https://yliteippaus.fi/

Lunastettujen autojen korjaaminen

P

Peeveli

Vieras
Tuollaiset pitäisi viedä suoraan paaliin (kierrättää toki kaikki minkä pystyy) eikä sallia enää mitään uudelleen rekisteröintejä ihmisten harmiksi.  :(
 
Peeveli sanoi:
Tuollaiset pitäisi viedä suoraan paaliin (kierrättää toki kaikki minkä pystyy) eikä sallia enää mitään uudelleen rekisteröintejä ihmisten harmiksi.  :(
Komppaan Peeveliä, vaikka tuntuukin "julmalta" sanoa että paaliin vaan.
Turvallisuus riskihän tuo on. Puhumattakaan kun auto joskus myydään jollekin "onnelliselle" uudelle omistajalle. Meinaan se on sata varma, että erinäisiä ongelmia tuosta dipatusta autosta tulee. 
 
Peeveli sanoi:
Tuollaiset pitäisi viedä suoraan paaliin (kierrättää toki kaikki minkä pystyy) eikä sallia enää mitään uudelleen rekisteröintejä ihmisten harmiksi.  :(

Mutta jos tuollaisen korjaa itselleen ja ajaa sen itse paaliin asti, niin kenelle siitä uudelleen rekisteröinnistä on harmia?

Tai vaikka myisikin sen joskus, kunhan rehellisesti kertoo taustan?
 
Mika_M sanoi:
Mutta jos tuollaisen korjaa itselleen ja ajaa sen itse paaliin asti, niin kenelle siitä uudelleen rekisteröinnistä on harmia?

Tai vaikka myisikin sen joskus, kunhan rehellisesti kertoo taustan?
Hmm. monesko omistajanvaihdos on sitten se jossa tapahtuma "unohtuu"?
Tuolla Atlantin takana taitaa olla systeemi että uitettu auto saa COD merkinnän rekisteriotteeseen, ei ac/dc vaan: certificate of destruction.  Eli siellä ei edes pysty uudelleen rekisteröimään---no mutta se ei ole estänyt uitettujen uimista esim. tänne...
 
Mika_M sanoi:
Mutta jos tuollaisen korjaa itselleen ja ajaa sen itse paaliin asti, niin kenelle siitä uudelleen rekisteröinnistä on harmia?

Tai vaikka myisikin sen joskus, kunhan rehellisesti kertoo taustan?
Todella harva ajaa autonsa "paaliin" astin. Viimeistään siinä vaiheessa auto lähtee, kun vee käyrä on täynnä vikoja. Poikkeuksetta tuollaisista autoista tulee kiertopalkintoja, ja sitä kautta auton myynti-ilmoitukset muuttuvat "papan silmäteräksi" jolla on ajettu vain hyvällä kelillä yms..
 
Kaikki autot pitäisi kieltää, ne ovat turvallisuusriskejä. Myös mm. koti, tikapuut, meteoriitit ja syntyminen pitäisi kieltää koska ovat turvallisuusriskejä.

Eihän tuollaista ole pakko ostaa.
 
Mrk sanoi:
Eihän tuollaista ole pakko ostaa.

Ei tietenkään, kunhan myyjä pelaa avoimin kortein.

Eikä tässä kaiketi ketjun aloittajaa olla lynkkaamassa. Kunhan keskustellaan vakuutusyhtiöiden romubisneksen lieveilmiöistä.
 
Kyllä on trafilla tieto vaikka onkin Ruotsissa lunastettu.
Eli papereissa ehdollinen korjaus, turvalaitteet, kaikki arbagit uusittava.

Mahtaako ne tehtaanpihoissakaan tulvissa uineet kaikki romuksi päätyä ? Toisaalta tehtaallehan tuollaisen valmistuskustannus ei tainnut montaa tonnia olla.

Se on varmasti totta että huoletonta ajopeliä ei tuollaisesta tule.
Mitä tuota MB Viano projektia luki niin kyllä murheita riitti.

 
Perinteisesti turvalaitteet "korjataan" niin, että diagnostiikka kertoo niiden olevan kunnossa, mitään bagejä siellä ei tarvitse olla ja sama homma turvavyön kiristimien kanssa. Näitä tallaisia autoja on tuolla liikenteessä merkittävät määrät, ei siinä yksi auto enää tilannetta muuksi muuta. Toki tässä tapauksessa homma voisi tehdä fiksustikin ja silloin tämä raato ei enää liikenteeseen ilmestyisi.
 
Taitaa olla ihan faktatietoa noista bagihuijauksista...itse en tuollaiseen ikinä törmännyt.
Ehkä täälläpäin on erilaiset perinteet.
No joo totta, varmasti noissakin huijataan.
Enpä tiedä eroaisiko tuo Suomen raatokannasta vaikka laittaisi tuollaisenaan kiertoon.
 
