https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Luotettavuuspohdintaa - perinteinen polttomoottori vs. sähköauto

Popovice

Sisäänajettu
Liittynyt
23.4.2015
Aloin joutessani miettimään että mitä tuo väistämätön autojen sähkömoottoritekniikkaan siirtyminen tuo tullessaan mm. luotettavuuden suhteen ja tämmöisiä ajatuksia tuli mieleen.

Kun siirrytään polttomoottoreista sähköön jäävät ainakin seuraavat asiat historiaan:

- Jakoketju/hihna
- Sytystulpat
- Moottoriöljy+suodattimet, yms.
- Jäähdytin+jäähdytysneste
- Starttimoottori
- Kaasuläppäkotelo
- Polttoainepumppu
- Vesipumppu
- Puolat
- Turbo
- Pakoputki/katalysaattori
- Perinteinen vaihteisto (eikös se sähkömoottori tarjoa täyden vääntömomentin koko kierrosalueella?)
- Kytkin (manuaalivaihteiset)
- Laturi (ainakin perinteisessä muodossa)
- Hiukkasuodatin (diesel)
- EGR systeemit (diesel)
- AdBlue systeemit (diesel)
- Venttiilit/venttiilinostimet/nokka-akseli/männät ja ylipäätään kaikki öljyssä lilluva ja/tai kuumien kaasujen kanssa tekemissä oleva hienomekaniikka

...ja varmaan paljon muutakin joka ei tullut mieleen, mutta tuossa listalla ovat joka tapauksessa ne todennäköisimmin vikaantuvat ja eniten huoltotoimenpiteitä aiheuttavat kohteet.

Kaikki tämä korvataan (oikein suunniteltuna) ikuisesti kestävällä sähkömoottorilla ja elektroniikalla joten ainakin periaatteessa luulisi luotettavuuden lisääntyvän merkittävästi ja voisi jopa ajatella että nykyisenlaisia määräaikaishuoltojakaan ei välttämättä enää tarvittaisi. Toisella puolella yhtälöä on luonnollisesti tuo massiivinen energiavarasto eli akku, johon luultavasti koko sähköauton luotettavuus kulminoituu.


 
Jarrut, jouset, iskarit täytyy edelleen huoltaa. Maalipintaa pitää tarkkailla ja pissapoika täyttää:) Huollot on pitkälti tarkastuksia, mutta silti kulujen tulisi vähän laskea.
 
Popovice sanoi:
Aloin joutessani miettimään että mitä tuo väistämätön autojen sähkömoottoritekniikkaan siirtyminen tuo tullessaan mm. luotettavuuden suhteen ja tämmöisiä ajatuksia tuli mieleen.

Kun siirrytään polttomoottoreista sähköön jäävät ainakin seuraavat asiat historiaan:

- Jäähdytin+jäähdytysneste

Mites tuo? Jäähdytetäänkö akustoja mitenkään nestekierrolla? Vai ovatko ne ihan vain ilmajäähdytteisiä?
 
Kun aloittajan listaa katsoo, niin huomaa myös sen, miten yksinkertainen sähköauto on. Sitten jää ihmettelemään sitä, että 110hv polttomoottorisen golfin autoveroton hinta on 20k€ ja samantehoisen sähköversion 40k€. Sähköautoksi pikkiriikkisen 24kWh akun hinta (max 10k€, esim 24kWh*300€/kWh=7200€) ei sitä selitä. Sähköautolla säästää niin "polttoaineessa" kuin huolloissakin. Huoltojen hinta voisi teoriassa noin puolittua.
 
Koko auton valmistuskustannus on siellä 3000-8000e paikkeilla, joten esim. 5000e akuston osuudeksi on hyvin korkea.
 
Rascasse sanoi:
Koko auton valmistuskustannus on siellä 3000-8000e paikkeilla, joten esim. 5000e akuston osuudeksi on hyvin korkea.

Tuollaisella hinnoittelulla kuin golf, teslan 70kWh mallin akusto maksaisi melkein 60k€. Hinnoittelu on perinteisillä valmistajilla sellainen, ettei niiden sähköautoyritelmiä oikein kannata ostaa. Olematon (noin 100km) toimintasäde matkanopeudella (100km/h) ja ylikorkea hinta. Tesla model 3:a odotellessa. (mahdollinen polttomoottorilla ajon kieltäminen suurkaupungeissa voi toki muuttaa asetelmia hyvinkin nopeasti)

Ajoamatka golfille:
http://www.tuulilasi.fi/blogit/sahkolinjaaho/kokeilu-nain-pakkanen-puraisee-sahkoauton-toimintamatkaa
 
pokkus sanoi:
Sähköauton mukana uutena suurimpana huolena luultavasti tulee akusto, sen kesto ja siihen liittyvät ongelmat.

