https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Lumilinko

P

pantero

Vieras
Tänä talvena ei lumilinkoa ole juurikaan tarvinnut täällä etelässä. Mutta jos harkitsee sellaisen hankkimista, niin pian niitä rupeaa saamaan (huom. kieliasu ;D) jo kohtuulliseen hintaan. Itselläni on tällainen Toro 826 OEV lumilinko nyt kolmatta vuotta. Tänä talvena se on ollut täällä etelässa ja käytössä vain pari kertaa. Mutta kahtena aikaisempana vuonna sitä tuli käytettyä paljon mökillä. Korkeimmat hanget, joihin puskettiin olivat 40-50 cm korkuisia.

Ohessa joitakin kokemuksia Torosta ja lumilingosta yleensä:

-tässä Torossa on 8 hv Briggs&Stratton moottori, jonka teho riittää normaalisti hyvin. Oman lingon leveys on 71 cm ja se on hiukan liikaa 40 cm umpihankeen ajettaessa. Tällä hetkellä myynnissä olevat lingot näyttävät olevan 66 cm leveitä, joka on mielestäni optimi

-yhdellä sauvalla ohjattava linkotorven suunta ja korkeus on must. Pahinta linkouksessa on lumen tuiskuaminen takaisin omaan naamaan; sauvalla voi kätevästi muuttaa lumisuihkun suuntaa ajonkin aikana

-valo on hyvä varuste. Vaikka sen palaa päivisinkin, on se silti oiva apu aamu- ja iltahämärässä.

-sähkökäynnistys on mielestäni turha ominaisuus. Lisää vain lingon painoa ja hintaa, eikä sitä tarvita. Talvimoottori käynnistyy poikkeuksetta yhdellä nykäisyllä primer-napin avulla

-linko toimii tietysti hyvin pakkaslumessa, mutta kyllä sillä vähän nuoskaistakin tavaraa pystyy linkoamaan

-linko painaa 100 kg ja sen kääntely käy kyllä kuntoilusta. Omassani on kahvojen alapuolella säätövivut, joilla linkoa voi ajossa kätevästi ohjata. Säästää selkää, kun niitä oppii käyttämään

Linko on kyllä pistämätön apuväline, jos tarvitsee isoja piha-alueita tai teitä jatkuvasti lumesta aukaista. Toro on toiminut ihan OK tähän asti ja olen ollut siihen tyytyväinen. Ensimmäisenä talvena moottorin äänenvaimentajasta tosin petti yksi pistehitsi (näyttäisi olevan erikseen EU:hun tehty peltirakenne). Takuu toimi hyvin ja postissa tuli nopeasti uusi osa.
 

Liitteet

  • Toro_826_O.jpg
    Toro_826_O.jpg
    36,3 KB · Katsottu: 1 157
Kiitos, pantero, tosi hyödyllisestä avauksesta. Meillä taloyhtiössä (neljä paritaloa, tontti 3675 m2) on jo pitkään mietitty lingon hankintaa, mutta siinä on eräitä juttuja, jotka  vielä mietityttävät.

Ensinnäkin, mikä on tuollaisen hinta? Noita näkyy olevan markkinoilla aika monenlaisia ja -hintaisia.

Toiseksi, miten varmistan, että valittu kokoluokka on juuri oikea? Ainoa, mikä arveluttaa tuossa edellä kuvatussa mallissa, on paino. Taloyhtiön varastotilat ovat mitä ovat, ja kynnyksiäkin löytyy.

Kolmanneksi, jos käyttäjiä on useita, pitää varamistua laitteen huoltamisesta. Minkä verran tuo vaatii huoltotoimnepiteitä vuoden (talven) aikana?

Tuossa päällimmäiset. Täksi talveksi linkoa tuskin enää hankitaan, mutta lisätieto on aina tervetullutta.
 
-omani maksoi 1895 €, mutta siinä oli mukana mm. tuo turhaksi katsomani sähkökäynnistys. Etsiessäni kuvaa netistä, näytti jossain olevan 66 cm Toroja tarjolla 1300 eurolla. Jos miettii lumilingon hankkimista, niin kohta niitä saa kyllä edullisesti.

