- 8.2.2014 klo 08:52 / Lumilinko
Tänä talvena ei lumilinkoa ole juurikaan tarvinnut täällä etelässä. Mutta jos harkitsee sellaisen hankkimista, niin pian niitä rupeaa saamaan (huom. kieliasu ;D) jo kohtuulliseen hintaan. Itselläni on tällainen Toro 826 OEV lumilinko nyt kolmatta vuotta. Tänä talvena se on ollut täällä etelässa ja käytössä vain pari kertaa. Mutta kahtena aikaisempana vuonna sitä tuli käytettyä paljon mökillä. Korkeimmat hanget, joihin puskettiin olivat 40-50 cm korkuisia.
Ohessa joitakin kokemuksia Torosta ja lumilingosta yleensä:
-tässä Torossa on 8 hv Briggs&Stratton moottori, jonka teho riittää normaalisti hyvin. Oman lingon leveys on 71 cm ja se on hiukan liikaa 40 cm umpihankeen ajettaessa. Tällä hetkellä myynnissä olevat lingot näyttävät olevan 66 cm leveitä, joka on mielestäni optimi
-yhdellä sauvalla ohjattava linkotorven suunta ja korkeus on must. Pahinta linkouksessa on lumen tuiskuaminen takaisin omaan naamaan; sauvalla voi kätevästi muuttaa lumisuihkun suuntaa ajonkin aikana
-valo on hyvä varuste. Vaikka sen palaa päivisinkin, on se silti oiva apu aamu- ja iltahämärässä.
-sähkökäynnistys on mielestäni turha ominaisuus. Lisää vain lingon painoa ja hintaa, eikä sitä tarvita. Talvimoottori käynnistyy poikkeuksetta yhdellä nykäisyllä primer-napin avulla
-linko toimii tietysti hyvin pakkaslumessa, mutta kyllä sillä vähän nuoskaistakin tavaraa pystyy linkoamaan
-linko painaa 100 kg ja sen kääntely käy kyllä kuntoilusta. Omassani on kahvojen alapuolella säätövivut, joilla linkoa voi ajossa kätevästi ohjata. Säästää selkää, kun niitä oppii käyttämään
Linko on kyllä pistämätön apuväline, jos tarvitsee isoja piha-alueita tai teitä jatkuvasti lumesta aukaista. Toro on toiminut ihan OK tähän asti ja olen ollut siihen tyytyväinen. Ensimmäisenä talvena moottorin äänenvaimentajasta tosin petti yksi pistehitsi (näyttäisi olevan erikseen EU:hun tehty peltirakenne). Takuu toimi hyvin ja postissa tuli nopeasti uusi osa.
Ohessa joitakin kokemuksia Torosta ja lumilingosta yleensä:
-tässä Torossa on 8 hv Briggs&Stratton moottori, jonka teho riittää normaalisti hyvin. Oman lingon leveys on 71 cm ja se on hiukan liikaa 40 cm umpihankeen ajettaessa. Tällä hetkellä myynnissä olevat lingot näyttävät olevan 66 cm leveitä, joka on mielestäni optimi
-yhdellä sauvalla ohjattava linkotorven suunta ja korkeus on must. Pahinta linkouksessa on lumen tuiskuaminen takaisin omaan naamaan; sauvalla voi kätevästi muuttaa lumisuihkun suuntaa ajonkin aikana
-valo on hyvä varuste. Vaikka sen palaa päivisinkin, on se silti oiva apu aamu- ja iltahämärässä.
-sähkökäynnistys on mielestäni turha ominaisuus. Lisää vain lingon painoa ja hintaa, eikä sitä tarvita. Talvimoottori käynnistyy poikkeuksetta yhdellä nykäisyllä primer-napin avulla
-linko toimii tietysti hyvin pakkaslumessa, mutta kyllä sillä vähän nuoskaistakin tavaraa pystyy linkoamaan
-linko painaa 100 kg ja sen kääntely käy kyllä kuntoilusta. Omassani on kahvojen alapuolella säätövivut, joilla linkoa voi ajossa kätevästi ohjata. Säästää selkää, kun niitä oppii käyttämään
Linko on kyllä pistämätön apuväline, jos tarvitsee isoja piha-alueita tai teitä jatkuvasti lumesta aukaista. Toro on toiminut ihan OK tähän asti ja olen ollut siihen tyytyväinen. Ensimmäisenä talvena moottorin äänenvaimentajasta tosin petti yksi pistehitsi (näyttäisi olevan erikseen EU:hun tehty peltirakenne). Takuu toimi hyvin ja postissa tuli nopeasti uusi osa.