Totta. Tähän astiset kokemukset japsimerkkien akuista ovat toisaalta erittäin hyviä. Ilmeisesti ongelmien vähyys on yllättänyt valmistajatkin, kun sekä Toyota että Nissan ovat pidentäneet jälkikäteen jo myymiensä autojen akkujen takuuta.

Nissan pidensi Leafin akkujen takuun 5 vuoteen tai 100 tkm. Mikä parasta, takuukynnys 70 %:a on julkaistu jo ennakkoon, joten ei tarvitse pelätä huoltoneuvojien väitteitä jonkin kuulumista vian sijasta ominaisuudeksi. Autohan diagnosoi akkujen tilan aina kun virrat kytketään ja näyttää kapasiteetin näyttöruudulla.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288573143251.html

Toyota nosti hybridien akkujen takuun peräti 8 vuoteen tai 350 tkm:iin! Lukemana jotain lähes käsittämätöntä vaikkapa DSG/TSI -vioista keskusteleville..

Olen seurannut jo pitkään jenkkien Leaf ja Toyotan hybridifoorumeita. Sähkötekniikaltaan nämä autot ovat olleet äärimmäisen luotettavia. Leafin akuissa ainoat laajemmat ongelmat ovat olleet erittäin kuumissa osavaltioissa, joissa akkuja tai niiden kennoja on jouduttu vaihtamaan takuuseenkin. Kylmissä osavaltioissa ei ole ollut ongelmia.

mynissanleaf.com
priuschat.com

Leafin koko akkupaketti maksaa noin 5000 €, joka on tietysti paljon, mutta ei olisi mitenkään mahdoton pieti jos sitten autokin olisi akun puolesta uusi. Hintana se on vielä sellainen, että sen voi helposti säästää bensa-autoon verrattuna. Tuolla hinnallahan saisi noin 3500 litraa bensaa. Jos ajetaan kaupungissa, niin kympin keskikulutuksella se olisi 35 tkm ajoa ja bensasäästöllä olisi tullut uusi akkupaketti maksettua.

Toisella tavalla tuota 5 tonnia voi hahmottaa laskemalla vaikkapa jakohihnan ja dpf:n vaihdon hinta, jolloin ollaan jo ainakin 2500 eurossa ja kyse on kuluvista osista.

Laskeskelin näitä vain sillä, että ne osoittavat ettei Leafin omistaja joudu paalaamaan autoaan, vaikka pahin, vaikkakin hyvin epätodennäköinen tapahtuisi eli akku menisi totaalisen kaput. Keskustelupalstojen oraakkelien mukaan sähköautot ovat paalikamaa 5 vuoden iässä, kun akku maksaa enemmän kuin uusi auto.
 
Urlaub sanoi:
Leafin koko akkupaketti maksaa noin 5000 €, joka on tietysti paljon, mutta ei olisi mitenkään mahdoton pieti jos sitten autokin olisi akun puolesta uusi. Hintana se on vielä sellainen, että sen voi helposti säästää bensa-autoon verrattuna. Tuolla hinnallahan saisi noin 3500 litraa bensaa. Jos ajetaan kaupungissa, niin kympin keskikulutuksella se olisi 35 tkm ajoa ja bensasäästöllä olisi tullut uusi akkupaketti maksettua.

Tässä laskelmassa sähköauto kulkee ilmaiseksi?
 
Karvis sanoi:
Tässä laskelmassa sähköauto kulkee ilmaiseksi?

Aika monella kulkisi, kun lataa töissä tai jossakin ilmaisessa pisteessä.

Jos Leafin ajaisi päivittäin tyhjäksi ja lataisi yön yli kotipistoriassa, niin sähkö maksaisi 1,50 euroa per yö. Kuukaudessa se tekisi 45 euroa. Kuukauden ajosuorite olisi silloin vähintäänkin 3500 km eli yli 40 tkm vuodessa. Melko paljon kun keskimääräinen suomalaisen ajosuorite on 18 tkm vuodessa..

