https://yliteippaus.fi/

Lumilinko

Vesil sanoi:

Kolmen omakotitalon yhteiskäyttö pitäisi onnistua hyvin pienehkölläkin koneella, kun puhdistettavaa pintaa on yhteensä ehkä joku 400m2. Alueet ovat aika tasaista, joten pyörämallillakin pärjätään. Koska hinta menee kolmeen osaan, niin markkinoiden halvinta ei tarvitse ostaa. Olikin puhetta, että valitaan joku tunnettu merkki, jonka varaosahuoltoon voi luottaa. Mielessä oli ekana Honda, mutta näyttävät olevan varsin kalliita. Tähän aikaan vuodesta suurin osa malleista on jo loppuunmyyty, mutta ainakin Stigaa löytyisi vielä.

Onkos täällä kokemusta Stigan lingoista? Vai olisiko syytä unohtaa 1000-2000€ lingot?
TM:n vertailussa Stiga sijoittui Huskin ja Arienssin kanssa jaetulle viimeiselle paikalle (arvosana 7,9), mutta ei sitä niinkään haukuttu. Honda voitti, Yamaha toinen ja Biltema kolmas. Stiga ja Biltema oli vertailun edullisimmat koneet. Muut oli 4-5k€ luokkaa.
Stigan vertailun telamalli (STIGA ST 5266 PB Trac) mahtuisi ainakin testin aikaiselta hinnaltaan annettuun hintahaarukkaan.

Itsellä ei ole Stigasta kokemuksia.

Lainaus TM Rakennusmaailman telalunkojen vertailusta 2B/2021:

Stigan telavetoisen lumilingon moottorin tehoon suhteutettu linkoustehokkuus on vertailun toiseksi paras ja käytännön linkousteho jopa joukon parempaa keskitasoa. Alhainen melutaso ansaitsee kiitettävän pistetaulukkoon. Tavanomaiset selkeät hallintalaitteet ja konstailematon perusvarustus tekevät hyvän vaikutelma.

Stigan kylmäkäynnistys on monivaiheinen: polttoainehana, primeri, rikastin ja veto. Moottori käynnistyi yleensä ensimmäisellä tai toisella vedolla. Linkouksessa Stiga on suuntavakaa ja teloissa tuntuu olevan hyvin pitoa laitteen keveydestä huolimatta. Keveys tässä joukossa säästää etenkin käyttäjän voimia. Käännöksiä ja ohjausta helpottaa vasemmalla kädellä käytettävä ohjausvipu, joka lukitsee automaattisesti sisäkaarteen puoleisen telan. Kuupan kevennys ja nostokippi toimii mukavasti jalalla polkemalla ja aisoista painattamalla, mutta ei onnistu ajon aikana.

Stigan telavetoinen lumilinko soveltuu keveänä ja helppokäyttöisenä pientalojen pihoille ja miksikäs ei huoltoyhtiöiden tarkempiin lumitöihin. Stiga on kokoonsa nähden tehokas ja kohtuulliseen hintaansakin nähden tässä joukossa kustannustehokas.
 
JiiJii71 sanoi:
Meillä on linkona joku no-name (tai kait sillä joku merkki on) halppis kiinalainen. Tuo on hommattu 2008 syksyllä. Joskus unohtui pariksi - kolmeksi vuodeksi käyttämättäkin kokonaan. En oo perskules tainnut kyllä ikinä vaihtaa ees öljyjä siihen😬. Joystickillä käänneltävä heittotorvi ja ihan ehtoilla hihnoilla toimii. Toistaiseksi on toiminut ja tälle talvelle on riittänyt töitäkin tuolle. Huonolla huollolla ja kovalla käytöllä on pärjäilty.

Mullakin toro, mutta minusta toron joystick on aika surkea käytössä. Idea on hyvä, mutta säätäminen epätarkkaa, ei koskaan osu kerralla kohdalleen. Lisäksi torven mekanismi jäätyy tosi herkästi
 
Näköjään 2016 on tuo nykyinen tullut hankittua. Edelleen sillä mennään ja paremmasta ei tietoa.

