https://yliteippaus.fi/

Lohko-,säteily ja letkulämmittimet

Karvis sanoi:
Tuosta webaston toiminnasta minäkin heille mainitsin ja kuulemma se toimii koska pumppu kierrättää nestettä, ehkä tuollainen pumpullinen letkulämmitin voisi toimiakin siinä.

Sigun MB:ssä vuoden päivät ollut toisen mallinen sisäisellä kiertovesipumpulla oleva lämppäri lämmityslaitteen paluuletkussa ja loistavasti toiminut, Remuc ohjaa Defan relettä niin ajastuksetkin hoituu kun vain piuhan lykkää seinään parkkeeratessa.

Tilahan monessa konehuoneessa saattaa olla laitteelle ahtaalla, mutta Weban asennuspaikkaan menee varmaan loistavasti.
 
Mulla oli käytettynä Kanadasta tuotu Cadillac, jossa oli paikalliset 110 voltin säteilylämmittimet molemmin puolin lohkoa (vastukset alunperin rinnankytketyt eli tuo 110 volttia on vastukselle menevä jännite).
Kytkentärasiaan uudet kytkennät siten että vastukset on sarjassa (-> 230 v jännite puolittuu vastuksille) ja tuoreempi Defan töpseli, niin pystyi taas käyttämäään lämppäriä. :)
 
Tännää tilattu tuo 1½kw versio pumpulla.

Enää puuttuu auto johon sen voisi asentaa.  ;)
 
Onkos nämä säteilijät kuinka usein syynä autokatoksista alkaneisiin tulipaloihin?

bensaa, öljyä tms. palavaa siihen kuumalla vastukselle niin syttyykö se kuinka helposti?

Tänään paloi vaimon kolleegan auto (pösö) jossa oli säteilylämmitin... onneksi oli kotona ja naapurikin, saivat tuupattua pois katoksesta niin se ei palanut. En laita linkkiä kun ei näköjään meidan webbiuutiskynnystä ole ylittänyt...

Mutta vaan noin mielenkiinnosta kunhan kysyn.

 
Jaa että Pösö otti ja paloi. Sähkövika ihan satavarmasti, ranskalainen kun oli, sen tietää täällä kaikki.😀😉

En osaa sanoa, että miten vikaherkkiä noi säteilylämppärit on, mutta erään puolitutun uusi A4:n paloi pari vuotta sitten nätisti Webastoon päässeiden puiden lehtien vuoksi.
 
Marty McFly sanoi:
erään puolitutun uusi A4:n paloi pari vuotta sitten nätisti Webastoon päässeiden puiden lehtien vuoksi.
Mielenkiinnolla kysyn kuinka yhteys puiden lehtiin saatiin palon syyksi?
 
Tämä tapahtui syksyllä lehtien varistessa ja ilmeisesti jostain niitä oli päässyt kuulemma aika kasa jotenkin sinne webaston kylkeen makaamaan ja olivat sitten syttyneet webaston kuumentuessa. En tiedä kuka diagnoosin teki, vakuutusyhtiö kaiketi. Auto ei kuulemma palanut kokonaan mutta kuitenkin etupäästään sen verran pahasti, että se meni lunastukseen.
 
Karvis sanoi:
Kyllä se paistinpannu on tyhjää, ei voi mitään, hiukan sillä kone hornistuu mutta ei se kyllä juuri lämpeä. Suosittelen letkulämmitintä jos sellainen vain on saatavilla.
Ja kyllähän nykyisiinkin vielä lohkolämppärin saa, mutta ei kaikkiin autoihin ;)

Omani säteilylämmitin ei kyllä ole paistinpannua nähnytkään. Tupakka-askin kokoinen lätkä lohkon kyljessä kiinni. Kyllä kai tuo allaan olevan metallin lämmittää, mutta ei tuon teholle nyt varsinaisesti hattua kannata nostaa. Siltikin, oikein kylmällä tuosta selvästi on apua, öljyt lämpenee nopeammin eikä käynnistys kuulosta ihan yhtä pahalta. Toisaalta tulin toimeen 6 vuotta kahdella pumpparidiisselillä ilman mitään lämmitystä, etten viitsi turhaa valitella...
 
