https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)

Vempula sanoi:
Olin aidosti yllättynyt, kun luin Tekniikan Maailmasta, että olivat juuri aloittaneet 60 000km käyttötestin kaasuoctavialla. Aika yllättävää, että ovat valinneet käyttötestiin tällaisen maginaalituotteen.
Valtion liikennestrategiassa on kaasuauto mainittu. Olisiko strategiassa enemmänkin tarkoitettu nykyisten bensiiniautojen muuntamista kaasuautoiksimkuin uusien kaasuautojen hankkimista? Vain VAG valmistaa edellä mainittuja, mutta ei enää kehitä uusia versioita.
 
Syyskuun lopussa oli tieliikennekäyttöön rekisteröidyistä henkilöautoistamme noin 14 000 kpl kaasuautoja, samaa suuruusluokkaa kuin sähköautoja (18 000 kpl). Mutta ero kasvaa nopeasti sähköautojen eduksi - tänä vuonna ensirekisteröidyistä autoista on noin 1 % ollut kaasuautoja, kun puolestaan sähköautojen osuus oli vastaavasti 8 %. Voi olla mahdollista, että saksalaiset vielä innostuvat kaasun liikennekäytöstä ja EU-linjaukset muuttuvat, epäilen kyllä vahvasti...
 
Uti sanoi:
Valtion liikennestrategiassa on kaasuauto mainittu. Olisiko strategiassa enemmänkin tarkoitettu nykyisten bensiiniautojen muuntamista kaasuautoiksimkuin uusien kaasuautojen hankkimista? Vain VAG valmistaa edellä mainittuja, mutta ei enää kehitä uusia versioita.

Oliko puhe henkilöautoista vai tavaraliikenteestä?

Raskaassa kalustossa kaasu on reilussa kasvussa ja uusia valmistajia on tullut lisää mm. Scania ja Volvo ovat lanseeranneet kaasumoottoreita.
 
Vempula sanoi:
Olin aidosti yllättynyt, kun luin Tekniikan Maailmasta, että olivat juuri aloittaneet 60 000km käyttötestin kaasuoctavialla. Aika yllättävää, että ovat valinneet käyttötestiin tällaisen maginaalituotteen.

Kaasua saa edelleen 1,2eur/kg (mm etelä-karjalasta Big:ltä) ja nuo uudet kaasu Ocut ja Golffit kuluttaa 3,1kg/100km niin ei tarvitse ihmetellä kaasupelien testausta. Huima ero bensaan hinnoissa. Vanhemmat kaasupelit vaikkapa allekirjoittaneen Passat menee 4,1/kg/100km. Edelleen kova ero bensapelin polttoainekuluihin nykyhintatasoilla bensa vs. kaasu.

Urlaubille vinkki että kyllä niitä halpoja kaasupelejä edelleen blocketista löytyy, ne vaan menee heti kaupaksi. Enemmänhän tänne raijataan entisiä GTE Passat DSG taxeja kuin kaasupelejä :)
 
Vempula sanoi:
Olin aidosti yllättynyt, kun luin Tekniikan Maailmasta, että olivat juuri aloittaneet 60 000km käyttötestin kaasuoctavialla. Aika yllättävää, että ovat valinneet käyttötestiin tällaisen maginaalituotteen.
Onhan se tavallaan mielenkiintoista saada historiankirjoihin käyttötesti tuollaisesta viimeisestä mohikaanista. VW:n muita moottorimalleja lienee testattu jo, vaikka en nyt äkkiseltään muistakaan käyttötestiä esim. 1,0 tsi:tä tai plugarista. Niitä varmaan myydään enemmän Octaviassakin.
 
BIG nostanut etelä-karjalassa biokaasun hintaa 1,20eur -> 1,38/eur/kg. Edelleen sikahalpaa verrattuna bensa/diesel...
 
monster sanoi:
BIG nostanut etelä-karjalassa biokaasun hintaa 1,20eur -> 1,38/eur/kg. Edelleen sikahalpaa verrattuna bensa/diesel...
Taitaa tuokin nosto johtua valmisteverosta mikä suuressa viisaudessa on biokaasulle määrätty. Halpaa kyytiä on kyllä kaasuautolla
 
Tuo biokaasu-autoilun verotus on kyllä outoa siinä mielessä että jos laskee Volvon ilmoittamilla akkukäyttöisen auton tuotannon päästöillä ja Fingridin ilmoittamilla sähköntuotannon päästöillä, biokaasu tulee jopa Suomessa elinkaareltaan (250tkm) vähäpäästöisemmäksi, tai ainakin yhtä vähäpäästöiseksi. Olikohan jotain 35g biokaasulle ja 50g akkukäyttöiselle kun laskin todellisia päästöjä / 100km näille.
 
