https://yliteippaus.fi/

Mönkijät

EN muista olenko aiemmin kysynyt: onko foorumilla muita, joilla on käytössään TGB:n mönkijä?
Aika vähän nuo ovat esillä testeissä, tms., meillä päin ainakin mainostavat vimmatusti Postinen-läpyskän takasivulla melkein viikoittain. Sieltä itsekin sain idean tuon merkin hankintaan.

Mahdollisesti hankin tuohon täksi talveksi tuommoisen puskulevyn ja pohjapanssarin. Metsässä muovinen pohjalevy taisi hajota ensimmäisellä reissulla. Nyt, kun olen oikein virallisesti metsänomistaja, niin pitää hoitaa pelit kuntoon!
 
Täällä oli ilmeisesti kokemuksia CFMoto mönkijöistä? Mitä lueskellut, niin ilmeisesti varsin toimivia vehkeitä Kiinalaisiksi tekeleiksi? Onko jotain puolesta/vastaan, jos unohdetaan politiikka?
CFMoto on kiinlainen, TGB tehdään Taiwanissa, Polaris tehdään Puolassa, Can-Am Meksikossa, Yamaha Ranskassa, Trapper (Husin toiselta nimeltään), Segway ja LInhai Kiinassa, GOES on teknisesti sama kuin CFMoto, mutta pienin ranskalaiseroin, Arctic Catit ja Kawat tehdään made in USA. Tuosta linkistä löytyy alan harrastelehden testi halvemman hintaluokan mönkjöistä... https://www.4x4maailma.fi/flipbook20202/. (ilmainen !!)
 
CFMoto on kiinlainen, TGB tehdään Taiwanissa, Polaris tehdään Puolassa, Can-Am Meksikossa, Yamaha Ranskassa, Trapper (Husin toiselta nimeltään), Segway ja LInhai Kiinassa, GOES on teknisesti sama kuin CFMoto, mutta pienin ranskalaiseroin, Arctic Catit ja Kawat tehdään made in USA. Tuosta linkistä löytyy alan harrastelehden testi halvemman hintaluokan mönkjöistä... https://www.4x4maailma.fi/flipbook20202/. (ilmainen !!)
Kiitos linkistä! :)
 
Nyt on muutamat lumityöt takana Accessilla. Hyvin tuntuu lumi liikkuvan ja hommakin on huomattavasti mukavampaa kuin perinteisillä menetelmillä. 😅 Laitoin tänään puskulevyyn sen mukana tulleen kumisen "terän" tilalle teollisuudessa käytettävästä johdemuovista tehdyn version. Tuntuu toimivan juuri niin kuin suunnittelinkin, eikä ainakaan yhden aurauksen perusteella tunnu kuluvankaan pahasti, koska mitään jälkiä ei ollut muovissa havaittavissa. No, tuo nyt ei tosin ollut mikään yllätys, koska tuo tavara on tehty nimenomaan kestämään kulutusta.
Sellainen ikävä juttu tuli huomattua itse mönkijästä, että tuo mokoma näkyy vuotavan jäähdytysnestettä maahan. Ei paljoa, mutta vuotaa kuitenkin. Tarkoitus oli viedä tuo joulun välipäivinä ensimmäiseen huoltoon, eli saavat siellä hoitaa vuodon kuntoon takuuna.
 
Mitenkäs noilla koppimönkkäreillä onnistuu lumityöt? Meillä on pihassa 18vm Can Am Traxter HD8 ja himottaisi siihen hommata aurapaketti.
 
^ en tuohon malliin ota kantaa, mutta kun katsonut yleensä mönkkäreillä lumitöitä tekeviä, niin aika kankeaa näyttää olevan. käntösäde huono ym.
enemmän lunta jos tulee, niin lumi pitää saada auralla pidemmälle johon ei välttämättä mönkkäri pysty vs esim lumilinko.
 
Eikös se riipu aika paljon tarpeesta. Pienellä pihalla ei tuollaista saa edes ympäri, mutta jos on vaikka 500 metriä omaa tietä, on tilanne toinen.
 