Palataan laskelmaan, niin samalla matkalla palava 3500 litraa bensaa maksaisi sen 5000 euroa. Saman matkan sähkölasku olisi 540 euroa.

Laskelma ei tuollakaan tavoin käänny muuksi.
 
Mielestäni hybridit tai edes Leaf eivät ole relevantteja vertailukohteita. Hybridi on polttomoottoriauto ja Leafin akkukapasiteetti mahdollistaa lähinnä kaupunkiajelun (pakkasilla alle 100 km). Tällä hetkellä ainoa haastaja on Tesla, mutta yhden Teslan omistajan tuntevana tiedän talvella ajomatkan rajoittuvan himpun päälle 200 kilometriin, jolloin matkustus Jyväskylästä Helsinkiin on kiikun kaakun. Teslakaan ei ole viattomaksi osoittautunut.
 
MMV sanoi:
Mielestäni hybridit tai edes Leaf eivät ole relevantteja vertailukohteita. Hybridi on polttomoottoriauto ja Leafin akkukapasiteetti mahdollistaa lähinnä kaupunkiajelun (pakkasilla alle 100 km). Tällä hetkellä ainoa haastaja on Tesla, mutta yhden Teslan omistajan tuntevana tiedän talvella ajomatkan rajoittuvan himpun päälle 200 kilometriin, jolloin matkustus Jyväskylästä Helsinkiin on kiikun kaakun. Teslakaan ei ole viattomaksi osoittautunut.

Vertailukohteita mihinkä? Sähkötekniikan luotettavuudesttahan tässä kai pohdiskeltiin? Nissan Leaf on osoittautunut erittäin luotettavaksi autoksi, ollaanpa itse autosta mitä mieltä tahansa. Samoin Toyotan hybridit ovat sähkötekniikaltaan eli akkujen kestävyydeltä, lataukseltaan, sähkömoottoreiltaan, jne erittäin luotettavia, vaikka eivät puhtaita sähköautoja olekaan.

Teslan kokemukset kiinnostaisi kovasti minuakin, mutta odotukset eivät ole Nissanin tasolla ainakaan luotettavuuden osalta. Jenkkiauto jne..

Off topicia jatkaen väitän, että hyvin suuri osa polttomoottoriautoistakin palvelee ajossa, jossa päivittäiseksi rangeksi 100 km riittää vallan mainiosti.

Sähköautojen kohdalla joitakin vain ahdistaa se ajatus, ettei sillä kauppakassilla voisi lähteä käymään Nuorgamissa. Silloin ei pidä ostaa sähköautoa, niin ei ahdista. Koska ahdistuksen määrä pysyy vakiona, niin sitten voisi ahdistaa se, että naapuri ajaa käytännössä ilmaisella sähköllä arkiajonsa.  ;D
 
^Eli sähköautoilijalla pitää kuitenkin olla toinen auto muita kuin kaupassakäyntejä varten. Ei liity suoranaisesti luotettavuuspohdintaan.. paitsi jos ajattelee asiaa siten, että voiko akkujen kestoon luottaa riittävästi, kun lähtee kovemmilla pakkasilla lyhyttä kauppareissua pidemmälle?
 
nokivasara sanoi:
^Eli sähköautoilijalla pitää kuitenkin olla toinen auto muita kuin kaupassakäyntejä varten.

Niin kai.

Ymmärtäisin tällaisen pohdinnan jollakin ituhippifoorumilla, mutta autofoorumilla luulisin sen olevan itsestään selvä asia, että monella on useampia autoja. On avoautoja, pakettiautoja, kilpa-autoja, maastoautoja ja miksei sähköautojakin..

nokivasara sanoi:
Ei liity suoranaisesti luotettavuuspohdintaan.. paitsi jos ajattelee asiaa siten, että voiko akkujen kestoon luottaa riittävästi, kun lähtee kovemmilla pakkasilla lyhyttä kauppareissua pidemmälle?

Uskoisin, että voi. Ei ole sellaista tietoa noussut foorumeilta eikä toimittajien raporteista, että rangea olisi luvattu enemmän kuin olisi päästy.

Voiko muillakaan käyttövoimilla luottaa 100 %:sti siihen, että matka ei pakkasella katkea?