En ryhtyisi toisen tekemää työtä ja autoa raadoksi arvostelemaan ennen tiedossa olevaa lopputulosta, toivottavasti saamme lukea tästä jatkossakin kuvien kera  :) Projektin alun kuvat olisi mukava nähdä.
 
Urlaub sanoi:
Ei tietenkään, kunhan myyjä pelaa avoimin kortein.

Eikä tässä kaiketi ketjun aloittajaa olla lynkkaamassa. Kunhan keskustellaan vakuutusyhtiöiden romubisneksen lieveilmiöistä.
Juuri noin. Vakuutusyhtiön vastuuhan tuollainen on kun "ahneuksissaan" myyvät tuollaisia. Toki korjausraportit yms. vaaditaan, mutta se ei takaa mitään, että miten auto vaikka 10v päästä toimii.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/04/05/kolariauton-osto-aina-riski
 
Kyllä tuo on ihan faktatietoa, sen verran monesta autosta tullut tuollainen vastaan ja vielä useammasta valeturvatyynystä kuullut, kun omistaja on sattunut autosta jotain muuta vikaa korjatessaan törmäämään siihen ettei siinä olekaan kaikkia turvatyynyjä. Oma lukunsa on sitten vielä, kun autossa ollut uutena vaikka kuusi tyynyä ja rekisteritietojen mukaan vain kaksi on pakollisia, niin korjattu on vain ne pakolliset ja muualla on vain reikien peittona niitä muovisia "AIRBAG" -merkkejä.
 
Ajokokemusta on neljästä AVK:n lunastamasta autosta, jotka sittemmin oli korjattu. Kolme näistä oli AVK:n koekorjaamolla korjattuja tapauksia, yksi korjattiin kotona. Koekorjaamo teki viimeiset kolarikorjaukset 2003-2004, minkä jälkeen sen toiminta lopetettiin. Sinällänsä tämä hiukan ihmetyttää, sillä tuolla menettelyllä AVK:n omistajat saivat ensikäden korjaamotietoutta uudehkoista automalleista. Myös eri autovalmistajien omat insinörtit kävivät kouluttamassa kolarikorjaamojen henkilöstöä, tällöin voi ainakin vahvasti olettaa että koekorjatut autot olivat kohtuullisen hyvin korjattuja.

Näkyvimpinä ongelmina oli kahden ensimmäisen puuttellinen ruostesuojaus, minkä johdosta etulokasuojat joutui uusimaan 3-4 vuoden ikäisinä vanhojen lahotessa silmissä. Muutoin autojen ajo-ominaisuuksissa / toimivuudessa jne... ei ollut kolaroinnista johtuvia, havaittuja ongelmia. Yhteensä näillä ajokeilla ajettiin perheemme omistuksen aikana yli 600 tkm. Ja jokaisen myynnin yhteydessä ostajalle kerrottiin auton lunastushistoria sekä myytiin alemmalla hinnalla kuin vastaava, kolaroimaton yksilö.

Uudemmissa autoissa on tietysti moninkertainen määrä erilaisia turvallisuusvarusteita, monimutkaisempia turvakorirakenteita, jne. mikä lisää korjauksen haastavuutta. Toisaalta jos näitä autoja ei myytäisi edelleen, näkyisi se meillä jokaisella korkeampina vakuutusmaksuina. Paljon on kiinni siitä, kuinka huolellisesti korjaukset tehdään - alalle pesiytyneet puliveivarit täytyisi saada paremmin ruotuun.
 
völvöxc60 sanoi:
Juuri noin. Vakuutusyhtiön vastuuhan tuollainen on kun "ahneuksissaan" myyvät tuollaisia. Toki korjausraportit yms. vaaditaan, mutta se ei takaa mitään, että miten auto vaikka 10v päästä toimii.

Mikäs takaa että se tehtaalta tullut uusikaan auto toimii? Edes vuotta...
 
TM:ssä oli tästä aiheessa juttua muutama vuosi sitten ja erittäin surullista luettavaahan se oli. Purkivat siis useita kolarikorjattuja autoja ja tutkivat rakenteet ja käytetyt korjausmenetelmät. Lähes jokaisessa autossa kolariturvallisuuden kannalta oleelliset rakenteet oli oikaistu väärin. Siis siten, että ne olisivat seuraavassa kolarissa tinapaperia. Varsinkin A-pilarien korjaukset oli tehty täysin väärin. Autotehtaalta oli kyllä saatavilla viralliset korjausohjeet, mitä ei siis oikeastaan missään tapauksessa oltu käytetty.