Ainakin itsellä mönkkäri toiminut hyvin lumitöissä, suoraa ajoa reilulla vauhdilla ja heittävä aura. Ahtaissa paikoissa tosiaan tulee kankeus.
 
^ en tuohon malliin ota kantaa, mutta kun katsonut yleensä mönkkäreillä lumitöitä tekeviä, niin aika kankeaa näyttää olevan. käntösäde huono ym.
enemmän lunta jos tulee, niin lumi pitää saada auralla pidemmälle johon ei välttämättä mönkkäri pysty vs esim lumilinko.
Viime talvena näkyi FB:ssä kuvia joissa lunta oli mönkijällä ajettu pari metriä korkeiksi kasoiksi. Pituutta kasalla kolmisen metriä. Ai mitenkä onnistuu? No, samaan aikaan kasaan ajaessa nostaa vähän auraa. Ja kun paljon ajaa samaan paikkaan niin lumi kovenee alla ja kantaa mönkijää.
 
Ostin syksyllä Polaris Ranger XP 1000:seen puskulevyn hydraulisella nostolla ja käännöllä. Tässä vaiheessa talvea olen jo erittäin tyytyväinen hankintaan. Toki tuo on vaatinut vähän uutta strategiaa siihen miten lunta työntää, verrattuna vanhaan kalustoon, joka on puskulevy traktorimallisessa ajoleikkurissa. Tuossa ainakin on kääntyvät etupyörät, eikä todellakaan ole mikään kankea ja kun puskulevyä saa käännettyä ajossa, niin ketteröittää lumitöitä reippaasti. Toki meidän pihassa tuolla joutuu jonkin verran vetämään lunta sillä taaksepäin ja pitäisi tuollainen alla olevan kuvan mukainen rauta lisätä sinne tehostamaan vetämistä taaksepäin.

1672178682517.png
 
  • Tykkää
Reaktiot: Jr-
Oli näköjään Polariksen sivuille tullut Suomen hinnat täyssähkö Rangerille. Pieniakkuinen malli alkaen 40 k€ ja suuremmalla tai oikeammin tupla-akkuinen malli alkaen 50 k€. Tuohon hintaan saa monenlaista herkkua, mutta kumpikaan malli ei vielä sisällä Nordic Pro ja Northstar -malleista tuttua Profit-hyttiä ja lämmityslaitetta, Northstarin ilmastoinnista puhumattakaan.

Polaris Ranger Kinetic Premium
- 14,9 kWh litium-akku
- 82 kW
- 190 Nm
- ilma/nestejäähdytys
- neliveto (automaattinen 100 % neliveto, 1x4 turf-mode)
- vaihteisto: gates synkroninen hihna, hidas ja nopea vetoalue eteen, vapaa, parkki, sähköinen suunnanvaihdin
- regeneroivat jarrut
- 3 kW laturi ajoneuvossa
- type 2 lataus
- range 70 km (40 km/h, 114 kg kuormalla)
- 356 mm maavara
- 254 mm joustovara
- 29" renkaat, 14" vanteilla
- kääntösäde 406,6 cm
- kantavuus 567 kg
- jarrullisen perävaunun massa 1134 kg
- 12 voltin ulosotto lavalla
- led-ajovalot
- pohjapanssari
- karjapuskuri
- traktorimönkijä T1a/T1b
Hinta alk. 39 999 € (sis. alv)

Polaris Ranger Kinetic Ultimate (erot Premium-mallin)
- 29,8 kWh litium-akku
- 6 kW laturi ajoneuvossa
- range 130 km (40 km/h, 114 kg kuormalla)
- Ride Command infotainment-järjestelmä 7" näytöllä
Hinta alk. 49 999 € (sis. alv)

Saa nähdä koska kylänraitti on täynnä nuorisoa tällaisilla.
 