-lelut on erikseen, mutta jos lumitöitä aikoo tehdä, niin 8 hv ja 66 cm on mielestäni minimi. Esimerkiksi tuo uusin 66 cm Toro painaa noin 90 kg ja sitä pystyy liikuttelemaan suht. kätevästi työntämällä. Omani nousee suoraan ajamalla kippaavaan peräkärryyn ongelmitta.

-TM on hiljattain testannut lumilinkoja, sieltä löysin tämän Toronkin

-toistaiseksi en ole tehnyt mitään huoltotoimenpiteitä omaani. Talvessa tulee kuitenkin niin vähän ajotunteja, ettei esim. öljyä tarvitse vaihtaa. Kun kyseessä on nelitahtimoottori, laitan talven päätteeksi polttoaineen sekaan säilöntäainetta.
 
Kiitos tiedoista. Hinta on varsin kohtuullinen, kokoluokka vaikuttaa sopivalta, huoltotarpeen vähäisyys miellyttää. Oikeastaan ainoaksi hankinnan esteeksi jäävät riittämättömät varastotilat, joka on ikuinen harmituksen aihe. Eikä kaupunkialueella uusia tiloja niin vaan rakennella.
 
Itseäni ei niinkään koske nämä lumilingot mutta niiden yleistyessä olen huomannut että niitä on nykyään saatavilla myös teloilla. Lienee parempi lumella kuin pyörävetoisena, vai pyörillä pärjää mainiosti? Onko ketjut?
 
Teloilla varustetulla saa ajettua vaikka "tarkemmin kerroksittain", missä tuota sitten tarvitseekaan esim isojen kiinteistöjen katoilta lingottaessa vaikka. Toki teloilla on parempi etenemiskyky. Pyörillä varustettu kääntyy yleensä ketterämmin (tai noin ainakin itse koin kun vertasin Hondan malleja omaa linkoa hankkiessa). Päädyin sitten Hondan HS970-malliin (toki osittain telavärkin selvästi korkeamman hinnan takia - yllätys). Toro olisi varmasti ollut hyvä myös, moni naapureista on kehunut sitä. Muistaakseni sitä oli Hong Kong:issakin myynnissä. Ei ole toistaiseksi ketjuja tarvinnut suunnitella.
 
Telat ovat tietysti paremmat, jos paksuun umpihankeen joutuu paljon ajamaan. Mutta kyllä näillä kumipyörilläkin pärjää, kun käytössä on esim. 6 vaihdetta eteen ja kaksi taakse sekä lingolle oma perusnopeus. Sopiva etenemisnopeus määräytyy hangen paksuuden mukaan. Ketjujen käytölle en itse ole huomannut tarvetta.

Omasta mielestä lingon tärkein ominaisuus on se, että lumisuihkua pystyy helpposti kääntämään pysty- ja sivusuunnassa. Parhaimmillaan (ja ainakin esittelyvideolla) se kun lentää yli kymmenen metrin päähän. Tämä ei yleensä omakotitalon pihalla ole mahdollista, vaan sitä joutuu suuntaamaan useasti sivulle ja alaspäinkin.
 
Meillä on taloyhtiöllä Stigan joku järeämmän pään linko jossa kuupan leveys on 90cm luokkaa ja vaihteisto hydrostaattinen, sähköstarttikin löytyy mutta en ole sitä koskaan tarvinnut kun B&S:n moottori käynnistyy helposti narustakin. Luotettava peli se on ollut ja huollettu n. joka toinen vuosi, tälle talvelle käytettiin isommassa huollossa jossa vaihdettiin öljyjen ja tulpan lisäksi vaijereita yms. eikä huolto maksanut kuin 130€

Yksi huono puoli tuossa on, kesällä vaihdettiin taloyhtiön ovet ja nyt se ei sovi enään varaston ovesta sisälle koska uuden oven ovilehti on sen hiukan paksumpi :p Majailee siis nykyisin kahlittuna ulkona.
 
