- Liittynyt
- 23.4.2015
Aloin joutessani miettimään että mitä tuo väistämätön autojen sähkömoottoritekniikkaan siirtyminen tuo tullessaan mm. luotettavuuden suhteen ja tämmöisiä ajatuksia tuli mieleen.
Kun siirrytään polttomoottoreista sähköön jäävät ainakin seuraavat asiat historiaan:
- Jakoketju/hihna
- Sytystulpat
- Moottoriöljy+suodattimet, yms.
- Jäähdytin+jäähdytysneste
- Starttimoottori
- Kaasuläppäkotelo
- Polttoainepumppu
- Vesipumppu
- Puolat
- Turbo
- Pakoputki/katalysaattori
- Perinteinen vaihteisto (eikös se sähkömoottori tarjoa täyden vääntömomentin koko kierrosalueella?)
- Kytkin (manuaalivaihteiset)
- Laturi (ainakin perinteisessä muodossa)
- Hiukkasuodatin (diesel)
- EGR systeemit (diesel)
- AdBlue systeemit (diesel)
- Venttiilit/venttiilinostimet/nokka-akseli/männät ja ylipäätään kaikki öljyssä lilluva ja/tai kuumien kaasujen kanssa tekemissä oleva hienomekaniikka
...ja varmaan paljon muutakin joka ei tullut mieleen, mutta tuossa listalla ovat joka tapauksessa ne todennäköisimmin vikaantuvat ja eniten huoltotoimenpiteitä aiheuttavat kohteet.
Kaikki tämä korvataan (oikein suunniteltuna) ikuisesti kestävällä sähkömoottorilla ja elektroniikalla joten ainakin periaatteessa luulisi luotettavuuden lisääntyvän merkittävästi ja voisi jopa ajatella että nykyisenlaisia määräaikaishuoltojakaan ei välttämättä enää tarvittaisi. Toisella puolella yhtälöä on luonnollisesti tuo massiivinen energiavarasto eli akku, johon luultavasti koko sähköauton luotettavuus kulminoituu.
Kun siirrytään polttomoottoreista sähköön jäävät ainakin seuraavat asiat historiaan:
- Jakoketju/hihna
- Sytystulpat
- Moottoriöljy+suodattimet, yms.
- Jäähdytin+jäähdytysneste
- Starttimoottori
- Kaasuläppäkotelo
- Polttoainepumppu
- Vesipumppu
- Puolat
- Turbo
- Pakoputki/katalysaattori
- Perinteinen vaihteisto (eikös se sähkömoottori tarjoa täyden vääntömomentin koko kierrosalueella?)
- Kytkin (manuaalivaihteiset)
- Laturi (ainakin perinteisessä muodossa)
- Hiukkasuodatin (diesel)
- EGR systeemit (diesel)
- AdBlue systeemit (diesel)
- Venttiilit/venttiilinostimet/nokka-akseli/männät ja ylipäätään kaikki öljyssä lilluva ja/tai kuumien kaasujen kanssa tekemissä oleva hienomekaniikka
...ja varmaan paljon muutakin joka ei tullut mieleen, mutta tuossa listalla ovat joka tapauksessa ne todennäköisimmin vikaantuvat ja eniten huoltotoimenpiteitä aiheuttavat kohteet.
Kaikki tämä korvataan (oikein suunniteltuna) ikuisesti kestävällä sähkömoottorilla ja elektroniikalla joten ainakin periaatteessa luulisi luotettavuuden lisääntyvän merkittävästi ja voisi jopa ajatella että nykyisenlaisia määräaikaishuoltojakaan ei välttämättä enää tarvittaisi. Toisella puolella yhtälöä on luonnollisesti tuo massiivinen energiavarasto eli akku, johon luultavasti koko sähköauton luotettavuus kulminoituu.