https://yliteippaus.fi/

Mönkijät

Kannattaa selvittää sitten huoltojen hintoja myös, koska nuorisolle tunteja/kilometrejä ihan älyttömiä määriä.
Polttoaineen kulutus kannattaa myös pitää mielessä, lumen auraukseen tai kylällä pyörimiseen ei tarvita 1000 kuutioista konetta, ne vehkeet on ihan aikuisten leikkeihin tehty  ;D
 
Samu sanoi:

No kappas, eihän nuokaan huonolta vaihtoehdolta vaikuta. Ensimmäinen ajatus vain oli, kun näin että maahantuoja on Brandt, että nämä ne ei voi mitenkään osua oikeaan hintahaarukkaan. Vaan eikö mitä, ihanhan nuo on linjassaan vaikka tuon Accessin kanssa.
 
seatts sanoi:
Kannattaa selvittää sitten huoltojen hintoja myös, koska nuorisolle tunteja/kilometrejä ihan älyttömiä määriä.
Polttoaineen kulutus kannattaa myös pitää mielessä, lumen auraukseen tai kylällä pyörimiseen ei tarvita 1000 kuutioista konetta, ne vehkeet on ihan aikuisten leikkeihin tehty  ;D

Juu, toki. Tässä ollaan nyt vielä ihan alussa vasta tämän projektin kanssa. :)
 
jrinnes sanoi:
Okei, kiitos tästä. :) Ei ole varmaankaan paljon eroa 600:lla ja 800:lla, mutta eipä niillä toisaalta ole hinnassakaan eroa "kuin" tonni. Ja tiedän jo valmiiksi, että jos hankin sen 600 mallin, niin meidän kelkkaporukka ei lopeta v*ttuilua pikkulohkosta koskaan. 🙈😅
Joo, ymmärrän  ;D

Varmaan joku kokeneempi mönkkäri-/prätkäkuski on toista mieltä, mutta ihan sopiva rajoitus TB3:ssa on tuo 60 km/h. Ei mun tee mieli ajaa yhtään kovempaa sillä. Mutta tiedoksi, että Accessissa tuon rajoittimen ohittaminen tapahtuu tosi helposti...
 
Joo, ihan varmasti tuo vauhti riittää. Eikä tulisi mieleenkään tuolle poitsulle antaa yhtään sen kovempaa kulkevaa vehjettä alle. :rolleyes: Mieluummin voisi rajoittaa vaikka vähän lisää.
 
Mulla oli metsä ja auraushommissa 400 kawan kvf.
Selvittelin puolisen vuotta uudemman hommaamista ja ainakin omat tutkimukset päätyivät siihen että ostin uudehkon CFMoton. Merkkivehkeissä tuntuu menevän perää, vetaria, kk-laakeria ihan yhtälailla kuin noissa halvemmissakin.
CFMotoon päädyin siksi että mosat ilmeisesti KTM:n kanssa yhteistyössä tehtyjä ja vari tulee CVTechiltä joten osia saa vanhempanakin.

Nyt kilsoja 1800 ja tunteja ehkä noin 300 - ei ongelmia ja suoriutunut kaikesta vähintään yhtä hyvin kuin vanhempi merkkimönkkäri.
 
^Pannaan korvan taakse tämäkin. Huomaa että meikäläinen on täysin noviisi näiden kanssa, kun ihan uusia merkkejä tulee tällä tahdilla esiin.  :-X
 
Kiinalaisista CF-moto ylivoimaisesti paras, Ruotsissa myydyin merkki ollut jo pari vuotta ja Suomessakin myynti ollut isoa.
 
Pojalla ollut vuoden päivät CanAm Outlander 650 max, 5000km nyt ajettu , ei mitään ongelmia ole ollut. Huollot  on vaan aika kalliit kanuunassa. Vakiona pidetty 60km/h max , henkien taistelua ollut kun pitäisi saada speedohealer millä saisi nopeusmittaria huijattua.
 
seatts sanoi:
Kiinalaisista CF-moto ylivoimaisesti paras, Ruotsissa myydyin merkki ollut jo pari vuotta ja Suomessakin myynti ollut isoa.

Taitaa olla Jenkeissäkin saanut aika kovan jalansijan vaikka siellä kuitenkin on "kotimaisiakin" valmistajia.
 