Kaikki autot toki näyttivät ulkoisesti varsin hyviltä. Tarkalla katsomisella kyllä huomasi, että kaikki korin elementit eivät olleet ihan linjassa.

Tuon artikkelin jälkeen omat ennakkoluuloni lunastettuja autoja kohtaan kasvoivat entisestään. Aika poikkeuksellinen tilanne pitää olla, että meidän perheen käyttöön tulisi kolarin johdosta lunastettu auto, mikä on jonkun tahon toimesta korjattu "kuntoon".
 
^Tuohon korjaamiseen epäsuorasti liittyen: Kun vajaat kolme vuotta sitten käytin nykyistä kulkinettani maahantuontikatsastuksessa, sanoi katsuri että tarkastavat käytettyinä maahantuoduista autoista rutiininomaisesti pohjan. Sieltä kuulemma näkee helpoiten jos autoa on joskus kolhittu enemmän kuin pelkin peltivaurioin...
 
X ARI sanoi:
Hmm. monesko omistajanvaihdos on sitten se jossa tapahtuma "unohtuu"?
Tuolla Atlantin takana taitaa olla systeemi että uitettu auto saa COD merkinnän rekisteriotteeseen, ei ac/dc vaan: certificate of destruction.  Eli siellä ei edes pysty uudelleen rekisteröimään---no mutta se ei ole estänyt uitettujen uimista esim. tänne...

Nettiautossa näkyikin jossain vaiheessa jenkkilästä tuotu, vedessä uitettu BRZ. Hintakin oli muistaakseni aika suolainen, varmaan merivedessä käynyt...

Tuo on kyllä ihan aiheellinen kysymys, että missä vaiheessa se lunastus tai ylipäätään kolari unohtuu. Moni ostaja kun ei osaa, älyä tai jaksa selvittää autojen taustaa tarkalleen. Eräälle tutulle kävi niin, että vasta kun hän myi käytettynä ostamansa auton eteenpäin, selvisi, ettei autossa mm. ollut pelkääjän puolen airbagia lainkaan, vaan joku johtoviritys vikakoodin välttämiseksi. Auto oli siis ollut hänellä vuoden pari ja siinä oli kyllä ollut kaikenlaista vikaa koko ajan. Vikoja oltiin sitten korjautettu - tai ainakin yritetty korjauttaa - sitä mukaa kun niitä tuli vastaan ja katsastuksenkin auto oli läpäissyt ilman mitään "erityisjärjestelyjä". Seuraavalla omistajalla auto sitten oli kuitenkin katsastuksessa ilmeisesti pompannut, minkä myötä koko vyyhti oli lähtenyt purkautumaan. Kyseessä oli siis ihan kunnolla kolaroitu kiesi, joka oli halvalla korjattu sellaiseen kuntoon, että sillä pystyi joten kuten liikkumaan. Auton tutulleni myynyt liike oli uittanut auton Virosta ja käsittääkseni kielsi olleensa tietoinen mistään kolarihistoriasta. Tuttu oli tosiaan tiennyt auton olevan hieman ongelmallinen - ja tämä oli näkynyt auton myyntihinnassa - mutta ongelmien suuruusluokka tuli täytenä yllätyksenä. Selvitysten lopputulos taisi olla, että myyjäliike taikka tuttuni ei ollut syyllistynyt mihinkään vilppiin ja auton ajokuntoon saattaminen jäi viimeisimmän ostajan vastuulle. Tuttuni tosin palautti vapaaehtoisesti osan kauppasummasta ostajalle.
 
Varmasti näiden lunastettujen autojen kanssa tehdään paljon vilunkia ja se on valitettavaa.

Mutta ihan jokaisen auton ostaminen on aina jonkin asteinen riski. Kättä pystyyn, kuka ei ole koskaan vaihtanut autoa sen takia, että se temppuilee tavalla tai kolmannella?

Vaihtoautorivistöt, puhumattakaan yksityisten myymistä autoista, ovat takuulla täynnä ajokkeja joissa on vaikka minkälaista vilppiä ja purukumipaikkausta, vaikka autoa ei koskaan olisikaan lunastettu. Siksi en osaa nähdä lunastettujen autojen korjausmahdollisuutta mitenkään sen suurempana ongelmana. Yleisellä tasolla siis, jos oikein lähdettäisiin kaivelemaan niin varmaan lunastettujen joukosta pystyisi löytämään ne räikeimmät yksittäiset kusetukset.
 
Mika_M sanoi:
Mutta ihan jokaisen auton ostaminen on aina jonkin asteinen riski. Kättä pystyyn, kuka ei ole koskaan vaihtanut autoa sen takia, että se temppuilee tavalla tai kolmannella?

\o Täällä nousee käsi, olen aina korjannut puutteet tai kertonut niistä. Minusta tulisi huono autokauppias