https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Luetko käyttöohjekirjaa?

Luetko ohjekirjaa?

  • Luen läpi kannesta kanteen

    Ääniä: 18 27,3%
  • Silmäilen ohjekirjasta vähintään mielenkiintoisemmat osuudet

    Ääniä: 35 53,0%
  • Ongelmatapauksissa etsin ohjeita, muuten en lue

    Ääniä: 11 16,7%
  • Tulen ongelmatapauksissakin kysymään ensin netistä, luen vasta viimeisessä hädässä

    Ääniä: 1 1,5%
  • En lue missään tapauksessa, mutta kiukuttelen kyllä muille kun en osaa

    Ääniä: 1 1,5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    66

Mika_M

Hallitusjäsen
Liittynyt
27.3.2014
Eri foorumeilla ja työpaikan kahvipöydässäkin törmää varsin usein erilaisiin tilanteisiin joissa autonsa käyttäjä ei selvästikään ole tutustunut käyttöohjekirjaan vaikka syytä olisi.

Veikkaan suurimmaksi ryhmäksi kuitenkin sitä, joka ongelmatapauksessa avaa (ehkä vastahakoisesti) ohjekirjan ja kaivaa sieltä vastauksen. Mutta nettifoorumeita lukemalla törmää myös aika usein niihin ihmisiin, jotka eivät vielä ongelmatilanteessakaan suostu avaamaan ohjekirjaa vaan tulevat avoimesti ja häpeämättä antamaan itsestään tyhmän vaikutelman, kysyessään jotain minkä ohjekirja varmasti kertoo.

Sitten on vielä viimeisimmän ryhmän pieni alalaji jonka mielestä auto (tai miksei joku muukin tuote) on yksiselitteisesti huonoa suunnittelua koska hän ei sitä osaa ilman ohjekirjaa käyttää ja tämä julistetaan äänekkäästi myös muille.

Itse olen luultavasti vähemmistössä, koska uuden auton saatuani vähintäänkin selaan koko ohjekirjan läpi. En lue sanasta sanaan jokaista itsestäänselvyyttä, mutta mielenkiintoisemmat osuudet kuitenkin. Aina sieltä on löytynyt jotain, jos nyt ei välttämätöntä, niin ainakin elämää helpottavaa tietoa jota en olisi itse keksinyt.

Mitenkäs muilla? Puhuin tässä nyt lähinnä autoista mutta oletettavasti sama käyttäytymismalli pätee muidenkin teknisten laitteiden ohjekirjoihin, vai päteekö aina sittenkään?
 
Laitoin kannesta kanteen, vaikka se ei aivan totaalisesti pidä paikkaansa.
Ohjekirjassa on aina asioita, jotka kuuluvat toiseen varusteversioon ym.

Sekä edellisessä Octaviassa, että nykyisessä Mondeossa ohjekirjat tuli kaivettua netistä
ja luettua paljon ennen kuin auto oli pihassa.
Sitten kun auto tuli, silmäily läpi niiltä osin, jotka olivat ensimmäisellä kerralla jääneet epäselviksi. Kaikki valikot n käyty läpi.

Silti aina on asioita, jotka eivät ohjekirjasta selviä.
Niitä sitten selvitellään muuten.

Lienekö minäkin poikkeus?
 
Rengaspaineantureiden kalibrointi uudessa Corsassa oli sellainen juttu, että piti turvautua ohjekirjan apuun, että saatiin tehtyä. Siis rengasliikkeen kaverit eivät osanneet tehdä edes ohjeen mukaan, mutta olin itse lukenut ohjeet ja kävin laittamassa auton opetustilaan ja sanoin rengasliikkeen kaverille, että käytä nyt sitä laitetta vasemman eturenkaan vieressä ja kun auto tööttää siirry aina seuraavan renkaan luokse myötäpäivään auton kiertäen ja homma on valmis, kun tulee kaksi tööttäystä.

Muuten tulee selailtua pintapuolisesti auton ohjekirjat läpi.
 
