https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mazda 2 Hybrid (2021 ->)

Tommi1967

Uudenkarhea
Liittynyt
20.8.2022
Sain hankittua uuden Mazda 2 hybridin kun Toyota Yariksia ei maassa ollut myynnissä uutena ainuttakaan. Identtinen auto kumminkin on. Mazdankin kohdalla piti tyytyä Agile Comfort plus Safety Pack -varustetasoon, parasta Selectiä kun ei saatavilla ollut.
Mielenkiintoista tulee varmasti olemaan kaikki varaosa- ja tarvikehankinnat, osat kun on Toyotaa, eikä niitä välttämättä kaikkia kovin aktiivisesti brändätä Mazdan merkin alle. Hyvänä esimerkkinä asennutin moottorinlämmittimen, eivät löytäneet sopivaa ennen kuin mainitsin korjaamolle, että etsikää Yariksen lämppäriä, niin löytyy. Turha siis lähteä ostamaan vaikka lasinpyyhkijän sulkia Mazda 2 hybridiin, taatusti ei löydy.
 
Toyota on aiemminkin myynyt autoja muille valmistajille "badge-tuunattuna" ja harrastavat he yhteishankintoja itsekin.

Meillä oli aikanaan taloudessa VW Taro, joka oli siis omaa sukua Hilux. Tuo oli kyllä ihan täysin Toyotaa koko auto, joten eiköhän tämän Mazdankin kanssa sama tilanne ole. Hyvä vaan itsellä tietää nuo erot mistä saa mitäkin sulkaa, lämmitintä yms. :)

Eroaako Mazdan infotainmentti Toyotasta miten paljon?
 
ConD sanoi:
Eroaako Mazdan infotainmentti Toyotasta miten paljon?
Erittäin hyvä kysymys! Käynnistäessä logot on tietysti Mazdan, muutoin ei ole mitään eroa (verrattu myös käyttöohjeita). Paitsi yksi todella omituinen. Mazdaan ei nimittäin saa navigointia mihinkään varusteversioon edes lisävarusteena, vaikka Yariksessa se on mukana melkein kaikissa. Lienee jokin lisensointikysymys.

Sekin ero on, että Toyotaan saa manuaalin pdf:nä netistä, Mazdaan ei. Toyotasta en tiedä, mutta yllättäen Mazdan hanskalokerossa on auton käyttöohjekirja painettuna 600-sivuisena tiiliskivenä. Siitä 150 sivua erilaisia sertifikaatteja, ja lopputuloksena hanskalokeroon ei mitään muuta mahdukaan, jos se manuaali on mukana :-\
 
Tommi1967 sanoi:
käyttöohjeita). Paitsi yksi todella omituinen. Mazdaan ei nimittäin saa navigointia mihinkään varusteversioon edes lisävarusteena, vaikka Yariksessa se on mukana melkein kaikissa. Lienee jokin

Kännykkä piuhalla kiinni ja on Apple Car Play tai Android Auto käytössä?
 
Tommi1967 sanoi:
käyttöohjekirja painettuna 600-sivuisena tiiliskivenä.

Tässä kohtaa kehitys on 50 vuoden aikana mennyt todella huonoon suuntaan. 70-luvun autoja kaikki osasivat käyttää ilman manuaalia. Nyt tarvitaan satoja sivuja.
 
antsu sanoi:
Tässä kohtaa kehitys on 50 vuoden aikana mennyt todella huonoon suuntaan. 70-luvun autoja kaikki osasivat käyttää ilman manuaalia. Nyt tarvitaan satoja sivuja.

Minusta se manuaali on paremminkin aloitteleville, ei teknisesti orientuneille ja senioreille. Koeajaneena pääsin nopeasti jujusta kiinni, kun vähän viitsin nähdä vaivaa valikkojen selailuissa, jotta sain selville tärkeimmät näkymät koeajoon kuten kulutus. Minusta ennemminkin autojen hintakehitys on mennyt huonompaan suuntaan ja samoiten myös niiden kestävyys. Jos ennen pystyi ajaa huolettomasti useita satojatuhansia niin nykyään useimmat merkit kärsivät huonontuneesta laadusta. Ainakin korjaaminen on hankalampaa ja näin myös kalliimpaa.
 
No ennen autot noudattivat pääosin fysiikan lakeja. Nyt toiminta perustuu tietokoneen softatekijän ajatuksiin joita ei voi aina tietää tai edes arvata.
 
antsu sanoi:
Tässä kohtaa kehitys on 50 vuoden aikana mennyt todella huonoon suuntaan. 70-luvun autoja kaikki osasivat käyttää ilman manuaalia. Nyt tarvitaan satoja sivuja.
Niin eihän sitä manuaalia oikeasti mihinkään tarvitse, valikoita kahlaamalla löytää tarvitsemansa nopeammin kuin manuaalia selaamalla. Suurin ongelma siinä on se, että vastuukysymysten vuoksi kirja on täynnä itsestään selviä varoituksia ja huomautuksia ja siitä se sivumäärä tulee. Varsinaiset käyttöohjeet mahtuisivat hyvin muutamaan kymmeneen sivuun.