Joystick ohjauksesta kahvan päästä mennyt muutamia kertoja putkisokka jolloin kääntöä ei voi suorittaa ”komentopaikalta” vaan pitää käsin kääntää. Nykyään 10min korjaus kun tietää mikä on vikana ja oikean kokoisia sokkia laatikossa. Meidän pihalla pitää edestakasin ajellessa torvea kääntää 180 astettä joten varmaan liian kovakouraisesti sitä ohjaan.

Jotakin koneen kanssa askartelin/huolsin ja kitkapyörä ei ihan samaan paikkaa mennyt niin ”vaihteiden” nopeudet muuttuivat. Saattaa kyllä ettänitse kitkalevykin on kulunut ja siksi nopeudet tuntuu erilaisilta.

Omien kokemusten perusteella uskaltaisin kyllä suositella tuota MTD linkoakin yhdeksi vaihtoehdoksi. Hondan minäkin olisin halunnut, mutta tuskimpa se tekisi yhtään paremmin lumitöitä.

Nyt viikonloppuna joutui varmaan kovimmille hommille ikinä ja hyvin selvisi siitäkin. Lunta oli yli renkaan korkeuden verran. Vasemmalta ”ylivuotoa” ja se piti lingota takasi tullessa. Kuupan koko leveydeltä ajettiin ”mennessä”.

2d8d3096f718a13fa7d7704c575d6a73.jpg
 
Minulle on Stigasta jäänyt käsitys, että se on keltaiseksi maalattu ja korkeammin hinnoiteltu no-name tuote. Kokemusta ei ole lingosta, mutta Stigan ruohoraivuria ei koskaan saatu kuntoon ja K-Rauta heitti lopulta ½ vuoden huoltojakson jälkeen pyyhkeen kehään. Meille ei tule enää moottorilla toimivaa Stigaa.

Kolmen talon käyttöön ostaisin Hondan hydrostaattisella vedolla. Pienin malli riittää 400 m2 pihalle oikein hyvin. Honda käy pehmeästi ja varaosia löytyy, sillä japanilaiseen tapaan eivät kovin tiuhaan "kehitä" tuotteitaan. Maksaahan se, mutta pelaa varmasti. Tietenkin joku ClassOhlssonin 500 € maksavakin tekee tehtävänsä ja niitä voi vaihtaa kerran vuodessa, mutta ei ole koskaan kovin täsmällinen ja suuntaus toimii veivillä. Itsekin sellaisella monta vuotta pärjäsin eikä tarvinnut muuta kuin pienkonebensaa tankkiin ja menoksi. Joka talvi ei tosin ollut lunta :rolleyes:

Riippuu jonkin verran myös käyttäjistä. Jos ylläpitokykyä riittää, käy hieman epäluotettavampikin laite. Nyt varmaan huollot ovat ylityöllistettyjä eli omatoimisuutta tarvitaan jos jotakin rivahtaa.
 
Täältä peukku Yamahalle. Vanhemmilla ( tai nykyään enää äidillä ) on sellainen telakone ollut käytössä reilut 20 vuotta ja hyvin on toiminut. Tulppa sillointällöin ja öljynvaihtoa, bensaa tankkiin.
 
Olen positiivisesti yllättynyt tuollaisen akkukäyttöisen stiga lumilingon toimivuudesta pikkupihalla.
80V akulla joka kesällä on ruohonleikkurissa jaksaa sen 30 min suunnilleen heittää lunta
paksumpi lumikin menee kun ottaa kapeampia siivuja. kevyttä lunta heittää n. 5m päähän.
suojalunta ei oikein mihinkään ja tötterö menee tukkoon.

useimmiten kyllä kolaan lumet kasalle pihan laitaan ja käytän tuota niiden heittämiseen pusikkoon ja pengerryksen päälle, johon kolalla ei pääse ja välttää lapiolla heittämisen
 