Vähän messutarjousta 15v pillteille, järjettömäksi mennyt meininki 🤦🏼‍♂️
 

Liitteet

  • B0E682FF-1BD2-4C95-BA52-029ADCB771E8.jpeg
    B0E682FF-1BD2-4C95-BA52-029ADCB771E8.jpeg
    236 KB · Katsottu: 113
  • 41956910-B077-49C4-A47E-9257D0899557.jpeg
    41956910-B077-49C4-A47E-9257D0899557.jpeg
    266,9 KB · Katsottu: 99
Itse olen ollut oikein tyytyväinen tuollaisen hankintaan. Eipä tarvitse olla kokoajan kuskaamassa ja meidän neitikin on oppinut tuolla liikenteessä liikkumista aivan eri tavalla kuin polkupyörällä tai kyydissä istuen. Halpaa se ei ole, mutta niihän se on, että hyvää ja halpaa ei saa samassa paketissa.
 
Istahdin tuohon kyseiseen koppiin eilen. uskomattoman ahdas. 43 DrMartens ei meinannu taipua ulos kopista. Ehkä olen vain jäykkä tai tottunut toisenlaiseen…
 
Tämmöinen video pompsahti eteen 8 pyöräisestä/tela Argo vehkeestä. Työkäyttö/hc vehje, ja tuo mahdollisuus veteen ajamisesta on aika killeri myös. Mainio video mielestäni, koska on lyhyt ja äijät puhuu kaikesta mikä on ensisijassa oleellista tuohon liittyen.

 
Argolla ajaneena on vaikea löytää laitteen etuja. Ja kun se maahantuojakin puuttuu? Laitteen paras ominaisuus kelluvuus, mutta kaikki muu. Laitteen maavara on onneton, ei mitään jousitusta ja alusta on jäykkä. Kesällä suoajossa Argo jää helposti kantamaan ammepohjansa varaan. Laite on alunperin British Design, joten brittinummilla ovat vaatimukset hiukan erit. Mikä tahansa mönkijä päihittää laitteen telaketjuin tai ilman. Jos kelluvuutta haluaa niin sitten katse käytetyyn Nasu-Sisuun, Häggludiin tai veneeseen.... lompakon mukaan.
 
Argolla ajaneena on vaikea löytää laitteen etuja. Ja kun se maahantuojakin puuttuu? Laitteen paras ominaisuus kelluvuus, mutta kaikki muu. Laitteen maavara on onneton, ei mitään jousitusta ja alusta on jäykkä. Kesällä suoajossa Argo jää helposti kantamaan ammepohjansa varaan. Laite on alunperin British Design, joten brittinummilla ovat vaatimukset hiukan erit. Mikä tahansa mönkijä päihittää laitteen telaketjuin tai ilman. Jos kelluvuutta haluaa niin sitten katse käytetyyn Nasu-Sisuun, Häggludiin tai veneeseen.... lompakon mukaan.
Hyvä, että tulee muitakin kokemuksia esille. Laitoin videon, koska se on oikein hyvä ja tuo monipuolisesti tuon laitteen etuja esille. Ei se tietty keskimääräiselle mönkijän käyttäjälle sovi, mutta joillekin yksittäislle ehkä. Vähän sellainen nice to know -video, koska tosiaan eihän tuolla ole maahantuojaakaan.

En nyt jaksa katsoa tuota videota enää uudelleen, mutta muistelisin jannun sanoneen ettei normi mönkkärit kestä hänen työkäytössä. Tuo mieshän on muistakin videoista ymmärtääkseni hc metsämies.
 
Hyvä, että tulee muitakin kokemuksia esille. Laitoin videon, koska se on oikein hyvä ja tuo monipuolisesti tuon laitteen etuja esille. Ei se tietty keskimääräiselle mönkijän käyttäjälle sovi, mutta joillekin yksittäislle ehkä. Vähän sellainen nice to know -video, koska tosiaan eihän tuolla ole maahantuojaakaan.

En nyt jaksa katsoa tuota videota enää uudelleen, mutta muistelisin jannun sanoneen ettei normi mönkkärit kestä hänen työkäytössä. Tuo mieshän on muistakin videoista ymmärtääkseni hc metsämies.
Niin, joillekkin paras väline on metrinen junakisko ja senkin kuulemma jotkut saavat mutkalle.....
 
