M
Makkis
Vieras
- 14.11.2014 klo 19:18 / Makkiksen Hakkapeliitta -blogi
Aloitellaanpa talvirengaskauden blogailu millaisena kokemukset niistä jatkuu, toinen talvi siis itselläni lähtee liikkeelle.
Tai no, talvi ja talvi. Talvi antaa vielä itseään odottaa joskin kahden viikon takainen mummolareissu lasten kanssa olisi kesärenkain jäänyt heittämättä ja tuolla viikolla kahtena aamuna olisi yksityistiemme yksi ylämäki jäänyt nousematta ja töihin olisi pitänyt mennä muilla keinoin. Varsinaista talviraportointia ei siis vielä pääse kirjoittelemaan. Palattakoon tuohon mummolareissuun hieman tuonnempana, nyt säät vastaa kesäolosuhteita.
Vuoden ja noin 10000 kilometrin jälkeen nastakato on pyöreä nolla niin vetävillä etupyörillä kuin rullaavilla takapyörillä. RS:n kanssa esiintyy nastarenkain pitohuoliakin mutta niin vaan on nastat pysyneet hyvin matkassa vaikka ajotyyliin kuuluu kyllä hapen syöttäminen solmun läpi juuri sillä virtauksella kun siitä vaan läpi menee. Myös kuluminen on marginaalista, tänä talvena ei tarvitse rengasratsioita vältellä eikä omatunto soimaa millään tapaa perheen ja omasta turvallisuudesta.
Olen aiemminkin kehunut Hakkapeliitta 8:n millintarkkaa ajettavuutta ja tältä osin siirtyminen kesärenkaista talvirenkaisiin antoi taas heti positiivisen fiiliksen. Tiedän, että urheilullinen ajo, paljas asfaltti ja talvirengas termeinäkin sisältää ristiriitoja vaan kun näin ei ole. Parempi ja tarkempi tuo on kuin saman kokoinen kesärengas (Conti Sport Contact 2) niin uskomatonta kuin se onkin. Osahan on fiilistä, jos radalle mennään ja kellolla aletaan mittaamaan, niin tottahan kesärengas on se nopeampi kas kun ei ole pitohuolia. Liikennevalokisoissakin suvikumi toki pieksee mennen tullen paremman vetopidon ansiosta mutta siis ajamisen nautinto on näillä kaseilla parempi!
Lisäksi, yllätys yllätys, melu on hiljaisempi. RS nyt ei erityisen meluisa edes ole mutta hiljaisempaa meno on nastoilla kuin suvikumeilla. Aivan kävelyvauhdeissa nastojen rapinan toki kuulee mutta silloin se on jo taajuudeltaan sellaista ettei häiritse.
Mutta, mummolareissusta. Tuolla reissullahan keli oli +2 astetta ja teillä sohjovallit pääteillä mutta märät ajourat. Mummolaan on 10 km pätkä pienempää nelinumeroista tietä jossa olikin sitten tasainen 50 mm sohjomatto. Tämähän on akilleen kantapää yleensä aina jos alla on leveähkö matalaprofiilinen rengas, oli merkki mikä tahansa. Ei Nokiankaan tässä loista. 80 km/h rajoitusalueella edettiin 50-80 km/h nopeuksilla kaarteista ja liikenteestä riippuen, mutta niin eteni takanamme ajanut V50 Volvokin jossa lienee suhteellisen samantyyppinen rengaskoko. Jonon kolmanneksi tuli satasen marssivauhtia vanha transportteri joka polkaisi Volvosta ohi. Vaimokin kyydissä katseli että mikähän hullu tuo on mutta sanoin vaan, että tuolla hirmuisella akselivälillä ja isoilla sirkkelinterärenkailla voi aivan huoleti päästää menemään tässä tuota satasta ja samantien transportteri polkaisi meistäkin ohi jatkaen satasen marssivauhtiaan täysin vakaasti. Että näin.