Juuha sanoi:
Tuo biokaasu-autoilun verotus on kyllä outoa siinä mielessä että jos laskee Volvon ilmoittamilla akkukäyttöisen auton tuotannon päästöillä ja Fingridin ilmoittamilla sähköntuotannon päästöillä, biokaasu tulee jopa Suomessa elinkaareltaan (250tkm) vähäpäästöisemmäksi, tai ainakin yhtä vähäpäästöiseksi. Olikohan jotain 35g biokaasulle ja 50g akkukäyttöiselle kun laskin todellisia päästöjä / 100km näille.
Miksi juuri polttomoottoriautojen valmistaja Volvon ilmoittamat tuotannon päästöt olisivat se edustavin lukema? Eikö jonkin riiippumattoman toimijan laajempi arvio olisi luotettavamman oloinen?
 
kaius sanoi:
Miksi juuri polttomoottoriautojen valmistaja Volvon ilmoittamat tuotannon päästöt olisivat se edustavin lukema? Eikö jonkin riiippumattoman toimijan laajempi arvio olisi luotettavamman oloinen?

Löytyykö joku riittävä detaljoitu ja samalla transparentti.

Yleensä noissa on joissakin kohtaa tehty oletuksia kaiketi koska dataa ei ole saatavilla.



 
Juuha sanoi:
Tuo biokaasu-autoilun verotus on kyllä outoa siinä mielessä että jos laskee Volvon ilmoittamilla akkukäyttöisen auton tuotannon päästöillä ja Fingridin ilmoittamilla sähköntuotannon päästöillä, biokaasu tulee jopa Suomessa elinkaareltaan (250tkm) vähäpäästöisemmäksi, tai ainakin yhtä vähäpäästöiseksi. Olikohan jotain 35g biokaasulle ja 50g akkukäyttöiselle kun laskin todellisia päästöjä / 100km näille.

Biokaasun vähäpäästöisyys ei ole mikään yllätys. Se on oikeasti ilmastoystävällistä.

Paitsi, että valtaosa kaasuautoista kulkee maakaasulla, joka on täysin toinen juttu. Ja kohta kaasuautoja ei saa kuin jobbarin laanilta.

Raskaassa kalustossa tulevaisuus näyttää paljon valoisammalta. Kunhan vaan saataisin ohjattua firmat ajamaan nimenomaan biokaasulla.
 
Hardware sanoi:
Löytyykö joku riittävä detaljoitu ja samalla transparentti.

Yleensä noissa on joissakin kohtaa tehty oletuksia kaiketi koska dataa ei ole saatavilla.
No vaikka tämä voisi olla: https://theicct.org/publication/a-global-comparison-of-the-life-cycle-greenhouse-gas-emissions-of-combustion-engine-and-electric-passenger-cars/?fbclid=IwAR2nmVcq3scFmYKfjihTDQOK4g7jolf-W3LenkJlHF6if4jOcW341x81Cp4
 
kaius sanoi:

Thanks. luin joskus ja vaikutti kohtuuhyvältä mutta en uppoutunut detaljitasolle.

Se otti heti silmään että well-to.tank oli allokoitu jollakin tavalla polttiksille mutta hiilivoimaan kuuluvaa hiilentuotantoa ei samalla lailla eikä erityisesti metaania jonka tuo hiilikaivosteollisuus tuottaa.

Viherässä gridissähän tuo ei merkitse mutta nykyiseen mixiin helppo allokoida mukaan energialähteitten painotuksella.
 
Juuha sanoi:
Tuo biokaasu-autoilun verotus on kyllä outoa siinä mielessä että jos laskee Volvon ilmoittamilla akkukäyttöisen auton tuotannon päästöillä ja Fingridin ilmoittamilla sähköntuotannon päästöillä, biokaasu tulee jopa Suomessa elinkaareltaan (250tkm) vähäpäästöisemmäksi, tai ainakin yhtä vähäpäästöiseksi. Olikohan jotain 35g biokaasulle ja 50g akkukäyttöiselle kun laskin todellisia päästöjä / 100km näille.

En näe syytä verrata näin kun biokaasu on jakeluvelvoitteen piirissä eli biokaasuauton päästöt pitäisi laskea sen mukaan, mikä osuus kaikesta käytetystä kaasusta on oikeasti biokaasua. Toki joiltain pienemmiltä asemilta voi ostaa oikeasti biokaasua, mutta toisaalta sähkökin voi olla tuotettu keskimääräistä vihreämmällä tavalla.
 