Omalla autoilu-urallani bensakoneet ovat olleet pakkasilla 100 %:n luotettavia, mutta dieseleiden kanssa on pakkasella jääty tielle polttoainesuodattimen mennessä hyhmään. Useampaan kertaan on myös jäänyt lähtemättä, kun dieseli ole suostunut edes käynnistymään. Olkoon sitten viallinen hehkutulppa tms. syynä, mutta eipä ole auto niistä ennakkoon varoitellut.
 
Omalla autoilu-urallani bensakoneet ovat olleet pakkasilla 100 %:n luotettavia, mutta dieseleiden kanssa on pakkasella jääty tielle polttoainesuodattimen mennessä hyhmään. Useampaan kertaan on myös jäänyt lähtemättä, kun dieseli ole suostunut edes käynnistymään. Olkoon sitten viallinen hehkutulppa tms. syynä, mutta eipä ole auto niistä ennakkoon varoitellut.

Tämä tosiasia näkyy ihan arjessa, otantaa vaikkapa tältä viikola. Bongasin useita rekkoja hyytyneenä (syitä en toki tiedä mutta pienemmillä pakkasilla niitä harvemmin näkee), meidän pienestä työyhteisöstä kolme myöhästyi tiistaiaamuna töistä autohuolien takia, kaikilla dieselit. Hinureita liikkuu paljon ja kyydissä poikkeuksetta diesel. Omalle kohdalle suurimmat talviajo-ongelmat osuivat niille kahdelle talvelle kun minulla oli dieselauto. Ihan meni offariksi mutta kuitenkin.

Otsikkoon sen verran että hybridiä en itsekään ottaisi keskusteluun koska siinä on samat polttomoottorin komponentit vikoineen ja huoltoineen, lisänä vain nuo sähköllä liikkumisen mahdollistavat komponentit. Se on vaan pakko todeta että monimutkaisuudesta huolimatta on polttomoottorit kehittyneet kyllä erittäin luotettaviksi ja epäluotettavuus perustuu enemmänkin valmistajan tahtotilaan säästää kustannuksia ja pitää yllä autokauppaa ja sen jälkimarkkinointia.

En sinänsä pelkää etteikö sähköautokin kestäisi. Jos joskus valmistusvolyymit on likikään polttomoottorien tasolla, niin akustojen yms. hinnatkin lienevät aivan muuta toista kuin tällä hetkellä. Se on taas tosiasia, että samoja asioita pitää valmistajan pitää yllä myös sitten eli voidaan sinne laittaa komponentit jotka kestävät vaikkapa 250tkm. Nuo huimat takuut on nyt vaan poistamassa ennakkoluuloja.
 
En ole ikinä omistanut sähköautoa, mutta ei minulla olisi mitään ennakkoluuloja sen kestävyyden suhteen. Luotettavampi sellainen on luultavasti ekalle omistajalle kuin mikään polttomoottorivaihtoehdoista. Kauppakassiksi tai työmatka-autoksi sähköauto olisi varmasti oikein passeli vaihtoehto, jos polttoaineet hinnat nousevat ja itse auton hinta putoaa samalle tasolle polttomoottorivaihtoehtojen kanssa. Vaatisi toki myös riittävän tehokkaan töpselipaikan kotiruudusta. Eli sellaisen, millä saisi ladattua 150-200 kilometrin edestä "menovettä" 6-8 tunnissa.

Jos akusto muodostaa kovin tolkuttoman osan auton hinnasta, en näkisi akkujen liisausta mahdottomana vaihtoehtona. Samalla poistuisi kaikki huolet akustoon liittyvissä kysymyksissä.

Mutta sähköauton rinnalla pitäisi sitten perheessä olla toki ihan oikeakin auto. Mutta ei tämä mikään ongelma olisi, koska on meillä jo nytkin ollut 10 vuotta kaksi autoa perheen käytössä.
 
Marko_K sanoi:
Mites tuo? Jäähdytetäänkö akustoja mitenkään nestekierrolla? Vai ovatko ne ihan vain ilmajäähdytteisiä?
Youtubessa oli tai on Teslan akusta purkuvideo. Videossa siellä on jotain jäähdytinnesteen näköistä nestettä.