Suomessa myydään vuosittain tuhatmäärin mönkijöitä, joilla ei ole sitä perinteisen mallin mukaista "maahantuojaa", vaan jokainen myyjä tuo koneet maahan itse.
 
Saahan nähdä tuliko hankittua kasa sitä itsekään tuon Accessin kanssa. 🙄 Poika soitti eilen mulle töihin, että kun oli ollut lähdössä sillä liikenteeseen, niin koko keksintö oli sammunut yhtäkkiä ja sen jälkeen ainoat virrat olivat tulleet vinssille ja parkkivaloille. Kävin äsken tutkimassa sitä ja sieltä oli sytytyksen 10A sulake palanut. Vaihdoin uuden ja virrat lähtee kyllä päälle, mutta se sulake palaa välittömästi uudelleen kun koskee starttinappiin. 🤯
Onhan tuossa takuu voimassa joo, mutta ei tuo nyt oikein hyvää lupaa jos karvan yli 500km ajettu kampe pitää kyörätä takuuhuoltoon. Ja vikakin kuulostaa siltä, että sitä saattaa joutua ihan etsimään. No, pitää huomenna soitella huoltoon ja kysellä koska heillä olisi aikaa tutustua asiaan.
 
Muistan, kun alan extreme -lehdessä 4x4 Maailma oli 7? laitteen vertailu nuista ei merkki mönkijöistä. Siinäkin testissä Access hajosi kaksi kertaa ja viimeisessä oli tuuria, että kuskina oli kokenut ajaja, nimittäin kaasun sähköaivot päättivät kääntää kaasun täysille kesken maastoajon. Mietin vain, että jos auto päättäisi sen 80km/h sijasta, että nyt mennäänkin sitten 200 km/h...jälki voisi olla todella rumaa....Access kävi testin kaksi kertaa huollossa ja viat korjattiin, mutta silti...Linhain kanssa niillä oli myös ongelmia, jotka johtuivat siitä, että linjalla lienee liian kiire. Pultit löysällä ja osa osista oli "unohtunut" asentaa kokonaan....
 
Eikä tarvitse olla edes ne sähköaivot, kun näissä on sähkötoimiset kaasut varmaan nykyisin jo kaikissa, niin ihan pelkkä anturivika voi aiheuttaa virheellisen toiminnan.

Jotenkin heikkoa on tuon Polariksen laatukin ollut sikäli, että rempattavaa on riittänyt. Varsinaisesti ainoat vialliset osat ovat olleet kampiakselin asentoanturi ja nopeusanturi. Ensimmäinen pysäytti menon kokonaan, toinen aiheutti sen että meni limb modeen. Lisäksi joko johtosarjassa, puolassa tai MAP-anturissa on vika. Sitä ei ole vielä saatu eristettyä missä se on, kun vika menee aina samantien ohi eikä sitä ole saatu toistettua. Nuo epäillyt kohteet ovat kuitenkin sellaisia, jotka merkkiliike on tunnistanut sellaisiksi, joissa vikaa on ollut ja jotka ovat aiheuttaneet sen että sammuu ajosta jarruttaessa.

Valmistajan kampanjana on vaihdettu kaasupoljin asetelma, kun ilmeisesti USA:ssa on muutama tapaus ollut, joissa on jäänyt kaasu auki, vaikka poljin on ylhäällä, niin vaihdettiin kaikkiin. Nyt on pääsiäisen jälkeen menossa bensapumpun vaihtoon, joka sekin on kampanja. Näissä on edellisissä vuosimalleissa ollut bensapumpussa jokin materiaalivika ja ettei vaan olisi tässäkin.

Minusta näitä vikoja on luvattoman paljon ja tuollaiset selvittämättömät ja satunnaisesti toistuvat on ärsyttäviä, kun koskaan ei tiedä milloin meno hyytyy ja missä.