https://tummennuskalvot.fi/

Lohko-,säteily ja letkulämmittimet

Markku J sanoi:
Ei ota kylmä akku virtaa. Mutta eikös se ala lämpenemään, kun sinne 10A syötetään vs 5A ? Ja siten 10A olisi järkevämpi. Olen kovallakin pakkasella saanut 3,5A Ctekillä akun ladattua kun vaan aikaa on ollut tarpeeksi - eli akku lämpenee kun sinne virtaa syötetään.

Edelleen se sama ajatusvirhe. Kun akku ei ota virtaa vastaan kuin vaikkapa 3A, niin on täysin yhdentekevää ladataanko sitä 5A vai 10A laturilla. Latausvirta on molemmilla sama 3A ja akku lämpenee minkä lämpenee (kovassa pakkasessa tuskin havaittavasti). 10A laturilla ei saa akkua kovassa pakkasessa lämpenemään yhtään sen enempää kuin 3A laturilla.

Mutta toisaalta, saahan kylmänkin akun ladattua täyteen kun tarpeeksi kauan latailee, ei sen akun tarvitsekaan lämmetä. Kyse ei ole siitä etteikö kylmä akku latautuisi täyteen, se vaan latautuu hitaammin kuin lämmin.  :)
 
Mika_M sanoi:
10A laturilla ei saa akkua kovassa pakkasessa lämpenemään yhtään sen enempää kuin 3A laturilla.


Entä auto omalla 70A laturilla - saahan sillä akun ladattu ihan OK, muutenhan tienvarret olisi autoja pitkänään kun virrat on finitto.
 
JiiJii71 sanoi:
Audissa meillä on laturi+paistinpannu+sisäpistoke+ajastin sisällä.

Onhan se rentoa, kun joka aamu on akku täynnä.

Muuten sama setti mutta puuttuu laturi ja  ajastin....en kyllä ole noita jäljellejääviäkään ikinä käyttänyt...mihin niitä tarvitaan, kyllä ehjä auto lähtee käyntiin ja lataa akkua...
 
Taky sanoi:
Entä auto omalla 70A laturilla - saahan sillä akun ladattu ihan OK, muutenhan tienvarret olisi autoja pitkänään kun virrat on finitto.

Jos ajaa pelkkää pätkäajoa jossa latausajat on lyhyitä, niin ei oikein saa... Kun se kylmä akku ei ota sitä latausvirtaa vastaan, niin se ei ota. Aika auttaa. Pienelläkin virralla akku latautuu kun aikaa kuluu tarpeeksi ja jos se akku on konehuoneessa, niin se myös lämpenee kun autolla ajetaan pidempään. Ei latausvirrasta, vaan moottorin lämmöstä.
 
Olen katsellut näitä lohkolämmittimeen liitettävien Defa akkulatureiden hintoja mutta en kyllä ymmärrä miten tuossa säästäisi mitään. Taitaa pienin olla 1205 joka maksaa 150€. Tuolla hinnalla ostaa kaksi ylimääräistä akkua. Eri asia jos oikeasti käynnistysongelmia mutta kyllä oma lähtenyt aina käyntiin vaikka tulee paljon pätkäajoa eikä ehdi latautua täyteen.
 
Juuha sanoi:
Olen katsellut näitä lohkolämmittimeen liitettävien Defa akkulatureiden hintoja mutta en kyllä ymmärrä miten tuossa säästäisi mitään.

Minä olen mieltänyt maksavani mielenrauhasta... Säästän hermoja, en rahaa.
 
Juuha sanoi:
Olen katsellut näitä lohkolämmittimeen liitettävien Defa akkulatureiden hintoja mutta en kyllä ymmärrä miten tuossa säästäisi mitään. Taitaa pienin olla 1205 joka maksaa 150€. Tuolla hinnalla ostaa kaksi ylimääräistä akkua. Eri asia jos oikeasti käynnistysongelmia mutta kyllä oma lähtenyt aina käyntiin vaikka tulee paljon pätkäajoa eikä ehdi latautua täyteen.

Auto kun hyytyy akun takoa, niin sinua varmaan lohduttaa ilman laturia, että sen hinnalla voi "nyt" ostaa kaksi akkua tai, että nyt kannatti säästää oikeassa paikassa. Unohtamatta että vajaa akku kuluu nopeammin loppuun, kuin täytenä pidetty!
 
Juuha sanoi:
Olen katsellut näitä lohkolämmittimeen liitettävien Defa akkulatureiden hintoja mutta en kyllä ymmärrä miten tuossa säästäisi mitään. Taitaa pienin olla 1205 joka maksaa 150€. Tuolla hinnalla ostaa kaksi ylimääräistä akkua. Eri asia jos oikeasti käynnistysongelmia mutta kyllä oma lähtenyt aina käyntiin vaikka tulee paljon pätkäajoa eikä ehdi latautua täyteen.

Sama.
Ja kyllä kunnossa oleva auto lähtee ja toimii kunnossa olevalla akulla jos ei webastoa ole, aina käyntiin pakkasillakin olipa pätkäajoa tai ei. Emännällä on autot aika rajussa pätkäkäytössä (kotihoitaja) ja kerran talvessa on tullut akku ladattua lämpimässä tallissa ja monena talvena ei sitäkään. Hänellä startteja tulee 20-30 päivälle ja ajetut matkat 100-1000m....
 
Kymmenen vuotta sitten kun oli pakkaset 20-30 välissä toista kuukautta putkeen, niin pärjäsi perinteisellä lohkolämmittimellä. En edes lataillu akku välillä erikseen, kun oli niin kylmä että ei ulos kiinnostanut mennä ilman tosi tarvetta. Jos auto kunnossa niin ei niitä lisälatureita tarvii. Jos akku takakontissa niin tilanne huonompi. Ei se akku kylmänä oikein virtaa ota vastaan.