Ex. 105 asunnon taloyhtiössämme oli aikanaan talonmies, jonka vuoksi yksi yhtiön autotalleista oli varattu talonmiehen työkaluille, iso Hondan lumilinko mukaanlukien. No sittemmin talonmies joutui terveyssyistä lopettamaan ja tilalle tuli huoltoyhtiö, mutta autotalli työkaluineen silti säilyi jokusen vuoden ja allekirjoittanut ihan talkoohengellä noita työkaluja välillä käytteli, pidin toimintakunnossa jne. Ja aina välillä kun tuota lunta mätti hiukka reippaammin, niin eihän tuo huoltoyhtiö millään kerennyt paikkoja aukaisemaan sitä tahtia kuin olisi tarvis ollut, joten minä tuon renkailla kulkevan Hondan perässä kävellen sitten käytävät auki jne. jotta porukka pääsi liikkumaan. Olihan tuolla Hondalla jo ikääkin, mutta todella luotettava ja toimintavarma laite. Käännellessä tietty hiukka raskas, mutta kun ensikommellusten jälkeen tuon kanssa pääsi sinuiksi, niin eipä siinä tosiaan hikoilla tarvinnut kun jo oli lumet heitelty sopivampiin paikkoihin kevättä odottelemaan :)

Eli jos työkalua olisin itse katsomassa, niin tuolla useammankin talven omalla kokemuksella en muita edes harkitsisi kuin tuollainen 2-vaiheinen Hondan linko. Kallis investointi toki, mutta sen verran hyvät kokemukset on tuon Hondan pienkoneista niin linkona, sarvitraktorina, möyhijänä... kuin moottoripyöränäkin. Ne vain toimii tarkoituksessaan erittäin luotettavasti, vuodesta toiseen :)
 
Arvasin, että tämä on oikea paikka kysyä käytännön kokemuksia lingoista. Kiitos kaikille!
Kyllähän tämä vahvistaa arvailujani. Halvallakin pärjännee, mutta Honda toimii sittenkin, kun hinta on jo unohtunut  :)

Pienen lumisateen jälkeen linko ei tuo paljoa helpotusta, mutta olisihan tuosta iso apu, kun pudottaa sen 20cm päivässä. Eilisen kaltaisia sateista ei vain taida edes joka talvi tulla.

Katsotaan mikä on seuraavan pihaparlamentin lopputulos. Minä vähän pelkään, että pari seuraavaa talvea lingon hankinnan jälkeen on ihan lumettomia täällä etelässä. ;D
 
^ Elikkä hankitte sen lingon nyt, siitä hyötyy samalla kaikki muutkin kun lunta ei enää tulevina talvina tule.  :)
 
Vesil sanoi:
Arvasin, että tämä on oikea paikka kysyä käytännön kokemuksia lingoista. Kiitos kaikille!
Kyllähän tämä vahvistaa arvailujani. Halvallakin pärjännee, mutta Honda toimii sittenkin, kun hinta on jo unohtunut  :)

Pienen lumisateen jälkeen linko ei tuo paljoa helpotusta, mutta olisihan tuosta iso apu, kun pudottaa sen 20cm päivässä. Eilisen kaltaisia sateista ei vain taida edes joka talvi tulla.

Katsotaan mikä on seuraavan pihaparlamentin lopputulos. Minä vähän pelkään, että pari seuraavaa talvea lingon hankinnan jälkeen on ihan lumettomia täällä etelässä. ;D

Itsellä on tuossa huskun neliveto Riderissa puskulevy ja vaikkei leikkurin vaihto puskulevyyn ole kuin puolen tunnin homma niin kun laitoin toissa talvena levyn kiinni niin kerran oli lumikola sinä talvena käytössä. Viime talvena en sitten laittanut, niin tuli hirveesti lunta. Täksi talveksi laitoin ja täytyy olla tyytyväinen kun märkäkin lumi siirtyy ongelmitta.
 
Just kun ehdin kehua kiinaihmeen toimintaa niin karma iski.

Aamusta ajattelin ilahduttaa naapureita kuuden jälkeen nelitahtimoottorin papatuksella. Ihan vain tuon yön aikana sataneen kymmensenttisen lumen kunniaksi.

Vaikka olen heittopään tavallisesti tyhjentänyt pyörittämällä ilmaa ennen sammutusta jonkin aikaa ei se ollut tälle aamulle riittänyt. Hihnat huutivat tyhjää ja savusivat kun yrittivät saada jäätynyttä päätä liikkeelle. Vartti itkupotkuraivareita ja lievää väkivaltaa koneelle tarjoten sain kuin sainkin heittopään liikkelle.

