https://yliteippaus.fi/

Lumilinko

"Mitäpä tuosta", hyvän laitteen olet hankkinut. :)
Onnistuvia lumitöitä apulaisen kanssa.
 
MjhXB sanoi:
Sinulla onkin ökylaite.

Ökystä tiedä mutta kyllä tällä ison pihan + autotallin ja katoksen katolta pudotetut lumet saa tontin laidalle helpommin kuin kolalla.

Isäukon peruja oli Hondan linko (nyt 30v. ja toimiva) jonka annoin veljelle ja ostin olevinaan tehokkaamman AL-KOn lingon joka ei ainakaan parempi ollut kuin Honda. Pistin AL-KOn kiertoon ja hommasin tuon B&S:n.

Ei tämäkään vailla ongelmia ole sillä tuo sähköllä toimiva "torven" säätö temppuilee nykyisin. Ylös/alas-säätö  ei pakkasilla tahdo toimia, ja sivusäätö ei toimi sähköllä kuin toiseen suuntaan. Toiseen suuntaan pitää kääntää käsin. Ja nettiä selatessa näyttäisi olevan sukuvikaa noissa käännöissä. Jenkeissähän tätä samaa linkoa myydään Murrayn nimellä.
 
Isoin ja kallein se ainakin on tuosta merkistä (mitä löysin). :)

Hondahan olisi ilmeisesti se paras, mitä olen nyt tässä lumilinkohakukierroksella kokemuksista ja Rakennusmaailman (TM:ssa luettavissa) testistä lukenut.
On vaan turhan arvokas.

Tätä kierrosta saa varmaan tehdä loputtomiin tämän talven osalta.
Pohdiskelin tyyppiä BM1227SE, joka ei olisi hinnaltaan aivan mahdoton.
Tuntumaa nyt tuli myös  Briggs&Stratton linkoihin.

Kiitos kertomistasi.
 
Katselin Espoon K-Raudassa, että esittelylingotkin olivat poistuneet yhtä lukuun ottamatta myymälästä. Olisikohan myyty nekin.
 
Ariens Auto-Turn ominaisuudella varustetut lingot kannattaa jättää kauppaan, jos ei ole ruista ranteessa.
Käsivarret saavat harjoitusta, kun yrittää pitää vikurin lingon suoralla reitillä. Tämä ongelma korostuu,
jos lingottavana on suojalunta.
 
Itsellä nyt käytössä isäukon yli 30 vuotta vanha Honda. Eipä ne lingot oli kovinkaan paljoa muuttunut tuona aikana. Varaosia saa helposti ja toimii kuin ajatus. Toisella vedolla käyntiin oli keli mikä tahansa. Kovan hintaisia ovat edelleen, mutta ylivoimaisesti voidaan puhua laatuvehkeistä.
 

Liitteet

  • 20220207_163537.jpg
    20220207_163537.jpg
    33,6 KB · Katsottu: 195
Miten lie merkitty tai mitä päästöjen vähentäjiä lie laitettu, kun näillekin polttomoottorisille on asetettu päästönormit.
(Juttua löytyi Rakennusmaailman vertailussa.)
 
...aikamoinen direktiiviviidakko näkyy löytyvän.

Ehken ei kannata käyttää aikaansa, vaan koettaa pärjätä vähemmällä hankintavalmistelulla. :)
Mielenkiintoista kysyä myyjäpuolelta.
Lie lumilingon pakoputkistossa jonkin sortin katalysaattori.

Waltsu83,
tietty, laatuvehkeitä ovat.
 
MjhXB sanoi:
Miten lie merkitty tai mitä päästöjen vähentäjiä lie laitettu, kun näillekin polttomoottorisille on asetettu päästönormit.
(Juttua löytyi Rakennusmaailman vertailussa.)
Meillä työnnetään kolaa senkin edestä, että saa ajella huolettomasti vähän päästävällä euro 6 dieselillä.
 
Sama täällä. :)

Ruohonleikkuria olen juottanut useana vuotena pienkonebensalla.
Voi olla, että ensi talvena samaa ainetta lingolle.
 
MjhXB sanoi:
Ruohonleikkuria olen juottanut useana vuotena pienkonebensalla.

Sähköllähän se(kin) jo 2014 lähtien, sen verran vähän että omilla aurinkopaneeleilla tuotto riittää kevyesti - robotti on.

Alkaa tuntu että olen ecopersoona - taannoin HS:n testissä olisin ollut jos olisin lopettanut asumisen, autoilun, ja syömisen.
 
JiiJii71 sanoi:
Yritän linkouksen päästöjä vähentää käyttämällä pienkonebensaa.

Minä käytin pienkonebensaa vain siksi, että sai kevään, kesän ja syksyn seisonnan jälkeen lingon moottorin käyntiin. Ja hyvin se lähtikin aina. Kuristin täysin kiinni ollessa lykkäsi kyllä reippaasti nokea, mutta alle 1 minuutin kuristimen voi avata.
 