No, kirjoitellaan lisää mitä mieleen juolahtaa ja tai vastaillaan jos jollain on kysyttävää tai kommentoidaan mielellään kommentteihin.
Tai no, talvi ja talvi. Talvi antaa vielä itseään odottaa joskin kahden viikon takainen mummolareissu lasten kanssa olisi kesärenkain jäänyt heittämättä ja tuolla viikolla kahtena aamuna olisi yksityistiemme yksi ylämäki jäänyt nousematta ja töihin olisi pitänyt mennä muilla keinoin. Varsinaista talviraportointia ei siis vielä pääse kirjoittelemaan. Palattakoon tuohon mummolareissuun hieman tuonnempana, nyt säät vastaa kesäolosuhteita.
Vuoden ja noin 10000 kilometrin jälkeen nastakato on pyöreä nolla niin vetävillä etupyörillä kuin rullaavilla takapyörillä. RS:n kanssa esiintyy nastarenkain pitohuoliakin mutta niin vaan on nastat pysyneet hyvin matkassa vaikka ajotyyliin kuuluu kyllä hapen syöttäminen solmun läpi juuri sillä virtauksella kun siitä vaan läpi menee. Myös kuluminen on marginaalista, tänä talvena ei tarvitse rengasratsioita vältellä eikä omatunto soimaa millään tapaa perheen ja omasta turvallisuudesta.
Olen aiemminkin kehunut Hakkapeliitta 8:n millintarkkaa ajettavuutta ja tältä osin siirtyminen kesärenkaista talvirenkaisiin antoi taas heti positiivisen fiiliksen. Tiedän, että urheilullinen ajo, paljas asfaltti ja talvirengas termeinäkin sisältää ristiriitoja vaan kun näin ei ole. Parempi ja tarkempi tuo on kuin saman kokoinen kesärengas (Conti Sport Contact 2) niin uskomatonta kuin se onkin. Osahan on fiilistä, jos radalle mennään ja kellolla aletaan mittaamaan, niin tottahan kesärengas on se nopeampi kas kun ei ole pitohuolia. Liikennevalokisoissakin suvikumi toki pieksee mennen tullen paremman vetopidon ansiosta mutta siis ajamisen nautinto on näillä kaseilla parempi!
Lisäksi, yllätys yllätys, melu on hiljaisempi. RS nyt ei erityisen meluisa edes ole mutta hiljaisempaa meno on nastoilla kuin suvikumeilla. Aivan kävelyvauhdeissa nastojen rapinan toki kuulee mutta silloin se on jo taajuudeltaan sellaista ettei häiritse.
Mutta, mummolareissusta. Tuolla reissullahan keli oli +2 astetta ja teillä sohjovallit pääteillä mutta märät ajourat. Mummolaan on 10 km pätkä pienempää nelinumeroista tietä jossa olikin sitten tasainen 50 mm sohjomatto. Tämähän on akilleen kantapää yleensä aina jos alla on leveähkö matalaprofiilinen rengas, oli merkki mikä tahansa. Ei Nokiankaan tässä loista. 80 km/h rajoitusalueella edettiin 50-80 km/h nopeuksilla kaarteista ja liikenteestä riippuen, mutta niin eteni takanamme ajanut V50 Volvokin jossa lienee suhteellisen samantyyppinen rengaskoko. Jonon kolmanneksi tuli satasen marssivauhtia vanha transportteri joka polkaisi Volvosta ohi. Vaimokin kyydissä katseli että mikähän hullu tuo on mutta sanoin vaan, että tuolla hirmuisella akselivälillä ja isoilla sirkkelinterärenkailla voi aivan huoleti päästää menemään tässä tuota satasta ja samantien transportteri polkaisi meistäkin ohi jatkaen satasen marssivauhtiaan täysin vakaasti. Että näin.
No, kirjoitellaan lisää mitä mieleen juolahtaa ja tai vastaillaan jos jollain on kysyttävää tai kommentoidaan mielellään kommentteihin.