Puoli tuntia naapureiden ilahduttamista linkouksen muodossa ja mekaanisesta joystickohjauksesta katosi sivusuuntainen säätö.

Pitänee uskoa, pitää kait tuotakin huoltaa hiukan. Pitäisi kiikuttaa varmaan porukoiden autotalliin sulamaan niin voisi ottaa projektiksi tuota. Vaimo kun ei ilahtunut viimeksi ihan hirveästi kun toin tuon kylpytiloihin sulamaan.
 
Onko kiinalaiset tuotteet kovinkin köykäisiä?

Minkä olen katsellut, niin yleensä vähemmän kalliit polttomoottoriset painavat vähän alle 100 kg ja isommat yli sata.
Millä ilveellä niitä keikuttelee paikasta toiseen vai onko niitä siirreltävä moottorinsa avulla.

Joskus 50 kilon jauhosäkkiä sai aika jämerästi selässä kannella.
Olisiko nykyisin rotevampaa porukkaa kuin pula-ajalla syntyneet. :)
 
MjhXB sanoi:
Minkä olen katsellut, niin yleensä vähemmän kalliit polttomoottoriset painavat vähän alle 100 kg ja isommat yli sata.
Millä ilveellä niitä keikuttelee paikasta toiseen vai onko niitä siirreltävä moottorinsa avulla.

Minulla on Briggs&Stratton BP2132SE joka painaa n. 140kg ja moottorin avulla sitä liikuttelen edes takaisin. Kyllähän tuo aikamoinen kivireki olisi liikutella ilman moottoria.
 
JiiJii71 sanoi:
Vaimo kun ei ilahtunut viimeksi ihan hirveästi kun toin tuon kylpytiloihin sulamaan.

Entä kun olisit tarjonnut vaihtariksi parin tunnin aamujumppaa - lumilapion kanssa - ennen töihin lähtöä....
 
MjhXB sanoi:
Onko kiinalaiset tuotteet kovinkin köykäisiä?

Luottavat ilmeisesti järkeensä ;) Vai olisiko vaan säästöä.

Kaverilla on sanonta, että "lisätään rautaa kun järki loppuu".
 
Ilmeisesti tuotteissa on tapahtunut kehitystä.
Kohtalaisesti on aikaa kulunut, kun kiinalainen tuote oli naurunalainen ja kertakäyttöinen.

Lumilinkojen siirtelystä ja säilyttämisestä ei ole kovin paljoa keskusteltukaan.

Monta merkkiä niistä löytyy.
Kiinalaisvalmistetta on monella nimikkeellä ns. merkkituotteita joukossa.

Briggs&Stratton nimim. MoccaMasterilta uusi merkki (minulle).
Tuo moottori lie eniten käytetty ruohonleikkureissa.
 
Alpina as 62 p (Stigan sisarmalli) antautui heti kolmannella ajolla, kun lumiruuvia pyörittävä hihna petti. Jo toisella ajolla ehti ns. kaasuvaijeri irrota, kun vetäviä renkaita ohjaavan vaijerin sokka irtosi moottorin päästä. Onhan siinä toki takuu, mutta olis ollut viime viikonloppuna vähän mankelilla käyttöä… Ei kai tällaisella vajaan tonnin laitteella tee tosiaan mitään, kun pitäisi 50 metrin 4m leveä rasitetie ja piha aina avata, että pääsee takatontilta liikenteeseen.
 
MjhXB sanoi:
...
Millä ilveellä niitä keikuttelee paikasta toiseen vai onko niitä siirreltävä moottorinsa avulla.
...

Pyöräthän (tai telat) niissä on alla, ja painopiste aika hyvin siinä pyörän päällä, pyörillä oleva kone liikkuu suht helposti vaikka ei olisi vetokaan päällä.
Telakoneet toki liikkuu vähän pyöräkoneita tahmeammin ilman koneen apua.
 
No ei se ihan mahdoton ole siirrellä sitten.