Ruoholeikkuriksi sähköinen on ihan bueno, itselläkin ollut jo 2005 lähtien vain noita 230VAC versioita käytössä. Eka oli joku Boschin muovirimpula jolla just ajeli siirtolapuutarhan nurmikon, mutta kun pääsi OK-talon tonttia siistimään se oli vasta 2. kesä kun tuo jo antautui ja tilalle tuli Makitan teräsrunkoinen, jolla onkin jo kohta menty 10v. Tietty akkupeli voisi olla vielä näpsämpi, mutta... 8)

Linkona sen sijaan ei "oikein" tuo oma luottamus oikein tahdo riittää, ajaisiko tuo juuri muuta kuin luudan virkaa ja jo vähäkään paksummassa linkoaminen muuttuisi taisteluksi = polttomoottoripeli sen pitää olla ja näin tehotkin jo riittää, kunnon laitteessa jopa raskaalle nuoskalumellekin ihan hienosti :)
 
Alkaa olla päätös viittä vaille valmis lumilingon hankkimisesta ensi talveksi.... Mutta millainen pitäisi hankkia että se kykenisi hoitamaan myös aura-auton jättämän aurauslumen?
 
Riippuu varmaan onko auravalli nuoskaa vai höttöä.

Mulla ei ole erikseen vallille omaa konetta vaan samalla menen. Ehe ehe…

Kyllä se kone siitä selviää. Jos taas valli jäätyy niin kevät sulattaa…
 
Ja nuoskakelien jälkeen pakkasella saattaa auran jättämän lumen seassa olla jäämöykkyjä jotka huonolla tuurilla katkoo sokat.
 
ePa sanoi:
Riippuu varmaan onko auravalli nuoskaa vai höttöä.

Mulla ei ole erikseen vallille omaa konetta vaan samalla menen. Ehe ehe…

Kyllä se kone siitä selviää. Jos taas valli jäätyy niin kevät sulattaa…
En ole vielä nähnyt höttöistä aurausvallia  :) Kyllä se aina on ollut aika tiukkaa tavaraa, toki nuoskalumi on oma lajinsa.

Lueskelin että ns. 2-vaiheinen linko suoriutuu paremmin tukkeutumatta.
 
Sande sanoi:
Lueskelin että ns. 2-vaiheinen linko suoriutuu paremmin tukkeutumatta.

Onko noita aivan pienimpiä lukuunottamatta yksivaiheisia edes olemassa?

Eli "kierreterä" murskaa&syöttää heittävälle vaiheelle? Kyllä tuo mun on hoitanut kaiken mitä tielle on tullut. Nuoskalla menee tukkoon jos syöttää liikaa tai pysäyttää heiton kidan ollessa täynnä. Tuntumalla pitää ajaa. Jääkokkareet sitten kolisee ja lentää. Meidän "portin pieli" on ~10m leveä ja siitä ollaan selvitty. Viimeistää juhannuksena sulanut.  ;D

Jos sen kasan, mitä tahansa onkaan, antaa jäätyä niin eihän siihen pure mikään.
 
Sande sanoi:
Mikä malli sulla on MTD:stä?
ME66 on tuonne aikasemmi kirjoittanu. Sama linko edelleen.

Ja taas on muuten heittotorvesta putkisokka poikki. Jos laittais rautanauln niin mistäköhän seuraavaksi antaisi periksi.
 
Mitenkäs ne on lumilingot toimineet nyt nuoskalumen aikaan?

Itsellä mennyt lapiohommiksi kun kolalla ei enää jaksa työntää kinosten päälle....
 
Sande sanoi:
Mitenkäs ne on lumilingot toimineet nyt nuoskalumen aikaan?

Itsellä mennyt lapiohommiksi kun kolalla ei enää jaksa työntää kinosten päälle....

Eipä lingosta ole paljon apua tälläisen märän lumen aikaan. Olen suosiolla antanut olla katoksessa ja teen kolalla ainoastaan sen verran väylää että pääsen autolla pihasta eikä auton jäljiltä jää polannetta. Kunhan pakkaset tulee takaisin niin sitten lingolla putsataan paremmin.

Auravallit portilla pitää tehdä lapiolla sillä ei kolalla niitä möykkyjä jaksa mihinkään hilata.
 
Sande sanoi:
Mitenkäs ne on lumilingot toimineet nyt nuoskalumen aikaan?

Itsellä mennyt lapiohommiksi kun kolalla ei enää jaksa työntää kinosten päälle....

Vanha 5hp koneella oleva Stiga saa syötettyä sinne vaihteen jälkeiselle heittimelle niin paljon nuoskamössöä, että ei voima riitä viskomaan sitä torvesta ulos.  ;D
 
vespa68 sanoi:
Vanha 5hp koneella oleva Stiga saa syötettyä sinne vaihteen jälkeiselle heittimelle niin paljon nuoskamössöä, että ei voima riitä viskomaan sitä torvesta ulos.  ;D

Sinun pitää ostaa uusi kone, ei ole sitten noita vanhan vaivoja.  :)