Autosta tulee luettua ennemmin tai myöhemmin ohjekirja kyllä huolella läpi (ihan uteliaisuuttaan) mutta oikeastaan muiden teknisten värkkien kohdalla vain niiltä osin, kun on tarvetta (asennus, säätäminen). Kyllähän autoa ajaa osaa ilman ohjekirjan lukemista mutta niiden kaikkien kivojen nippeleiden käyttötarkoitus tai "salaiset" toiminnot jäisi kokonaan tietämättä, jos ei katsoisi mitä manuaalista löytyy.
 
Rion käyttöohjekirja on monta senttiä paksu opus joten en ole ihan kannesta kanteen lukenut, latasin myös pdf:n Kian nettisivuilta jota olen lueskellut myös.
Yleensä lueskelen kirjasta vain sellaiset kohdat mitkä ei muuten aukea tai jos tarvitsen jotain tiettyä tietoa.
 
Kyllä ohjekirjaa on luettava pakostakin sen verran nykyautoissa on elektroniikkaa. Mahdottomuus vaan kaikkea sieltä löytää kun sivuja yhteensä kahdessa kirjassa noin 700.
 
Kyllä tulee ainakin autojen käyttöohjekirjat selailtua kannesta kanteen. Kaikkea ei tule luettua, mutta silmäiltyä kuitenkin. Yleensä sieltä tosiaan löytyy jotain toiminnallisuutta, jonka olemassa oloa ei välttämättä tietäisi ilman ohjekirjaan tutustumista.
 
Vastasin "ongelmatapauksissa etsin ohjeita, muuten en lue".  :p  Tuo Ceen käsikirja on muutenkin niin ylimalkainen, että paremmat ohjeet ja vinkit löytää netistä..  :rolleyes:
 
Einolle ollut tarpeellista, kun näiden patonkien toiminnot ja ominaisuudet olleet itselle tuttuja jo ennen hankintaa. Rouvahan meillä ei osaa käyttää puoliakaan minkään laitteen ominaisuuksista luki sitten ohjekirjan tai ei. Se taas on enemmänkin asennekysymys, kun asennoituu jo siten ettei osaa.
 
Otinpa huvikseni kuvan Rion ja -90 Mazda 323:n omistajan käsikirjoista, Kian kirja on tuplasti paksumpi  ;D
Rio_vs_323BG_manuals.jpg
 
Olen aina uutena selannut ja nyt Atecassakin ajattelin tutkia läpi. On vaan nyt niin surkeasti laadittu että ei tuu mitään. Hakuteokseksihan tuo tarkoitettu mutta tuo ei toimi sellaisenakaan.

Nuo VAGn valikot ja toimintojen säätämiset olis omaksunu nopeemmin paremmalla opuksella, mutta eiköhän nuo ala olla jo näpeissä.
 
En edelleenkään. Auto on edelleen niin yksinkertainen kikotin, että UX on epäonnistunut jos sen käyttämiseen tarvitsee käyttöohjekirjaa.
 
Selektiivisesti täytyy selata Atecan enkun pdf-kirjaa koneella, jos tarvis.
Helpompaa kuin minikokoinen paperiversio.
Noissa nykyvehkeissä on kuitenkin kaikenlaista uutta ominaisuutta.
 
Ohjeet luetaan, olipa kyse mistä tahansa laitteesta, kun on loukkaannuttu vaikeasti tai tuote särjetty ;D
 
En lue enkä kiukuttele. Jos laite (auto) on niin monimutkainen että toimintoja ei osaa käyttää ilman ohjekirjaa pistän auton kiertoon tai jätän ostamatta.

Emännän upissa piti (emännän lukea) ohjekirjasta peilinlämmittimien toiminta....no pösö onkin jo tilauksessa.

Enkä kyllä lue muitakaan ohjekirjoja....Nismossa on joku 500 sivuinen katekismus hansikaslokerossa, siihen menisi omalla tavaamislukutaidolla noin puoli vuotta lukea kannesta kanteen, lisäksi autossa ei ole mitään vaihdevipua vaikeampaa varustetta.
 