Mulla on tötterö tallissa, tai no, pellillä katetussa autopaikassa, jossa on peräti ovi.
Siellä tuulensuojassa kun näillä keleillä kaksi tuntia lämpenee, niin kyllä se jäähdytysnesteen lämpömittari kipuaa aavistuksen ylös päin.
Tosin heti käynnistyksen jälkeen, kun nestet lähtevät kiertoon, putoaa alas.
Mutta lämmittää se kuitenkin jotain. Ei se turha ole, mutta vastaako siihen tuupattua sähköenergiaa, en osaa sanoa.
On Webasto selvästi tehokkaampi.
Kun päästään kunnon pakkasiin, niin tuskin neula enää värähtää.
 
Intternetistä löytyi kotimaiselta autopalstalta mitattua dataa tuosta thermotopin pumpullisesta lämmittimestä.

TT-Thermon läpyskähän antaa tälle 1000W Defapistokkeiselle versiolle suosituksen, että 1000-2500 m2 koneisiin.
Kuitenkin itsellä autossa on sisällä jo 1700W lämmitin, joka puoliteholla ei tahdo kovemmilla pakkasilla E 280CDI farkun sisätilaa kunnolla lämmittää.
1000W+1700W = about 11A verkkovirtaa, joten sitäkin puolta ajatellen jätin 1500KLD:n ottamatta ja valitsin tämän.
Duunipaikalla kun voi olla samassa 16A tolpassa muitakin autoja kiinni.

Hyvinhän sitä on aiempina vuosina tultu 500W pumppaamattomilla letkulämmittimilläkin toimeen  :D

Järjestelmänähän minulla on auton sisällä Defan SmartStart ja varaustason ylläpidin, sekä sisähaaroitukset ja tämä 1000KLD.

Siksi ensimmäinen -10°C lämmittely menikin vikaan, kun OBD:n kautta lämpötilaa tarkastellen unohdin että sehän heittää järjestelmän offille kun käytät virrat päällä.
Käyrästö oli siis tällainen:

tt_thermis3.jpg


Välissä on siis tehty 30min jäähdyttelyjakso, ettei lämmöt liian siististi nousisi  :lol:


No kuitenkin, otin opikseni ja räpsäytin homman oikein käyntiin.
Tähän mennessä mitattu -5°C lämmitys ja 0°C lämmitys. Tässä 'kireämmässä' lämpö nousi 0:aan kun lämmitysjakso oli ohi.
Tulen vielä uusimaan sen jossain vaiheessa tasaisella pakkasella.
Lisäksi olen miettinyt, löytäiskö tuo AutoCom öljyn lämpötilaa niin sekin voisi olla kuvaajassa mukana.

Mutta asiaan:

-5°C lämmitys:

160min_5astepakkanen.jpg


0°C lämmitys:

160min_0aste.jpg


Olisi mielenkiintoista nähdä miten lämmöt nousee oikeilla pakkasilla.
 
ePa sanoi:
Olisi mielenkiintoista nähdä miten lämmöt nousee oikeilla pakkasilla.

Sigun autossa 1100w pumpullinen lämmitin, about tunnin lämmitys, niin auton lämpämittari - näyttää samaa kuin OBD:kin - nostanut lämmöt noin 45C:nen jossa lämppärin termari katkaisee lämmöt 15-20C pakkasessa.
 
Olikos täällä joillain jo talvella tt-thermo käytössä? Meinasin laittaa passattiin 1kw tai 1,5kw, sitä tässä arvon nyt kumman tilais. Tuleeko sieltä nyt heti lämmintä kun auton käynnistää? Sisälämppärikin harkinnassa.

Ajoissa liikkeellä jottei talvi yllättäs... :eek:
 
Eskoop sanoi:
Olikos täällä joillain jo talvella tt-thermo käytössä? Meinasin laittaa passattiin 1kw tai 1,5kw, sitä tässä arvon nyt kumman tilais. Tuleeko sieltä nyt heti lämmintä kun auton käynnistää? Sisälämppärikin harkinnassa.

