https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)

En ymmärrä tätä puuhastelua kaasuautojen tukemiseksi ja tankkauspaikkojen tukemiseksi. Autoja ei yksinkertaisesti ole saatavana niin, että sillä ratkaistaisiin mitään päästövähennysten kannalta merkittävää. Nyt tähän käytetään vain aikaa ja rahaa, jotka voitaisiin käyttää myös huomattavasti vaikuttavampaan toimintaan. 
 
Penguin sanoi:
En ymmärrä tätä puuhastelua kaasuautojen tukemiseksi ja tankkauspaikkojen tukemiseksi. Autoja ei yksinkertaisesti ole saatavana niin, että sillä ratkaistaisiin mitään päästövähennysten kannalta merkittävää. Nyt tähän käytetään vain aikaa ja rahaa, jotka voitaisiin käyttää myös huomattavasti vaikuttavampaan toimintaan.

Ainakin Hesarin mukaan kyse on raskaasta kalustosta. Siellä metaani on tehnyt tuloa ja taitaa Mersua lukuunottamatta olla nyt kaasumallit tarjolla kaikilla raskailla (yli 16 t.) merkeillä.

Sähköistyminen on  mahdollista jakeluautoissa ja kaupunkiliikenteen busseissa. Raskaampi ja pitempää matkaa ajava  kalusto vaatii jotain muuta. Biometaani on siihen ihan ok vaihtoehto.

Toki tankkausverkosto on rajallinen, eikä kaasuautoja ole kaikkein tehokkaimmassa 700+ hv teho luokissa. Kaasumalleja on tarjolla noin 500 hv asti.
 
Sitten pitäisi pyrkiä rajaamaan etu vain biokaasua käyttäviin, muuten kyse on päästöjen siirtelystä fossiilisesta polttoaineesta toiseen.
 
Biokaasun suosimisessa on tällä erää saavutettavissa ilmeisiä "synergiahyötyjä". Valtionyhtiö Gasumin toimari sai juuri potkut, konsernin rahansiirroista on vireillä 80 milj. seuraamusmaksut ja tuloskin haukkasi 10 milj. miinukselle. Rouvan pankkitausta ei näemmä aivan riittänyt kaasubisneksen hoitoon - jospa valtio-omistaja onnistuu puhumaan estetiikan taitaja Yli-Viikarin seuraajaksi laittamaan hommat kuosiin ;D
 
Penguin sanoi:
Sitten pitäisi pyrkiä rajaamaan etu vain biokaasua käyttäviin, muuten kyse on päästöjen siirtelystä fossiilisesta polttoaineesta toiseen.

Sitä voidaan ohjata verotuksella.

En pidättäisi henkeä kun vielä aamulla uutisissa kerrottiin VM:n ajavan biokaasulle liikennekäyttöön veroja. Nythän siinä on vain ALV.

Sitten iltapäivällä poliitikot vannovat biokaasun nimeen..

Koettaisivat päättää mitä tekevät.
 
Classic sanoi:
Biokaasun suosimisessa on tällä erää saavutettavissa ilmeisiä "synergiahyötyjä". Valtionyhtiö Gasumin toimari sai juuri potkut, konsernin rahansiirroista on vireillä 80 milj. seuraamusmaksut ja tuloskin haukkasi 10 milj. miinukselle.

Onneksi Gasum ei ole enää monopolifirma ja kaasuverkossa kulkee kilpailijoidenkin kaasu.
 
Ostin tammikuussa kaasu VW Caddy Maxin Ruotsista. Myin auton nyt 2vkoa sitten ja auton kysyntä (vm.2012 116tkm) oli todella kova. Autosta soitteli liikkeet ja yksityiset ja auto meni kaupaksi ensimmäiselle katsojalle.

Ruotsista noitaa saa todella sopuhintaan ja voi olla että noiden hinnat on reilusti kovemmat suomessa ja mahdollistaa kaikkine kuluineen ilmaisen autoilun :)

Nyt alla ruotsintuonti Passat TGI (kaasu) - veikkaan että tuollakin ajelee kaikkien kulujen jälkeen ilmaiseksi taas sen 1/2-1v :)
 
Urlaub sanoi:
Onneksi Gasum ei ole enää monopolifirma ja kaasuverkossa kulkee kilpailijoidenkin kaasu.
Gasumin/Gasgridin osalta on veronmaksajien onni kaukana ;D Kiireesti vain laimentamaan valtion yksinomistusta...
 
Nyt kun valtio päättää lähteä pönkittämään lisää oman firmansa Gasumin liiketoimintaa, niin Suomi taistelee tietenkin henkilöautojen polttomoottorikieltoa vastaan - varmaan vetoapua löytyy Puolan ym. suunnalta ;D
 
Classic sanoi:
Nyt kun valtio päättää lähteä pönkittämään lisää oman firmansa Gasumin liiketoimintaa, niin Suomi taistelee tietenkin henkilöautojen polttomoottorikieltoa vastaan - varmaan vetoapua löytyy Puolan ym. suunnalta ;D

Mitä ihmeen polttomoottorikieltoa?
 
^ Menikö kesän EU-uutiset ohi. No ei se mitään - ja ainahan voi poliitikon elkein möläyttää, että valmistus loppuu markkinaehtoisesti ;D Asetetaan ensin päästörajat vain tarpeeksi alas, ei tarvita ehdotonta kieltoa...
 