Vempula sanoi:
Jos akusto muodostaa kovin tolkuttoman osan auton hinnasta, en näkisi akkujen liisausta mahdottomana vaihtoehtona. Samalla poistuisi kaikki huolet akustoon liittyvissä kysymyksissä.
Mitsu vai Honda tuota akun liisausta yhdellä mallilla harrastaa. Oli lehdessä juttua kun ei voi verotus syistä/ongelmista ko. autoa tuoda suomeen.
EDIT: Vai oisko sittenkin ollut tämä?
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/renault-twizyn-hinnat-alkavat-6-990-eurosta
http://www.tuulilasi.fi/keskustelut/autoverotus/renault-twizy-ja-verokohtelu-ennakkotapausko-leasing-akuista
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288751722208.html?pos=ok-nln
 
Tuli vielä mieleen kun nyt tuota pakkasta on, niin millä näitä muuten lämmitetään? Onko siellä vikapesäkkeitä webastojen tapaan?
 
Vankka sanoi:
Mitsu vai Honda tuota akun liisausta yhdellä mallilla harrastaa. Oli lehdessä juttua kun ei voi verotus syistä/ongelmista ko. autoa tuoda suomeen.
EDIT: Vai oisko sittenkin ollut tämä?

Renault se oli. Alunpitäen mallina Fluence, mutta se ei taida enää olla tuotannossa. Nyt vuokra-akut taivavat olla kaikissa sähkö-Relluissa eli Twizyssä, Kangoossa ja Zoessa.

Renault Zoe on varsin mielenkiintoinen sähköauto. Hintaakaan ei Virossakaan näytä olevan kuin 21.000 €. http://www.citymotors.ee/Zoe%20z.e
 
Makkis sanoi:
Tuli vielä mieleen kun nyt tuota pakkasta on, niin millä näitä muuten lämmitetään? Onko siellä vikapesäkkeitä webastojen tapaan?

Sähköllä. Harvemmin kai sähkölämmitykessä on vikapesäkkeitä, kun edes nuohousta ei tarvita.
 
Makkis sanoi:
Otsikkoon sen verran että hybridiä en itsekään ottaisi keskusteluun koska siinä on samat polttomoottorin komponentit vikoineen ja huoltoineen, lisänä vain nuo sähköllä liikkumisen mahdollistavat komponentit.

Hybriditekniikka mahdollistaa myös asioiden yksinkertaistamista, joka ei pelkällä polttomoottorilla onnistu. Toyotan hybriditekniikka on hyvä esimerkki, varsinaista vaihteistoa ei ole vaan on planettapyörästö. Ei myöskään ole kaksoismassapyörää. Rajauksena on, ettei taakse pääse kuin sähköllä ja myös hiljaisella nopeudella eteenpäin mennään siten, että vain sähkömoottori vetää pyöriin. Lisäyksinkertaistus on sekin, ettei hybrideissä käytetä turbokoneita, sähkökoneen väännön vuoksi niitä ei tarvita.

Vastaavasti esim VW:n mallissa (Golf GTE) on monimutkaisuus lisääntynyt verrattuna pelkkään polttomoottoriin. On turbo, DSG, ... jne.
 
Urlaub sanoi:
Vertailukohteita mihinkä? Sähkötekniikan luotettavuudesttahan tässä kai pohdiskeltiin? Nissan Leaf on osoittautunut erittäin luotettavaksi autoksi, ollaanpa itse autosta mitä mieltä tahansa.

Tarkoitan sitä, että niin kauan kuin sähköauto on lähinnä niche-tuote, ei sen luotettavuudesta voida sanoa laajalla otannalla yhtään mitään. Sähköautoja lienee kuitenkin vain promilleja maailman autokannasta. En jaksa tarkistaa lukuja, mutta uskoisin prosenttiosuuden osuvan aika kohdilleen. Tällöin on aika mahdotonta sanoa yleisesti luotettavuudesta yhtään mitään ja olen edelleen sitä mieltä, että hybridejä ei tähän keskusteluun tule ottaa mukaan, koska ovat polttomoottoriautoja.

Jos otetaan ns. jokamiehen sähköauto, Nissan Leaf, niin olen elämässäni nähnyt vain yhden sellaisen liikenteessä. Auton hinta ei ole este, koska saman hintaisia ja kalliimpiakin hatchbackejä ostetaan jatkuvasti. Syy on täysin selvä, perheessä tarvitaan yleensä myös toinen auto sähkötekniikan, vai sanotaanko nyt, akkuteknologian kehittymättömyyden takia. Ja kun tilanne on tämä, tuote on marginaalissa niin kauan kuin teknologiassa otetaan merkittävä harppaus. Tämän jälkeen on mahdollista riittävällä otannalla tarkastella luotettavuutta.