Nimim. MoccaMasterilta kysyisin vielä mainitsemansa merkin painoista.
Löytyy niistä tietoa esitteen (vuodelta 2015) kautta, mutta siinä ei ole painotietoja.
 
vespa68 sanoi:
Pyöräthän (tai telat) niissä on alla, ja painopiste aika hyvin siinä pyörän päällä, pyörillä oleva kone liikkuu suht helposti vaikka ei olisi vetokaan päällä.
Telakoneet toki liikkuu vähän pyöräkoneita tahmeammin ilman koneen apua.

Ja sitt niissä on liipasimet kahvojen alla jolla pyörät vapautetaan pyörimään vapaammin.
 
vespa68 sanoi:
Pyöräthän (tai telat) niissä on alla, ja painopiste aika hyvin siinä pyörän päällä, pyörillä oleva kone liikkuu suht helposti vaikka ei olisi vetokaan päällä.

Vaan pidon maksimoiseksi renkaissa käytetään melko pieniä paineita = ovat melko pehmoset ja siten vaikeuttavat tuollaisen raskaamman lingon paikallaansiirtelyä. Siirtyyhän se Hondakin toki, mutta kyllä voimaa tarttee jo käyttää = kovin mielellään sitä ei tee, vaan aika herkästi sitä mieluummin kyllä moottorin starttaa ja laite siirtääkin sen jälkeen itse itsensä melko kevyesti pelkästään ohjailemalla :)
 
MjhXB sanoi:
No ei se ihan mahdoton ole siirrellä sitten.

Nimim. MoccaMasterilta kysyisin vielä mainitsemansa merkin painoista.
Löytyy niistä tietoa esitteen (vuodelta 2015) kautta, mutta siinä ei ole painotietoja.
Tuossa osoite jossa löytyy tiedot.

http://fb.falmek.mycashflow.fi/product/494/briggsstratton-bp2132se

Tekniset tiedot:

Moottori: Briggs&Stratton 2100 Professional Series ™
Moottorin tyyppi: 4-Tahti – OHV
Moottorin tilavuus: 420 cc
Öljy: 0W30 Synteettiset
Vaihteet: 6 Eteen / 2 taakse
Työleveys: 32 “(81 cm)
Työkorkeus: 19.75” (51 cm)
Vaihteet: 6 Eteen / 2 taakse
Jäätymätön vetokäynnistin + 230V Sähkökäynnistys
Rengaskoko 16” × 6.5” (41 × 17 cm) , Vankat Arctic Trac ™ Renkaat
Heittotorven säätö 200 astetta, sähkötoiminen, säädettävissä napista
Heittotorven korkeuden säätö, sähkötoiminen
Lämmitetyt kädensijat, On / Off-kytkimellä
“Free hand control”
Halogeenivalot
Pyöreän muotoiset jalakset
Paino: 142kg
 
Kiitos tiedoista.

Sinulla onkin ökylaite.

Linkin kautta en löydä muiden laitteiden tietoja.

Tämän kautta löytyy mainitsemani esite, jossa ei ole painoja.
https://www.falmek.fi/tuotteet/briggs-stratton-snow

Pienempien painot lienevät sadan kilon paikkeilla.
Voinpahan niitä tiedustella maahantuojalta tai paikalliselta myyjältä.

Suositushinnoissa näyttää olevan jouston varaa.
Ko. verkkokaupan sivustolle en löydä.
 
Tälle talvelle tuli hankittua Yamahan yt640, telat+hydrostaatti. Eipä voi muutakuin kehua laitetta. Kestävyydestä ei tietenkään kokemusta mutta yleinen "työnjälki" ja hallintalaitteiden käyttö vakuuttaa kyllä niin kuin muissakin merkin tuotteissa. Työleveys ei tietenkään huimaa (61cm) ja pieni tehoinen moottori mutta omistakin ennakkoluuloista huolimatta uskomattoman tehokas. Tehot riittää kuitenkin niin että hämmästyttävää vauhtia pystyy pitämään. Telavedossa on pelkkä suora akseli mutta yllättävän kevyt kuitenkin kääntää kun telan harja toimii kuin luistin sivusuuntaan. Ei toki karkaa kaltevallakaan. Ajonopeuden säätö erittäin tarkka ja helppo, samoin lumisuihkun suuntaus. Sähköllä sivusuuntaan. Mitäpä tuosta muuta, no... Yamaha!!!