En lue ja kiukuttelen muille jos en osaa  :)
Yleensä kun tarpeeksi rämppää niin oppii mutta on huonojakin kokemuksia. Viiden watin lasikantaisen parkkilampun vaihto tuli maksamaan lähemmäs 1600 € kun ei viitsinyt ohjekirjaa lukea...
 
Tulee luettua. Toki jotkut yleiset renkaan täytöt ja pesu jutut tulee kyllä hypittyä yli.
Moni puhuu osaamisesta, mutta tälläkin foorumilla on monta kertaa nähty ettei edes tiedetä jonkun toiminnon olemassaoloa.
 
Tämä on sinänsä hyvin mielenkiintoinen ja tekniikan kehittymisen kannalta tärkeä kysymys, koska itse koen asian niin, että laitteen peruskäyttö pitää onnistua ilman käyttöohjetta. Jos näin ei tapahdu, on laitteessa käyttöergonominen suunnitteluvirhe. Eli leipä pitää saada paahdettua uudella paahtimella ilman käyttöohjetta, mutta jos haluaa paahtimen lisätoiminnolla saada vaikka paahdettua vain toinen puoli leivästä ja vielä niin, että leipään paahtuu volkkarin logo, se saa vaatia jo käyttöohjeeseen perehtymistä.

Vaikka itse olen saanut teknillisen ammattikoulutuksen ja tykkään purkaa ja korjata pieniä laitteita eli jonkinlaista harrastuneisuutta löytyy, luen silti kaikki käyttöohjeet ja lähes aina niistä löytyy jotain uutta, mitä en olisi tiennyt lukematta.
 
Kahvikupin äärellä luen käyttöohjetta ja sen jälkeen tarkastan onko pakettiin kuuluvat osat mukana. 
 
Pitäisi kaivella viimeviikolla liikenteeseen otetun auton manuska, juu ei löydy verkosta - auto liikkunut jo satoja km:ä, mutta mediapädin tms. omituisuudet vaativat jotain kättä pidempää jotta ymmärtää yhteistyön sen kanssa.
 
ID.3:n koeajolla olin ihan hukassa sen tabletin kanssa mutta tyttö vieressä selitti kuinka se toimii kun sitä hetken näpräsi.
 
Olipa akuutti aihe, onneksi sentään pääsin jo pahimman yli.

Toisaalla täällä jokusen viestin laitoinkin uuteen monitoimilaitteeseeni - jolla tulostetaan, kopioidaan ja skannataan - liittyen. Osaa mokoma vehje olla todella monimutkainen, mikäli pitäisi sen "sielunelämään" täydellisesti perehtyä. Käyttöohjekirjakin - onneksi sentään selvällä suomenkielellä alusta loppuun, sisältää seikkaperäiset ohjeet, vaatimattomat 781 sivua. Täynnä suurimmalta osalta "nörttiasiaa", josta tällainen tavallinen pulliainen ei meinaa ymmärtää hölkäsen pöläystä.  Ilman, että googlettaa netistä ja yrittää omaksua, mitä mikäkin käyttöohjeessa mainittu termi taas mahtoikaan tarkoittaa. Eihän niitä millään jaksa muistaa ja edes ymmärtää, ellei satu olemaan kyseisten asioiden kanssa jatkuvasti tekemisissä - vaikkapa leipätyössään.

Laitteen käyttäjän kannalta oleellisinta on osata tehdä laitteella vain sitä, mihin tarkoitukseen se on tehty. Harmillista vain, että ensin laite pitää saattaa omassa eli laitteen "loppukäyttäjän" ympäristössä  toimintakelpoiseen kuntoon.

Saatuani laitteen käyttöönoton joten kuten tehtyä, katsoin viisaimmaksi tehdä laitteen käytöstä omatekoisen käyttöohjeen, jota ajan myötä räätälöin sitä mukaa kuin käytännön tarvetta ilmenee.

Onneksi kahvipannut, hammasharjat ja silitysraudatkin ovat ainakin toistaiseksi huomattavasti yksinkertaisempia kuin tuollaiset yllä kuvaamani vekottimet.  ???