https://tummennuskalvot.fi/

Loppuraportti autosta luovuttua

esako62

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
7.6.2015
Ensimmäinen postaukseni, jos mene asiattomuuksiin, toivon sen annettavan anteeksi.

Olen sitä mieltä, että jonkin asteinen "loppuraportti" autosta siitä luovuttaessa palvelisi mahdollisia uuden auton ostajia ja varmasti ainakin käytetyn auton ostajia. Tässä oma raporttini, jonka olin jo VAG-Areenalle postannut, hieman editoituna.

VW Passat 1,6 TDI Comfortline BlueMotion vm. 2011 loppuraportti (Vehicle ID: 597811 Spiritmonitor)

Olen ajanut itse 84421 km ja vielä noin 1700 km päälle (ei lopussa tankintäyttöä).  Kaiken kaikkiaan ajettu 147000 km, ostettu syyskuussa 2013 ALD-vaihtoautoilta käytettynä.
Seurattu keskikulutus (matkamittarin lukemat korjaamattomina) 4,94 l/100 km
Huoltoja tehty alkuun 15 000 km välein, viimeisin väli 30000
Öljyä auto ei ole vienyt, viimeisellä huoltovälillä tuli kaadettua 2-4 dl öljyä 10000 km välein. Olisi ehkä vajunut ko välillä juuri alarajalle ilman lisäyksiä
Pakkasnestettä kului yhteensä n. 7 litraa ko. välillä  Huollon mukaan letkulämmittimen kiinnityksessä olisi pitänyt olla erilainen kiristin. Ei vain muistettu vaihtaa sitten huoltojen yhteydessä, en minä eikä liike. Talvikaudella nestettä meni enemmän kuin kesällä, letkulämmittimen vaikutus?

Remontit, huollon ulkopuoliset kustannukset:

Pelkääjän puolen etupyörän laakeri
210000 jakohihnan vaihtovälistä huolimatta 105000 kohdalla jakohihnan vaihto: Kuulema Oulun seudun olosuhteet vaativat ja olivat vaurioittaneet alkuperäistä hihnaa – Autolla on ajettu Oulun seudulla ehkä 3000 km noista kaikista kilometreistä... Vaarallista seutua...
Jarrupalat. 120000 km huollon jälkeen seuraavalla tai sitä seuraavalla viikolla syttyi jarrupalojen merkkivalo. Siis tarvittiin ylimääräinen korjauskäynti. Huoltoliike vaihtui. Nämä asiat huoltoliikeiden olisi otettava TOSISSAAN, koska esim. itse tarvitsen päivittäin autoani.

Edellisestä autostani ( KIA Cee'D) suoriduin eroon heti kun pystyin, kun ensin huollon jälkeisellä viikolla rupesi kuulumaan kahinaa/kilistämistä/rahinaa kun käänsi vasemmalle ohjauspyörästä. Ajankohta kevät.. Selitys oli huollon mukaan kuluneet jarrupalat... juu varmaan... No joo KIAssa 100000 km jälkeen huollot oli luokkaa 600-800 € kun aina piti jokin alustapalikka uusia. Ei muuten 7 v takuulla enää ollut merkitystä tuolloin. KIA sinänsä oli ”ihan kiva” ja ”olisin ostanut uudenkin” mutta jälkihuolto Oulun Deltassa oli aivan /c:stä.

No takaisin VW Passattiin:

Uudet renkaat sekä talvi- että kesärenkaat hankittu

Odotettavissa olevaa:

Ilmastointilaitteen kompura pitää meteliä, lienee menossa hajalle
DPF varmaan jossain vaiheessa uusittava. Autolla tosin on ajettu pääosin maantieajoa, noin 60-70 km siivu kerrallaan joten tämä saattaa olla vasta myöhemminkin tapahtuva korjaus
Sellaista ajoittaista pientä ”nypytystä” pienillä kierroksilla ajettaessa. Kaksoismassapyöräongelma? Luulen että kuitenkin, koska isompia kilinöitä ei kuulu, varsinaisiin ongelmiin on vielä aikaa

Yleistä autosta:

Ihan OK ajettava. Pääosin auto on mukava, mukavuuspainotteinen. Omaan makuuni saisi olla hieman kovempikin jousitus.
Tuuliherkkä vehje. Varsinkin sivuvastainen tuuli on normaalille ajettavuudelle myrkkyä, auto alkaa kulkea ”kuin ajokoira”.
Noita Nokian kitkattomia R-renkaita on moitittu VAG-autojen alla. Minulla ei niiistä ole pahaa sanottavaa. Tosin ajelenkin oikean talven alueella Koillismaalla. Alunperin alla oli varmaan alkuperäiset Michelinin talvirenkaat, Nokian kitkattomien vertailu niihin.
Tilava auto
Kohtuuhiljainen, joskin rengasmelu karkealla asfaltilla tulee tuttuun tapaan esille.
Talvella jäätää ovia. Jokapäiväinen tehtävä sekä töihin mennessä että töistä tullessa aukoa jokainen ovi ja puhdistaa oven ja auton korin väliin tunkeutunut lumi. Jos tuon jätti tekemättä, ovia ei saanut jonkin ajan kuluttua auki. Huolloissa ei sitten myöskään kertaakaan rasvattu ovien saranoita, joskin se taitaa olla yleisempikin ongelma.
Talvella tukkii myös pyöräkaivoja reilusti. Ihan joka matkan jälkeen oli katsottava ettei ole liikaa lunta pyöräkaivoissa ja puhdistettava pois. Olisi muutoin voinut jäädä lähtemättä kun ilma yhtäkkiä pakastuukin 15 astetta...
Talvirajoituksilla voi käyttää kuutosvaihdetta, jos ajaa 90 mittarinopeutta (Todellinen 85 km/h) Tuolloin joutuu kuitenkin pykältelemään vastamäissä. Lisäksi räntä- tai lumisateessa kannattaa unohtaa kuutosvaihteen käyttö.
Auto on liian matala. Jos takana on istujia, läpät raapivat hidastustöyssyissä tietä, jos ei aja ihan 5-10 km/h. Talviajossa VARSINKIN nyt viime talvena aiheuttaa myös ongelmia.
Viime talvena auraaminen Koillismaalla oli välillä luokatonta. Vain autonrenkaiden urat näkyvissä, keskipalle tiessä 15-20 cm. Siinä kun mopoauto sattui eteen, ei ihan oikeasti ollut ohi päästä. Kun yritti ruveta ohittamaan, auton eturenkaat vain luistivat keskipalteen reunaa vasten kunnes ”tarrasivat” johonkin ja sitten oltiinkin heilahtaa poikittain ja hetken päästä toisella kaistaa oltiin mennä ojaan. Ja sama takaisin... Täällä ei enää pärjää ilman nelivetoa, mikä onkin syynä omaan autonvaihtooni.
Kylmä rinki perseen alla mikä yli tonnin vehje hajoaa milloinkin (Kiitos VAGArena ;) ) … ja milloin sen saa korjattua, kun autoa tarvitsee joka päivä. Ilman isompia ongelmia selvittiin kuitenkin.
1,6 TDI on ihan riittävä moottori Passattiinkin maantieajossa. Ei sillä varttimailia kannata ajaa mutta ohituksiin nelonen silmään ja nopeus on hetkessä 80 >> 120.
Perusradio on mallia ”ihan OK” mutta jos olisin jatkanut autolla ajoa, olisin hankkinut sellaisen radion, johon saa USB-palikalla musat CD-R-levyn sijaan.
Auto oli lämmin talvella. Keulalle vain oli syytä panna suojat. Laski kulutustakin sen litran sataselle ajamallani välillä, kun lämpeni nopeammin käyttölämpötilaan
Lähti nopeasti vaihtohallista, ei ilmeisesti ehtinyt edes Er-Won nettisivulle. Ainakaan 2 viikon kuluttua sitä ei enää näkynyt


Nyt on sitten alla ollut Suzuki Vitara 1.6VVT 4WD GL+ 5MT. Alkuvaikutelmat:

Ei ole aivan järkyttävästi epävakaampi maantiellä verrattuna Passattiinkin, ainakaan näin kesäolosuhteissa
Melutaso kohtuullinen, joskin hieman korkeampi kuin Passatissa
Laiska, mutta teho maantieajoon riittää jopa AUTO -asennolla, tuntuu kiihtyvän moottoritierampeilla SPORT-asennolla paremmin.
Hyvitys aiemmasta autosta oli parempi kuin ”omassa liikkeessä” eli Pörhöllä annettu tarjous 10000 € kalliimpaan autoon



Esa

Otsikon typo korjattu. - Quality -
 
Hyvä raportti, esako62 ! Tarkan autonpitäjän huolella kirjoittama, rehellinen kertomus auton historiasta. Tällaisesta on suuri hyöty monelle lukijalle.
 
Silloin kun auto on ollut esillä Autotallissa, voi autostaan luopuva tehdä halutessaan loppuraportin myös sinne. Ylläpito voi tarvittaessa lukita tallin ovet.

Tästä on ollut jonkun verran keskustelua, ettei tallin autoja tarvitsisi aina poistaa sieltä. Tarinat, kuvat, kommentit loppuraportteineen säilyisivät luettavina  :)
 
Joo saisivat jäädä sinne, kun niissä autotallin jutuissa on ihan asiaa senkin jälkeen kun omistaja on auton laittanut kiertoon.
 
Hieno ja rehellinen raportti.
Minulle tuli yksi kysymys mieleen tarinaa lukiessa, mitkä ovat kitkattomat renkaat?
 
Minulla jäikin jossain vaiheessa takaraivoon kolkuttamaan että jotenkin ilmaisin oudosti.

Kyllä nuo nastattomat talvirenkaat kohtuukitkattomat ovat vesijäällä  ;)