Tämä meidän mönkijän hankinta lähti jopa minun mittakaavassani yllättävän äkkiä laukalle. 🙈 Yhdestä Accessista Nurmijärveltä pyysin jo tarjouksenkin. Heiltä löytyy varastosta sekä 600 että 800 koneella olevaa mallia. Itse mönkijä on ihan ovh-hintainen, mutta mukaan saisi puskulevyn, kahvanlämmittimet, ylläpitolaturin ja tuulisuojan. Appiukko lupasi avustaa poitsua hankinnassa niin, että hänen isänsä vanhan mopoauton voisi antaa vaihdossa mönkijään. Kyseessä on 17 vuotta vanha Ligier, joka ei nyt ehkä varsinaisesti ole sitä kuuminta hottia markkinoilla tällä hetkellä... :rolleyes: Liike lupasi kuitenkin alustavasti hyvittää siitä tonnin. Ongelmana vaan tuntuu olevan, että jos sähköpostiin vastaaminen jää myyjältä seuraavaan päivään, niin koko homma unohtuu. :rolleyes: Ei viitsisi joka kerta olla erikseen kyselemässä vastauksen perään.
Kävin tänään paikallisessa Kärkipyörässä, koska heilläkin on Lappeenrannassa Accessin myynti. Kaupat onnistuisivat myös tässä meidän kylän liikkeessä. Yhtään mallia ei ollut liikkeessä, mutta Lappeenrannasta niitä kuulemma löytyy varastosta. Myymäläpäällikkö tulee ensi viikolla takaisin töihin lomaltaan, eli pitää käydä varmaan silloin uudestaan pyörähtämässä, kun hänellä on asiasta enemmän tietoa. Ja mikä parasta, heillä on myös merkkihuolto ja huollattaminen onnistuu tässä omalla kylällä. Eli @Sande, jos olet pelkkää määräaikaishuoltoa vailla, niin älä turhaan aja merta edemmäs kalaan. :)
Nyt pitäisi vielä miettiä että uskaltaako tuolle pojalle antaa sitä 800 vehjettä alle, vai olisiko turvallisempaa tyytyä vain suosiolla siihen 600 malliin. Jos nyt nettiä aikani luettuani ymmärsin oikein, niin 800 mallissa olisi paremmat renkaat ja ilmeisesti myös paremmat iskarit.
Täytyy varmaan vielä jossain vaiheessa käydä naapurikunnassa CfMoton myyjän luona, ettei mene tämä homma liian yksisilmäiseksi.
 
Itse ostin vuonna 2016 CF Moto 450 L mönkijän pääasiassa auraushommiin ja peräkärryn vetoon. Ihan kohtuu tyytyväinen olen laitteeseen ollut, takuuaikana korjattiin takuuseen jarruja ja vaihdettiin mittaristo, jonne oli päässyt vettä sisälle.

Takuuajan jälkeen ei ole huoltojen lisäksi tehty muita korjauksia kuin vaihdettu vinssin vaijeri pariin kertaa ja virtalukko kertaalleen.

Nyt olisi seuraava huolto elokuun lopulla ja nyt ovat takajarrut kadonneet jonnekin.
 