Minulla on MTD:n 61 cm leveä linko pyörillä. Tehoja on muistaakseni 7 hv ja moottori B&S. Sähköstartti on ja oman kokemukseni mukaan nyhtää pitää narulla (varsinkin kuumana) mutta sähköllä pärähtää heti. Akkua siis ei ole ole vaan sähköstartti toimii verkkovirralla.

Tänä talvena käyttötunnit pyöreä nolla, mitä nyt alkutalvesta lämpimäksi käytin. Huoltotarve tosiaan olematon, öljy on aivan kirkasta kolmen talven käytön jälkeen eikä vajunut yhtään.

Ketjuja en ole kaivanut, pahimmillaan tasoon 50 cm hankeen kahlannut ongelmitta. Nuoskalumessa tällainen halpislaite (maksoi alle tonnin) on vähän tehottoman oloinen ja työ hidasta. MTD:n ulostulotorven ohjauksen toteutus on myös huono.

 
Minulla löytyy Ariens ST26, hyvä käyttöpeli on ollut, vaikka kyseisen mallin valmistus on näemmä lopetettukin jo.
http://www.elfving.fi/fi/ariens/tuotteet/lumilingot247/247

Neljättä talvea menossa, kun aikaisempi vanha Toro sanoi työsopimuksensa irti, eikä osia moottoriin enää saanut. (Tecumseh)
Sen verran tuota on tarvinnut huoltaa, että öljyt olen syksyisin vaihtanut, ja mikäs on vaihdellessa, kun öljypurkkiakaan ei ole tarvinnut "ostaa" (sama öljy kun Volkkarissa), pitää sille huollosta saadulle lisäysöljylle jotain käyttöä keksiä :D

Tuo starttaa joko sähköllä tai narusta, sähköstarttia olen käyttänyt lähinnä pidempien seisokkien jälkeen, sammutin päällä ensin, että öljy lähtee kiertämään. Muuten tuo tuppaa käynnistymään ekalla vedolla, oli sitten kylmä tai kuuma. B&S - moottori kun on...

Syöttöaukon korkeuden yli menevään umpihankeen kaipaisi ketjuja tai telamallin, muuten on ihan kumipyörällä mennyt.
Heittotorven ohjaus on toteutettu kammella (portaaton) sivusuuntaan, ja vivulla (portaallinen) ylös-alas, mutta käyttö onnistuu kuitenkin ajellessa, koska tuossa on pito toisessa kahvassa, joten sitä ei tarvitse painaa koko ajan.
Pakkovaruste tuo näillä leveyksillä on, varsinkin tämänkokoisessa pihassa (tuohon sopii joko 12 henkilöautoa, tai täysperäveturi/bussi parkkiin).
 
Viime talvena ostin Hong Kongista 499€ maksavan kiinalaisen Snowpro- lingon ihan vain sillä oletuksella, että jos yhden talven kestää, niin hyvä on. No, ei kestänyt kuin kolme linkouskertaa, ennen kuin syöttökierukan kulmavaihde alkoi pyörimään tyhjää. Soitto maahantuojalle, jolta ei löytynyt varaosaa eikä uutta linkoa, koska kaikki oli myyty. Puolentoista tunnin kuluttua puhelusta tuli Kiitolinjan auto hakemaan vanhan lingon ja parin päivän päästä tuli uusi, pykälää tai paria parempi tilalle. Tämä uusi linko onkin sitten ollut kertakaikkisen mainio peli!

Syöttöaukko on kooltaan ~65cm*55cm, koneena 6,5 hp:n Loncin naru/verkkovirtastartilla. Vaihteita 6+2 ja muutoin hallintalaitteet aivan kuin Arska F:llä tuossa edellä. Kone hörähtää primer-pumpun käytön jälkeen aina laakista tulille ihan narusta nykäisemällä. Viime talvena kokeilin työntää kolmosvaihteella syöttöröörin korkuiseen hankeen ja ainoa asia, mistä huomasi kinoksen korkeuden kasvaneen, oli koneen mörempi ääni. Ei merkkiäkään hyytymisestä tai tukkeutumisesta.