Ja silti mahtavasta sivumäärästä huolimatta sisältö on puutteellinen, en nimittäin ole löytänyt kirjasta tietoa lasinpesunestesäiliön tilavuudesta :-\
 
Samoin tuli hankittua Mazda Yaris agile comfort varustuksella pitkälle samoista syistä. Uutta Toyotaa olisi joutunut odottamaan 03/2023 asti ja joitain värejä pidempään.
Digissä joo loistaa Mazdan logot, mutta kun ovet ja takatilat äänieristi niin valmistajan stanssit kaikkialla.
Mitään äppiä en saanut autoon yhdistettyä kokeilin Mazdan ja Toyotan versioita, toinen Toyotamme löytyy helposti "my toyotasta". Kyselin jo että huoltaako Toyotan valtuutettu kys. auton ja huoltaahan se.
 
Moottori 1972 sanoi:
mutta kun ovet ja takatilat äänieristi niin valmistajan stanssit kaikkialla.

Mikä oli mielestäsi eristyksen vaikutus?
Oma kokemus Yariksesta on Nokia R3:lla ihan hyvä, mutta meluisilla Bridgestone ecopioilla melua on jo kovin paljon.
 
Käytin eritykseen stp silveriä ja ctk elastic 6mm sekä jotain kenno eristettä verhoitu muovien alle, renkaat contin eco jotain kesä. Pyöräkoteloihin laitoin muovin alle palat stp ja ctk niin myös konepeltiin tuli laitettua stp:tä palaset. Ulkopelleistä koputeltua pelti ei enään soi ja sitä verhoilu muovien kopina muuttui :p.

Mielestäni hiljeni jonkin verran etenkin 100-120 + nopeuksissa, hyvä hiljanen alle 90. Radio soi mukavemmin.
Auto jotenkin mielyttävämpi sisäääniltään kuin RAV4 (2020), sekin eristetty samalla viisiin.
 
Tulikin sitten asiasta tietämättömille hauskaa ihmeteltävää kun vaihdatin Mazda Yarikseen talvirenkaat alle. Leasingfirma oli hommannut talvirenkaille todella avonaiset, 5-puolaiset aluvanteet. Auton kun laittaa parkkiin, niin vanteen puolien välistä loistaa jarrusatulan aukosta jarrupalan musta tausta, jossa lukee kookkain valkoisin kirjaimin "TOYOTA"  ;D
 
Mazda versio kulutti tämän testaajan testissä 0,2 litraa Yarista vähemmän ja oli testilenkillä kaikkein vähiten kuluttanut auto:

 
Taktinen sanoi:
Mazda versio kulutti tämän testaajan testissä 0,2 litraa Yarista vähemmän ja oli testilenkillä kaikkein vähiten kuluttanut auto:

Joo, tuohon on syynsä. Mazda nimittäin käyttää paremmissakin varustetasoissa hieman kapeampia renkaita ja 15-tuuman vanteita vs. Toyotan leveämmät kumit 17-tuuman vanteilla. Ainoastaan kalleimmassa Select-varustelussa Mazdassa on 16-tuuman vanteet. Ero näkyy myös virallisissa WLTP-kulutuksissa tuon 0,2l/100km suuruisena, ja CO2-päästöissäkin noin 10g/km. Autoa hankkiessa ihmettelin mistä se ero kulutuksissa ja päästöissä tulee, mutta jostain lehtiartikkelista selvisi yhteys rengaskokoon.
Itselläni kun ei ole tarvetta herättää huomiota näyttävillä vanteilla ja renkailla, tekee Mazdan hillitty rengastus järkevän kokoisilla vanteilla autosta erinomaisen mukavan ja hiljaisen.
 
Tähän härveliin ei kai ole mitään konstia saada esim. viihdelaitteiston päivityksiä tai saada kännykkäsovellusta toimimaan auton kanssa? Toyotan sovellus kun ei auton valmistenumeroa tunnista, vaikka Toyota onkin. Eikä tunnu tunnistavan Mazdankaan sovellus, auto kun ei ole Mazda, vaikka niin voisi valmistenumeron perusteella luulla.
 
Eipä ihme, ettei tähän säikeeseen juuri kommentteja tule, kun ko. autoja myytiin viime vuonna Suomessa kokonaista 123 kappaletta :ROFLMAO:
 
Tulipa vaihdettua kakkosauto matukkaan, onko tietoa/kokemusta käykö Yariksen rengaspaineanturit suoraan?

Pyysivät talvirengaspaketista 2500euroa, niin ei tullut yllättäen sitten otettua semmosta ja löyty täysin samanlaiset, mutta yariksesta.
 
Makuasia tietenkin, mutta minun silmääni Mazdan tekemä uusi keula tulevaan faceliftiin on tyhmän näköinen. Sukunäköä muihin Mazdoihin toki joo, mutta ei sovi kokonaisuuteen ei sitten vähääkään. Olisivat vaan tyytyneet vaihtamaan pelkät logot, kuten ennenkin.
 

Liitteet

  • 2024_mazda2_hybrid_germany_act-768x432.jpg
    2024_mazda2_hybrid_germany_act-768x432.jpg
    69,3 KB · Katsottu: 86