jrinnes sanoi:
Tämä meidän mönkijän hankinta lähti jopa minun mittakaavassani yllättävän äkkiä laukalle. 🙈 Yhdestä Accessista Nurmijärveltä pyysin jo tarjouksenkin. Heiltä löytyy varastosta sekä 600 että 800 koneella olevaa mallia. Itse mönkijä on ihan ovh-hintainen, mutta mukaan saisi puskulevyn, kahvanlämmittimet, ylläpitolaturin ja tuulisuojan. Appiukko lupasi avustaa poitsua hankinnassa niin, että hänen isänsä vanhan mopoauton voisi antaa vaihdossa mönkijään. Kyseessä on 17 vuotta vanha Ligier, joka ei nyt ehkä varsinaisesti ole sitä kuuminta hottia markkinoilla tällä hetkellä... :rolleyes: Liike lupasi kuitenkin alustavasti hyvittää siitä tonnin. Ongelmana vaan tuntuu olevan, että jos sähköpostiin vastaaminen jää myyjältä seuraavaan päivään, niin koko homma unohtuu. :rolleyes: Ei viitsisi joka kerta olla erikseen kyselemässä vastauksen perään.
Kävin tänään paikallisessa Kärkipyörässä, koska heilläkin on Lappeenrannassa Accessin myynti. Kaupat onnistuisivat myös tässä meidän kylän liikkeessä. Yhtään mallia ei ollut liikkeessä, mutta Lappeenrannasta niitä kuulemma löytyy varastosta. Myymäläpäällikkö tulee ensi viikolla takaisin töihin lomaltaan, eli pitää käydä varmaan silloin uudestaan pyörähtämässä, kun hänellä on asiasta enemmän tietoa. Ja mikä parasta, heillä on myös merkkihuolto ja huollattaminen onnistuu tässä omalla kylällä. Eli @Sande, jos olet pelkkää määräaikaishuoltoa vailla, niin älä turhaan aja merta edemmäs kalaan. :)
Nyt pitäisi vielä miettiä että uskaltaako tuolle pojalle antaa sitä 800 vehjettä alle, vai olisiko turvallisempaa tyytyä vain suosiolla siihen 600 malliin. Jos nyt nettiä aikani luettuani ymmärsin oikein, niin 800 mallissa olisi paremmat renkaat ja ilmeisesti myös paremmat iskarit.
Täytyy varmaan vielä jossain vaiheessa käydä naapurikunnassa CfMoton myyjän luona, ettei mene tämä homma liian yksisilmäiseksi.
Segway ei kelpaa?
 
No miksei tietysti kelpaisi, mutta tuohon Accessiin on nyt yhdessä liikkeessä todella hyvä kampanja menossa. Siihen saa yli tonnin varusteet samaan rahaan, mm. sen puskulevyn.
 
Taski sanoi:
Mikä virtalukkoon tuli / miten oirehti?

Virtalukkoon pääsee ilmeisesti vettä sisälle ja sen seurauksena liittimet hapettuu, ei siis kytkenyt virtaa avainta kääntämällä kun satunnaisesti. Hain uuden lukon paikalliselta diileriltä ja itse vaihdoin. (Alle tunnin homma.)
 
Nyt loppui minun osaltani vatulointi. Access Adventure 600 EFI EPS:stä on kaupat sovittu. Mukaan tulee 150 cm puskulevy, kahvanlämmittimet ja matkustajan istuimen selkänoja. Merkin ratkaisi isolta osaltaan omalta kylältä löytyvä merkkihuolto. Katsotaan nyt meneekö syteen vai saveen.
Laite ja lisävarusteet on kaikki liikkeessä valmiina. Luovutus on sovittu sitten, kun saan vaihdossa menevään appiukon mopoautoon vaihdettua uuden puskurin, entrattua sen katsastuskuntoon ja käytettyä leimalla. Lisäksi se pitää vielä siirtää kuolinpesän nimistä minun nimiini, mutta se taitaa onneksi ollakin huomattavasti helpompi operaatio kuin mitä alunperin pelkäsin.
 
jrinnes sanoi:
Nyt loppui minun osaltani vatulointi. Access Adventure 600 EFI EPS:stä on kaupat sovittu. Mukaan tulee 150 cm puskulevy, kahvanlämmittimet ja matkustajan istuimen selkänoja. Merkin ratkaisi isolta osaltaan omalta kylältä löytyvä merkkihuolto. Katsotaan nyt meneekö syteen vai saveen.
Laite ja lisävarusteet on kaikki liikkeessä valmiina. Luovutus on sovittu sitten, kun saan vaihdossa menevään appiukon mopoautoon vaihdettua uuden puskurin, entrattua sen katsastuskuntoon ja käytettyä leimalla. Lisäksi se pitää vielä siirtää kuolinpesän nimistä minun nimiini, mutta se taitaa onneksi ollakin huomattavasti helpompi operaatio kuin mitä alunperin pelkäsin.
Non niin... toivotaan huolettomia ja ennen kaikkea turvallisia kilometrejä! Mielenkiinnolla seuraan tämän kulkua, kun siihen varmasti on tulossa km:ä eri tahtiin kuin omaani.

Tuleeko puskulevyyn pikakiinnitys? Se on kyllä aika ehdoton. Lumiketjuja suosittelen auraushommiin taka-akselille. Paitsi että tieajoon ne ei oikein sovellu...
 