Periaatteessa sähköauto on pakostakin luotettavampi huomattavasti yksinkertaisemman rakenteensa takia. Tätä ei kuitenkaan voida mielestäni vielä tilastollisesti osoittaa vertailupohjan ollessa liian pienen.
 
tmr97 sanoi:
Hybriditekniikka mahdollistaa myös asioiden yksinkertaistamista, joka ei pelkällä polttomoottorilla onnistu. Toyotan hybriditekniikka on hyvä esimerkki, varsinaista vaihteistoa ei ole vaan on planettapyörästö. Ei myöskään ole kaksoismassapyörää.

Planeettapyörästö perinteisen vaihdelaatikon tilalla ei vaadi hybriditekniikkaa, mutta ratkaisun pitää olla pelkällä polttomoottoritekniikalla hieman toisenlainen kuin Toyotan hybrideissä. Ei silti kuintekaan sen monimutkaisempi.
 
MMV sanoi:
Tarkoitan sitä, että niin kauan kuin sähköauto on lähinnä niche-tuote, ei sen luotettavuudesta voida sanoa laajalla otannalla yhtään mitään. Sähköautoja lienee kuitenkin vain promilleja maailman autokannasta. En jaksa tarkistaa lukuja, mutta uskoisin prosenttiosuuden osuvan aika kohdilleen. Tällöin on aika mahdotonta sanoa yleisesti luotettavuudesta yhtään mitään.

Toisaalta polttomoottoriautojen lähes äärettömästi suurempi määrä jakaantuu loputtomaan merkki- ja mallikirjoon. Ei Tata Nanon ja Rolls-Royce Phantomin välillä ole mitään muuta yhteistä kuin polttomoottori. Montakos suuremmassa mittakaavassa myytävää sähköautoa on olemassa?

Vuonna 2014 Nissan Leafiä myytiin noin 50.000 kpl ja Teslaa jotain 40.000 kpl. (wikipedia).

Vähänhän se on vaikka Golfiin verrattuna, mutta jos verrataan vaikka Volvon myyntiin 2014:

S60 44.255 kpl
V70 27.725 kpl
S80  7.668 kpl

Tuolla sinun ajatuksella ei Volvonkaan luotettavuudesta voisi sanoa mitään, koska niitähän myydään niin mitättömiä määriä.  ???

https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/corporate/sales-volumes/archive?year=2014&month=12


 
Urlaub sanoi:
Tuolla sinun ajatuksella ei Volvonkaan luotettavuudesta voisi sanoa mitään, koska niitähän myydään niin mitättömiä määriä.  ???

Kun tässä oli ajatus verrata perinteistä ja sähköautoa, niin ei eri malleja polttomoottoriautoista voida irroittaa vertailupohjaksi. Kun tosielämän tilanne on se, että polttomoottoriautoja on vaikkapa 99,95% autokannasta, niin tuo 0,05% ei riitä vertailukelpoiseen analyysiin näiden tekniikoiden luotettavuuden vertailemiseksi. Tesloissa on ollut luvattoman paljon ongelmia, mutta kertooko se sähkötekniikan huonommasta luotettavuudesta? Mielestäni ei, koska kyse on vain yhdestä pienestä automerkistä (ainakin vielä).
 
MMV sanoi:
Kun tässä oli ajatus verrata perinteistä ja sähköautoa, niin ei eri malleja polttomoottoriautoista voida irroittaa vertailupohjaksi. Kun tosielämän tilanne on se, että polttomoottoriautoja on vaikkapa 99,95% autokannasta, niin tuo 0,05% ei riitä vertailukelpoiseen analyysiin näiden tekniikoiden luotettavuuden vertailemiseksi. Tesloissa on ollut luvattoman paljon ongelmia, mutta kertooko se sähkötekniikan huonommasta luotettavuudesta? Mielestäni ei, koska kyse on vain yhdestä pienestä automerkistä (ainakin vielä).

Onhan se noinkin, mutta onko tuollaisella vertailulla juurikaan tarvetta? Ei paljoa lohduta tyyppivikaan porsineen auton omistajaa, että keskimäärin autot ovat luotettavia. Aineisto on kuitenkin niin suuri, ettei siinä nouse esiin edes tunnetut tyyppiviat.

Merkki- ja mallikohtaiset vertailut ovatkin täysin eri asia ja ne antavat hyvää tietoa kaikille osapuolille. Niissä taas erottuu sitten armotta esim. väitetyt Teslan ongelmat.