Täällä päin en edes tiedä mistä saisi maakaasua, biokaasua alkaa jo löytymään pienemmistäkin kunnista. Jos miettii kysymystä paljonko sitten oikeasti ajetaan biokaasulla eikä maakaasulla, samaa voisi kysyä myös plugareista, niiden auto - ja ajoneuvoverotuksessa ei tunnu haittaavan tämä epätietoisuus ajetaanko pelkällä bensalla.
Päästöväittelyyn en jaksa lähteä, mutta tosiaan jos akkutuotannon päästöt kompensoitu kilometreillä X, siitä voi jokainen laskea akun tuotantopäästöt kun ilmoitettu myös vastaavan bensakäyttöisen päästöt. Volvo on ilmoittanut nämä tiedot. Päälle vielä sähköntuotannon päästöt.
Biokaasusta myös saatavilla tietoa miten paljon vähentää bensaan verrattuna, parhaimmillaan vähentää 85% tuotantopäästöt huomioiden. Eli bensan päästöihin lisätään se 20-30% tuotannosta, siitä vähennetään 85% jos biokaasu valmistettu puhtaalla tavalla.
Jos olisi olemassa biokaasukäyttöinen XC40, Volvon tietojen mukaan se tulisi nopeasti laskettuna Suomessa vähäpäästöisemmäksi kuin vastaava akkukäyttöinen C40 250tkm elinkaarella. Tai ainakin olisi hyvin samaa luokkaa. Ehkä biokaasu myöskin henkilöautoissa vielä nousee EUn agendalla jos tosissaan halutaan fossiilisista eroon.