Erityisenä plussana tuolla lentää jopa keväällä lumien sulaessa muodostuva loskapaska ihan yhtä hyvin kuin lumikin. Ainoana miinuksena voisi mainita sen, että heittotorven lipan "saranasta" pöllyää lumet naamalle jos lippaa kääntää alaspäin. Tämän ongelman ratkaisin "roiskeläpällä", joka on kiinnitetty tuon taitoskohdan päälle.

Eli ei ne kaikki Kiinalaiset halparomutkaan ihan huonoja ole. :) En tosin tiedä, paljonko tuon mallin hinta olisi ollut, kun sitä ei ollut tuolla Honkkarissa myynnissä. Veikkaisin, että luokkaa ~1000€.
 
Nyt ollut talvi että lingolle on taas ollut käyttöä. Viime talven tunnit tosiaan pyöreä nolla ja bensatkin (98E5) niiltä ajoilta mutta ongelmitta käynnistynyt aina. Uutta toki on jo pitänyt tankata.

Poistin tuosta sellaisen ulostulotorven alkuosassa olleen jousikuormitteisen ritilän jonka tarkoitusperä on ollut estää isompien möykkyjen lento. Tuo ritilä keräsi myös tehokkaasti nuoskalumet ja tukki koko torven. Poistamalla tuo käyttöominaisuudet kasvoi kyllä eksponentiaalisesti.

Juuri linkosin pihan, jossain mutkassa linko jäi jummeliin ja torvi oli puhdas ja auki. Kuikuilin teriin ja lasten krokettimailahan siellä oli lastuina ja itse mailaosa kiilautunut terien väliin. Meinaa meillä nuo tyttöjen lelut jäädä vähän hujan hajan mutta elämä opettaa.
 
Meillä on käytössä jo viidettä talvea tuollainen kiinanihme, jonka ostin Motor Powerista 280€ lla. Ajattelin jos nyt yhden talven tuo kestää niin hyvä! Mutta yllätys on ollut mitä suurin. Laite vörkkii tänä päivänäkin yhtä hyvin kuin uutena. Joka vuosi vaihdan siihen öljyt ja kiristelen muttereita sieltä täältä.
Käyntiin lähteen kiinalaisella alkuperäistulpallakin parista nykäisystä. Toki laite on ihan perus sellainen ilman valoja yms mutta on vipu linkoissuunnan ja korkeuden säätöön, vaihteita löytyy 6+ 2 ja työleveys 60 cm.
Että joskus se kiinalainenkin on onnistunut työssään. Tänäänkin pitää mennä töiden jälkeen linkoamaan piha😁
 
Omakotitaloasujan arki on koittanut lumitöiden merkeissä jo tälle talvelle ja pakkosanoa, että viimeisimmät lumityöt olivat olleet jo kova paikka, jos ei linkoa olisi ollut.

Joulun jäljiltä oli tullut 10+ senttiä ja heti kun se saatiin siivottua pois, niin saman verran tuli yöllä lisää.

Ensimmäiset lumet lingottiin jonkun vuoden vanhalla MTD lingolla jossa on 10hp/305cm3 kone ja intterwebbi kertoo kuupan kooksi 71 x 53. Tässä mallissa ei ole oikeastaan mitään muita "herkkuja" kuin veivattava torven suunta. Kone jaksoi mennä polkemattomassa lumessa ilman ongelmia. Pihamme on sen verran leveä ettei ensimmäisellä heitolla menny perille asti joten loppua kohti lumen määrä kasvoi ja koneessa alkoi kuulumaan jo että joutuu tekemää vähän hommiakin. Torvea joutuu käsin suuntaamaan ja oli tapana peruuttaa lähtöpäähän ja ajaa vain toiseen suuntaan.