Auton laturi pystyy pukkaamaan parissa kolmessa sekunnissa takaisin saman virtamäärän mitä starttaukseen kuluu. Akku sitten ottaa vastaan mitä kykenee.
 
Paukku sanoi:
Auton laturi pystyy pukkaamaan parissa kolmessa sekunnissa takaisin saman virtamäärän mitä starttaukseen kuluu. Akku sitten ottaa vastaan mitä kykenee.

Tässähän se ongelma juuri tulee kun se akku ei kylmänä kykene ottamaan virtaa vastaan, sitten jos työmatka on vaikka 5 tai 10km niin ei siinä akku ehdi juuri latautua.
 
dingdongpingpong sanoi:
Köyhänä olen jo useamman vuoden ihmetellyt kuinka pari sähköjohon pätkää, pistoketta, vastus ja sisälämmitin voi maksaa 1000€....sehän on mummoina 6000mk ?

Aika yleinen hintaluokka vaikuttaisi olevan 600-800€ joka sekin vaikuttaa aika hinnakkaalta. Toki onhan ne panssarikuoressa...johdot.

Muistanko oikein että markka-aikaan maksoin 500mk lohkosta ja sisäpistokkeesta lämmittimineen, eikä noista ajoista laitteet ole paljon muuttuneet, pistoke pienentynyt ja sisälämppäriin tullut keraaminen vastus = lämmitysteho ihan onneton..millaisia muistikuvia raadilla -90 luvulta ???

Tuohon 600 - 800 € hintaan ne on yleensä jo asennettu paikoilleen. Markka-aikaan moni muukin asia oli halvempaa kuin nykyään
 
arska sanoi:
Tuohon 600 - 800 € hintaan ne on yleensä jo asennettu paikoilleen. Markka-aikaan moni muukin asia oli halvempaa kuin nykyään

Markka-aikaan myös palkat oli pienempiä.. Vuonna 2000 keskiansio ykstyisellä sektorilla oli 2051€ ja nyt se on 3600€, kuntapuolella vastaavat luvut 1863€ ja 3156€.

Tucsoniin lämppärien listahinta asennettuna olisi ollut ~670€, sis. moottorilämmitin+sisähaara+sisälämmitin.
 
Karvis sanoi:
Markka-aikaan myös palkat oli pienempiä.. Vuonna 2000 keskiansio ykstyisellä sektorilla oli 2051€ ja nyt se on 3600€, kuntapuolella vastaavat luvut 1863€ ja 3156€.

Tucsoniin lämppärien listahinta asennettuna olisi ollut ~670€, sis. moottorilämmitin+sisähaara+sisälämmitin.

Niin, ennen asiat oli toisin
 
Olipa tuossa taas yhden naapurin kanssa"väittely" kumpi on parempi auton moottorille säteilylämmitin vai vanhanaikainen lohkolämmitin. Itse olin sitä mieltä, että säteilylämmitin. Naapuri taas väitti että sillä ei tee mitään. Mutta ei pyynnöstäni huolimatta suostunut perustelemaan väitettään vaan painui pirttiinsä.

Anteeksi ot.
 
Voisin perustella perinteisen lohkolämmittimen etua juuri sillä lohkon ja kannen lämpiämisellä, vaikka sinne pumpataankin kylmempää öljyä kuin säteilylämmittimellä niin lohko ja kansi kun on lämmin se lämmittää myös siellä pienissä öljy kanavissa olevan öjjyn suhteellisen nopeasti. Taas säteilylämmitin lämmittää lähinnä öljytilaa ja lohko ja kansi on käytännössä yhtä kylmää kuin ulkolämpötila, se haikea öljy kylmässä lohkon ja kannen kanavissa jäähtyy hetkessä.
 
Mä en tiedä kunpaan kallistun mutta seurailin joskus käyttiksen nesteiden lämpenemisiä niin jäähdytysneste lähtee nopeampaan nousukiitoon startin jälkeen kuin moottoriöljy. Jotenkin mukavampi fiilis startata autoa kun -30 moottoriöljy on +2 tai hieman ylikin....
 
Kuinkahan lämmintä vesi on, jos lohkolämmitin on päällä 2 tuntia 20 asteen pakkasessa ja kuinka lämmintä on öljy.
Kuinka lämmintä on öljy, jos säteilylämmitin on kytketty 4 tunniksi 20 asteen pakkasessa.
 
Karvis sanoi:
Säteilylämmitinkään ei aina lämmitä öljytilaa vaan melko usein se on lohkon kyljessä.
A kolmosessni Calix on pultattu lohkon kylkeen, ottamatta kantaa olisiko parempi öljynlämmittenä.
 
dingdongpingpong sanoi:
Mä en tiedä kunpaan kallistun mutta seurailin joskus käyttiksen nesteiden lämpenemisiä niin jäähdytysneste lähtee nopeampaan nousukiitoon startin jälkeen kuin moottoriöljy. Jotenkin mukavampi fiilis startata autoa kun -30 moottoriöljy on +2 tai hieman ylikin....

Eipä näihin uusiin romuihin juuri saa kuin säteilylämmitintä.
 
Jotenkin näkisin turvallisempana koneen puolesta, että ne öljyt on notkeammat vaikka nää nykyöljyt varmastikin on melko notkeita kovallakin pakkasella. Bensassa tietty se etu, että hukkalämpöä syntyy hyvin mutta dieselissä tuo perinteinen lämmitys olisi varmastikin parempi hytin mukavuuden kannalta.