Kiitos. :)
En tajunnut edes ottaa puheeksi koko pikakiinnikkeitä, eli voisin veikata että niitä ei tule mukaan. 🙈 No, pitää katsoa löytyisikö sellaisia järkihintaan. Puskulevyä joutuu kyllä varmasti renkkaamaan paikoilleen ja pois tiheään tahtiin, koska poikahan tuolla tosiaan enimmäkseen ajaa maaliskuun alusta alkaen. Ja ketjujen hankintaan olen jo varautunut. Onneksi ne eivät tunnu sentään ihan mahdottomia maksavan.
 
jrinnes sanoi:
Kiitos. :)
En tajunnut edes ottaa puheeksi koko pikakiinnikkeitä, eli voisin veikata että niitä ei tule mukaan. 🙈 No, pitää katsoa löytyisikö sellaisia järkihintaan. Puskulevyä joutuu kyllä varmasti renkkaamaan paikoilleen ja pois tiheään tahtiin, koska poikahan tuolla tosiaan enimmäkseen ajaa maaliskuun alusta alkaen. Ja ketjujen hankintaan olen jo varautunut. Onneksi ne eivät tunnu sentään ihan mahdottomia maksavan.
Koita saada se pikakiinnitys systeemi hommattua myyjän kautta, tulee kerralla oikeanlainen. Oli hitonmoinen homma metsästää se itselle jälkeen päin.

Ehditkin jo vastaamaan sillä aikaa kun editoin edellistä viestiä, niin lumiketjut ei oikein sovellu katuliikenteeseen, ja muutenkaan niillä ei viitsi ajaa paria kymppiä lujempaa. Ketjut on sellaiset päälle laitettavat, ettei niitä kyllä kehtaa laittaa kuin kerran talvessa paikalleen.
 
AHJ313 sanoi:
Virtalukkoon pääsee ilmeisesti vettä sisälle ja sen seurauksena liittimet hapettuu, ei siis kytkenyt virtaa avainta kääntämällä kun satunnaisesti. Hain uuden lukon paikalliselta diileriltä ja itse vaihdoin. (Alle tunnin homma.)

Minulla samat oireet CF-Moto 520-mallin kanssa. Arvaisikohan tilata virtalukon netistä ja asentaa vai tarviiko se mitään ns koodauksia että käynnistyy? Mitä maksoi diilerillä?
 
Sande sanoi:
Koita saada se pikakiinnitys systeemi hommattua myyjän kautta, tulee kerralla oikeanlainen. Oli hitonmoinen homma metsästää se itselle jälkeen päin.

Ehditkin jo vastaamaan sillä aikaa kun editoin edellistä viestiä, niin lumiketjut ei oikein sovellu katuliikenteeseen, ja muutenkaan niillä ei viitsi ajaa paria kymppiä lujempaa. Ketjut on sellaiset päälle laitettavat, ettei niitä kyllä kehtaa laittaa kuin kerran talvessa paikalleen.

Okei, pitääkin laittaa ensi viikolla myyjälle viestiä siitä kiinnikkeestä. Vitsi kun en tajunnut tuota ajoissa, nyt joutuu varmaan maksamaan vähän ylimääräistä.  :-\
Ja pitää nyt katsoa sitä ketjuhommaa. Kokeillaan ainakin ensin ilman ketjuja, mutta jos lumityöt on aivan tuskaa ilman niitä, niin pitää sitten miettiä asiaa uudelleen. Jos ne aivan hirveät on laittaa paikoilleen, niin saattaa sitten jäädä hankkimatta. Lähinnä siis juuri siksi, että sillä mönkijällä tullaan varmasti ajamaan sen verran tiellä että niitä joutuu puljaamaan eestaas. :rolleyes:
 
Ei niitä ketjuja mun mielestä mihinkään tarvitse.

Kolmen eri merkkisen mönkijän kanssa on nyt tullut tehtyä 15 vuotta lumitöitä.
 
Käytin grizzlyssä muutamana talvena ketjuja, oli kyllä eri renkailla. Mutta sitten vaihdoin paremmat renkaat ja totesin ketju jumpan turhaksi. Harvassa ne päivät kun ketjuja oikeasti tarvitsee, lumitöissä ei juuri koskaan. Toki ketjuilla saa hyvin karhennettua jäätä ja korvaa jossain määrin hiekoitusta.