Täällä päin en edes tiedä mistä saisi maakaasua, biokaasua alkaa jo löytymään pienemmistäkin kunnista. Jos miettii kysymystä paljonko sitten oikeasti ajetaan biokaasulla eikä maakaasulla, samaa voisi kysyä myös plugareista, niiden auto - ja ajoneuvoverotuksessa ei tunnu haittaavan tämä epätietoisuus ajetaanko pelkällä bensalla.

Päästöväittelyyn en jaksa lähteä, mutta tosiaan jos akkutuotannon päästöt kompensoitu kilometreillä X, siitä voi jokainen laskea akun tuotantopäästöt kun ilmoitettu myös vastaavan bensakäyttöisen päästöt. Volvo on ilmoittanut nämä tiedot. Päälle vielä sähköntuotannon päästöt.

Biokaasusta myös saatavilla tietoa miten paljon vähentää bensaan verrattuna, parhaimmillaan vähentää 85% tuotantopäästöt huomioiden. Eli bensan päästöihin lisätään se 20-30% tuotannosta, siitä vähennetään 85% jos biokaasu valmistettu puhtaalla tavalla.

Jos olisi olemassa biokaasukäyttöinen XC40, Volvon tietojen mukaan se tulisi nopeasti laskettuna Suomessa vähäpäästöisemmäksi kuin vastaava akkukäyttöinen C40 250tkm elinkaarella. Tai ainakin olisi hyvin samaa luokkaa. Ehkä biokaasu myöskin henkilöautoissa vielä nousee EUn agendalla jos tosissaan halutaan fossiilisista eroon.
 
https://autotoday.fi/kaasuautot-karjessa-adacin-ekotestissa-jopa-testaajat-yllattyivat/

"Kaasuautot ottivat kärkipaikan Saksan autojärjestön ADACin vertailussa jossa päästöjä tarkasteltiin pakoputkenpään päästöjen sijasta kokonaispäästöjen tarkastelun mukaan (WtW, Well to Wheels).

ADAC testasi 112 autoa 2021 aikana, autoja oli kaikista käyttövoimista ja vertailussa tutkittiin lähipäästöjä, sekä kasvihuonekaasupäästöjä.

Kärkipaikan ottivat kaksi kaasuautoa, Seat Leon TGI ja VW Golf TGI, seuraavina tulivat sähköautot."
 
Kyllä ne linkit siellä oli. Tuossa myös käytettiin biokaasun määränä laskennallisesti 40%, jos biokaasun osuus olisi suurempi, olisi etumatkakin kaasumoottorilla suurempi.

Itseasiassa vastaavanlaiseen puhtauteen päästäisiin myös etanolilla, ja puristussytytteisenä vielä biokaasuakin parempiin lukemiin.

Jos päättäjät olisivat aidosti huolissaan globaalista ympäristökuormituksesta, niin sähköautot eivät saisi Euroopassa tällaista rahallista ja poliittista tukea. Mutta ovathan ne patteriautot toki lähipäästöttömiä, jolloin pariisin savusumu pienenee.
 
Ihmeellistä vastakkaineasettelua.

Ei sähköautoilijoilla tai siihen positiivisesti suhtautuvilla ole antipatioita kaasuautoilijoita kohtaan. Toisinperin kyllä tuntuu olevan.

Kummallakin tavalla vähennetään päästöjä sekä riippuvuutta fossiilisista polttoaineista, pl maakaasun polttaminen.

Sähköautot eikä biokaasun käyttäminen ei ole ratkaisu jokaiselle. Maakaasun kanssa ollaan taas Putinin talutusnuorassa samalla tavalla kuin fossiilisten polttoaineiden kanssa.

Tuossa ADAC:in tutkimuksessa asiaa käsiteltiin Saksan energiantuotannon perusteella. Meillä täällä Suomessa tilanne on melkolailla toinen. Ehkä Saksassakin ensi vuosikymmenellä.

Sinänsä biokaasun talteenotto ja hyödyntäminen olisi suositeltavaa. Valtaosasta maatalousyhtymistä, hevostiloista yms lannasta vapautuva metaani haihtuu taivaan tuuliin. Hyvähän tuo olisi, jos nuo jollain tavoin saataisiin hyödynnettyä.

Ja mitä tulee poliittisiin päätöksiin ja ohjaamiseen, esim viime vuodet liikenteen infratuesta on jaettu enemmän liikennekaasujen jakeluinfran tukemiseen kuin mitä on riittänyt latausinfralle.