Ajoissa liikkeellä jottei talvi yllättäs... :eek:
Mullahan tuo TT-thermo on...

...asentamista vaille muovipussissa.

Eli 1kW malli minulla. Ja tuohan toimii siten, että kierrättää vettä. Koko järjestelmässä? No ihan joka nurkkaa tuskin kiertää ja tuskin syyläriä vetää lämpimäksi. Jos tuon asentaa OEM-webaston asentamispaikkaan letkustossa, eli sisälämppärille menevän letkun väliin, on sisäkenno takuulla lämmin!
 
Eskoop sanoi:
Olikos täällä joillain jo talvella tt-thermo käytössä?

Ei vielä, mutta tuollollaan, pöydällä odottelee asennusalustaa =autoa

Eskoop sanoi:
Meinasin laittaa passattiin 1kw tai 1,5kw, sitä tässä arvon nyt kumman tilais.

Tuon nykyisen, 1100w kiertovesipumppumalli 45C termarilla, ei TT-Thermo, kahden talven kokemuksen perusteella päädyin tulevassa 1kwh malliin.
TT:ssähän termari on +65-+75C:ssä niin luulisi lämpöjen moottorille piisaavan.

Eskoop sanoi:
Tuleeko sieltä nyt heti lämmintä kun auton käynnistää? Sisälämppärikin harkinnassa.

Kuin moottori vain on lämmin, tosin käynnistys pistää kierron kunnolla liikkeelle, niin lämmöt tasaantuu ja näin huisin lämmintä ei ole tarjolla, mutta nopeasti sitä alkaa tulla kun moottori on peruslämmin.

Itse laitan sisälämppärinkin niin on auton ikkunat sulat jo etukäteen ja muutenkin kivempi mennä autoon kun peruslämpö kohdallaan.

Remuc kuuluu myös pakettiin niin auton voi aamukahveelle herätessä laitta lämpiämään kuin weban tms konsanaan kun roikan on parkkiin tullessa laittanut valmiiksi autoon kiinni.

Eskoop sanoi:
Ajoissa liikkeellä jottei talvi yllättäs... :eek:

Juu, paljon kivempi tehdä asennusta näillä keleillä kuin joulukuun pakkasissa.
 
ConD sanoi:
Mullahan tuo TT-thermo on...
...asentamista vaille muovipussissa.

Minäpä avasin jo pussinkin ja testasin ämpäriasennuksella että kaikki toimii - ja toimihan se. :p


ConD sanoi:
No ihan joka nurkkaa tuskin kiertää ja tuskin syyläriä vetää lämpimäksi.

Juu ei joka paikkaa, syylärinhän auton oma termari blokkaa joten eihän sitä kannatakaan lämmitellä - jäähdytykseen kun on tarkoitettukin.  :eek:
 
Kympin kalliimpi, mitähän eroa noissa käytännössä?
Pumpun kapasiteetti ainakin kalliimmassa isompi?
 
Kalliimmassa naksun tehokkaampi pumppu, ja asennus "kulmamallinen", siinä missä tuo sinun linkkaama on ns. suora.

Tiiäppä häntä... ite tuon kulmamallin valkkasin senkin verukkeella että siinä on tuo kiinnityspanta. Vielä kun saisi sen kiinni johonkin... :D
 
1½kW versio asennettuna ja viime kevät talven pakkasille ehdin muutaman kerran käyttää tuota positiivisilla kokemuksilla. Tuntui kierrättävän vettä aika paljon ja Möllin mittarin mukana lämmöt oli ~60 käynnistettäessä kun käynnissä ollessa ~80. Lämmintä tuli kyllä kabiiniin heti kun motti käynnistyi. Kaiken lisäksi ikkunat olivat sulana. En tiedä miksi, koska ilmastoinnin puhaltimen ei pitäisi olla päällä. Taisi vana kevät aurinko paistaa sen verran että oli sulattanut lasit. :)

Kovempia pakkasia odotellessa.