan kohtaan tuulilasilla ja lisäksi käyttää vähän pesunestettä.
 
Kävin eilen pikaisesti koeajamassa 2-litraisella koneella varustetun manuaaliversion uudesta kolmosesta. Varustetasona oli Premium ja alla 16":n vanteille laitetut contin kitkat. Nopeat huomiot:

+Kuskin paikalla melkein kaikki kondiksessa: Käsijarru erittäin luontevalla paikalla, molemmille käsille löytyy kyynärnoja oikealta korkeudelta myös keskimittaiselle, vaihdekeppi on hyvällä paikalla ja ratti tuntuu hyvältä kädessä. Säätönamiskatkin löytyvät varsin hyvin eikä suuria ärsytyksen aiheita löydy.
+Alusta varsin mukava.
+Melutaso odotuksia matalampi.
+Moottorin käyttöominaisuudet.
+Vaihteet loksahtelivat luontevasti paikoilleen.
+Kuskin istuin tuntui sopivan omalle selälle.
+Kytkin riittävän kevyt käyttää.

-Kuskin istuin ei ollut täydellinen: Vähän pehmeän, halvan ja höttöisen oloinen omaan makuun ja säätövaraa alas olisi saanut olla sentti tai pari enemmän.
-Rengasmelua olisi rengastus huomioon ottaen voinut olla vähemmänkin.
-Ohjaus ylitehostettu ja tunnoton.
-Ajotuntuma vähän vempula (pehmeä alusta + tunnoton ohjaus + korkeaprofiiliset kitkat).
-Viiksien kiertokytkimien käyttöergonomia (kehnosti muotoillut ja turhan jäykät).
-Valot tuntuivat tehottomilta.
-Kytkinpolkimen liike turhan suuri.
-Multimediasysteemin käyttölogiikka ei paras mahdollinen.

Motarille en kerennyt, joten moottorin puhdikkuudesta ei päässyt syntymään kunnollista kuvaa. Ykkösellä pystyy kiihdyttämään mittarin mukaan kuuteen kymppiin ja ainakin tuo kiihdytys sujuu ripeähkösti, eikä puuttuvaa ylävääntöä kerkeä juuri noteerata. Ohjaustunto saattaisi vuorostaan parantua 18":n vanteilla ja kesärenkailla. Alustassa taas on varaa kiristää, joten neljän tonnin hintaiseen aero sport -pakettiin sisältyvät madallusjouset tuskin onnistuisivat tekemään autosta kivirekeä. Kaiken kaikkiaan perusmalli vaikutti kuitenkin varsin pätevältä peliltä.
 
Tuo kolmosen penkki ei paallepain nayta juuri kummoiseltakaan, mutta ihmeen hyva siina on istua. Tukee oikeista kohdista eika paikat puudu pitkilla reissuilla 185/85 allekirjoittaneella.

Hakkapeliitta kaseilla ohjaustunto on parempi kuin alkuperaiskumeilla. Kevyt tuo on kaannella, mutta tayssahkoiseksi mielestani oikein hyva. Peugeot 406 ja Passat C hydraulisena tietysti ovat huippua, mutta se aika on jo mennyt, eika koskaan palaa....onneksi vanhassa Audissa tuo viela on  ;D
 
Kiireessä tuli unohdettua, pahoittelen. ;) Kolmonen on toki ulkoisesti kivan näköinen (isoilla vanteilla varustettuna) ja sisälläkin design on omaan makuun onnistunut. Kokoluokassa (ei hintaluokassa) ei heti tule mieleen sellaista, joka olisi selvästi komeampi.

Muotoilultaan tuossa kolmosen penkissä ei ole tosiaan suuremmin valittamista lyhyellä matkalla. Jämäkämpi pehmustus sekä eri verhoilumateriaali ja design vaan olisivat enemmän omaan makuun. Ohjaustunnon osalta kolmosta voinee verrata vaikkapa CT200h:n normal -tilaan. Kummankin kanssa pärjää, mutta kumpikaan ei kerro tien pinnasta oikein mitään. CT200h:n alusta on selvästi jämäkämpi, mikä tekee yleisfiiliksestä tarkemman. Toisaalta ihan Citroën C5:n tasolla ei kolmonen tunnottomuudessaan ole ja tuokin ohjaus on ihan toimiva sitten kun siihen tottuu. Ennakko-odotukset olivat varmaan vain vähän sporttisemmassa suunnassa kuin mitä todellisuus tarjosi.
 
Juu, kolmonen on kansanautoluokkaa ja Mazdan syomahammas ympari maailmaa ! Mutta varsin onnistunut paketti eika mitenkaan tylsa.