Tapanin päivänä tulleet sitten ajettiin uudemmalla versiolla ME 66, jossa on "joystick" ohjaus torvelle ja liipasimet kääntymiselle (vedon vapautus / puoli). Tässä on papereiden mukaan pienempi kone (277cm3) ja pienempi kita (66 x 53). Tällä koneella lumi lensi ihan eri malliin (pidemmälle) ja valmista tuli helpommin. Ohjaussauvalla pystyy "vauhdissa" ohjaamaan lentävää lunta haluttuun suuntaan. Vedon vapautukselle (käännölle) en varsinaisesti koe tarvetta, mutta ehkä vielä joskus tulee tilanne eteen jossa noitakin tarvii. Tässä koneessa hitainkin vaihde tuntui vähän liian nopealta "syömänopeuteen" nähden ja kone jätti muutamia kokkareita jo puhdistetulle jäljelle. Nopeutta varmaan saisi säädettyä, jos avaisi "konepeltiä" ja säätäisi kitkapyörää.
Molemmat koneet lähtivät sekä sähköllä (230V) ja vetämällä helposti käyntiin. Vanhemmassa oli kovempi ääni tyyppikilven mukaan ja kyllä sen huomasi (103 vs 101 dB) Uudempi on "siistimpi" käyntinen.

Pikatestien perusteella vanhemmalle antaisin 3/5 AS merkkiä ja uudemmalle 4/5 AS merkkiä. Jätetään täydet tähdet vielä jakamatta, kun ei kokemuksia ole hienommista laitteista. Molemmilla tekee kyllä isonkin pihan lumityöt ja kummasti helpottaa lumikolan käyttöä, jolla kyllä pitää nurkat siivota joka tapauksessa. Merkkinä MTD tuntuu jämyltä ja yksityiskohtaiset ohjekirjat löytyy hakukoneella.

http://snowblower.b4by.org/mtd/mtd_e_660_g/
http://snowblower.b4by.org/mtd/mtd_optima_me_66/

 
Meillä näkyi olevan tällainenkin topic!

Asiaan; minulla tuli ostettua mökille käytettynä tällainen Honda HS622 HT lumilinko. Iästä ei ihan tarkkaa tietoa ole, enkä ole erityisemmin tutkinutkaan. Päältä se on siisti ja lähtee käymään nätisti.

ihondahs622k1ht_srcset-large.jpg


Onkos kellään kokemusta moisesta laitteesta? Ex omistajan mukaan erittäin sitkeä lumen paiskoja? Huollosta yms ei ole mitään havaintoa. Ajattelin tämän talven pöristellä menemään ja katsoa se huolto sitten keväällä.


 
Pitäisi laittaa kanssa kohta linkoa valmiiksi talvea ajatellen. Linko mallia Esko 225, jota en vielä ole aikaisemmin nykyisellä työjuhdalla käyttänytkään, vanhemmalla Massikalla kyllä. Saa sitten mökkiteitä vähän auki jos talvea pukkaa kunnolla.
 
tuRboman sanoi:
Meillä näkyi olevan tällainenkin topic!

Asiaan; minulla tuli ostettua mökille käytettynä tällainen Honda HS622 HT lumilinko. Iästä ei ihan tarkkaa tietoa ole, enkä ole erityisemmin tutkinutkaan. Päältä se on siisti ja lähtee käymään nätisti.

ihondahs622k1ht_srcset-large.jpg


Onkos kellään kokemusta moisesta laitteesta? Ex omistajan mukaan erittäin sitkeä lumen paiskoja? Huollosta yms ei ole mitään havaintoa. Ajattelin tämän talven pöristellä menemään ja katsoa se huolto sitten keväällä.

Hyvä ja laadukas peli, säännöllisellä huollolla pitkä aikainen kaveri.
Viimeisin linko oli myös Honda tosin jokin metrin leveä(olisko joku 9xx) tela vehje, noin kuusi metriä ajoin suoraan eteenpäin kunnes menin tekemään ilmoituksen nettikoneeseen. Tietysti tapoiota tuli Tuosta kokeilusta, mutta oppia kaikki. Pieni kevyt linko on kätevä pienissä kohteissa, myös teloilla, telat raskaassa koneessa soveltuu vaan tiettyihin hommiin, kuten katoille tai pehmeille alustoille, muuten käännöksistä tulee hikistä hommaa. Muutenkin jos alueet on isompia ja penkoille on tilaa niin perässä käveltävälle lingolle kannattaa harkita muitakin vaihtoehtoja.
 