Budjettiesitys sisälsi odotetusti liikennekäyttöön myytävän biokaasun verollepanon. Nythän siinä on vain ALV.

Onko missään tietoa paljonko pumppuhinta on nousemassa? Maakaasuun ei ole tulossa veronkorotuksia eli onko tämä nyt sitä vihreätä siirtymää? Vissiin kai.
 
Maakaasun valmisteverot ovat yhteensä 23,354 €/MWh. Yksi kg maakaasua sisältää 0,0138889 MWh energiaa eli veron määräksi tulee 32,4 snt/kg. Jos biokaasun verotuki poistetaan kokonaan, niin sen pumppuhinta nousee tuon verran.

Tänään Gasumilla näyttää yleisin hinta maakaasulle olevan 1,410 €/kg ja biokaasulle 1,43 €/kg. Jos veron korotus päätyisi kokonaisuudessaan pumppuhintaan, niin biokaasu maksaisi 1,754 €/kg. Varmasti lisää biokaasun kulutusta merkittävästi ja tämä on sitä todellista vihreää siirtymää. Tai sitten ei ole.

Gasumilla on tapana ilmoittaa myös vertailulitrahinta, jonka nyt biokaasulle on 0,917 €/l ja veron korotuksen jälkeen olisi 1,125 €/l.
 
Kyllä jää monelta biokaasu ostamatta tuon jälkeen, järjetön päätös tuo valmisteveron laitto. Itsekin aikanaan suosin biokaasua mutta kun hintaero oli jossain vaiheessa lähes 30snt/kg niin.ei vaan pystynyt biokaasua tankkaamaan.
 
Penguin sanoi:
Maakaasun valmisteverot ovat yhteensä 23,354 €/MWh. Yksi kg maakaasua sisältää 0,0138889 MWh energiaa eli veron määräksi tulee 32,4 snt/kg. Jos biokaasun verotuki poistetaan kokonaan, niin sen pumppuhinta nousee tuon verran.

Onko tuosta jotain faktaa olemassa, että liikennebiokaasulle iskettäisiin nimenomaan maakaasun verot?
 
Minkälaisia oikeanelämän kulutuksia maakaasuautoilla on per 100km? Jos otetaan vaikka kaksi esimerkkiä, keskikokoinen golf ja joku isompi neliveto?
 
googleismyfriend sanoi:
Minkälaisia oikeanelämän kulutuksia maakaasuautoilla on per 100km? Jos otetaan vaikka kaksi esimerkkiä, keskikokoinen golf ja joku isompi neliveto?

Uudet kaasu Octaviat ja farkku Golffit kuluttaa 3,1kg/100km. Vanhemmat Passatit (vaikkapa vm.2012) 4,1kg/100km. Tällä hetkellä mm. https://big.fi/ myy biokaasua 1,2eur/kg

Ja VAG tarjonnut kampis muodossa ilmaisia ensimmäisen vuoden kaasuja Gasumin asemilla useaan otteeseen viimeisen 3v aikana.
 
monster sanoi:
Uudet kaasu Octaviat ja farkku Golffit kuluttaa 3,1kg/100km. Vanhemmat Passatit (vaikkapa vm.2012) 4,1kg/100km. Tällä hetkellä mm. https://big.fi/ myy biokaasua 1,2eur/kg

Ja VAG tarjonnut kampis muodossa ilmaisia ensimmäisen vuoden kaasuja Gasumin asemilla useaan otteeseen viimeisen 3v aikana.

Kiitos. Kaikista halvinta ajeluahan tuo on vaikka kaasun hinta nousisikin.
 
googleismyfriend sanoi:
Kiitos. Kaikista halvinta ajeluahan tuo on vaikka kaasun hinta nousisikin.

Tai sitten ei. Puolitettu öljynvaihtoväli verrattuna vastaavaan bensavehkeeseen, jälleenmyyntiarvo kysymysmerkki.
 
Unohdin tuota biokaasun verotuksen hintavaikutusta laskiessa, että valmisteverosta peritään myös ALV eli 32,4 snt/kg sijaan, vaikutus on 40,2 snt/kg.
 
Mrk sanoi:
Tai sitten ei. Puolitettu öljynvaihtoväli verrattuna vastaavaan bensavehkeeseen, jälleenmyyntiarvo kysymysmerkki.

Niin - uutta kaasuautoa en ostaisi (arvonalennukset hiton kovia) mutta käytettyjä hyviä pelejä saa ihan pilkkahintaan Ruotsista. Ovat halvempia kuin vastaavat bensa ja diiselipelit. Öljynvaihdot 15tkm välein, onko se sitten tuplasti useammin kuin vastaavassa bensapelissä - on jos vertaa longlife VAG peleihin mutta kuka niillä uskaltaa ajaa 30tkm - ei kukaan kun TSI koneet hajoaa liian pitkillä valmistajan suosittamilla öljynvaihto väleillä :)
 
monster sanoi:
Niin - uutta kaasuautoa en ostaisi (arvonalennukset hiton kovia)

Mistä niitä arvonsa menettäneitä kaasuautoja voi Suomessa ostaa?

En välitä tukholmalaisista tsi-dsg-taxeista, mutta ne halvat suomalaiset kaasuautot kiinnostaisi.
 
Olin aidosti yllättynyt, kun luin Tekniikan Maailmasta, että olivat juuri aloittaneet 60 000km käyttötestin kaasuoctavialla. Aika yllättävää, että ovat valinneet käyttötestiin tällaisen maginaalituotteen.