Messilässä lumi”linko” jo käytössä😬
 

Liitteet

  • 2348AC4B-76D3-48D2-ADC7-2B57E3DBEE49.jpeg
    2348AC4B-76D3-48D2-ADC7-2B57E3DBEE49.jpeg
    63,2 KB · Katsottu: 330
  • F250DC53-42E1-4509-AAF3-FC560A8BD3DA.jpeg
    F250DC53-42E1-4509-AAF3-FC560A8BD3DA.jpeg
    59,2 KB · Katsottu: 462
Joitakin vuosia sitten ostin Motonetista sellaisen kiinanihmeen lumilingoksi.
Pari talvea meni ihan hyvin, mutta sitten katkesi heittopuolen hihna.
No, sen talven loput lumet tein kolalla ja syksymmällä yritin uusien lumien jo tultua maahan, vaihtaa tuon hihnan.
Mikäpä lie mennyt pieleen kun vaihto oli jo oikein supertuskaista ja uusi hihna katkesi ensimmäisissä lumitöissä.
Sen jälkeen tuo mylly saikin seistä viimetalven, vaikka lunta tulikin parin talven tarpeet ja monta kertaa kävi linkoa ikävä. Ajattelin kuitenkin, jotta kun en kesän lämpöisissä saanut vaihdettua sitä hihnaa, niin en vaihda pakkasessakaan.  :mad:

No, pakkaset meinasi nytkin keretä tulemaan, mutta tänään sain sen ihme kyllä vaihdettua.
Vaihtokin onnistui huomattavasti paremmin kuin edellisellä kerralla ja ainakin ilman lunta tuo värkki toimi aivan oikein, eikä viskannut heti sellaista kumimuhjuakaan, kuin viimeksi.  :D
Nyt kun valoa oli tarpeeksi tuossa työskentelyalueella, niin huomasin yhden ohjurin, josta en ole varma menikö se edellinen korjaus samalta puolelta kuin mitä se nyt menee. Siinä voisi olla selitys edelliselle epäonnistumiselle.
Nyt vain toivossa eläen lumia odottelemaan, josko se pelaisi vielä lumien tultuakin.

Ihme peli tuo on kyllä hintaisekseen.
Koneesa oli kuta kuinkin pari vuotta vanhat bensat ja lähti silti eka nykäisyllä käyntiin. Öljyt vain kurkistin, jotta niitä on ja laakista hyrisemään.  :)
 
https://youtu.be/JRYloojgq64

Lumilinko testattu. Toimii! Eilen illalla kosteaa lunta sellainen vajaat 10cm tuossa mökkitiellä. Ajelin sen pois Hondalla. Varoen saa vielä ajaa kun alla on kiviä ja tahtoo nostella niitä mukaan. Mutta ihan kivasti pörisee. Kun jättää käymään tyhjäkäyntiä, tulee mukaan sellainen lievä huojunta. Liekö kaasarissa kalvon vaihto paikallaan? Briggs & Strattoneissa se on ainakin merkki tästä.
 
Taloudessa 3 Hondaa (traktori, itsevetävä ruohonleikkuri ja jyrsin). Kaikissa tyhjäkäynti soutaa (jyrsimessä vähiten ja ruohonleikkurissa jo lähes häiritsevästi), joten pidän sitä ominaisuutena. Koneet lähtevät käyntiin ja käyvät luotettavasti sekä kaikki tehot on tallella.

Jyrsimessä ja ruohonleikkurissa on GX160 moottori, joka voi olla myös tuossa lumilingossa. Kalvoja kaasarissa ei taida olla, vaan sen tyhjäkäyntisuutin pitäisi todennäköisesti puhdistaa. Ohjekirjat on landella, joten homman vaativuudesta, ym. ei ole tietoa; on ensi kesän työlistalla. Kylällä on monttööripajoja kaksikin kappaletta, joten suuri kiusaus on kiikuttaa leikkuri sinne...
 
Joo, tämähän on mulle ihan uusi tuttavuus enkä ehtinyt sitä kesällä edes huoltaa tai mitenkään tutustua. Netistä latasin manuaalin mutta siinä oli ympäripyöreyksiä ja itsestäänselvyyksiä. Tämä on siis käytettynä hankittu ja varmasti ikää jo runsaasti. Ykkösvaihde pomppasi pari kertaa pois päältä käytössä. Mutta lähti helposti käyntiin ja hoitaa kyllä hommansa kunhan lunta on sen verran, ettei tarvitse kiviä lingota.
Kolalla varmaan pääasiassa hoituu lumityöt mökilläkin, mutta siellä on sitä muuta askaretta niin paljon, että paikalle tultua ensimmäiset kulkureitin aukaisut ja autolle tilat kannattaa pöristellä Hondalla.

Hyvä tietää, että tuo tyhjäkäynnin aaltoilu on ns normaalia. Sellaista pientä huojuntaa ja vasta lämpimänä kun ryypyn laittoi kiinni. Voimaa koneessa tuntuu olevan jos laittaa kierroksia, niin kivet lentelee! Saa olla varovainen.
 
Nyt on lingosta hieman lisää kokemuksia. Tyhjäkäynnin aaltoilu johtui mitä ilmeisimmin polttoaineesta. Otin kokeeksi kotoa mökille mukaan pänikän pienkonebensaa. Käytän sitä moottorisahan kanssa lähes poikkeuksetta koska haju. Ruohonleikkuriinkin tulee laitettua nykyisellään.
Ajelin Hondasta tankin tyhjäksi ja täytin sen tällä Nesteen pienkonepolttoaineella -> jälleen käymään ja annoin hyrskytellä tovin tyhjäkäyntiä. Siihen loppui humpaaminen sekä pauke kaasun löysäämisen yhteydessä. Toki kone on varmaan poltellut tässä myös karstoja pois kun ei ole tietoa minkä verran sitä on käytetty ennen mun käyttöä.

Hieman pientä ongelmaakin oli koneen kanssa. Oikeanpuolen telaohjuri vääntyi ja meni vetopyörän hampaita vasten katkaisten vetopyörän akselilta sokkatapin. Ohjuri lienee ollut vinossa jo alkujaan mutta en osannut kiinnittää siihen huomiota. Joku kivi/puunpala lienee mennyt väliin ja aiheutti tämän. Ei siinä mitään muuten mutta kun tällähetkellä joutuu tekemään kaiken ikäänkuin vasemmalla kädellä, niin ei ollut helppoa. Rautanaulasta tein uuden tapin, että sai jatkaa hommia. Täytyy ensikesänä tehdä koneelle tarkempi tsekkaus ja huolto.
79b32ae7fa4226e18a51f64ffddae09a.jpg
 
Hatunnosto tuRbomanille - tai vähintään käden :) -, että jaksat remonttihommiakin tehdä toisella kädellä, ja vielä vasurilla :rolleyes:. Varot vaan tarpeeksi sitä leikattua, ettei käy mitään.
 
[emoji106][emoji16]

Sitä kun on tottunut, että aina värkkää jotakin niin ei toisen käden vaiva vielä kovin häiritse. Päinvastoin olen ollut ihan mielissäni kun oikealla kädellä voi jo pientä pinsettiote hommaa tehdä ja sormet Tuntee!

Lingosta vielä; siinä välillä tipahtaa ajovaihde pois päältä. Siis telan vetovaihde. En ole perehtynyt minkälainen kytkin tässä on. Pikaisella googlailulla illalla kumminkin totesin, että suunnittelijoilla on tullut parit aivopierut tämän laitteen kanssa. Kriittisiä komponentteja asennettu työläästi vaihdettavaksi. Jos ei pysty itse korjaamaan, niin ei tällaista kyllä kannata hankkia.